164 jäähdytysnesteen määrän mittarin anturi...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 jäähdytysnesteen määrän mittarin anturi...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

...ja miten kyseinen värkki toimii? Varoitusvalo vilkkunut jo kolme vuotta ja nyt meni hermot. Kiskoin paisuntasäiliöstä mittarin irti ja jotain kopottunutta paskaahan anturin kohon varsi olikin täynnä. Puhdistus ei auttanut joten kapine päreiksi. Koho liikkuu hyvin mutta eihän se edes osu mihinkään vaan kiikkuu umpinaisessa tilassaan -onko joku magneettipatentti -ulkopuolelta yläpäästä puukolla tongittaessa löytyi joku pikkuruinen lasiputki johon kumpaankin päähän menivät piuhat.

Ilmeisesti kyseinen putkula onpi rikki kun ei päästä virtaa lävitseen/katko sitä..? Pitäisikö kohon yläosan metallilätkän saada aikaan muoviseinämänkin lävitse jonkinlainen magneettikenttä mikä vaikuttaa tuohon pikkuruiseen "katkaisimeen" ja valo kojelaudassa vilkkuu???

Onko kellään ylimääräistä anturia vai voiko korjata juottamalla uuden osan (sen lasiputkulan mikä ikinä onkaan?) -ei näytä motonetissäkään olevan tarjolla...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se vehje on nimeltään Reed-rele, kytkin, jonka magneettikenttä sulkee. Eli kun kohoon kiinnitetty magneetti on riittävän lähellä Reed-relettä virtapiiri sulkeutuu ja lamppu pimenee.

Yleensä siinä kohossa on vaan sen verran paljon bazaa ettei pääse liikkumaan ihan ylös asti, korjaantuu (joksikin aikaa) putsaamalla ja herkistelemällä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Pystyisiköhän tuohon tinaamaan kiinni uuden reed-releen?
Ainakin SP-Elektroniikan luettelossa näytti joitain tuollaisia olevan 2e hintaan.
75:n ovien lukkosysteemeissä on muuten saman tyylisiä mötkylöitä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei muuta kuin piuhat irti kohosta ja hyppylanka liittimen napojen väliin..siihen sammuu varoitusvalo... :wink:

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

90 kirjoitti:ei muuta kuin piuhat irti kohosta ja hyppylanka liittimen napojen väliin..siihen sammuu varoitusvalo... :wink:
Joo, niinpä ajattelin itekkin -ois vain ollu niin mukavaa kun ois ees joku anturi kunnossa. Mihinkäs puljuun astelen jos haluttaisi kysellä tuollaista uutta reed -relettä esim. täällä oulussa? Keltaisilta sivuilta elektroniikka kauppoja?

Näyttää sen verran lowtechiltä koko värkki että kenties osaisi itse juotella... :lol:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kokeile eka juottaa ja jos ei skulaa vieläkään niin sitten ostamaan relettä..suomen huoltopalvelulla oli ainakin taanoin myymälä heinäpäässä vaan enpäs tiedä onko enää...mutta keltaisilta sivuilta luulisi alan puljuja löytyvän.. :)

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

SP-Elektroniikka on Tuirassa, Merikoskenkatu 12 :)

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Ostin uuden reed-releen mallin mukaan tuolta tuiran sähköpurkasta, kiitokset teeässälle -ei maksanut kuin pari euroa :)

Muuten korjaustouhu menikin sitten päin vittua: kolvi mökillä -uusi halpatalosta, yleismittarista patteri lopussa joten testaaminen jäi tekemättä. Sain entisen releen kappaleina irti ja uuden vielä vitummaksi -juottaessani tuhosin vielä sen pikkuisen piirilevyn jossa rele ja johdot on kiinni. Vitutuspäissäni sohiessa vielä poltin kämmeneen kolvilla reijän. Saatana perkele kun menee taas Akuankkatouhuksi koko rakentelu!!"!"!%" Helpommaks ois tullu tilata koko anturi italiasta ja maksaa siitä ilosta 1000 €... :twisted:

No, huomenna ei ole enää maanantai, jospa saisin uuden releen tuirasta ehjänä paikalleen ja johdot juotettua suoraan releeseen. Paskat, lähen nukkumaan!!!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä pulukan remppakertomukset ovat aina yhtä antoisaa luettavaa... :lol:

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

pulukka kirjoitti:Saatana perkele kun menee taas Akuankkatouhuksi koko rakentelu!!"!"!%" Helpommaks ois tullu tilata koko anturi italiasta ja maksaa siitä ilosta 1000 €... :twisted:
Jos homma ei ala luonnistumaan, niin tules käväsemään Jäälin puolella. Pistetään relehässäkkä kasaan vaikka rautakangella. Ihte olen tehny vuosien saatossa jos jonninnäköstä sähkötyötä, niin eiköhän yksi relekkin kasata.

- J

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Hähhää, kiitokset vaan avuntarjouksista mutta niinpä vaan meikäpoika kädetön apina korjasi lopulta tuon anturin ihan omin käsin (se mitä niistä on enää jäljellä; kummassakin kädessä isot rakkulat kiitos ammattimaisten kolvitaitojen & teräksisten hermojen) :lol:

Juotin anturiin menevät johdot suoraan releen napoihin piirilevyn toiselle puolelle ja nyt koko värkki toimii kuin uusi! Onko kellään aavistusta millä möhnällä peittäisin nuo heebelit kun alkuperäiset juotoksetkin olivat jonkin ihme vahan peitossa (ainakin puolen sentin kerros joka piti puukolla tonkia irti)? Ei vissiin tykkää tuo rele hirveästi kosteudesta ja nyt se on siellä lähes paljaana yhden reijällisen muovikatoksen alla...

...sinitarraa???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

sikaflexillä.. :wink:

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Hartsia kait nuissa on yleisesti käytetty. Ei tuo sikafleksikään ole heikko vaihtoehto. Joku joskus aikanaan suositteli kuumaliimaa.

- J

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

mikkilj kirjoitti:Hartsia kait nuissa on yleisesti käytetty. Ei tuo sikafleksikään ole heikko vaihtoehto. Joku joskus aikanaan suositteli kuumaliimaa.

- J
Hmmm.... mitenhän siinä käy kun Pulukka alkaa hääriä kuumaliimapistoolin kanssa :roll:
Tuo on ihan käypänen konsti.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Vai niinkin yksinkertainen askartelumönjä kun kuumaliima passaa..? No perkeles, tuommosta liimatussaria on tullutkin joskus pyöriteltyä supparikotelon verhoilukankaan kanssa. Helpontuntuista puuhaa, vaikkakaan liima ei kyllä pitänyt yhtään -laitoin tuon kuitenkin Biltemasta ostetun verhoilukankaan syyksi :lol:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Vastaa Viestiin