1.9JTDm kylmäkäynnistys
Valvoja: Moderators
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
1.9JTDm kylmäkäynnistys
-31 raatia pakkasta ja joutu yllättäen yrittämään crossia käyntiin ilman lämmitystä
No ei tietenkään lähtenyt Ei edes luvannut vaikka akku kesti kyllä juputtaa useamman minuutin starttia.
Hehkut on kunnossa ja saavat jopa sähköä, commonrailissa ajoituskaan ei voi olla pielessä.
Tuntuu ettei saa polttoainetta, tuota saa sahata vaikka maailman tappiin eikä edes lupaa...
Eihän näissä voisi olla samaa ongelmaa kuin "uusissa" audin/vw:n dieseleissä, eli käynnistystä varten ei vaan polttoainekarttaan ole laitettu riittävän isoja syöttöjä? Ettei vaan pölläytä mustaa startatessa...
Audihan ongelman korjasi hyvinkin nopeasti ohjelmapäivityksellä, miten on Alfan laita?
Vai onko lastuvääntäjän juttusille mentävä? Kyllähän auto pitää käyntiin saada... 80-luvun alun dieselgolffikin käynnisty tuolla pakkasella jos vaan virta piisas.
edit: Onneks on lisäks pari Busso-koneista alfaa pihassa, ei muuta kun hyttiin ja avaimesta käyntiin ja baanalle
No ei tietenkään lähtenyt Ei edes luvannut vaikka akku kesti kyllä juputtaa useamman minuutin starttia.
Hehkut on kunnossa ja saavat jopa sähköä, commonrailissa ajoituskaan ei voi olla pielessä.
Tuntuu ettei saa polttoainetta, tuota saa sahata vaikka maailman tappiin eikä edes lupaa...
Eihän näissä voisi olla samaa ongelmaa kuin "uusissa" audin/vw:n dieseleissä, eli käynnistystä varten ei vaan polttoainekarttaan ole laitettu riittävän isoja syöttöjä? Ettei vaan pölläytä mustaa startatessa...
Audihan ongelman korjasi hyvinkin nopeasti ohjelmapäivityksellä, miten on Alfan laita?
Vai onko lastuvääntäjän juttusille mentävä? Kyllähän auto pitää käyntiin saada... 80-luvun alun dieselgolffikin käynnisty tuolla pakkasella jos vaan virta piisas.
edit: Onneks on lisäks pari Busso-koneista alfaa pihassa, ei muuta kun hyttiin ja avaimesta käyntiin ja baanalle
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
^ Onko pa-suodatin vaihdettu äskettäin?
Joo, kuiva keli Keski-Suomessa. En itsekään viitsi Alfaa kiusata 3 km:n työmatkaan,
bensa-japsilla mennään....
JT
Joo, kuiva keli Keski-Suomessa. En itsekään viitsi Alfaa kiusata 3 km:n työmatkaan,
bensa-japsilla mennään....
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Jäätynyt polttoainesuodatin olisi omakin arvaus noilla tiedoilla
Itsekin olen tässä mietiskellyt, että se täytyisi varmaankin omaan vaihtaa.
Täällä on Alfa toiminut toistaiseksi nätisti pakkasellakin. Säteilylämmittimen teho nyt vähän epäilyttää, mutta nätisti lähti tänäänkin käyntiin (-26c), kun oli 3-4h ollut lämmityksessä.
*Koputtaa puuta*
Itsekin olen tässä mietiskellyt, että se täytyisi varmaankin omaan vaihtaa.
Täällä on Alfa toiminut toistaiseksi nätisti pakkasellakin. Säteilylämmittimen teho nyt vähän epäilyttää, mutta nätisti lähti tänäänkin käyntiin (-26c), kun oli 3-4h ollut lämmityksessä.
*Koputtaa puuta*
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
ei ole suodin jäässä... vaihdettukin on 10tkm sitten, samalla meni vaihtoon hehkut. teki meinaan saman aiemminkin n.18 asteen pakkasella ja sen jäljestä ei ole lämmittämättä tarvinnut käynnistääkään.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Jos on polttoaineen siirtopumpun toimintahäiriö.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
silloinkin luulis että korkeapainepumpulle ja kiskossa olevalla ainemäärällä edes kerran yrittäs puksahtaa käyntiin?VMTD kirjoitti:Jos on polttoaineen siirtopumpun toimintahäiriö.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Saattaa olla, bensaauto ainakin hörähtää. Kuuluuko pumpun ääni?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
ei ole kuulunu koskaan...VMTD kirjoitti:Saattaa olla, bensaauto ainakin hörähtää. Kuuluuko pumpun ääni?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Oma JTDm yritti myös olla lähtemättä. Ja ihan selvästi polttoaineen vähyydestä kiinni. Kun jäi käymään, niin käynti rauhoittui kuitenkin suht välittömästi.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
ööö, minkäs tasoista tupaöljy oikein ollut, eikös tommosilla pakkasilla tarvita jo arktista
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Jep, sama täällä. kun lähtee niin lähtee kerralla kaikilla pytyilläJaRoDD kirjoitti:Oma JTDm yritti myös olla lähtemättä. Ja ihan selvästi polttoaineen vähyydestä kiinni. Kun jäi käymään, niin käynti rauhoittui kuitenkin suht välittömästi.
Kyllä ainakin täällä paikalliset asemat arktiseen on siirtyny jo ajat sitten. Ja kun autoon tulee 1000-1500km/vk lisää niin se aine tankissa uusiutuukin melko tiheäänstoichiometric kirjoitti:ööö, minkäs tasoista tupaöljy oikein ollut, eikös tommosilla pakkasilla tarvita jo arktista
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Kunhan nyt hiukan yritin jotain ehdottaa Täällä vähän etelämpänä pienellä ajolla olevat löpöautot vittuilee, kun siellä tankissa on sellaista mixed ainetta. Tosin myös ammattikuskit kiroaa mittareiden löpölaatua, kun yllättävän pitkälle talveen kuulemma niistä saa sellaista puolivillaista "syksylaatua"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Joo ja eihän tämä nyt oikein vakava ongelma ole jos ei auto käynnisty yli -25 pakkasilla lämmittämättä mutten ihan vielä ominaisuutenakaan tuota ole valmis hyväksymään...stoichiometric kirjoitti:Kunhan nyt hiukan yritin jotain ehdottaa Täällä vähän etelämpänä pienellä ajolla olevat löpöautot vittuilee, kun siellä tankissa on sellaista mixed ainetta. Tosin myös ammattikuskit kiroaa mittareiden löpölaatua, kun yllättävän pitkälle talveen kuulemma niistä saa sellaista puolivillaista "syksylaatua"
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Pari viikkoa sitten Lahdessa Hennalan Shellillä myytiin dieseliä ja ainakin kyltin mukaan alin varastoiontilämpötila -25 ja suodatettavuus -15 joten ongelmia saattaa tulla.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
^^no kyllä myöskään usko ominaisuudeksi. ^no lahti onkin jo niin etelässä
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Samaa katselin edellisellä kerralla tankatessani. Taisi olla niin, että samepiste tuon -15 ja suodatettavuus, eli kylmin käyttölämpötila -25. Siksipä meinasi eilenaamulla hieman häiritä, kun pakkasmittari näytti -24 ja matkan varrella 20km alue, jossa varmuudella "aina" pakkasella pari astetta vielä kylmempää. Alfan mittarissa tosin loppuu pito näemmä -20, kun kylmempää ei voi olla .VMTD kirjoitti:Pari viikkoa sitten Lahdessa Hennalan Shellillä myytiin dieseliä ja ainakin kyltin mukaan alin varastoiontilämpötila -25 ja suodatettavuus -15 joten ongelmia saattaa tulla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Lähtisin akun vaihdosta/ lataamisesta liikenteeseen. Moottorin täytyy pyöriä startatessa noin 250rpm jotta paine common railissa nousee sinne lähemmäs 400bar.
Kylmällä koneella vaaditaan hyvässä kunnossa oleva akku jotta tuo rpm tavoite täyttyy.
Korkea rail paine on välttämätön noin kylmässä jotta suuttimesta tulisi mitään ulos. Tämä johtuu siitä että ruiskutustapahtuma on jaettu osiin ja yhden ruiskutuksen aika on olematon, kylmä ja jähmeä löpö ei ehdi alhaisilla paineilla ja lyhyellä ruiskutusajalla ulos suuttimesta.
Moottorin lämmittäminen auttaa, kone pyörii herkemmin ja rail paine nousee kohisten, suuttimissa oleva löpökin lämpenee ja tulee helpommin ulos.
Kylmällä koneella vaaditaan hyvässä kunnossa oleva akku jotta tuo rpm tavoite täyttyy.
Korkea rail paine on välttämätön noin kylmässä jotta suuttimesta tulisi mitään ulos. Tämä johtuu siitä että ruiskutustapahtuma on jaettu osiin ja yhden ruiskutuksen aika on olematon, kylmä ja jähmeä löpö ei ehdi alhaisilla paineilla ja lyhyellä ruiskutusajalla ulos suuttimesta.
Moottorin lämmittäminen auttaa, kone pyörii herkemmin ja rail paine nousee kohisten, suuttimissa oleva löpökin lämpenee ja tulee helpommin ulos.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Tämä vaikutta kyllä hyvinkin loogiselta. Vaikka akku pyörittää pirteän tuntusesti ja jaksaa juputtaa hyvinkin pitkään niin voi siitä silti tosiaan se terävin kärki olla poissasamu_m kirjoitti:Lähtisin akun vaihdosta/ lataamisesta liikenteeseen. Moottorin täytyy pyöriä startatessa noin 250rpm jotta paine common railissa nousee sinne lähemmäs 400bar.
Kylmällä koneella vaaditaan hyvässä kunnossa oleva akku jotta tuo rpm tavoite täyttyy.
Korkea rail paine on välttämätön noin kylmässä jotta suuttimesta tulisi mitään ulos. Tämä johtuu siitä että ruiskutustapahtuma on jaettu osiin ja yhden ruiskutuksen aika on olematon, kylmä ja jähmeä löpö ei ehdi alhaisilla paineilla ja lyhyellä ruiskutusajalla ulos suuttimesta.
Moottorin lämmittäminen auttaa, kone pyörii herkemmin ja rail paine nousee kohisten, suuttimissa oleva löpökin lämpenee ja tulee helpommin ulos.
Pitääpä kokeilla ja odotella seuraavia pakkasia.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
^^Pitää muistaa seuraavan akunvaihdon yhteydessä ampeerituntien merkitys.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Semmonen panos tähän ketjuun että tuossa äsken kun vaihdoin hehkun, kiristysmomenttia (7.5-9Nm) etsiessäni tuli lukaistua Boschin ja NGK:nkin esitteitä.
Jommassa kummassa luki jotain siihen suuntaan että jos on ongelmia käynnistyksen kanssa, niin kannattaa ennemmin hehkuttaa uudestaan kuin yrittää startata piiiiiitkääään.
Tietysti se nappistartilla tuntuu hassulta kun pitää nypätä avainta irti ja laittaa takaisin ja painaa nappia erikseen. Virtalukkoa käännettävissä autoissa tuollainen uudelleenhehkutus toimii vähän luontevammalla ranneliikkeellä. Mutta kannattaa varmaan kokeilla silti.
Jommassa kummassa luki jotain siihen suuntaan että jos on ongelmia käynnistyksen kanssa, niin kannattaa ennemmin hehkuttaa uudestaan kuin yrittää startata piiiiiitkääään.
Tietysti se nappistartilla tuntuu hassulta kun pitää nypätä avainta irti ja laittaa takaisin ja painaa nappia erikseen. Virtalukkoa käännettävissä autoissa tuollainen uudelleenhehkutus toimii vähän luontevammalla ranneliikkeellä. Mutta kannattaa varmaan kokeilla silti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
- Car(s): Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia + kasa vääränmaalaisia - Paikkakunta: Otava (Mikkeli)
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Mutulla sanoisin että kovilla pakkasilla lähtee jouhevammin kylmänä käyntiin kun hehkuttaa pari-kolmekin kertaa peräkkäin, samaa ilmiötä havainnoinut sekä Alfassa että töissä työkoneiden kanssa
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
Vanhoja (=70- ja 80-luvun pakujen ja kuorma-autojen) dieseleitä piti lähes poikkeuksetta hehkuttaa kahdesti tai kolmesti, kun oli kunnolla kylmää. Jos eivät sittenkään startanneet, varmistettiin sakea sininen savu "amerikanilmalla" StartPilotin muodossa.
Vanha konsti lienee parempi kuin pussillinen uusia tässäkin tapauksessa, sillä akun kannalta on parempi hehkuttaa kuin pyörittää turhaan. Amerikanilma ei taida nykyisille moottoreille oikein sopia, joten se kannattanee unohtaa historian hämäriin.
Vanha konsti lienee parempi kuin pussillinen uusia tässäkin tapauksessa, sillä akun kannalta on parempi hehkuttaa kuin pyörittää turhaan. Amerikanilma ei taida nykyisille moottoreille oikein sopia, joten se kannattanee unohtaa historian hämäriin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
1.9JTDm kylmäkäynnistys
Kyllä minullekin jo pikkunöösinä opetettiin tuplahehkutus, käytän edelleen jos naku on seissyt pidempään ja/tai pakkasta on enemmän kuin 10 gradia.
-Tazio
-Tazio
Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys
(Vanhoissa) Scanian moottoreissahan ei ollut ollenkaan hehkuja mutta pakkosyötöllä lähtee aina naapuriystävällisesti käyntiin, kunhan akuissa riittää potkua
http://www.youtube.com/watch?v=SKGwNdDPGH4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=SKGwNdDPGH4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!