Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Kotiin ajellessani huomasin taas tutun käryn, kun nokipoltto oli päällä pihaan ajaessa. Laitoin sitten Multiecuscaniin kiinni, ja clogging arvo oli 97 %.
Tein pakkopolton kahteen kertaan, eka kerralla arvo putosi 70 %:iin ja toisella kerralla ei enää siitä menty alaspäin. Katoin myös, että polttoja oli tehty viime aikoina 300 km välein. Olen pääasiassa ajanut lyhyttä matkaa, mutta juuri pari päivää sitten reilun 100 km matkoja kahteen kertaan. Autolla on ajettu 175 000.
Mietinkin, pitäisikö hiukkassuodatin suosista vaihtaa, miten lie? Kovin usein toistuva nokipoltto ei tee hyvää ainakaan polttoainetaloudelle, entä moottoriöljylle, tuskin sillekään? Olisi varmaan pitänyt jo aiemmin tehdä pakkopoltto, mutta kun auto ei ole oireillut en ole siihen kiinnittänyt sen enempää huomiota. Niin ja autolla on ajettu myös ronskimmin, kun parina kesänä on ajettu Saksan läpi, viimeksi viime kesänä ja hyvin otti nopeutta sen mikä luvataankin. Minkälaisia arvoja pitäisi saada nokipolton jälkeen, tuo 70 kuulostaa siltä että on koko ajan melkein täynnä ja polttoja tulee taas kohta usein.
Tein pakkopolton kahteen kertaan, eka kerralla arvo putosi 70 %:iin ja toisella kerralla ei enää siitä menty alaspäin. Katoin myös, että polttoja oli tehty viime aikoina 300 km välein. Olen pääasiassa ajanut lyhyttä matkaa, mutta juuri pari päivää sitten reilun 100 km matkoja kahteen kertaan. Autolla on ajettu 175 000.
Mietinkin, pitäisikö hiukkassuodatin suosista vaihtaa, miten lie? Kovin usein toistuva nokipoltto ei tee hyvää ainakaan polttoainetaloudelle, entä moottoriöljylle, tuskin sillekään? Olisi varmaan pitänyt jo aiemmin tehdä pakkopoltto, mutta kun auto ei ole oireillut en ole siihen kiinnittänyt sen enempää huomiota. Niin ja autolla on ajettu myös ronskimmin, kun parina kesänä on ajettu Saksan läpi, viimeksi viime kesänä ja hyvin otti nopeutta sen mikä luvataankin. Minkälaisia arvoja pitäisi saada nokipolton jälkeen, tuo 70 kuulostaa siltä että on koko ajan melkein täynnä ja polttoja tulee taas kohta usein.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Kun vaihdat sen, niin myy/anna mulle se tukkeutunut. Kiitti
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
"Pasi"]Kun vaihdat sen, niin myy/anna mulle se tukkeutunut. Kiitti
Pidetään mielessä
Pidetään mielessä
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24768" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla nyt ainakin oli jotain hämmästelyä tuosta hiukkanloukusta.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Toi 300km väli kuulostaa aika normaalilta, ellei sitten muut ole ajeleet pidempäänkin?
Ainakin Subaruiden suodattimen tukkoisuus menee melkein 0%, kun tekee pakko regeneroinnin, vaikka lähtökohta onkin yli 90%. Lyhyt matka ajo tietenkin on myrkkyä, eikä sitä pelasta jos silloin tällöin ajelee pidemmän siivun, DPF:t tarvii kuitenkin jatkuvaa moottoritie ajoa... moni merkki ei anna edes vaihtosuositusta, toisen taas antaa noin 150tkm vaihtovälin. Vähän tullut siihen johtopäätökseen, että suodattimet vaihdetaan tarvitaessa, mutta siihen kannatanee varautua 150tkm jälkeen jos on oireita
Ainakin Subaruiden suodattimen tukkoisuus menee melkein 0%, kun tekee pakko regeneroinnin, vaikka lähtökohta onkin yli 90%. Lyhyt matka ajo tietenkin on myrkkyä, eikä sitä pelasta jos silloin tällöin ajelee pidemmän siivun, DPF:t tarvii kuitenkin jatkuvaa moottoritie ajoa... moni merkki ei anna edes vaihtosuositusta, toisen taas antaa noin 150tkm vaihtovälin. Vähän tullut siihen johtopäätökseen, että suodattimet vaihdetaan tarvitaessa, mutta siihen kannatanee varautua 150tkm jälkeen jos on oireita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
^
Täällähän porukka kiskonut yli tuhatta kilometriä heittämällä polttoväliksi, talvisin sitten vähän alle (300-800?), tosin olihan täällä kai joku yli tuhat kilsaa jollakulla talvellakin polttoväli?
Täällähän porukka kiskonut yli tuhatta kilometriä heittämällä polttoväliksi, talvisin sitten vähän alle (300-800?), tosin olihan täällä kai joku yli tuhat kilsaa jollakulla talvellakin polttoväli?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Tuo 1000km tuntuu kyllä siltikin utopistiseltä. Mitä olen muutaman alfamiehen kanssa jutellut on se polttoväli lähempänä sitä 300km kuin yli 500km. Omaani tehtiin deltassa pakkopoltto ja clogging arvo polton jälkeen oli 62%. Asentaja sanoi ettei sen puhtaammaksi tulekkaan.
Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.
Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.
Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.
Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Vai silleen ne prosentit meneekin, hyvä tietää, kiitoksia! Ihmettelinkin, kun noilla lähes sadan prosentin lukemilla ei auto vielä yhtään vikuroinut.
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Kuuluisi kai oikeastaan tyhmien kysymysten osastolle täältä asiantuntijoitten joukosta, mutta kysytään kumminkin. Kertokaa ensimmäistä ja viimeistä dieseliään ajavalle, että mitä tuo nokipoltto ja regenerointi ovat ja miten niihin pitäisi suhtautua? Onko se asia, joka sekin hoituu kotioloissa kun saan hankituksi Multiecuscanin vai vaatiiko se huoltokäyntiä? Olen nyt ajellut autolla kaupunkiajoa kilometrit 102-105000 ja muistaakseni kerran olen ihmetellyt tekstiä "Antipollution filter glogged". Auton toiminnassa en ole huomannut sen kummemmin vikaa.
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Koko hiukkasloukku kuulostaa minustakin sellaiselta keksinnöltä, että koetan pysytellä mahdollisimman pitkään niin vanhoissa diisseleissä, ettei moista keksintöä tarvitse katella.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Ei se hiukkassuodatin (DPF) vaan se pakokaasun kierrätysjärjestelmä (EGR)! Jumalauta mitä keksintöjä!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Saa tehtyä multiecuscanilla mutta delta-autossa ottivat 59€ regeneroinnin teosta. Eikai siihen tarvitse mitenkään suhtautuacri kirjoitti:Kuuluisi kai oikeastaan tyhmien kysymysten osastolle täältä asiantuntijoitten joukosta, mutta kysytään kumminkin. Kertokaa ensimmäistä ja viimeistä dieseliään ajavalle, että mitä tuo nokipoltto ja regenerointi ovat ja miten niihin pitäisi suhtautua? Onko se asia, joka sekin hoituu kotioloissa kun saan hankituksi Multiecuscanin vai vaatiiko se huoltokäyntiä? Olen nyt ajellut autolla kaupunkiajoa kilometrit 102-105000 ja muistaakseni kerran olen ihmetellyt tekstiä "Antipollution filter glogged". Auton toiminnassa en ole huomannut sen kummemmin vikaa.
Life is too short to drive boring cars.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
KauGoH kirjoitti:Tuo 1000km tuntuu kyllä siltikin utopistiseltä. Mitä olen muutaman alfamiehen kanssa jutellut on se polttoväli lähempänä sitä 300km kuin yli 500km. Omaani tehtiin deltassa pakkopoltto ja clogging arvo polton jälkeen oli 62%. Asentaja sanoi ettei sen puhtaammaksi tulekkaan.
Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.
Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.
Melko metka juttu. Tein tuon pakkopolton ja tänään auto päätti tehdä polton ihan ite.
Tuo tukkosuus rosentti ei ainakaan aiheuta mielenrauhan rikkoutumista.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Hmm... tekiskö aina, kun tilanne antaa myöden niin kauan, että tukkoisuus % on alle X arvon? Tuossakin on poltto tehty 55km välein - melko tiuhaan tahtiin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Duoda, ihan uteliaisuudesta, mitä teille Ekoaken ympäristömerkki sanoo DPF:stä? Mä nimittäin tänään huomasin sitä pällistellessäni, että mun autosta se sanoo "Hiukkassuodatin tai vastaava: Ei".
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/ ... efault.asp" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/ ... efault.asp" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Kurkkasin molemmilla ex-pösöillä ja molemmissa sama vastaus "Ei" hiukkassuodattimen kohdalla, vaikka niissä sellainen on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Jeh. Kaverin kanssa illalla vielä haarukoitiin tuota siinä määrin, että ko. kenttä taitaa täyttyä lähinnä auton EU-päästötason perusteella. EURO4 tuntuu sanovan "ei", EURO5 puolestaan "kyllä".
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Aika puhdas on. Mikä vuosimalli autosi on? Ajattelin vaan että tarkoitettiinkohan tässä että jos on mennyt tuon 60% yli niin puhdistuminen sitä puhtaammaksi on vaikeaa?Carlos kirjoitti:KauGoH kirjoitti:Tuo 1000km tuntuu kyllä siltikin utopistiseltä. Mitä olen muutaman alfamiehen kanssa jutellut on se polttoväli lähempänä sitä 300km kuin yli 500km. Omaani tehtiin deltassa pakkopoltto ja clogging arvo polton jälkeen oli 62%. Asentaja sanoi ettei sen puhtaammaksi tulekkaan.
Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.
Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.
Melko metka juttu. Tein tuon pakkopolton ja tänään auto päätti tehdä polton ihan ite.
Tuo tukkosuus rosentti ei ainakaan aiheuta mielenrauhan rikkoutumista.
Mutta siitä huolimatta hyvältä näyttää prosentit
Minullakin teki ensimmäisen polton regeneroinnin jälkeen 75km ajon jälkeen. Sen jälkeen ei olekkaan näkynyt eikä kuulunut.
Life is too short to drive boring cars.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Motonettiin tullut varaosa DPF myyntiin. 599€ näytti olevan hinta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-4113" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-4113" onclick="window.open(this.href);return false;
Life is too short to drive boring cars.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
-06.KauGoH kirjoitti:
Aika puhdas on. Mikä vuosimalli autosi on? Ajattelin vaan että tarkoitettiinkohan tässä että jos on mennyt tuon 60% yli niin puhdistuminen sitä puhtaammaksi on vaikeaa?
Mutta siitä huolimatta hyvältä näyttää prosentit
Minullakin teki ensimmäisen polton regeneroinnin jälkeen 75km ajon jälkeen. Sen jälkeen ei olekkaan näkynyt eikä kuulunut.
Korkein lukema mitä olen tuolla nähnyt on jotain 90%.
Tuon pakkopolton jälkeen se oli 70% ja nyt tuo yllä mainuttu. Seuraillaan.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Niin tai näin mutta paska pönttö se on kuitenkin. Toivottavasti pysyy puhtaana.
Life is too short to drive boring cars.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
^Siittä lähdetään.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
ja esim. täältä suomeen toimitettuna 312,90 eur
http://www.ebay.de/itm/DPF-Ersatz-Diese ... 2a0d524b05" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/DPF-Ersatz-Diese ... 2a0d524b05" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Eilen selvisi että noissa on eroja vuosimallien välillä. 06 vuosimallissa on katti ja DPF samassa pöntössä. 09 vuosimallissa taas katti on siirtynyt heti pakosarjan jälkeen alkavaan putkeen ja DPF on omana yksikkönä keskellä autoa.
Kannattaa selvittää mikä malli kyseessä ennen tilausta. Tuo kuvan pönpeli on ainakin erinäköinen kuin omassani on. Ja ei ole edes samannäköinen 06 vuosimallin pöntön kanssa.
E: Tai sitten se johtuu tuosta että aikasemmassa on ollut se 147kw ja uudemassa on 154kw? Voisiko näissä olla se ero?
Kannattaa selvittää mikä malli kyseessä ennen tilausta. Tuo kuvan pönpeli on ainakin erinäköinen kuin omassani on. Ja ei ole edes samannäköinen 06 vuosimallin pöntön kanssa.
E: Tai sitten se johtuu tuosta että aikasemmassa on ollut se 147kw ja uudemassa on 154kw? Voisiko näissä olla se ero?
Life is too short to drive boring cars.
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
suora putki tilalle ja ohjelmamuutos
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
No tuo ohjelman muutos ei ihmeitä vaadi, onnistuu tuossa kilometrin päässä kotoa. Meinasinkin jos tilais alfisti.netistä sen suoran putken tuohon, ei tarvii kikkailla. Ainut huono on katsastukseen vaihtaa se pönttö tilalle. Jos yhtään on asinsa osaava katsastaja tietää se että jossain kohtaa pitäisi olla DPF.
Sitä en tiedä kuinka tarkasti ne noita kyttää.
Sitä en tiedä kuinka tarkasti ne noita kyttää.
Life is too short to drive boring cars.
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Mahtaako liittyä tähän aiheeseen tämmöinen? Ajo on tosiaan ollut pelkkää kaupunkipyörittelyä, ja enimmän aikaa tulee siis seistyä valoissa tyhjäkäynnillä. Äsken sitten kotimatkalla yhtäkkiä alkoi autossa tuntumaan vahva dieselin käry, ja luonnollisesti laitoin syyn edessä olevan auton piikkiin. Kun seuraavissa valoissa edessä oleva oli vaihtunut toiseen autoon mutta haju tuntui taas, aloinkin epäillä, että oma kulkine olisikin käryn syynä. No, ajo jatkui, mutta kun tie hiukan väljeni ja potkaisin mutkasta kakkosella ja reiluhkolla kaasulla, niin auto tuuppasikin pakoputkesta sellaisen (valkoisen!) pilven perään, että kukaan perässä tulija ei varmaan hetkeen nähnyt yhtään mitään. Mitä siis tapahtui? Hajosiko jotain, vai tekikö diesel omin päin jotain tähän ketjuun liittyviä korjausliikkeitä? Pitääkö tämän jälkeen asialle vielä tehdä jotain lisähuoltoa? Tämä varmaan kuuluisi tyhmien kysymysten osastolle, mutta menköön nyt tässä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Dieselinkäry on normaalia hiukkaspoltolla. Sen sijaan eikös sen savupöllähdyksen (tai savutuksen) pitäisi olla mustaa, eikä harmaata...?
Hiukkaspolton yleisiä oireitahan ovat nyt ainakin:
- Dieselin käry / palanut kumi / muovi / vastaava
- Noussut kulutus
- Nykiminen, tehottomuus, ponnettomuus
- Savutus, kunnon savupöllähdykset kaasua painettaessa ja konetta kuormitettaessa (ja ymmärtääkseni sen pitäisi olla nimenomaa savua, ei höyryä?)
Tai mikä tahansa kombinaatio noista, joillakin tuntuu olevan täysin oireetonta (tai oireet niin lieviä, ettei sitä edes huomaa)
Pitää kanssa muistaa, ettei kannata sammuttaa usein kesken hiukkaspolton, tai muuten voipi joutua huoltokäyntiä tekemään, ellei pakkoregenerointi riitä.
Hiukkaspolton yleisiä oireitahan ovat nyt ainakin:
- Dieselin käry / palanut kumi / muovi / vastaava
- Noussut kulutus
- Nykiminen, tehottomuus, ponnettomuus
- Savutus, kunnon savupöllähdykset kaasua painettaessa ja konetta kuormitettaessa (ja ymmärtääkseni sen pitäisi olla nimenomaa savua, ei höyryä?)
Tai mikä tahansa kombinaatio noista, joillakin tuntuu olevan täysin oireetonta (tai oireet niin lieviä, ettei sitä edes huomaa)
Pitää kanssa muistaa, ettei kannata sammuttaa usein kesken hiukkaspolton, tai muuten voipi joutua huoltokäyntiä tekemään, ellei pakkoregenerointi riitä.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Vaikuttaisi hyvin vahvasti samoilta oireilta mitä itsellä oli muutama viikko takaperin, kun huohotin oli tukkeessa. Haju oli tosin selkeästi palavan öljyn käry, enkä keksi, että sen dieselkäryn kanssa sekoittaisi. Mutta valkoinen savu vaan tuli putkesta siinä vaiheessa.cri kirjoitti:yhtäkkiä alkoi autossa tuntumaan vahva dieselin käry, ja luonnollisesti laitoin syyn edessä olevan auton piikkiin. Kun seuraavissa valoissa edessä oleva oli vaihtunut toiseen autoon mutta haju tuntui taas, aloinkin epäillä, että oma kulkine olisikin käryn syynä. No, ajo jatkui, mutta kun tie hiukan väljeni ja potkaisin mutkasta kakkosella ja reiluhkolla kaasulla, niin auto tuuppasikin pakoputkesta sellaisen (valkoisen!) pilven perään, että kukaan perässä tulija ei varmaan hetkeen nähnyt yhtään mitään. Mitä siis tapahtui?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
No, hajun yhdistin siihen, mitä yleensä olen vanhempien dieseleitten käynnin yhteydessä tottunut haistelemaan. Siitä tuo "dieselin käry". Mites, onko näissä Alfoissakin taipumusta huohottimen jäätymiseen? Missä olosuhteissa tuollainen tapahtuu? Itsellä auto oli koko päivän lämpimässä hallissa ja siitä sitten kaupunkiköröttelyyn. Pösössä aikoinaan huohottimen jäätyminen johtui pakkaskeleistä ja viimasta. Savun väriä lukuun ottamatta tässä oireet viittaavat kyllä tuohon hiukkaspolttoon.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Onhan niitä ollut näissä uudemmissakin. Olikos nimimerkki Matti S, jonka ex. 1.9JTDm lauloi itsensä loppuun, kun alkoi moottoriöljyllä käymään.
Lämpimästä tallista kylmään viimaan, niin on hyvinkin saattanut huohotinlimat jäätää.
Lämpimästä tallista kylmään viimaan, niin on hyvinkin saattanut huohotinlimat jäätää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Kyllä se nimenomaan pakkaskelillä on harmaata savua/höyryä mitä se putkesta lykkää kun painaa kaasua. Luulisin että poltto ollut käynnissä ja liikennevaloissa seisoessa löpöä työnnetään suodatttimeen ja käryää siksi. Mustaahan DPF:llä varustetusta autosta ei saa tulemaan putkesta, se DPF kyllä poistaa sen noen ja polttaessa muuttuu tuhkaksi.
Jos auto pelaa normaalisti ja kulkee niin ei siinä mitään vakavampaa ole käynyt. Kovaa ajoa vaan
Kannattaa seuraavan kerran seurata ahtopainemittaria ja kulutusta jos sama ilmiö tapahtuu. Moottorijarrutuksessa ahdot tippuvat ihan nollaan polton aikana ja kulutus ei tipu sinne 2 litraan missään vaiheessa, saattaa se siellä käydä mutta ei pysyvästi. Ja kulutus pyörii melko korkealla polton aikana kun työntää löpöä suodattimeen.
Jos auto pelaa normaalisti ja kulkee niin ei siinä mitään vakavampaa ole käynyt. Kovaa ajoa vaan
Kannattaa seuraavan kerran seurata ahtopainemittaria ja kulutusta jos sama ilmiö tapahtuu. Moottorijarrutuksessa ahdot tippuvat ihan nollaan polton aikana ja kulutus ei tipu sinne 2 litraan missään vaiheessa, saattaa se siellä käydä mutta ei pysyvästi. Ja kulutus pyörii melko korkealla polton aikana kun työntää löpöä suodattimeen.
Life is too short to drive boring cars.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Kyllä noilla oireilla se on sitten poltto ollut.
Aika raju ja selkeästi huomattava on Alfalla tuo polttotapahtuma, sillä kahdella omistamallani Pösöllä sitä polttoa ei huomannut käytännössä mitenkään. Uudemmassa 3008:ssa hieman paremmin pikku nypytyksenä ja tietokoneessa isompana kulutuksena, mutta -06 vuotisessa 307:ssa tuota ei tiennyt mistään ennenkuin auton sammutti ja ulosnoustessa haistoi, että "kas, oli sitten poltto päällä".
Aika raju ja selkeästi huomattava on Alfalla tuo polttotapahtuma, sillä kahdella omistamallani Pösöllä sitä polttoa ei huomannut käytännössä mitenkään. Uudemmassa 3008:ssa hieman paremmin pikku nypytyksenä ja tietokoneessa isompana kulutuksena, mutta -06 vuotisessa 307:ssa tuota ei tiennyt mistään ennenkuin auton sammutti ja ulosnoustessa haistoi, että "kas, oli sitten poltto päällä".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
No elkääpä nyt turhia pelotelko muut jolla ei ole 1.9 tai 2.4 dieseliä hiukkasloukulla, eli pösökuskit ja 156 omistajat hiljaa
Kyllä 159:n hiukkaspoltto on juurikin tuollainen valkoisen savu- tai höyrypilven kanssa tapahtuva toimenpide, jos tuuppaa vähän enemmän kaasua. Pari viikkoa sitten huomasin itse ahtopaine mittarista ja kulutusmittarista että poltto on menossa, tuuppasin sitten yhden motarin sillan päälle valkoisen pilven kahden putken täydeltä. Meinas naurattaa, ikävä kun ei tullut ketään perässä.
Kyllä 159:n hiukkaspoltto on juurikin tuollainen valkoisen savu- tai höyrypilven kanssa tapahtuva toimenpide, jos tuuppaa vähän enemmän kaasua. Pari viikkoa sitten huomasin itse ahtopaine mittarista ja kulutusmittarista että poltto on menossa, tuuppasin sitten yhden motarin sillan päälle valkoisen pilven kahden putken täydeltä. Meinas naurattaa, ikävä kun ei tullut ketään perässä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Alfissimo kirjoitti:Onhan niitä ollut näissä uudemmissakin. Olikos nimimerkki Matti S, jonka ex. 1.9JTDm lauloi itsensä loppuun, kun alkoi moottoriöljyllä käymään.
Lämpimästä tallista kylmään viimaan, niin on hyvinkin saattanut huohotinlimat jäätää.
Toisesta ketjusta lainaus auton ex-omistajalta väärinkäsitysten välttämiseksi...Matti_S kirjoitti:Taidat puhua tuosta meitin epiikistä ja siinä keississä turbon tiivisten hajos ja sai sitä kautta öljyä koneeseen. Mutta oli komeaa pauketta ja rätinää.JiiTeeÄssä kirjoitti: Täältäkin foorumilta olen lukenut juttua eräästä 159:stä, joka täällä samalla "teollisuusalueella" jossa tällä hetkellä olen töissä, niin oli itse tuhonnut koneensa. Eli oli lähtenyt käymään moottoriöljyllä ja kiljunut itsensä hajalle. Sitähän on vaikea pysäyttää kun se ei sitten enää sammu virtanapista.
Oli sitten kyse huohottajan jäätymisestä tai öljyn ylitäytöstä, niin juuri yllämainitun takia olen pitänyt visusti huolen että kumpaakaan ei pääsisi käymään.
Taitaa olla muuten vielä liikenteessä "samalla teollisuusalueella" tuo meitin Exä. Eli kaippa se loppujen lopuksi Wetterin törttöilystä huolimatta saatiin kuosiin.
Omalla 1,9 JTDm automaatilla takana vasta vajaat 60 tkm - vm-08. Tekee polton harvemmin kuin joka tankillisella, Karalan softa ollut parisen vuotta. EGR vaihdettu sitä ennen kertaalleen, avattu ja putsattu hiljan. Oli nokinen, mutta toimiva (softallakaan EGR:ää ei saa kokonaan sulki). Ilmastoinnin kompura vaihdettu 1,5 vuotta sitten, myös takuuseen, muita vikoja ei ole tullut vastaan. Mukava, toimiva auto, jolla on hauska ajaa niin kesäkuivalla kuin talviliukkailla.
TTi
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic
Hyvä, että joku on hereillä Tarkemmin, kun miettii, niin kyllähän minä tuonkin olin ihan lähiaikoina vieläpä kaiken lisäksi lukenut, mutta eipähän ollut tarttunut sen paremmin mieleen, että olikin turbo syyllinen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.