1.9JTDm kylmäkäynnistys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

-31 raatia pakkasta ja joutu yllättäen yrittämään crossia käyntiin ilman lämmitystä :oops:

No ei tietenkään lähtenyt :bad-words: Ei edes luvannut vaikka akku kesti kyllä juputtaa useamman minuutin starttia.

Hehkut on kunnossa ja saavat jopa sähköä, commonrailissa ajoituskaan ei voi olla pielessä.

Tuntuu ettei saa polttoainetta, tuota saa sahata vaikka maailman tappiin eikä edes lupaa...

Eihän näissä voisi olla samaa ongelmaa kuin "uusissa" audin/vw:n dieseleissä, eli käynnistystä varten ei vaan polttoainekarttaan ole laitettu riittävän isoja syöttöjä? Ettei vaan pölläytä mustaa startatessa...

Audihan ongelman korjasi hyvinkin nopeasti ohjelmapäivityksellä, miten on Alfan laita?

Vai onko lastuvääntäjän juttusille mentävä? Kyllähän auto pitää käyntiin saada... 80-luvun alun dieselgolffikin käynnisty tuolla pakkasella jos vaan virta piisas.

edit: Onneks on lisäks pari Busso-koneista alfaa pihassa, ei muuta kun hyttiin ja avaimesta käyntiin ja baanalle :)

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Onko pa-suodatin vaihdettu äskettäin?

Joo, kuiva keli Keski-Suomessa. En itsekään viitsi Alfaa kiusata 3 km:n työmatkaan,
bensa-japsilla mennään....

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Jäätynyt polttoainesuodatin olisi omakin arvaus noilla tiedoilla :shock:

Itsekin olen tässä mietiskellyt, että se täytyisi varmaankin omaan vaihtaa.

Täällä on Alfa toiminut toistaiseksi nätisti pakkasellakin. Säteilylämmittimen teho nyt vähän epäilyttää, mutta nätisti lähti tänäänkin käyntiin (-26c), kun oli 3-4h ollut lämmityksessä.

*Koputtaa puuta*

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

ei ole suodin jäässä... vaihdettukin on 10tkm sitten, samalla meni vaihtoon hehkut. teki meinaan saman aiemminkin n.18 asteen pakkasella ja sen jäljestä ei ole lämmittämättä tarvinnut käynnistääkään.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos on polttoaineen siirtopumpun toimintahäiriö.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

VMTD kirjoitti:Jos on polttoaineen siirtopumpun toimintahäiriö.
silloinkin luulis että korkeapainepumpulle ja kiskossa olevalla ainemäärällä edes kerran yrittäs puksahtaa käyntiin?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Saattaa olla, bensaauto ainakin hörähtää. Kuuluuko pumpun ääni?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

VMTD kirjoitti:Saattaa olla, bensaauto ainakin hörähtää. Kuuluuko pumpun ääni?
ei ole kuulunu koskaan...

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Oma JTDm yritti myös olla lähtemättä. Ja ihan selvästi polttoaineen vähyydestä kiinni. Kun jäi käymään, niin käynti rauhoittui kuitenkin suht välittömästi.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja palkus »

ööö, minkäs tasoista tupaöljy oikein ollut, eikös tommosilla pakkasilla tarvita jo arktista :evilbat:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JaRoDD kirjoitti:Oma JTDm yritti myös olla lähtemättä. Ja ihan selvästi polttoaineen vähyydestä kiinni. Kun jäi käymään, niin käynti rauhoittui kuitenkin suht välittömästi.
Jep, sama täällä. kun lähtee niin lähtee kerralla kaikilla pytyillä
stoichiometric kirjoitti:ööö, minkäs tasoista tupaöljy oikein ollut, eikös tommosilla pakkasilla tarvita jo arktista :evilbat:
Kyllä ainakin täällä paikalliset asemat arktiseen on siirtyny jo ajat sitten. Ja kun autoon tulee 1000-1500km/vk lisää niin se aine tankissa uusiutuukin melko tiheään :P

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kunhan nyt hiukan yritin jotain ehdottaa :-D Täällä vähän etelämpänä pienellä ajolla olevat löpöautot vittuilee, kun siellä tankissa on sellaista mixed ainetta. Tosin myös ammattikuskit kiroaa mittareiden löpölaatua, kun yllättävän pitkälle talveen kuulemma niistä saa sellaista puolivillaista "syksylaatua"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

stoichiometric kirjoitti:Kunhan nyt hiukan yritin jotain ehdottaa :-D Täällä vähän etelämpänä pienellä ajolla olevat löpöautot vittuilee, kun siellä tankissa on sellaista mixed ainetta. Tosin myös ammattikuskit kiroaa mittareiden löpölaatua, kun yllättävän pitkälle talveen kuulemma niistä saa sellaista puolivillaista "syksylaatua"
Joo ja eihän tämä nyt oikein vakava ongelma ole jos ei auto käynnisty yli -25 pakkasilla lämmittämättä mutten ihan vielä ominaisuutenakaan tuota ole valmis hyväksymään...

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pari viikkoa sitten Lahdessa Hennalan Shellillä myytiin dieseliä ja ainakin kyltin mukaan alin varastoiontilämpötila -25 ja suodatettavuus -15 joten ongelmia saattaa tulla.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^no kyllä myöskään usko ominaisuudeksi. ^no lahti onkin jo niin etelässä :silly:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

VMTD kirjoitti:Pari viikkoa sitten Lahdessa Hennalan Shellillä myytiin dieseliä ja ainakin kyltin mukaan alin varastoiontilämpötila -25 ja suodatettavuus -15 joten ongelmia saattaa tulla.
Samaa katselin edellisellä kerralla tankatessani. Taisi olla niin, että samepiste tuon -15 ja suodatettavuus, eli kylmin käyttölämpötila -25. Siksipä meinasi eilenaamulla hieman häiritä, kun pakkasmittari näytti -24 ja matkan varrella 20km alue, jossa varmuudella "aina" pakkasella pari astetta vielä kylmempää. Alfan mittarissa tosin loppuu pito näemmä -20, kun kylmempää ei voi olla 8) .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Lähtisin akun vaihdosta/ lataamisesta liikenteeseen. Moottorin täytyy pyöriä startatessa noin 250rpm jotta paine common railissa nousee sinne lähemmäs 400bar.
Kylmällä koneella vaaditaan hyvässä kunnossa oleva akku jotta tuo rpm tavoite täyttyy.

Korkea rail paine on välttämätön noin kylmässä jotta suuttimesta tulisi mitään ulos. Tämä johtuu siitä että ruiskutustapahtuma on jaettu osiin ja yhden ruiskutuksen aika on olematon, kylmä ja jähmeä löpö ei ehdi alhaisilla paineilla ja lyhyellä ruiskutusajalla ulos suuttimesta.
Moottorin lämmittäminen auttaa, kone pyörii herkemmin ja rail paine nousee kohisten, suuttimissa oleva löpökin lämpenee ja tulee helpommin ulos.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

samu_m kirjoitti:Lähtisin akun vaihdosta/ lataamisesta liikenteeseen. Moottorin täytyy pyöriä startatessa noin 250rpm jotta paine common railissa nousee sinne lähemmäs 400bar.
Kylmällä koneella vaaditaan hyvässä kunnossa oleva akku jotta tuo rpm tavoite täyttyy.

Korkea rail paine on välttämätön noin kylmässä jotta suuttimesta tulisi mitään ulos. Tämä johtuu siitä että ruiskutustapahtuma on jaettu osiin ja yhden ruiskutuksen aika on olematon, kylmä ja jähmeä löpö ei ehdi alhaisilla paineilla ja lyhyellä ruiskutusajalla ulos suuttimesta.
Moottorin lämmittäminen auttaa, kone pyörii herkemmin ja rail paine nousee kohisten, suuttimissa oleva löpökin lämpenee ja tulee helpommin ulos.
Tämä vaikutta kyllä hyvinkin loogiselta. Vaikka akku pyörittää pirteän tuntusesti ja jaksaa juputtaa hyvinkin pitkään niin voi siitä silti tosiaan se terävin kärki olla poissa :)

Pitääpä kokeilla ja odotella seuraavia pakkasia.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Pitää muistaa seuraavan akunvaihdon yhteydessä ampeerituntien merkitys.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Semmonen panos tähän ketjuun että tuossa äsken kun vaihdoin hehkun, kiristysmomenttia (7.5-9Nm) etsiessäni tuli lukaistua Boschin ja NGK:nkin esitteitä.
Jommassa kummassa luki jotain siihen suuntaan että jos on ongelmia käynnistyksen kanssa, niin kannattaa ennemmin hehkuttaa uudestaan kuin yrittää startata piiiiiitkääään.

Tietysti se nappistartilla tuntuu hassulta kun pitää nypätä avainta irti ja laittaa takaisin ja painaa nappia erikseen. Virtalukkoa käännettävissä autoissa tuollainen uudelleenhehkutus toimii vähän luontevammalla ranneliikkeellä. Mutta kannattaa varmaan kokeilla silti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

sallas
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia + kasa vääränmaalaisia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja sallas »

Mutulla sanoisin että kovilla pakkasilla lähtee jouhevammin kylmänä käyntiin kun hehkuttaa pari-kolmekin kertaa peräkkäin, samaa ilmiötä havainnoinut sekä Alfassa että töissä työkoneiden kanssa

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Vanhoja (=70- ja 80-luvun pakujen ja kuorma-autojen) dieseleitä piti lähes poikkeuksetta hehkuttaa kahdesti tai kolmesti, kun oli kunnolla kylmää. Jos eivät sittenkään startanneet, varmistettiin sakea sininen savu "amerikanilmalla" StartPilotin muodossa.

Vanha konsti lienee parempi kuin pussillinen uusia tässäkin tapauksessa, sillä akun kannalta on parempi hehkuttaa kuin pyörittää turhaan. Amerikanilma ei taida nykyisille moottoreille oikein sopia, joten se kannattanee unohtaa historian hämäriin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Kyllä minullekin jo pikkunöösinä opetettiin tuplahehkutus, käytän edelleen jos naku on seissyt pidempään ja/tai pakkasta on enemmän kuin 10 gradia.

-Tazio

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: 1.9JTDm kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Vehje »

(Vanhoissa) Scanian moottoreissahan ei ollut ollenkaan hehkuja mutta pakkosyötöllä lähtee aina naapuriystävällisesti käyntiin, kunhan akuissa riittää potkua :)

http://www.youtube.com/watch?v=SKGwNdDPGH4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Vastaa Viestiin