Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
kun filetson keulassa ei saa olla edes vilkkuvaa kirkasta niin tuo punainen on jo
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista sanoo että "Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin.". Äkkiseltään maalaisjärjellä saattaisi kuvitella, että valaisimen tunnistaa mm. siitä, että se valaisee. Suorastaan ikävystyttävän usein polkupyörien keulilla näkee valaisimen sijasta merkkilamppuja, joiden edessä ei ole havaittavissa minkäänlaista valokeilaa.Toki tuollainen "Hei, olen täällä" -merkkivalo on sinällään tyhjää parempi, mutta ainakin minusta se kertoo hieman itsekeskeisestä ajattelutavasta. Se kertoo muille, että minä olen tässä, että muut voivat väistää minua. Sen sijaan se ei kerro kuskille, että hei tuossa on este, sitä ehkä kannattaa väistää.
Mä en rohkeaisi lähteä fillarin turvallisuudella liikenteeseen olettamalla, että esteet väistää, koska kivi ei välttämättä väistä. Mutta mä oonkin nössö.
Mä en rohkeaisi lähteä fillarin turvallisuudella liikenteeseen olettamalla, että esteet väistää, koska kivi ei välttämättä väistä. Mutta mä oonkin nössö.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
No tietenkin fillarissa. Ei ole ainutkertainen suoritus. Melkein tullut nokkakolarikin ajettua tuollaisen kanssa. Kun painelee pimeään alikulkutunneliin ja vastaan tulee vilkkuva punainen valo, niin 1. ajatus on tietenkin, että ajan hitaampaa kiinni ja pitää ohittaa = väistää vasemmalle.S_A kirjoitti:Tulipa nähtyä sekin ihme, että fillaristi oli pultannut stongaan kiinni punaisen lampun.
MIssä ajonouvossa on punainen lamppu edessä ajovalona...?
Tosin yllättävän tiukkoja tilanteita tulee syyskeleillä myös vastaan tulevien, valottomien, pyöräilijöiden kanssa. Kun puissa on vielä lehdet, tielle jää varjopaikkoja, joissa tummiin pukeutunut vastaantulija saattaa onnistua hivuttautumaan parinkymmenen metrin päähän eli siinä on sitten ruhtinaalliset 1½ s aikaa väistöliikkeille.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Tervakoskentie, rajoitus 60km/h, nopeus 60km/h, suunta Tervakoskelta kohti moottoritietä. Rauhalan risteyksen jälkeen rajoitus tipahtaa lukemaan 50km/h, nopeus 50km/h. Edellämenijä ei mainittavasti hidasta, joten turvaväli kasvaa. Moottoritien ylittävän sillan jälkeen rajoitus nousee lukemaan 80km/h. Edellämenijän nopeus ei mainittavasti nouse, en lähde lyhentämään turvaväliä - se todennäköisesti kääntyy Ryttylään. Ryttylän risteys, edellämenijä asettaa vilkun oikealle ja alkaa hidastamaan. Samaan aikaan oikealta lähestyy VR:n huoltoauto(oletan huoltoautoksi, malli näytti Dacia Dusterilta), joka hidastaa risteykseen. Ryttylästä tulevalla on kärkikolmio. Edellämenijä alkaa kääntymään, VR:n auto pysähtyy kolmiolle ja ryhmittyy kääntymään oikealle. Lasken että edellämenijä ehtii hienosti kääntyä edeltä, joten alan vähitellen nostamaan rauhallisesti vauhtia kohti suurinta sallittua. Edellämenijä kääntyy oikealle, saavun itse risteysalueelle ja VR:n auto kääntyy eteeni. Töötti ja jarru pohjaan. Vaistomainen tilannetarkistus, VR:n auton oikealla puolen ihan risteyksen reunalla on koirankusettaja, mutta onneksi vasen kaista on vapaana. Vilkku vasempaan, jalka jarrulta kaasulle ja väistöohitus lievästi luistaen ESP:n raksutellessa, vähän turhan läheltä mutta onneksi osumatta VR:n autoon. Kukaan ei vahingoitu, yhtään naarmua ei jaeta ja tilanne on ohi.
Tällaisissa tilanteissa sitä kiittää itseään kunnollisen auton valinnasta. ESP, hyvät talvirenkaat ja loistavasti toimiva alusta tekivät tehtävänsä ja vähältä piti-tilanne pysyi sellaisena.
Taidan sihauttaa kolatölkin.
Tällaisissa tilanteissa sitä kiittää itseään kunnollisen auton valinnasta. ESP, hyvät talvirenkaat ja loistavasti toimiva alusta tekivät tehtävänsä ja vähältä piti-tilanne pysyi sellaisena.
Taidan sihauttaa kolatölkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Tänään olin iltakävelyllä tossa Myyrmäen suunnalla ja tulin sitten käveltietä kiertoliittymään suojatien nurkalle. Suojatietä lähestyi Audi A4:nen, ja pysähdyin siihen sitten suojatien nurkalle odottamaan, että tämä päästää yli kun kuitenkin näkyvyyttä oli siinä kohtaa autoon nähden ihan riittävästi kun siinä suojatien nurkalla seisoin sen muutaman sekunnin odottaen että tuo himmaa ja päästää yli. Etenkin kun 40 alue on kyseessä. No vtut se mitään siinä sen enempää, nenän vierestä noin 40kmh ympyrään katse vasemmalle....
Nää ei oikeesti taida tajuta sitä, että ne tappaa jonkun vielä joku päivä näillä nopeuksilla näissä paikoissa.
Kuinka moni täällä uskaltaa laskea näissä kiertoliittymissä surutta sinne katsoen ihan muita asioita kun pitäisi katsoa JO ENNEN kun sinne ajaa?
Tällä viikolla muutenkin nähnyt pari kappaletta näitä idiootteja, jotka lataatavat aamu 8 aikaan koulun nurkilla oleviin kiertoliittymiin joka käännöksessä sladissa. Vauhtia 40-50kmh ja kaikesta näkee, että urku on pohjassa ja ESP täysillä päällä.
Miten helvetissä nää uskaltaa tehdä sen?
Jokainen ajokortinomaava ja autoa ajava tietää, että näkökenttä supistuu mitä enemmän nopeutta on. Aika pelataan loppuun ja aika ei millään riitä havainnoimaan kaikkea mitä pitäisi. Tämä kaikki vaan ihan muutamien sekunttien takia, kun on se kuviteltu kiire. Ja näissä kiertoliittymissä on vielä kolmion ohella lisäkilpi kevyestä liikenteestä; jonka pitäisi jokaiselle kertoa jo ihan ilman selittämistä riskeistä.
Mutta ei. Kaipa nää sitten on näitä todellakin Suomen parhaita kuljettajia, kun ottavat tollasia riskejä. Taito riittää just siihen asti kun joku menee pieleen, sitten ei ole enää mitään jakoja hallita autoa.
Ei siinä ole sitten selittämistä, jos tossa jonkun tappaa. Ei ole mitään selittämistä.
Nää ei oikeesti taida tajuta sitä, että ne tappaa jonkun vielä joku päivä näillä nopeuksilla näissä paikoissa.
Kuinka moni täällä uskaltaa laskea näissä kiertoliittymissä surutta sinne katsoen ihan muita asioita kun pitäisi katsoa JO ENNEN kun sinne ajaa?
Tällä viikolla muutenkin nähnyt pari kappaletta näitä idiootteja, jotka lataatavat aamu 8 aikaan koulun nurkilla oleviin kiertoliittymiin joka käännöksessä sladissa. Vauhtia 40-50kmh ja kaikesta näkee, että urku on pohjassa ja ESP täysillä päällä.
Miten helvetissä nää uskaltaa tehdä sen?
Jokainen ajokortinomaava ja autoa ajava tietää, että näkökenttä supistuu mitä enemmän nopeutta on. Aika pelataan loppuun ja aika ei millään riitä havainnoimaan kaikkea mitä pitäisi. Tämä kaikki vaan ihan muutamien sekunttien takia, kun on se kuviteltu kiire. Ja näissä kiertoliittymissä on vielä kolmion ohella lisäkilpi kevyestä liikenteestä; jonka pitäisi jokaiselle kertoa jo ihan ilman selittämistä riskeistä.
Mutta ei. Kaipa nää sitten on näitä todellakin Suomen parhaita kuljettajia, kun ottavat tollasia riskejä. Taito riittää just siihen asti kun joku menee pieleen, sitten ei ole enää mitään jakoja hallita autoa.
Ei siinä ole sitten selittämistä, jos tossa jonkun tappaa. Ei ole mitään selittämistä.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
^^Hyvä kun ei osumia tullut! Tie Ryttylään on baitovei hämäävän "leveä", mutta silti on koettu muutamat hiuksianostattavat tilanteet kun Ventoniemi tai Graham Packakingilta tuleva yhdistelmä ajelee "keskellä" tietä.......loppuu tila kesken kun määräänsä enempää ei uskalla vetää pientareelle....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Yllättävän usein muuten nuo taajamatykittelijät ovat keski-ikäisiä/vanhempia naisia. Katse tiukasti horisontissa.S_A kirjoitti:Kaipa nää sitten on näitä todellakin Suomen parhaita kuljettajia, kun ottavat tollasia riskejä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Liikenteestä
Voi olla joo, mutta liian usein keski-ikäisiä miehiä, joilla on kalleimman puoleinen saksalainen paremman luokan perheauto, joka on yleensä noissa hintaluokissa liisattu ja sen näkee ajotyylistä. Kun ei sääliä tunneta sen enempää niin renkaista kuin kytkmistä kuin bensastakaan.Vittorio Jano kirjoitti:Yllättävän usein muuten nuo taajamatykittelijät ovat keski-ikäisiä/vanhempia naisia. Katse tiukasti horisontissa.S_A kirjoitti:Kaipa nää sitten on näitä todellakin Suomen parhaita kuljettajia, kun ottavat tollasia riskejä
JOS auto on oma, itse maksaa kulut siitä, niin harva ajaa niin kuin jotkut noilla liisinki autoilla ajaa....JOS kaiken itse joutuu maksamaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Joo ei näissä baanoissa mitään vikaa sinänsä ole. Välillä on kieltämäti tullut mietittyä, että onneksi useat vastaantulijat ajavat keskenään samaan suuntaan, koska eivät mahtuisi kohtaamaan. Leppäkoskentielläkään ei ole mitenkään harvinaista, että kohtaustilanteessa tien vasemmassa reunassa on enemmän tyhjää tilaa kuin keskellä ja oikeassa reunassa yhteensä. Niihin onneksi on tottunut ja osaa varautua, mutta tuo toveri yllätti kyllä täydellisesti torpatessaan eteen. Moista suoritusta (pysähdyksistä kolmion takaa suoraan eteen) en muista muualla kohdanneeni kuin pari kertaa Klaukkalan risteyksessä. Ovat opettavia tilanteita nuo, onneksi sellaiseksi jäikin. Kauhee ryyppyputki siitä tosin alko, menny jo 5 tölkkiä kolaa tähän mennessä .pitkämies kirjoitti:^^Hyvä kun ei osumia tullut! Tie Ryttylään on baitovei hämäävän "leveä", mutta silti on koettu muutamat hiuksianostattavat tilanteet kun Ventoniemi tai Graham Packakingilta tuleva yhdistelmä ajelee "keskellä" tietä.......loppuu tila kesken kun määräänsä enempää ei uskalla vetää pientareelle....
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
^ Armotonta ja alkava alkomaholisoitumista.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Leikkaamisista, soratiellä ajaminen opettaa ajamaan oikeassa reunassa. Ei tosin kaikkia, minkä näkee jäljistä, mutta nehän luonnonvalinta hoitaa kaseikon puolelle, kun suurempi liikenneväline tulee vastaan ja tila loppuu. Reunassa ollessa on vauhti ja linja valmiiksi oikea moisissa "yllätyksissä", mutta leikaten etenevä joutuu korjaamaan linjaansa, mikä riittää ulosajoon, jos vauhtia on yhtään liikaa.
Itsestäni on yllättävää, että joillekin vastaantulijat ovat yllätyksiä, kun tässäkin maassa sentään joku liikkuu johonkin. Vähemmän yllättävää on, että osa näistä vastaantulijoista tekee yllättäviä liikkeitä.
Itsestäni on yllättävää, että joillekin vastaantulijat ovat yllätyksiä, kun tässäkin maassa sentään joku liikkuu johonkin. Vähemmän yllättävää on, että osa näistä vastaantulijoista tekee yllättäviä liikkeitä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Hyvä lähtökohta on, että jos A) mulla on aihe ajaa tästä ja B) jollakulla muulla on aihe aurata tässä, niin todennäköisesti jollakulla muulla on myös aihe ajaa ko. kohdassa. Joskus jopa vastasuuntaan.WWWVespa kirjoitti:Itsestäni on yllättävää, että joillekin vastaantulijat ovat yllätyksiä, kun tässäkin maassa sentään joku liikkuu johonkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Voisit tulla opettamaan PK-seudun aurakuskejakin. Tästä olisi pitänyt avautua jo aiemmin - kun vuodenvaihteessa tuli viikon ajan vettä taivaalta ja saatiin jälleen kanttikivet ja kaistamerkinnät näkyviin, paljastui, miksi työmatkallanikin oli parissa paikassa niin hemmetin vaikeaa olla osumatta vastaantulijoihin kaarteissa. Lumiaurat olivat hieman oikoneet ja muuttaneet puolet ulkokaarteen puoleisesta kaistasta aurausvalliksi. Näin siis Tapiolaksi kutsutussa perämetsässä.WWWVespa kirjoitti:Leikkaamisista, soratiellä ajaminen opettaa ajamaan oikeassa reunassa. Ei tosin kaikkia, minkä
Toinen "hauska" ovat paikat, missä kallioleikkaus, meluaita, sillan kaide tms. estää työntämästä lumia pois ajoradalta. Tällöin on kahdesta samansuuntaisesta kaistasta oikeanpuoleinen ihan sujuvasti muutettu lumen pitkäaikaisvarastoksi. Joskus koko kaista, joskus vain puolet siitä. Nämä lienevät paikkoja tuntemattomille ihan hauskoja yllätyksiä, kun "taivasmerkit" lupaavat kahta rinnakkaista kaistaa, mutta pikkuhiljaa ajorata kapenee sellaiseksi, että alkaa kahdella hlöautollakin olla tiukkaa, puhumattakaan siitä, että vierelle osuu bussi tms.
Kuka maksaa lystin, jos tällaisessa paikassa kolisee?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Junatiellä on paha paikka Itäväylältä tultaessa: kun baana kaartaa oikealle, olivat auraajat vetäisseet asfaltin reunan sivustakin. Siinä vaan sattuu olemaan monttu ja jonain tulevana päivänä sataa kuitenkin taas reilusti lunta, jolloin moista reikää ei lumen seasta erota tai arvaa. Sitten lapasesta lähtevä auto kadonnee tangentin suuntaan ja paikassahan riittää vastaantulijoita ympäri vuorokauden.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Karpo
- Viestit: 110
- Liittynyt: 16 Loka 2010, 12:48
- Car(s): Dedra 2.0i.e + muita italoja
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: Liikenteestä
^^Eiköhän se "kaistaa vaihtavan" autoilijan syyksi laiteta. Kaistamerkintöjähän pitää luonnollisesti osata katsoa, vaikka niiden päällä olisi metri lunta.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Kaikille takaluukussa roikkujille terveisiä, että osataan sitä Ruotsissakin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Länsinaapurit tavoileen uskollisina: Pelastajat jonon jatkeena...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Liikenteestä
Tänään oli aikalailla bussikammosia liikenteessä aamu 5-7 välillä. Ei tarttenu ku pysäkillä Vihdintiellä Kalajärjen nurkilla olla vilkku oikealle ja etuovi auki niin ajoivat vastaan tulevaa kaistaa tuplakeltasten toisella puolella ohi.
On se kyllä oltava jumalaton kammo, että se bussi sieltä pysäkiltä lähtee päivän ajaksi siihen eteen ajamaan......
Ja kun se päivä koittaa, että vastaan ajaa siviilipoliisiauto ja kääntyy tälläsen ohittajan perään, voitte olla varmoja, että minä klappar mina handerna!
On se kyllä oltava jumalaton kammo, että se bussi sieltä pysäkiltä lähtee päivän ajaksi siihen eteen ajamaan......
Ja kun se päivä koittaa, että vastaan ajaa siviilipoliisiauto ja kääntyy tälläsen ohittajan perään, voitte olla varmoja, että minä klappar mina handerna!
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... nts-anchor" onclick="window.open(this.href);return false;
hohhoijaa, ovat juntit säästävinään muutaman kympin tankkaamalla halpaa bensaa mutta unohtavat ettei se jonotuskaan ilmasta ole. ja mitä helv, miten näillä on aikaa jonottaa koko päivä ja vielä vitunmoisessa kylmyydessä keskellä motaria vaarantaen liikenteen.
hohhoijaa, ovat juntit säästävinään muutaman kympin tankkaamalla halpaa bensaa mutta unohtavat ettei se jonotuskaan ilmasta ole. ja mitä helv, miten näillä on aikaa jonottaa koko päivä ja vielä vitunmoisessa kylmyydessä keskellä motaria vaarantaen liikenteen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Noiden ihmisten tuntihinta on siellä 15 pinnassa
No jos tykkää nyhjöttää, niin mikäs siinä
No jos tykkää nyhjöttää, niin mikäs siinä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Mutku se on NIIN halpaa!
Ehkä oikein isoilla lisätankeilla varustautuneena tuolla olisi voinut hieman odottaakin, mutta normitankillisen hyöty jää kyllä haittaa pienemmäksi. Lisäksi tuolla on varmaan useampi säästäjä ajanut 100 kilsaa suuntaansa, mutta eipähän se tankissa jo oleva aine mitään maksa .
Ehkä oikein isoilla lisätankeilla varustautuneena tuolla olisi voinut hieman odottaakin, mutta normitankillisen hyöty jää kyllä haittaa pienemmäksi. Lisäksi tuolla on varmaan useampi säästäjä ajanut 100 kilsaa suuntaansa, mutta eipähän se tankissa jo oleva aine mitään maksa .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^hahah käyttäisivät tuonkin ajan vaikka taloudellisen ajon opetteluun, keskimäärin joka viides tankillinen ilmainen sillon
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Leppäkoskentiellä ajelin ~suurinta sallittua jonkun takana. Kyseinen kuljettaja ajoi varsin passelia vauhtia siististi tien oikeassa reunassa. Lupaava alku päivälle, kun keskimääräinen normisuoritus on joko selkeästi alle rajoituksen (ei sinällään paha asia), keskellä tietä tai molempia. Tuosta kun pudotin moottoritielle kohti etelää, laskeuduin farmarikorisen Astran taakse, joka myös ajoi melko tarkkaan meikäläisen tavoittelemaa kruisailuvauhtia. Ooppelikuski sai hitaamman ajoneuvon kiinni, vaihtoi kaistaa hyvissä ajoin ja laittoi vilkun päälle selkeästi ennen kaistanvaihtoa. Muutenkin liikenne sujui varsin tasaisesti ja siististi, jopa xenonit (tai vastaavan näköiset halogeenipolttimot) sumareihinsa tunkannut audikuski oli suunnannut valot asiallisesti ja piti turvaväliä takanani ohittaessani raskasta sarjaa.
Ennen Nurmijärveä en ollut ihan varma että onko nyt joku teemapäivä vai näenkö vielä unta, mutta siinä tienoilla tulin tulokseen, että olen jo herännyt. Kaunista aamuliikennettä, meikäläiseltä kiitos tästä kanssa-autoilijoille.
Ennen Nurmijärveä en ollut ihan varma että onko nyt joku teemapäivä vai näenkö vielä unta, mutta siinä tienoilla tulin tulokseen, että olen jo herännyt. Kaunista aamuliikennettä, meikäläiseltä kiitos tästä kanssa-autoilijoille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: Liikenteestä
^Näin täälläkin on pääasiassa sujunut 100 km:n siivut aamulla ja illalla. Mitä nyt eilen olisi voinut porukka käyttää takasumuvaloa vähän hanakammin, kun oli pöllyävää lunta. Muuttuvat nopeusrajoitukset oli 6-tiellä LPR:n kohdalla 80 km/h ja vasen kaista luminen, mutta silti tuntui pääosalle meno maittavan, vaikka ei mitään nähnytkään. Rekkojen ohitukset olivat täysin arpapeliä.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Liikenteestä
^Tuo sumuvalo on kans yks. Ajelin yhtenä iltana/yönä Tampereelta Turkuun, lunta tuiskutti ja lumi pöllysi lahjakkaasti. Välillä teki mieli keskeyttää ajaminen, mutta kelin tuskin olisi parantunutkaan. Jossain vaiheessa sitten saavutin hyvätkin osuudet hitaammin ajelleen farmari-Golfin, jolle sumuvalon käyttö ei maistunut. Muutaman kerran auto katosi kokonaan näkyvistä ja jälleen palatessaan näköpiiriini oli paljon lähempänä kuin sen olisi vauhdin tippumisesta huolimatta pitänyt olla (alle 20m). Peräänajon riski oli aika suuri matalista nopeuksista huolimatta.
Jätin sitten roimasti väliä ja löin pitkät päälle, kun auto katosi näkyvistä. Heti kun valoa horisontissa vilahti, otin pitkät pois. Kyllästyi ilmeisesti vihjailuuni koska katosi aivan yllättäen. Joko löi laatan lattiaan, ajoi ojaan tai kääntyi pois. Tästä ei ole mitään käsitystä. Kuinka huono näkyvyys pitää olla, että sumuvaloja uskalletaan käyttää?
Tämä on vain yksi stoori kaikista. Tänä talvena olen nähnyt tien päällä enemmän peeloilua, kuin aiempina talvina yhteensä. Siitä huolimatta, että ajettuja kilometrejä on kertynyt paljon vähemmän.
Jätin sitten roimasti väliä ja löin pitkät päälle, kun auto katosi näkyvistä. Heti kun valoa horisontissa vilahti, otin pitkät pois. Kyllästyi ilmeisesti vihjailuuni koska katosi aivan yllättäen. Joko löi laatan lattiaan, ajoi ojaan tai kääntyi pois. Tästä ei ole mitään käsitystä. Kuinka huono näkyvyys pitää olla, että sumuvaloja uskalletaan käyttää?
Tämä on vain yksi stoori kaikista. Tänä talvena olen nähnyt tien päällä enemmän peeloilua, kuin aiempina talvina yhteensä. Siitä huolimatta, että ajettuja kilometrejä on kertynyt paljon vähemmän.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Jotkut ajavat noissa lumipöllyissä vain päiväajovalot päällä, mikä tarkoittaa monessa vehkeessä täysin pimeää perää.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^aivan käsittämätöntä tuo tommonen liikennekäytös, nuo kuskit eivät ole kuusen kirkkaimpia kynttilöitä, eikä niiden autot liikenteen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Taksi suhari lasketteli aamulla, keullalla killui 1 parkki... ei sentään perä pimeänä, muutenkin tuntuvat olevan valovikasia hyvällä prosentilla. Ne kenellä ei ole pimeitä polttimoita ajelee sitten päiväajovaloilla tai muuten tilanteeseen sopimattomilla killuttimilla.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
tänään siinä 17.30 aikaan kilosta kääntyi lepuskin suuntaan valoista saabi, oli aika uusi malli vissiin- keula täysin pimeänä ja perä myös, jarruvalot kummiski toimi.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Jaa, taas on vika päiväajovaloissa. Viime viikon pe piti ajella Mäntsälästä moottoritietä PK-seudulle ja noin puolen tunnin matkalla tuli bongattua 2 autoa, hlöauto ja paku, joissa oli peräpää täysin pimeänä. Tai ainakin melkein, molemmilla paloi sentään ainakin osa rekisterikilven valoista. Mutta tasapainon säilyttämiseksi toisella oli keulastakin puolet pimeänä.jkk kirjoitti:^aivan käsittämätöntä tuo tommonen liikennekäytös, nuo kuskit eivät ole kuusen kirkkaimpia kynttilöitä, eikä niiden autot liikenteen.
Niitä, joilla paloi vain toinen takavalo, en jaksanut edes laskea.
Uudempia, päiväajovaloilla varustettuja autoja, joissa takapää pimeänä, vaikka olosuhteet edellyttivät ajovalojen käyttöä: 0 kpl.
Kummasti vaan meuhkataan näistä uusien autojen pimeistä peräpäistä, vaikka valopuolet vie kisaa ihan selvin numeroin. Motiivi on siis jossain ihan muualla kuin liikenneturvallisuudessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Juu, paljon on yksilamppuisia teillä.
Päiväajovalot kyllä sitten näkyvät kirkkaalla paremmin kuin ajovalot, mikä on niiden puolesta tosi suuri plussa. Kai ne antavat valoa vähän joka suuntaan, kun normaalit ajovalot on suunnattu etuviistoon?
Päiväajovalot kyllä sitten näkyvät kirkkaalla paremmin kuin ajovalot, mikä on niiden puolesta tosi suuri plussa. Kai ne antavat valoa vähän joka suuntaan, kun normaalit ajovalot on suunnattu etuviistoon?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^ainakin led-valot hajoavat jokasuuntaan, lähelle näyttää kirkkaasti, mutta pimeellä ihan perseestä.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^^ olisihan se tosiaan toivottavaa, että ajovalot lähettäisivät valoa pääasiassa eteen- eikä taaksepäin
No joo, päiväajovalojen spekseissä on tosiaan, että niiden pitää lähettää valoa myös yläviistoon, olikosenyt 10° kulmassa, joten näkyvyyden pitäisi olla parempi kuin linssivaloilla, joista ei juuri hajavaloa lähde. Nimim joskus tullut pimeällä ihmeteltyä, kun liikennemerkkien tolpat näkee 50 m päästä, mutta itse merkkiä ei...
Mutta aika moni autonvalmistaja torpedoi päiväajovalojen hyödyn änkeämällä ne etuspolerin alareunaan, jolloin ne jäävät pientenkin mäennyppylöiden ja lumivallien taakse piiloon. Ennen wanhaan yritettiin jälkiasennuksista tehdä tehdasasennuksen näköisiä ja nyt tehtaalla tehdään virityksiä, jotka näyttävät biltemasta ostetuilta Näihän se meni peilienkin kanssa eli nyt on mustat peilinkuoret lisävaruste.
No joo, päiväajovalojen spekseissä on tosiaan, että niiden pitää lähettää valoa myös yläviistoon, olikosenyt 10° kulmassa, joten näkyvyyden pitäisi olla parempi kuin linssivaloilla, joista ei juuri hajavaloa lähde. Nimim joskus tullut pimeällä ihmeteltyä, kun liikennemerkkien tolpat näkee 50 m päästä, mutta itse merkkiä ei...
Mutta aika moni autonvalmistaja torpedoi päiväajovalojen hyödyn änkeämällä ne etuspolerin alareunaan, jolloin ne jäävät pientenkin mäennyppylöiden ja lumivallien taakse piiloon. Ennen wanhaan yritettiin jälkiasennuksista tehdä tehdasasennuksen näköisiä ja nyt tehtaalla tehdään virityksiä, jotka näyttävät biltemasta ostetuilta Näihän se meni peilienkin kanssa eli nyt on mustat peilinkuoret lisävaruste.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Postataanpa tännekin, kun tänä talvena jo toinen samantyyppinen tapaus, johon joutui reagoimaan selkärangasta. Mistä näitä sikiää?
Autojono ajaa tietä 130 etelään. Rajoitus 80km/h, nopeus aika tarkkaan sen 80km/h. Edessä n. 100m turvaväli, takanakin ihan asiallinen. Klaukkalan liittymään matkaa n. 120 metriä, kolmion taakse vuoroaan odottelemaan jarruttelee Peugeot-tilaihme. 110 metriä, edellämenevä auto saavuttaa liittymän. 100m...90m...80m...70m...60m...50m... Pösö nytkähtää liikkeelle. Liittymään matkaa n. 40 metriä, liinat kiinni ja räikkä pohjaan. Renkaat pureutuvat onneksi vähäisen sohjon läpi asfalttiin asti ja auto hidastuu merkittävästi. ABS hakkaa poljinta jalkapohjaa vasten. Takki siirtyy repsikan penkiltä ihan jalkatilan etureunaan. 30m, vastaantulijat alkavat siirtyä reunempaan, pösön takana ollut auto jarruttaa näkyvästi reilusti ennen kolmiolle pääsyä. 20m... 10m.... Liittymän kohdalla vauhtia vielä ehkä 20km/h, pösökuski on saanut autonsa liikkeelle, minimiväli käy siinä 10m tienoossa ja pösö alkaa loitota, ennenkö itse siirrän jalan jarrulta kaasulle palatakseni liikenteen rytmiin. Vilkaisu taustapeiliin kertoo, että takana tullut autojono on myös onnistunut reagoimaan riittävästi ja jatkaa liikkumistaan.
Vähän oli turhan lähellä tilaisuus päästä testaamaan 159:n änkäppitähtiä, jääpinnalla olis varmaankin osunut.
Autojono ajaa tietä 130 etelään. Rajoitus 80km/h, nopeus aika tarkkaan sen 80km/h. Edessä n. 100m turvaväli, takanakin ihan asiallinen. Klaukkalan liittymään matkaa n. 120 metriä, kolmion taakse vuoroaan odottelemaan jarruttelee Peugeot-tilaihme. 110 metriä, edellämenevä auto saavuttaa liittymän. 100m...90m...80m...70m...60m...50m... Pösö nytkähtää liikkeelle. Liittymään matkaa n. 40 metriä, liinat kiinni ja räikkä pohjaan. Renkaat pureutuvat onneksi vähäisen sohjon läpi asfalttiin asti ja auto hidastuu merkittävästi. ABS hakkaa poljinta jalkapohjaa vasten. Takki siirtyy repsikan penkiltä ihan jalkatilan etureunaan. 30m, vastaantulijat alkavat siirtyä reunempaan, pösön takana ollut auto jarruttaa näkyvästi reilusti ennen kolmiolle pääsyä. 20m... 10m.... Liittymän kohdalla vauhtia vielä ehkä 20km/h, pösökuski on saanut autonsa liikkeelle, minimiväli käy siinä 10m tienoossa ja pösö alkaa loitota, ennenkö itse siirrän jalan jarrulta kaasulle palatakseni liikenteen rytmiin. Vilkaisu taustapeiliin kertoo, että takana tullut autojono on myös onnistunut reagoimaan riittävästi ja jatkaa liikkumistaan.
Vähän oli turhan lähellä tilaisuus päästä testaamaan 159:n änkäppitähtiä, jääpinnalla olis varmaankin osunut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Itse ajelin aamulla Vääksy-Lahti väliä ja ohitin selkeää alinopeutta ajavan ja nopeus käväisi n.20km/h ylinopeutta. Olin tehnyt vastaavan ohituksen jo vähän aiemminkin. Tienvieruspoliisi pysäyttää mut heti tän viimeisen ohituksen jälkeen ja ohitettujen genitaalit on jo tiukkana että nyt saa Bemaristi ansionsa mukaan.
No tähän jääkin sitten koko letka. Vähän ajan päästä saa jatkaa matkaa ja mutkan takaa paljastuu pahan näköinen kolari (myöhemmin kuulin että kuolonkolari)
No heti tämän kolaripaikan jälkeen poliisi pysäyttää mut ja rupeaa kouluttamaan että ajelin liian lujaa tapaturmapaikalla.
Ehkä ajoin, mutta heti kun näin että oli sattunut kolari rullasin moottorijarrulla.
No tähän jääkin sitten koko letka. Vähän ajan päästä saa jatkaa matkaa ja mutkan takaa paljastuu pahan näköinen kolari (myöhemmin kuulin että kuolonkolari)
No heti tämän kolaripaikan jälkeen poliisi pysäyttää mut ja rupeaa kouluttamaan että ajelin liian lujaa tapaturmapaikalla.
Ehkä ajoin, mutta heti kun näin että oli sattunut kolari rullasin moottorijarrulla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Nämä stealth-hävittäjät. Tällä viikolla bongattu jo kolmena päivänä neljästä aamu- tai iltapimeässä täysin ilman minkäänlaisia valoja ajeleva auto. Siis oikeasti pimeässä, ei missään alkuillan hämärässä. Enkä nyt edes avaudu mistään parkeilla tai päivävaloilla perä pimeänä ajelijoista, vaan niistä joilla ei pala yhtäkään lamppua millään nurkalla. Eilen sellaista ei osunut silmään - ehkä livahti huomaamatta ohi? - mutta joku sentään tuli vastaan ihan kohtalaisessa lumipyryssä lumikuorrutteisella, valkoisella autolla ilman valoja. Sopivassa paikassa tuollainenkin tulee aika puskista), vaikka ei pimeää ollutkaan.
Järkiautoilija
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Eilen ja toissapäivänä nähty tuollaiset. Vieläpä ihan normaalisti liikenteen seassa.... Luulisi jo vähä-älysempi, sokeampikin idiootti tajuavan, että autossa ei ole MITÄÄN valoja, kun edessäolevan perä on pikimusta kun valot sammuttaa (kuten minä tein). Ei tajua. Ei mitään, ei mitenkään...
Eilen ja toissapäivänä nähty tuollaiset. Vieläpä ihan normaalisti liikenteen seassa.... Luulisi jo vähä-älysempi, sokeampikin idiootti tajuavan, että autossa ei ole MITÄÄN valoja, kun edessäolevan perä on pikimusta kun valot sammuttaa (kuten minä tein). Ei tajua. Ei mitään, ei mitenkään...
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Liikenteestä
^No nämähän ovat niitä mielestään turvallisia kuljettajia, jotka noudattavat orjallisesti sääntöjä - tai no lähinnä sitä nopeusrajoitusta. Kelistä ja olosuhteista riippumatta. Joskus mietin, miten nämä samat ihmiset näkevät hirven seisovan keskellä tietä 100 metrin päästä, tai suojatielle juoksevan 3-vuotiaan, jos eivät näe valojen puuttumista tai nopeusrajoituksen vaihtumista. No eihän sillä väliä ole, kunhan se suurin sallittu ei ylity vahingossakaan. Tuijotetaan mittaria vaan.
Eilen ajelin ajoittain kovassakin räntäsateessa pimeällä aika maltillisesti Orivedeltä Keuruulle päin. Takaa lähestyi auto, jolla oli pitkät päällä aina kun mahdollista (mutkissa ja mäennyppylöissä) kuitenkaan niillä häikäisemättä. Tappituntumalle päästyään se vilautti pitkiä, annoin ohitusmerkin. Tuore Ranger loittoni vasenta kaistaa tarpeeksi kauas, palasi kaukana omalle kaistalleen sumuttamatta rapaa silmille, kiitti vasemmalla vilkulla ja loittoni, jäämättä kuhnaamaan jalkoihin. Voisi kutsua automieheksi/naiseksi. Sääli, että tämä on ainutlaatuinen kokemus tältä talvelta.
Eilen ajelin ajoittain kovassakin räntäsateessa pimeällä aika maltillisesti Orivedeltä Keuruulle päin. Takaa lähestyi auto, jolla oli pitkät päällä aina kun mahdollista (mutkissa ja mäennyppylöissä) kuitenkaan niillä häikäisemättä. Tappituntumalle päästyään se vilautti pitkiä, annoin ohitusmerkin. Tuore Ranger loittoni vasenta kaistaa tarpeeksi kauas, palasi kaukana omalle kaistalleen sumuttamatta rapaa silmille, kiitti vasemmalla vilkulla ja loittoni, jäämättä kuhnaamaan jalkoihin. Voisi kutsua automieheksi/naiseksi. Sääli, että tämä on ainutlaatuinen kokemus tältä talvelta.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
...maybetomorrow kirjoitti:mielestään turvallisia kuljettajia, jotka noudattavat orjallisesti sääntöjä - tai no lähinnä sitä nopeusrajoitusta
Pieni ristiriita? Tosin näinhän asia juuri on. Netissä, yleisönosastoilla, jopa kahvipöytäkeskusteluissa tulee aina esiin, miten "muut" ajaa kauheaa ylinopeutta ja minä ite noudatan sääntöjä, mutta käytännön liikenteessä kyetään vain silmänpalvontaan eli ajetaan "turvallisesti" moottoriteillä tasan tarkkaan 80 km/h mittarinopeutta, vaikka rajoitus olisi satanen, mutta hetken päästä painellaan neljänkympin alueella 60-lasissa kun siinä on niin hyvä suora. Sitäpaitsi reilu nopeus takaa, ettei kukaan jalankulkija lähde tien poikki kulkevalle suojatielle hortoilemaan!maybetomorrow kirjoitti:jos eivät näe valojen puuttumista tai nopeusrajoituksen vaihtumista
Mutta peltipoliisien kohdalla jarrutellaan...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Liikenteestä
^Ei tuossa minusta ristiriitaa ole: minulle ainakin tulee mieleen ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tarkastaneet rengaspaineita, eivät tiedä edes, mitkä renkaat alla on, eivät osaa käyttää autonsa sumuvaloja (tai muitakaan valoja), eivät huomaa/huomioi liikennemerkkejä, ja pitävät nopeutta ainoana huolettavana riskitekijänä - siitä huolimatta etteivät tunne edes autonsa mittarivirhettä.
Varmasti noitakin on, jotka posottavat kuuttakymppiä neljänkympin alueella, kun se merkki jää huomaamatta. Oli suoraa tai ei. Sen huomaa myös toisin päin, kun kasikympin alueella vedetään jonoa edellisen rajoituksen mukaan kuuttakymppiä ja seuraavan risteyksen jälkeen pannaan urku auki. Miten spotata heijastin pimeältä tienpientareelta, jos ei näe kiiltelevää punakeltaista taulua päivänvalossa?
Varmasti noitakin on, jotka posottavat kuuttakymppiä neljänkympin alueella, kun se merkki jää huomaamatta. Oli suoraa tai ei. Sen huomaa myös toisin päin, kun kasikympin alueella vedetään jonoa edellisen rajoituksen mukaan kuuttakymppiä ja seuraavan risteyksen jälkeen pannaan urku auki. Miten spotata heijastin pimeältä tienpientareelta, jos ei näe kiiltelevää punakeltaista taulua päivänvalossa?
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^ eli ollaan noudattavinaan rajoituksia - körötellään tiukasti 80 -lasissa ja päivitellään kaahareita vaikka saisi ajaa satasta. Ja silti pitää jarruttaa peltipoliisin kohdalla, ettei tule sakkoja. Kun osaava ja turvallinen osaa muutenkin päätellä oikean ajonopeuden, ei liikennemerkkejä tarvi noteerata = ei ole pienintäkään käryä, mikä rajoitus siinä peltipoliisin kohdalla on.
Ei nuo sumuvalojen yms. väärinkäytöt ole pelkkää osaamattomuutta. Kyllä siellä taustalla on myös sama laiskuus & piittaamattomuus & "säännöt ovat vain muita varten, minä osaan ilmankin" -asenne kuin nopeusrajoitusten, väistämissääntöjen (jalankulkijat, liittymiskaistat), vilkun käytön ym suhteen. Jos oikeasti kiinnostaa, niin ei googlen kanssa montaa sekuntia mene kun löytyy ohjeet asiaan.
Ei nuo sumuvalojen yms. väärinkäytöt ole pelkkää osaamattomuutta. Kyllä siellä taustalla on myös sama laiskuus & piittaamattomuus & "säännöt ovat vain muita varten, minä osaan ilmankin" -asenne kuin nopeusrajoitusten, väistämissääntöjen (jalankulkijat, liittymiskaistat), vilkun käytön ym suhteen. Jos oikeasti kiinnostaa, niin ei googlen kanssa montaa sekuntia mene kun löytyy ohjeet asiaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
Mielestäni sekin on piittaamattomuutta, jos ei osaa. Autoilijahan on vastuussa siitä, että pystyy kuljettamaan ajoneuvoaan ja toimimaan liikenteessä lain edellyttämällä tavalla. Meikäläisenhän velvollisuus se on ottaa selvää asioista, että osaan liikennesäännöt ja käytännöt, vaikka maailma meneekin eteenpäin.insinörtti kirjoitti:Ei nuo sumuvalojen yms. väärinkäytöt ole pelkkää osaamattomuutta. Kyllä siellä taustalla on myös sama laiskuus & piittaamattomuus & "säännöt ovat vain muita varten, minä osaan ilmankin" -asenne kuin nopeusrajoitusten, väistämissääntöjen (jalankulkijat, liittymiskaistat), vilkun käytön ym suhteen. Jos oikeasti kiinnostaa, niin ei googlen kanssa montaa sekuntia mene kun löytyy ohjeet asiaan.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Eilen tuli ajelluksi pitkästä aikaa kuorma-autolla ja aika nopeasti muistui, miten tarkkana sellaisen ratin takana saakaan olla. Muuttoa tehdessä sain väistää monta kertaa muita, vaikka sääntöjen mukaan ei todellakaan olisi tarvinnut. Paras kaveri oli kai se, joka ei olisi millään antanut senttiäkään lisää tilaa Stoan parkkipaikalla, kun itselleni vieraan auton kylki oli jo noin tuuman päässä parkkeeratun auton etukulmasta. Taisi vielä juputtaa jotakin vieressään istuvalle naiselle. Vaikka muuttomatka ei ollut pitkä, riitti kiilaamalla eteensujahtavia melkoinen joukko. Ehkä älyttömän kalliiksi tulleeseen autokouluun voisi ympätä pari tuntia kuorma-auton kyydissä istumista?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
ajelin tossa eilen illalla kaverilta ja vauhtia oli sen 50 kmh 50 alueella, sitten yllättäen lumikasan takaa syöksyy auton eteen joku pikkukakara pulkka perässään, ollut suojatietäkään siinä . huhhuh, kerkesin onneks jarruttaa, mutta mutta ei kauas jäänyt allejäämisestä, koko ilta hieman ahdisti ja tuli mietittyä et mitä jos olis se kakru olis jäänyt alle
toinen juttu, edessä ajaa toyota yaris = myöhästyt, edessä ajaa punainen yaris = myöhästyt aivan varmasti. tuli tuokin todettua eilen!
toinen juttu, edessä ajaa toyota yaris = myöhästyt, edessä ajaa punainen yaris = myöhästyt aivan varmasti. tuli tuokin todettua eilen!
Re: Liikenteestä
Patonkifoorumilta kopioitua:
Koska Tampereellom pikkusen erilainen toi liikenne kum mualla, nil liänee syytä julkasta. Tampereen ikiomat liikennesäännöt oikeen tällai viimesem päälle paikallisella kiälellä.
Ekaks pykäliä Autoilioille:
1§ Jos joku menee erelläs, nin aja ohitte.
2§ Jos joku yrittää ohittes, nin älä päästä.
3§ Säästäv vilkkua.
4§ Kul liikennevalo vaihtuu nokkas eressä vihreestä keltaseks, nin kiihrytä vauhtia. Kyä sää kerkiät.
5§ Kuj jalankulkia tulee eressäs suajatiälle, nil lisää vauhtia. Ei se sittet tu.
6§ Mutta jos se kumminkit tulee, nim polkasek kaasu pohjaa, ettei jää kituu.
7§ Kuj joku hirastelee erelläs ja hakee vaikka jotaim paikkaa, nin neuvo sille oikee osote. Elikkä huura ohimennessäs sivuikkunasta, että “Painuv vittuu!”
8§ Ov varovainer ruuhkaliikenteessä. Ettei vaan kännykkäs lipsahra korvalta.
9§ Kuj joku yrittää sivutiältä ramppia myären isomman tiän liikennevirtaan, nin älä tee sille tilaa. Seoj joku kohmo.
10§ Jos tahrot ajella rauhassa kaupunkilla, nil lähre paanalle vaan sillon, kun Ilves taikka Tappara pelaa leiohvia.
11§ Jos jonkun auto menee rikki ja pysähtyy etees, nin töötötät torvee ja raivoo ittekses nin kauvan, että saat syrähalpaukse.
12§ Jos haluap päästä nopeesti kaupunkil läpitte, ni hommaap polkupyärä ja aja jalkakäytävällä. Siä saa.päästellä lujaa.
Pyäräiliöille:
13§ Jos ajap polkupyärälläs mummun kumoon, niv verä niska kyyryy ja poljep pakoo. Kyä sej joku siittä korjaa.
14§ Pyäräile ykssuuntasta katua vastavirtaa. Seoj jännää.
Jalankulkioille:
15§ Kum polkupyäräiliä ajaa sivuttes, nim murjase sitä kyynärpäällä kylkee jonsei kekään nää.
16§ Viheltele ittekses, kattele taivaalle ja ot tärkeen näköne, ku kävelet karun ylittep päin punasta.
Ja tulevaisuutta aatellen voi autoilioille ja pyärämiehille antaa viä yhren tiaron. Nimittäin, että:
17§ Viirev vuarem päästä voit kahahruttaa Tammerkosker rantaan täyttä vauhtia mistä kohrin tahansa vaikka hönössä. Et takuulla putoo vetee. Siinon nääs silta.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^voi hemmetti
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
savijo-r kirjoitti:Patonkifoorumilta kopioitua:
4§ Kul liikennevalo vaihtuu nokkas eressä vihreestä keltaseks, nin kiihrytä vauhtia. Kyä sää kerkiät.
Eilen Tampereella käytynä tuli tämä todettua paikkansapitäväksi . Jos olisi ollut neliveto alla ainakin kaksi kertaa olisin ehtinyt punaisia päin ajavan eteen.
Toisaalta Hämeenpuisto etelästä pohjoiseen on liikennevalojen ajoituksen huippu; kaikissa-siis aivan jokaisessa-valoissa joutui seisomaan maksimiajan. Ja tuo aika tamperelaisissa liikennevaloissa on käsittämättömän pitkä. Hitaat hämäläiset...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Harva se päivä on tämä tilanne edessä Vanhan kaarelantien ja Vaskivuorentien risteyksessä Vantaalla, kun Kaivokselantieltä puskee väki punaisia päin kohti Silvolaa. Tällä viikolla yks päivä jarruteltiin moisen hepun kanssa vastakkain ja tultiin hyvin helposti siihen tulokseen, että se sittenkin väistää ja mä meen eka.peksu kirjoitti:Eilen Tampereella käytynä tuli tämä todettua paikkansapitäväksi . Jos olisi ollut neliveto alla ainakin kaksi kertaa olisin ehtinyt punaisia päin ajavan eteen.
Se tunnetaan nimellä punainen aalto ja edustaa uusinta muotivirtausta työläisperäisessä sisämaakaupungissa .peksu kirjoitti: Toisaalta Hämeenpuisto etelästä pohjoiseen on liikennevalojen ajoituksen huippu; kaikissa-siis aivan jokaisessa-valoissa joutui seisomaan maksimiajan. Ja tuo aika tamperelaisissa liikennevaloissa on käsittämättömän pitkä. Hitaat hämäläiset...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
^Lehdestä joskus luin, että ne liikennevalot on tarkoituksella ajastettu noin. Älä kysy miksi.
Noista pykälistä puuttui se tärkein: "Liikennevalotha ei sitte koske onnikoita."
Noista pykälistä puuttui se tärkein: "Liikennevalotha ei sitte koske onnikoita."
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Mulla on mielikuva, että Hämeenkadulla vastaavasta olisi uutisoitu tavoitteena hidastaa ja sitä myöten vähentää keskustan läpiajoliikennettä. Vaihtoehtoiset reitit (niin, tuota... vissiin se ohitustie) tulevat houkuttelevammaksi, jos keskusta on nopeampaa kiertää kuin ajaa läpi, ellei ole menossa sinne keskustaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.