Löytyisiköhän täältä neuvoja alfani pieneen, mutta ärsyttävään käyntihäiriöön.
Ajaessani nk. pintakaasulla, eli esim. loivaa alamäkeä, Alfani nykii.
Olen paikallistanut vikaa irrottamalla virranjakajaan tulevan alipaineletkun. Irrottaessani letkun tämä nykiminen lähestulkoon poistuu.
Miksi Alfani toimii näin epäloogisesti?
Virranjakajan kalvo ymmärtääkseni toimii.
Alipaineletkut ovat ehjiä, eikä liitoksissa pitäisi olla mitään vikaa.
Ajoitus ja sytytys kohdallaan.
Voisin tietenkin ajaa ilman alipaineletkua, mutta olisiko kenelläkään tietoa kuinka saisin rakkaani toimimaan alunperin suunnitellulla tavalla?
alfa 33 1.7 ie käyntihäiriö
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ei ihan vieraalta kuulosta, eriasteista nykymistä on omassakin pokserissa aika ajoin esiintynyt. Paha tuohon on mitään varmaa sanoa, mutta oletko huohotinta koettanut putsata? Tämä on tosin etupäässä talvikauden ongelma, mutta bokseri tuntuu olevan herkkä kerämään limaa tuonne huohotinpurkkiin (eli se peltitötterö öljyntäyttöputken yläpäässä), ja tämä ainakin aiheuttaa nykivää menoa, talvella pahemminkin. Itse olen pari kertaa vuodessa tuota putsaillut.
Tarkemmin ajatelen tuota pintakaasulla nykimistä esiintyi edelliskeväänä myös jo kelien lämmettyä. Siltä ajalta jäi mieleen että oli tullut useamman kuukauden ajeltua lähes pelkkää kaupunkiajoa eikä pikatietä ollenkaan. Ongelma hävisi itsestään kun ajelin kesällä pidempiä matkoja.
Vielä voin todeta että viimeisen puolen vuoden aikana kun työmatkaa on ollut 30 km suuntaansa ja siitä puolet moottoritietä, niin mitään kulkuongelmia ei ole esiintynyt. Eli yksi hyvä hoitokonsti voi olla myös vanha kunnon "Italian tune-up", eli kone ensin kunnolla lämpimäksi, ja sen jälkeen s**#%nasti kenkää.
Muuta mitä vois ajatella on sitten esim. likaiset ruiskusuuttimet jne.
Tarkemmin ajatelen tuota pintakaasulla nykimistä esiintyi edelliskeväänä myös jo kelien lämmettyä. Siltä ajalta jäi mieleen että oli tullut useamman kuukauden ajeltua lähes pelkkää kaupunkiajoa eikä pikatietä ollenkaan. Ongelma hävisi itsestään kun ajelin kesällä pidempiä matkoja.
Vielä voin todeta että viimeisen puolen vuoden aikana kun työmatkaa on ollut 30 km suuntaansa ja siitä puolet moottoritietä, niin mitään kulkuongelmia ei ole esiintynyt. Eli yksi hyvä hoitokonsti voi olla myös vanha kunnon "Italian tune-up", eli kone ensin kunnolla lämpimäksi, ja sen jälkeen s**#%nasti kenkää.
Muuta mitä vois ajatella on sitten esim. likaiset ruiskusuuttimet jne.
Kiitoksia vastauksestasi Pepperoni.
Omistin aiemmin 33:sen tupla Webereillä, joten käyntihäiriöt ovat kyllä tuttuja jo siitäkin balanssipainajaisesta. Ruiskukone on kuitenkin itselleni hieman outo masiina.
Nämä huohotinongelmat tiedän jo entuudestaan ja viime talvena johdin kaasut suoraan ulkoilmaan juuri nykimisen vuoksi.
Hanaa Alfa saa jokusia kertoja viikossa, silä kovaa ajoa vartenhan ne on rakennettu ja itseasiassa vanhempi qv toimi vasta kun nopeus ylitti sakkorajan ja kierroksia annettiin reippaasti.
Ruiskuboksi tietääkseni antaa enemmän polttoainetta kylmälle koneelle ja olenkin huomannut että silloin nykimistä on vähemmän.
Ruiskun säädöt ovat itselleni kuitenkin vielä hyppäys tuntemattomaan, joten jos sinulle olisi mahdolista antaa hieman neuvoja olisin kiitollinen.
Alfassa on käsittääkseni kolme säädintä, millä käyntiin voidaan vaikuttaa.
Ruiskuboksissa= seoksen säätö?
Kaasuläpässä= tyhjäkäynti?
Lisäilmaventtiilistä tulee imusarjan etuosaan pituuden säädöllä oleva letku.
Myös tällä käsittääkseni voidaan säätää tyhjäkäyntiä, en kylläkään ymmärrä miksi se toimii niin, kuinka letkun pituudella voidaan säätää ilmamäärää?
Ennen katsastusta tein kuitenkin niin ja sain päästöarvot hyväksytysti läpi.
Olisiko sinulle mahdollista selittää kuinka näitä säätimiä pitäisi käyttää, itselläni tämä tieto on vielä toistaiseksi hukassa.
Omistin aiemmin 33:sen tupla Webereillä, joten käyntihäiriöt ovat kyllä tuttuja jo siitäkin balanssipainajaisesta. Ruiskukone on kuitenkin itselleni hieman outo masiina.
Nämä huohotinongelmat tiedän jo entuudestaan ja viime talvena johdin kaasut suoraan ulkoilmaan juuri nykimisen vuoksi.
Hanaa Alfa saa jokusia kertoja viikossa, silä kovaa ajoa vartenhan ne on rakennettu ja itseasiassa vanhempi qv toimi vasta kun nopeus ylitti sakkorajan ja kierroksia annettiin reippaasti.
Ruiskuboksi tietääkseni antaa enemmän polttoainetta kylmälle koneelle ja olenkin huomannut että silloin nykimistä on vähemmän.
Ruiskun säädöt ovat itselleni kuitenkin vielä hyppäys tuntemattomaan, joten jos sinulle olisi mahdolista antaa hieman neuvoja olisin kiitollinen.
Alfassa on käsittääkseni kolme säädintä, millä käyntiin voidaan vaikuttaa.
Ruiskuboksissa= seoksen säätö?
Kaasuläpässä= tyhjäkäynti?
Lisäilmaventtiilistä tulee imusarjan etuosaan pituuden säädöllä oleva letku.
Myös tällä käsittääkseni voidaan säätää tyhjäkäyntiä, en kylläkään ymmärrä miksi se toimii niin, kuinka letkun pituudella voidaan säätää ilmamäärää?
Ennen katsastusta tein kuitenkin niin ja sain päästöarvot hyväksytysti läpi.
Olisiko sinulle mahdollista selittää kuinka näitä säätimiä pitäisi käyttää, itselläni tämä tieto on vielä toistaiseksi hukassa.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Moi!
Ruiskun säädöistä en valitettavasti osaa sanoa mitään, kuulostaa muutenkin siltä että Sinä voisit pikemminkin neuvoa minua
Tulipahan nyt yritettyä kumminkin.
16V-mallin päästöongelmista on täällä ollut jonkin verran juttua, en muista olisiko niiden yhteydessä ollut puhetta ruiskun säädöistä. Ehkä joku muu muistaa - tai osaa vastata suoraan - tai sitten hakutoiminnolla voi kokeilla löytää.
Aikanaan tuli seurattua kansainvälistä 33 foorumia (http://www.alfa-pages.co.uk, ehkä tämäkin on jo tuttu (?)), silloin tuli käyntihäiriöistä keskustellessa lähes aina esille ruiskusuutinten ultraäänipuhdistus, jota jotkut suosittelivat jopa ennakoivana huoltona ilman erityisiä ongelmiakin. Enpä ole itse tuotakaan koskaan teettänyt, joten en ota sen enempää kantaa. Ko. foorumin keskustelu oli ainakin vielä pari vuotta sitten ihan tasokasta, joten sieltäkin voi yrittää kysellä jos ei täältä löydy neuvoja.
Toivotaan että apu löytyy, on tuo 33 kunnossa ollessaan vain niin hauska laite ajettavaksi
Ruiskun säädöistä en valitettavasti osaa sanoa mitään, kuulostaa muutenkin siltä että Sinä voisit pikemminkin neuvoa minua

16V-mallin päästöongelmista on täällä ollut jonkin verran juttua, en muista olisiko niiden yhteydessä ollut puhetta ruiskun säädöistä. Ehkä joku muu muistaa - tai osaa vastata suoraan - tai sitten hakutoiminnolla voi kokeilla löytää.
Aikanaan tuli seurattua kansainvälistä 33 foorumia (http://www.alfa-pages.co.uk, ehkä tämäkin on jo tuttu (?)), silloin tuli käyntihäiriöistä keskustellessa lähes aina esille ruiskusuutinten ultraäänipuhdistus, jota jotkut suosittelivat jopa ennakoivana huoltona ilman erityisiä ongelmiakin. Enpä ole itse tuotakaan koskaan teettänyt, joten en ota sen enempää kantaa. Ko. foorumin keskustelu oli ainakin vielä pari vuotta sitten ihan tasokasta, joten sieltäkin voi yrittää kysellä jos ei täältä löydy neuvoja.
Toivotaan että apu löytyy, on tuo 33 kunnossa ollessaan vain niin hauska laite ajettavaksi
