Elektroniikka harrastus
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Elektroniikka harrastus
Onkos palstalla elektroniikkaa harrastavia? Tarkoitan siis lähinnä sellaisia, jotka rakentelevat härveleitä itse?
Itselläni viime vuosina ollut vähän hiljaista sillä saralla, mitä nyt pieniä modauksia on tullut tehtyä joihinkin laitteisiin (lisää liitäntöjä yms). Vahvistimia tuli joskus rakenneltua, mutta siinähän nyt ei sinänsä ole mitään järkeä. Yksi putki-etunen ollut rakenteilla kymmenisen vuotta, ehkäpä sekin joskus valmistuu.
Mutta eilen sain kuningasidean: Mulla on yksi ylimääräinen 156:n nopeusmittari ja siitäpä meinasin ruveta väsäämään saunaan lämpömittaria. Ei ainakaan lopu lukemat kesken Tekninen toteutus on vielä täysin suunnitteluasteella, mutta tarkoitus olisi saada originaalit taustavalot palamaan ja mittari näyttämään kohtuullisen tarkasti oikeita lukemia. Eipä ole ainakaan kellään samanlaista löylymittaria!
Itselläni viime vuosina ollut vähän hiljaista sillä saralla, mitä nyt pieniä modauksia on tullut tehtyä joihinkin laitteisiin (lisää liitäntöjä yms). Vahvistimia tuli joskus rakenneltua, mutta siinähän nyt ei sinänsä ole mitään järkeä. Yksi putki-etunen ollut rakenteilla kymmenisen vuotta, ehkäpä sekin joskus valmistuu.
Mutta eilen sain kuningasidean: Mulla on yksi ylimääräinen 156:n nopeusmittari ja siitäpä meinasin ruveta väsäämään saunaan lämpömittaria. Ei ainakaan lopu lukemat kesken Tekninen toteutus on vielä täysin suunnitteluasteella, mutta tarkoitus olisi saada originaalit taustavalot palamaan ja mittari näyttämään kohtuullisen tarkasti oikeita lukemia. Eipä ole ainakaan kellään samanlaista löylymittaria!
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Elektroniikka harrastus
Ei voi sanoa, että hetkeen olisi harrastettu, mutta tällainen aarre on vielä jossain vintillä tallessa:
http://norbert.old.no/kits/ee2000/ee2003.html" onclick="window.open(this.href);return false;"
http://ee.old.no/library/EE2003-de-1974.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;"
http://norbert.old.no/kits/ee2000/ee2003.html" onclick="window.open(this.href);return false;"
http://ee.old.no/library/EE2003-de-1974.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;"
Viimeksi muokannut Monza, 21 Tammi 2013, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Elektroniikka harrastus
Jos projekti ottaa tuulta alleen olen ekana jonossa ostamassa sulta myyntiin tarkoitettua kappaletta
Life is too short to drive boring cars.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Elektroniikka harrastus
Ei nyt mitään jäätävää täälläkään, johkin vehkeisiin koitetaan saada uudet savut sisään ja jotakin koitettu rakennella. Lähinnä jotain vakionopeussäädin / auto ele juttuja, semmossten spesiaali tietokoneiden korjailua (vanhojen kone sovellus tietokoneiden ym). Eber / webasto puuhasteluja, gsm startteja ym.
Siis Suomeksi tina paakuilla laitteiden lopullista tuhoamista
Siis Suomeksi tina paakuilla laitteiden lopullista tuhoamista
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
Itselläni sellainen tausta, että joskus varhaisteininä aloin kaikenlaista vilkkuvaloa näpertelemään. Myöhemmin elektroniikasta tuli jopa ammattikin, mutta viime aikoina kun ei ole työn puolesta tarvinnut niin paljoa tinailla, niin on alkanut taas kiinnostaa vanhan harrastuksen lämmitteleminen. Toki kaikkien kavereiden digiboksit, telkkarit, pleikkarit, ym. härpättimet on tullut korjailtua jatkuvasti vuosien varrellakin. Jospa se tästä lähtis taas kun viimein saadaan kämppä jossa on jopa ns. "työhuone".
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Elektroniikka harrastus
Joskus olen nähnyt saunassa auton nopeusmittarista tehdyn lämpömittarin, mutta siinä oli viisarin akseli otettu ihan tuollaisesta: (ei siis tue elektroniikkaharrastusta, jos sähköisen haluaa voisiko hyödyntää mahdollisesti olemassa olevaa ledivalaistuksen virtalähdettä?)
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Elektroniikka harrastus
Kiinnostusta olisi, mutta osaaminen puuttuu... Nurkkiin on silti tullut kerättyä kaikenlaista toimimatonta härpäkettä harjoitusyksilöiksi. Antenninviritin, joka ei viritä ja muuten hyvä radio, mutta mitään ei kuulu (klassinen Philips Philetta). Sitten on vielä natsisaksalainen putkiradio, jossa hienoinen kosketushäiriö kaiuttimessa. Muuten putsaamalla siitä tuli täysin soiva peli. Tuhon aiheuttamisen pelko kuitenkin toistaiseksi intoa suurempi.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
^^Ehdottomasti aion käyttää alkuperäistä viisaria ja saada taustavalot palamaan, joten sähköinen mittaus on ainoa vaihtoehtoni. Virran syöttö on vielä harkinnassa, pitää vähän miettiä vielä tekiskö paristokäyttöisen, jolloin siihen tarvittaisiin todennäköisesti myös virtakytkin, vai miten asian hoitais...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Elektroniikka harrastus
Tuleehan tuota harrastettua. Lähinnä tulee modattua valmiita laitoksia ja korjailtua rikkoutunutta kodinelektroniikkaa. Viimeisimpänä tuli juoteltua kiinan RC-mankkaan taustavalo-, simu- ja ohjelmointi-modit. Korjauksista viimeisimpänä omaan käyttöön Sampparin LED-töllö.
Papereissa lukee ele-asentaja, mutta oppi on tullu lähinnä itse harrastaessa.
Papereissa lukee ele-asentaja, mutta oppi on tullu lähinnä itse harrastaessa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Elektroniikka harrastus
Jakke, laita vaan patterilla ja virtakytkimeksi joku bimetallisysteemi, jotta lähtee käyntiin itsestään saunan lämmetessä ja sammuu taas viilentyessä. Näin ei tule virtakytkimen kääntelyä unohdettua. Valaistuksen virtamäärät kannattaa laskea huolella patterin kestoiän optimoimiseksi - ehkä ledisarja olisi hyvä vaihtoehto. Pelimiehen veto olisi lykätä LDR-pohjaista ohjausta ledeille joko sammuttamaan tai kirkastamaan (ihan kumman itte kokee paremmaksi ideaksi) jos saunassa on muuten valot päällä. Muista myös lopulta varmistaa jollain tavalla, ettei saunan kosteus pääse turmelemaan metalli- ja sähköosia.
Jotain pientä on lähinnä analogipuolella tullut puuhasteltua aikain saatossa. Jatkuvasti tosin tuntuu siltä, että ihan liian vähän.
Jotain pientä on lähinnä analogipuolella tullut puuhasteltua aikain saatossa. Jatkuvasti tosin tuntuu siltä, että ihan liian vähän.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Elektroniikka harrastus
Kyllähän sen automaattinen pitää olla, eli virtakytkimen tilalle jokin lämpökytkin/termostaatti joka kytkee mittarin toimimaan kun saunan nopeus on esim. "30km/h" Tai jokin vastaava ratkaisu.Jakke kirjoitti:tekiskö paristokäyttöisen, jolloin siihen tarvittaisiin todennäköisesti myös virtakytkin, vai miten asian hoitais...
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
Erinomainen idea tämäkin.äölkjhgf kirjoitti:Kyllähän sen automaattinen pitää olla, eli virtakytkimen tilalle jokin lämpökytkin/termostaatti joka kytkee mittarin toimimaan kun saunan nopeus on esim. "30km/h" Tai jokin vastaava ratkaisu.Jakke kirjoitti:tekiskö paristokäyttöisen, jolloin siihen tarvittaisiin todennäköisesti myös virtakytkin, vai miten asian hoitais...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Elektroniikka harrastus
En varsinaisesti elektroniikkaa harrasta, mutta olen rakentanut vanhasta hitsausmuuntajasta tasasuuntajakoneen. Tähän käytin 4 isoa diodia, pari kondensaattoria sekä kuristimeksi 40 metriä 4,5:n mm:n kuparista käämilankaa.
Palaa alumiini ja valurautapuikot paremmin kuin kempin invertterillä
Tuon edellämainitun tein osittain siksi, kun käytössäni ei hitsausinvertterit kauaa kestäneet/alumiinipuikko palanut toivotulla tavalla.
Tuon lisäksi olen rakentanut pari transistorilla ja potentiometrillä toteutettua auton sisäilmapuhaltimen nopeuden säätöpalikkaa.
Ja jotain pieniä korjauksia elektronisiin laitteisiin, missä vika on ollut silmillä havaittavissa.
Palaa alumiini ja valurautapuikot paremmin kuin kempin invertterillä
Tuon edellämainitun tein osittain siksi, kun käytössäni ei hitsausinvertterit kauaa kestäneet/alumiinipuikko palanut toivotulla tavalla.
Tuon lisäksi olen rakentanut pari transistorilla ja potentiometrillä toteutettua auton sisäilmapuhaltimen nopeuden säätöpalikkaa.
Ja jotain pieniä korjauksia elektronisiin laitteisiin, missä vika on ollut silmillä havaittavissa.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Elektroniikka harrastus
En sitten tiedä onko tämä mun touhuni elektoriikkaharrastelua..mutta siis LED taskuvalaisimia on tullut valmistettua esim modaamalla "mummon" vanhaan metalliseen taskulamppuun (4.5v patterilla) Cree XP-G lediä käyttäen ja virtana 350mA. Jykevempi lamppu pitää sisällään Bridgelux ES sarjan 1200lm COB-ledin (1000mA). Kummassakin luonnollisesti led-driverit eikä vastuspatentteja..
Tarkoituksena on vielä valjastaa Bridgelux RS sarjan 5000lm COB mahdollisimman kompaktiin kuoriin tulevan parin kuukauden aikana
Tarkoituksena on vielä valjastaa Bridgelux RS sarjan 5000lm COB mahdollisimman kompaktiin kuoriin tulevan parin kuukauden aikana
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Elektroniikka harrastus
Joskus aikanaan jotain... Viimeaikona miettinyt lähinnä Ultraääni pesurin rakentamista... 10kpl 44Khz elementtejä, niille sopiva vahvistin ja joku mikä pystyy työntämään ulos tasasta 44Khz taajuutta...
Netissä oli vähän DIY ohjeitakin, mutta osat kustantaa sen verran ettei ole vielä ollut varaa tarttua kolviin.
Netissä oli vähän DIY ohjeitakin, mutta osat kustantaa sen verran ettei ole vielä ollut varaa tarttua kolviin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Elektroniikka harrastus
Harrastusta, koulutusta ja töitä myös täällä. Kiinnostus lähti ääni- ja soitinlaitteista ja hiljalleen on mennyt tietoliikenteen kautta digitaalitekniikan ja ohjauksen puolelle. Jokatapauksessa jotain kouriin/korviin/silmiin tuntuvaa sen pitää olla, eikä vain virtuaalista.
Softa on kyllä yleensä valitettavasti kuitenkin edullisin ratkaisu moneen ongelmaan.
OP liittyen, millainen 156 (tai muu) nopeusmittari (tai muu) on rakenteeltaan? Kiertokäämi, "älykäs", jotain muuta?
Softa on kyllä yleensä valitettavasti kuitenkin edullisin ratkaisu moneen ongelmaan.
OP liittyen, millainen 156 (tai muu) nopeusmittari (tai muu) on rakenteeltaan? Kiertokäämi, "älykäs", jotain muuta?
Viimeksi muokannut flapjack, 22 Tammi 2013, 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
^aika tavalla sama rata kuljettu ja samat aatokset muutenkin
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- azorblade
- Viestit: 443
- Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
- Car(s): 156 V6 -00
ex:
75 ts, 156 v6 ja jts, 159 2.4 sw - Paikkakunta: Kontiolahti
Re: Elektroniikka harrastus
Mukava olisi näperrellä, mutta osaamispuoli on huonompi. Ei meinaa tulla mitään edes obd johdon kolvaamisesta, tiedä sitten on vika kolvissa vai tekijässä.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Elektroniikka harrastus
http://i59.photobucket.com/albums/g301/ ... CN3226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Toi tais olla viimesin tuotos, hämäräkytkin. Mutta johan siitäkin on aikaa.
Jotain tullu rävellettyä ja jonkun asteinen koulutuskin on.
Tuohon löylymittariin PTC tai NTC ja käyntiin vaikka kliksonilla ja valaistus LDR:llä tjs.
Toi tais olla viimesin tuotos, hämäräkytkin. Mutta johan siitäkin on aikaa.
Jotain tullu rävellettyä ja jonkun asteinen koulutuskin on.
Tuohon löylymittariin PTC tai NTC ja käyntiin vaikka kliksonilla ja valaistus LDR:llä tjs.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Elektroniikka harrastus
156:sta en tiedä, mutta useimmat 90- ja 2000-luvun nopeusmittarit taitavat syödä PWM-signaalia. Kiertokäämimittarille kelpaa myös puhdas DC-signaali.
PTC- tai NTC-vastuksen ongelmana on epälineaarisuus. Linearisoinnin voi tietysti nähdä vain harrastamisena - onhan se tehtävissä eikä edes vaikeaa, ei siinä mitään. Hiukan helpompi tapa on käyttää puolijohdeanturia, josta saa valmiiksi lineaarisen jännitesignaalin ulos. Kiertokäämimittari ei vaadi kuin vahvistimen väliin. Jos mittarissa on liikaa älyä ja se haluaa PWM:ää, sitä saa joko helposti mikrokontrollerilla tai hieman päätä raapimalla analogisesti. Itse valitsisin jälkimmäisen tien ihan puhtaasti harrastamisen takia.
Matkamittari varmaan sitten mittaamaan saunomisaikaa? Trippimittari nollautumaan aina saunan jäähdyttyä ja matkamittari mittaa kertymää...
PTC- tai NTC-vastuksen ongelmana on epälineaarisuus. Linearisoinnin voi tietysti nähdä vain harrastamisena - onhan se tehtävissä eikä edes vaikeaa, ei siinä mitään. Hiukan helpompi tapa on käyttää puolijohdeanturia, josta saa valmiiksi lineaarisen jännitesignaalin ulos. Kiertokäämimittari ei vaadi kuin vahvistimen väliin. Jos mittarissa on liikaa älyä ja se haluaa PWM:ää, sitä saa joko helposti mikrokontrollerilla tai hieman päätä raapimalla analogisesti. Itse valitsisin jälkimmäisen tien ihan puhtaasti harrastamisen takia.
Matkamittari varmaan sitten mittaamaan saunomisaikaa? Trippimittari nollautumaan aina saunan jäähdyttyä ja matkamittari mittaa kertymää...
Järkiautoilija
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Elektroniikka harrastus
Mulla on kotona käytännössä täysverinen el-paja joka tosin muuttaa piakkoin uuteen halliin.
Väsäsin joskus AVR:llä pulikan joka lukee nopeustietoa GPS-vastaanottimen datasta ja ajaa sen perusteella 156 nopeusmittaria. Kätevä veneeseen, fillariin, mihin vaan
156 nopeusmittari:
Liitin A, pinni 11
1rpm=1,93m ; 7imp/rpm ; joten käytännössä mittari näyttää Hz/Km
Väsäsin joskus AVR:llä pulikan joka lukee nopeustietoa GPS-vastaanottimen datasta ja ajaa sen perusteella 156 nopeusmittaria. Kätevä veneeseen, fillariin, mihin vaan
156 nopeusmittari:
Liitin A, pinni 11
1rpm=1,93m ; 7imp/rpm ; joten käytännössä mittari näyttää Hz/Km
En tyytynyt tavanomaiseen.
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Elektroniikka harrastus
Ensiksi tuli mieleen, että ainakin msp430 piireissä olis monessa sekä ajastimet (pwm) että ADC ja sisäinen lämpöanturi. Devkit ja pari näytepiiriä maksaa $4.30. Lämpötila-alue ja mittarin virrankulutus voi olla paras tarkistaa, mutta muuten vois päästä aika vähällä. Muutenkin virta on tuollaiselle laitteelle monesti hankalimpia osia.
Kaksoismetalli, nestepatsas, jouhi ym mittarit tietyti voittaa tässäkin asiassa
Kaksoismetalli, nestepatsas, jouhi ym mittarit tietyti voittaa tässäkin asiassa
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
Hetkinen... Selvennäs vähän mitä tuo 7imp/rpm tarkoittaa?katiska kirjoitti:Mulla on kotona käytännössä täysverinen el-paja joka tosin muuttaa piakkoin uuteen halliin.
Väsäsin joskus AVR:llä pulikan joka lukee nopeustietoa GPS-vastaanottimen datasta ja ajaa sen perusteella 156 nopeusmittaria. Kätevä veneeseen, fillariin, mihin vaan
156 nopeusmittari:
Liitin A, pinni 11
1rpm=1,93m ; 7imp/rpm ; joten käytännössä mittari näyttää Hz/Km
Katoin, että näyttäis olevan kaikenlaisia simppeleitä mikropiirejä jotka muuttaa lämpötilan suoraan pwm:ksi suht lineaarisesti. Nyt kun vaan tietäis ton esim. 80km/h vastaavan taajuuden , niin helppo olis rakentaa ohjaus. Mistä sä ton Hz/Km sait? (Hz per km/h vissiin...?)
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Elektroniikka harrastus
Mulla olis jemmassa joku Technicsin 70-80-luvun vahvistin, joka kärsii rätinää aiheuttavista säätimistä ja katoavasta äänestä. Varmaan potikat kaipaavat puhdistusta ainakin. Ei lähistöllä olisi kaveria jolla on ymmärrystä tuollaisten huoltamiseen?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Elektroniikka harrastus
1,93 m/rpm tarkoittanee renkaan vierinkehää, eli auto kulkee tuon matkan yhdellä pyörän pyörähdyksellä (nimellisellä vakiorengaskoolla). Yhdeltä täydeltä pyörähdykseltä tulee aina 7 pulssia. Siten 80 km/h eli 22,2 m/s ajettaessa tulee 22,2 m/s / 1,93 m * 7 = 80 pulssia sekunnissa. Tuon mittarin kanssa ei siis tarvita PWM-signaalia, vaan taajuutta. Käytännössä siis ajat mittariin taajuutta, joka on hertzeinä suoraan saunan lämpötila asteina. Jänniteestä taajuutta tekeviä V/F-muuntimia löytyy valmiina, tai sellaisen voi tehdä itse joko mikrokontrollerilla tai old school -hengessä opareilla ym., kumpi sitten miellyttävämmältä tuntuu.Jakke kirjoitti:Hetkinen... Selvennäs vähän mitä tuo 7imp/rpm tarkoittaa?
Järkiautoilija
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
Isola kirjoitti:1,93 m/rpm tarkoittanee renkaan vierinkehää, eli auto kulkee tuon matkan yhdellä pyörän pyörähdyksellä (nimellisellä vakiorengaskoolla). Yhdeltä täydeltä pyörähdykseltä tulee aina 7 pulssia. Siten 80 km/h eli 22,2 m/s ajettaessa tulee 22,2 m/s / 1,93 m * 7 = 80 pulssia sekunnissa. Tuon mittarin kanssa ei siis tarvita PWM-signaalia, vaan taajuutta. Käytännössä siis ajat mittariin taajuutta, joka on hertzeinä suoraan saunan lämpötila asteina. Jänniteestä taajuutta tekeviä V/F-muuntimia löytyy valmiina, tai sellaisen voi tehdä itse joko mikrokontrollerilla tai old school -hengessä opareilla ym., kumpi sitten miellyttävämmältä tuntuu.Jakke kirjoitti:Hetkinen... Selvennäs vähän mitä tuo 7imp/rpm tarkoittaa?
No tämäpäs onkin sitten helppo nakki Mites jos tätä pulssia syötän tohon nastaan 11, niin tarviikohan mittarin elektroniikka myös kahtatoista volttia johonkin? En oo vielä katellut mittarin piirilevyä sen tarkemmin, mutta olettaisin, että joku 5v regulaattori sieltä löytyy kuitenkin jolla varsinainen käyttöjännite asetellaan...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Elektroniikka harrastus
Juuri näillä minuuteilla menossa Peavey Classic 30 kitaravahvistimen ehjäys. Yksi huono juotos ainakin löytynyt, toivottavasti korjaantuu kunhan saa tehtyä sen uusiksi. Harrastuksesta ei voi puhua koska ihan pakon edessä ja haluttomasti tässä sohin kolvillla. Pitäkää nyt joku kumminki peukkua että vanha pömpeli ehjääntyisi
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Elektroniikka harrastus
Tuohan alkaa kuulostaa jo ammattilaismeiningiltäJ. Saari kirjoitti: Harrastuksesta ei voi puhua koska ihan pakon edessä ja haluttomasti tässä sohin kolvillla.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Elektroniikka harrastus
Jep!Jakke kirjoitti:
Tuohan alkaa kuulostaa jo ammattilaismeiningiltä
Peavey näyttäis futaavan hienosti. Vikahan oli semmoinen että (useimmiten) särökanava muuttui ohueksi siritykseksi tai hävisi kokonaan kunhan putket vaan sai kuumaksi. Puolen tuntia on Classicci tossa nyt totellut Gibsonia ilman hyytymisiä; enköhän palkitse itteni ottamalla vielä yhden asennusolusen!
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Elektroniikka harrastus
Omatkin sähköharrastukset lähinna kitaroihin liittyy.. Kitaroita tullut muutamia koottua ja sähköjä ja mikkejä vaihdellut. Ja pari säröpedaalia rakennellut.