Elektroniikka harrastus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onkos palstalla elektroniikkaa harrastavia? Tarkoitan siis lähinnä sellaisia, jotka rakentelevat härveleitä itse?

Itselläni viime vuosina ollut vähän hiljaista sillä saralla, mitä nyt pieniä modauksia on tullut tehtyä joihinkin laitteisiin (lisää liitäntöjä yms). Vahvistimia tuli joskus rakenneltua, mutta siinähän nyt ei sinänsä ole mitään järkeä. Yksi putki-etunen ollut rakenteilla kymmenisen vuotta, ehkäpä sekin joskus valmistuu.

Mutta eilen sain kuningasidean: Mulla on yksi ylimääräinen 156:n nopeusmittari ja siitäpä meinasin ruveta väsäämään saunaan lämpömittaria. Ei ainakaan lopu lukemat kesken :lol: Tekninen toteutus on vielä täysin suunnitteluasteella, mutta tarkoitus olisi saada originaalit taustavalot palamaan ja mittari näyttämään kohtuullisen tarkasti oikeita lukemia. Eipä ole ainakaan kellään samanlaista löylymittaria!
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Monza »

Ei voi sanoa, että hetkeen olisi harrastettu, mutta tällainen aarre on vielä jossain vintillä tallessa:

http://norbert.old.no/kits/ee2000/ee2003.html" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://ee.old.no/library/EE2003-de-1974.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;"

:mrgreen:
Viimeksi muokannut Monza, 21 Tammi 2013, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Jos projekti ottaa tuulta alleen olen ekana jonossa ostamassa sulta myyntiin tarkoitettua kappaletta :lol:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Ei nyt mitään jäätävää täälläkään, johkin vehkeisiin koitetaan saada uudet savut sisään ja jotakin koitettu rakennella. Lähinnä jotain vakionopeussäädin / auto ele juttuja, semmossten spesiaali tietokoneiden korjailua (vanhojen kone sovellus tietokoneiden ym). Eber / webasto puuhasteluja, gsm startteja ym.
Siis Suomeksi tina paakuilla laitteiden lopullista tuhoamista :lol:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Itselläni sellainen tausta, että joskus varhaisteininä aloin kaikenlaista vilkkuvaloa näpertelemään. Myöhemmin elektroniikasta tuli jopa ammattikin, mutta viime aikoina kun ei ole työn puolesta tarvinnut niin paljoa tinailla, niin on alkanut taas kiinnostaa vanhan harrastuksen lämmitteleminen. Toki kaikkien kavereiden digiboksit, telkkarit, pleikkarit, ym. härpättimet on tullut korjailtua jatkuvasti vuosien varrellakin. Jospa se tästä lähtis taas kun viimein saadaan kämppä jossa on jopa ns. "työhuone".
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Joskus olen nähnyt saunassa auton nopeusmittarista tehdyn lämpömittarin, mutta siinä oli viisarin akseli otettu ihan tuollaisesta: (ei siis tue elektroniikkaharrastusta, jos sähköisen haluaa voisiko hyödyntää mahdollisesti olemassa olevaa ledivalaistuksen virtalähdettä?)
Kuva

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kiinnostusta olisi, mutta osaaminen puuttuu... Nurkkiin on silti tullut kerättyä kaikenlaista toimimatonta härpäkettä harjoitusyksilöiksi. Antenninviritin, joka ei viritä ja muuten hyvä radio, mutta mitään ei kuulu (klassinen Philips Philetta). Sitten on vielä natsisaksalainen putkiradio, jossa hienoinen kosketushäiriö kaiuttimessa. Muuten putsaamalla siitä tuli täysin soiva peli. Tuhon aiheuttamisen pelko kuitenkin toistaiseksi intoa suurempi.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

^^Ehdottomasti aion käyttää alkuperäistä viisaria ja saada taustavalot palamaan, joten sähköinen mittaus on ainoa vaihtoehtoni. Virran syöttö on vielä harkinnassa, pitää vähän miettiä vielä tekiskö paristokäyttöisen, jolloin siihen tarvittaisiin todennäköisesti myös virtakytkin, vai miten asian hoitais...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuleehan tuota harrastettua. Lähinnä tulee modattua valmiita laitoksia ja korjailtua rikkoutunutta kodinelektroniikkaa. Viimeisimpänä tuli juoteltua kiinan RC-mankkaan taustavalo-, simu- ja ohjelmointi-modit. Korjauksista viimeisimpänä omaan käyttöön Sampparin LED-töllö.

Papereissa lukee ele-asentaja, mutta oppi on tullu lähinnä itse harrastaessa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jakke, laita vaan patterilla ja virtakytkimeksi joku bimetallisysteemi, jotta lähtee käyntiin itsestään saunan lämmetessä ja sammuu taas viilentyessä. Näin ei tule virtakytkimen kääntelyä unohdettua. Valaistuksen virtamäärät kannattaa laskea huolella patterin kestoiän optimoimiseksi - ehkä ledisarja olisi hyvä vaihtoehto. Pelimiehen veto olisi lykätä LDR-pohjaista ohjausta ledeille joko sammuttamaan tai kirkastamaan (ihan kumman itte kokee paremmaksi ideaksi) jos saunassa on muuten valot päällä. Muista myös lopulta varmistaa jollain tavalla, ettei saunan kosteus pääse turmelemaan metalli- ja sähköosia.

Jotain pientä on lähinnä analogipuolella tullut puuhasteltua aikain saatossa. Jatkuvasti tosin tuntuu siltä, että ihan liian vähän.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jakke kirjoitti:tekiskö paristokäyttöisen, jolloin siihen tarvittaisiin todennäköisesti myös virtakytkin, vai miten asian hoitais...
Kyllähän sen automaattinen pitää olla, eli virtakytkimen tilalle jokin lämpökytkin/termostaatti joka kytkee mittarin toimimaan kun saunan nopeus on esim. "30km/h" 8) Tai jokin vastaava ratkaisu.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

äölkjhgf kirjoitti:
Jakke kirjoitti:tekiskö paristokäyttöisen, jolloin siihen tarvittaisiin todennäköisesti myös virtakytkin, vai miten asian hoitais...
Kyllähän sen automaattinen pitää olla, eli virtakytkimen tilalle jokin lämpökytkin/termostaatti joka kytkee mittarin toimimaan kun saunan nopeus on esim. "30km/h" 8) Tai jokin vastaava ratkaisu.
Erinomainen idea tämäkin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En varsinaisesti elektroniikkaa harrasta, mutta olen rakentanut vanhasta hitsausmuuntajasta tasasuuntajakoneen. Tähän käytin 4 isoa diodia, pari kondensaattoria sekä kuristimeksi 40 metriä 4,5:n mm:n kuparista käämilankaa.
Palaa alumiini ja valurautapuikot paremmin kuin kempin invertterillä 8)
Tuon edellämainitun tein osittain siksi, kun käytössäni ei hitsausinvertterit kauaa kestäneet/alumiinipuikko palanut toivotulla tavalla.

Tuon lisäksi olen rakentanut pari transistorilla ja potentiometrillä toteutettua auton sisäilmapuhaltimen nopeuden säätöpalikkaa.

Ja jotain pieniä korjauksia elektronisiin laitteisiin, missä vika on ollut silmillä havaittavissa.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

En sitten tiedä onko tämä mun touhuni elektoriikkaharrastelua..mutta siis LED taskuvalaisimia on tullut valmistettua esim modaamalla "mummon" vanhaan metalliseen taskulamppuun (4.5v patterilla) Cree XP-G lediä käyttäen ja virtana 350mA. Jykevempi lamppu pitää sisällään Bridgelux ES sarjan 1200lm COB-ledin (1000mA). Kummassakin luonnollisesti led-driverit eikä vastuspatentteja..
Tarkoituksena on vielä valjastaa Bridgelux RS sarjan 5000lm COB mahdollisimman kompaktiin kuoriin tulevan parin kuukauden aikana :P

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joskus aikanaan jotain... Viimeaikona miettinyt lähinnä Ultraääni pesurin rakentamista... 10kpl 44Khz elementtejä, niille sopiva vahvistin ja joku mikä pystyy työntämään ulos tasasta 44Khz taajuutta...

Netissä oli vähän DIY ohjeitakin, mutta osat kustantaa sen verran ettei ole vielä ollut varaa tarttua kolviin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Harrastusta, koulutusta ja töitä myös täällä. Kiinnostus lähti ääni- ja soitinlaitteista ja hiljalleen on mennyt tietoliikenteen kautta digitaalitekniikan ja ohjauksen puolelle. Jokatapauksessa jotain kouriin/korviin/silmiin tuntuvaa sen pitää olla, eikä vain virtuaalista. :)

Softa on kyllä yleensä valitettavasti kuitenkin edullisin ratkaisu moneen ongelmaan.

OP liittyen, millainen 156 (tai muu) nopeusmittari (tai muu) on rakenteeltaan? Kiertokäämi, "älykäs", jotain muuta?
Viimeksi muokannut flapjack, 22 Tammi 2013, 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

^aika tavalla sama rata kuljettu ja samat aatokset muutenkin :)
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
azorblade
Viestit: 443
Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
Car(s): 156 V6 -00

ex:
75 ts, 156 v6 ja jts, 159 2.4 sw
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja azorblade »

Mukava olisi näperrellä, mutta osaamispuoli on huonompi. Ei meinaa tulla mitään edes obd johdon kolvaamisesta, tiedä sitten on vika kolvissa vai tekijässä.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://i59.photobucket.com/albums/g301/ ... CN3226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Toi tais olla viimesin tuotos, hämäräkytkin. Mutta johan siitäkin on aikaa.

Jotain tullu rävellettyä ja jonkun asteinen koulutuskin on.

Tuohon löylymittariin PTC tai NTC ja käyntiin vaikka kliksonilla ja valaistus LDR:llä tjs.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Isola »

156:sta en tiedä, mutta useimmat 90- ja 2000-luvun nopeusmittarit taitavat syödä PWM-signaalia. Kiertokäämimittarille kelpaa myös puhdas DC-signaali.

PTC- tai NTC-vastuksen ongelmana on epälineaarisuus. Linearisoinnin voi tietysti nähdä vain harrastamisena - onhan se tehtävissä eikä edes vaikeaa, ei siinä mitään. Hiukan helpompi tapa on käyttää puolijohdeanturia, josta saa valmiiksi lineaarisen jännitesignaalin ulos. Kiertokäämimittari ei vaadi kuin vahvistimen väliin. Jos mittarissa on liikaa älyä ja se haluaa PWM:ää, sitä saa joko helposti mikrokontrollerilla tai hieman päätä raapimalla analogisesti. Itse valitsisin jälkimmäisen tien ihan puhtaasti harrastamisen takia.

Matkamittari varmaan sitten mittaamaan saunomisaikaa? Trippimittari nollautumaan aina saunan jäähdyttyä ja matkamittari mittaa kertymää...
Järkiautoilija

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja katiska »

Mulla on kotona käytännössä täysverinen el-paja joka tosin muuttaa piakkoin uuteen halliin.
Väsäsin joskus AVR:llä pulikan joka lukee nopeustietoa GPS-vastaanottimen datasta ja ajaa sen perusteella 156 nopeusmittaria. Kätevä veneeseen, fillariin, mihin vaan :-D

156 nopeusmittari:
Liitin A, pinni 11
1rpm=1,93m ; 7imp/rpm ; joten käytännössä mittari näyttää Hz/Km
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Ensiksi tuli mieleen, että ainakin msp430 piireissä olis monessa sekä ajastimet (pwm) että ADC ja sisäinen lämpöanturi. Devkit ja pari näytepiiriä maksaa $4.30. Lämpötila-alue ja mittarin virrankulutus voi olla paras tarkistaa, mutta muuten vois päästä aika vähällä. Muutenkin virta on tuollaiselle laitteelle monesti hankalimpia osia.

Kaksoismetalli, nestepatsas, jouhi ym mittarit tietyti voittaa tässäkin asiassa :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

katiska kirjoitti:Mulla on kotona käytännössä täysverinen el-paja joka tosin muuttaa piakkoin uuteen halliin.
Väsäsin joskus AVR:llä pulikan joka lukee nopeustietoa GPS-vastaanottimen datasta ja ajaa sen perusteella 156 nopeusmittaria. Kätevä veneeseen, fillariin, mihin vaan :-D

156 nopeusmittari:
Liitin A, pinni 11
1rpm=1,93m ; 7imp/rpm ; joten käytännössä mittari näyttää Hz/Km
Hetkinen... Selvennäs vähän mitä tuo 7imp/rpm tarkoittaa?

Katoin, että näyttäis olevan kaikenlaisia simppeleitä mikropiirejä jotka muuttaa lämpötilan suoraan pwm:ksi suht lineaarisesti. Nyt kun vaan tietäis ton esim. 80km/h vastaavan taajuuden , niin helppo olis rakentaa ohjaus. Mistä sä ton Hz/Km sait? (Hz per km/h vissiin...?)
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mulla olis jemmassa joku Technicsin 70-80-luvun vahvistin, joka kärsii rätinää aiheuttavista säätimistä ja katoavasta äänestä. Varmaan potikat kaipaavat puhdistusta ainakin. Ei lähistöllä olisi kaveria jolla on ymmärrystä tuollaisten huoltamiseen?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jakke kirjoitti:Hetkinen... Selvennäs vähän mitä tuo 7imp/rpm tarkoittaa?
1,93 m/rpm tarkoittanee renkaan vierinkehää, eli auto kulkee tuon matkan yhdellä pyörän pyörähdyksellä (nimellisellä vakiorengaskoolla). Yhdeltä täydeltä pyörähdykseltä tulee aina 7 pulssia. Siten 80 km/h eli 22,2 m/s ajettaessa tulee 22,2 m/s / 1,93 m * 7 = 80 pulssia sekunnissa. Tuon mittarin kanssa ei siis tarvita PWM-signaalia, vaan taajuutta. Käytännössä siis ajat mittariin taajuutta, joka on hertzeinä suoraan saunan lämpötila asteina. Jänniteestä taajuutta tekeviä V/F-muuntimia löytyy valmiina, tai sellaisen voi tehdä itse joko mikrokontrollerilla tai old school -hengessä opareilla ym., kumpi sitten miellyttävämmältä tuntuu.
Järkiautoilija

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Isola kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Hetkinen... Selvennäs vähän mitä tuo 7imp/rpm tarkoittaa?
1,93 m/rpm tarkoittanee renkaan vierinkehää, eli auto kulkee tuon matkan yhdellä pyörän pyörähdyksellä (nimellisellä vakiorengaskoolla). Yhdeltä täydeltä pyörähdykseltä tulee aina 7 pulssia. Siten 80 km/h eli 22,2 m/s ajettaessa tulee 22,2 m/s / 1,93 m * 7 = 80 pulssia sekunnissa. Tuon mittarin kanssa ei siis tarvita PWM-signaalia, vaan taajuutta. Käytännössä siis ajat mittariin taajuutta, joka on hertzeinä suoraan saunan lämpötila asteina. Jänniteestä taajuutta tekeviä V/F-muuntimia löytyy valmiina, tai sellaisen voi tehdä itse joko mikrokontrollerilla tai old school -hengessä opareilla ym., kumpi sitten miellyttävämmältä tuntuu.

No tämäpäs onkin sitten helppo nakki :-) Mites jos tätä pulssia syötän tohon nastaan 11, niin tarviikohan mittarin elektroniikka myös kahtatoista volttia johonkin? En oo vielä katellut mittarin piirilevyä sen tarkemmin, mutta olettaisin, että joku 5v regulaattori sieltä löytyy kuitenkin jolla varsinainen käyttöjännite asetellaan...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Juuri näillä minuuteilla menossa Peavey Classic 30 kitaravahvistimen ehjäys. Yksi huono juotos ainakin löytynyt, toivottavasti korjaantuu kunhan saa tehtyä sen uusiksi. Harrastuksesta ei voi puhua koska ihan pakon edessä ja haluttomasti tässä sohin kolvillla. Pitäkää nyt joku kumminki peukkua että vanha pömpeli ehjääntyisi :-D

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

J. Saari kirjoitti: Harrastuksesta ei voi puhua koska ihan pakon edessä ja haluttomasti tässä sohin kolvillla.
Tuohan alkaa kuulostaa jo ammattilaismeiningiltä :mrgreen:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Jakke kirjoitti:
Tuohan alkaa kuulostaa jo ammattilaismeiningiltä :mrgreen:
Jep!

Peavey näyttäis futaavan hienosti. Vikahan oli semmoinen että (useimmiten) särökanava muuttui ohueksi siritykseksi tai hävisi kokonaan kunhan putket vaan sai kuumaksi. Puolen tuntia on Classicci tossa nyt totellut Gibsonia ilman hyytymisiä; enköhän palkitse itteni ottamalla vielä yhden asennusolusen!

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elektroniikka harrastus

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Omatkin sähköharrastukset lähinna kitaroihin liittyy.. Kitaroita tullut muutamia koottua ja sähköjä ja mikkejä vaihdellut. Ja pari säröpedaalia rakennellut.

Vastaa Viestiin