156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tomppaa
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2011, 23:59
Paikkakunta: Helsinki

156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Tomppaa »

Terve,

Tarina (taas) ongelmaisesta 156 selestä. Ajoin parkkihalliin normaalisti ja ryntäytti pysähtyessäni sekä sammui. Jäi ykkönen päälle ja en saanut millään vapaalle, jäi sen verran vittumaiseen paikkaan että puolituntia yritin saada vapaalle ja soitin "alfa infoon" saisko jostain pakotettua vapaalle (jäi n.2m ruudusta).

No ei apua infosta ja soitto hinurille et hakekaa pois (n.2.05m halli) ei ollut helppo tapaus hinurille, ja Konalan Ak:lle. Ensimmäinen soitto ei paljon avannut kun ei vikakoodeista selvinnyt kuin joku jarruvalon kytkin.

Toisella kertaa tuli sitten tuomioksi kytkin, joka oli ak:n mukaan todennäköisesti lauennut, ilman varoitusta sille paikalleen.

Kustannukset nyt: diagnoosin tekoa 3-4h a 100€ + vikakoodien luku.

En teetä ak:lla, lupasin hakea pois tällä viikolla. Niin paljon olen lukenut näistä selespeed viosta foorumilla, että en kytkintä lähden vaihdattamaan näillä tiedoilla, joista kustannusarvio on n.2200€.

No mistä sitten etsiä? Selespeed pumppu, accumululaattori joku rele tai solenoidi vai kenties monivikaliitin? Vaiko uskoa ak:hon ja pistää pankinkautta lompsa levälleen?

Niin 188tkm rullattu, lähes kaikki huollot automilano hki 10 000tkm välein (alkuaikoina joku muu, mutta leima)

-Tommi

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tomppaa kirjoitti:Vaiko uskoa ak:hon ja pistää pankinkautta lompsa levälleen?
Itse hommaisin OBD-kaapelin, Alfadiag-softan (sehän on vissiin ilmainen nykyään?) ja lähtisin niillä liikkelle. Selen kanssa oli itsellä alkutaipaleen ongelmia ja autoliikkeissä niitä ei osattu korjata - yritettiin ja rahastettiin kovasti kylläkin. Kaikki mun autossa olleet viat oli melko helppo korjata itse, jos yhtään ymmärtää tekniikasta. Hyvällä tuurilla vika saattaa olla varsin mitätönkin. Kytkin vaihdettiin mullekin, ammattimaisen diagnoosin päätteeksi. Eri syystä tosin. Vikahan ei muuten ollut siinä ;)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Aika vaikea on uskoa että kytkin olisi rikki. Kyllähän vaihteiston pitäisi toimia silti vaikka levy olisi palasina.?.?.?

Toimiiko selen pumppu kun avaat oven?
Syttyykö jarruvalot jarrua painettaessa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja jkk »

tuohon 2200 e hintaan vaihtaa jo melkeen uuden laatikon kytkimen kaa. koodit lukuun, jos jarrupolkimen tunnistimes feelua ei mikään ihme ettei sele suostu skulaamaan. jos ei sähköis vikaa niin sit kantsii tutkia mekaaniset jutskat.

Tomppaa
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2011, 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Tomppaa »

Nyt auto haettu ak:lta

Asentajan diagnoosi
-Vikamuistin tarkistus, ei vikoja tällä hetkellä
-Ei anna tehdä itseopetusta
-Kytkimen kulkumatka tark. aktiividiagnoosilla,
10-11mm -> liian lyhyt, normi 28- 28,5mm
-Kytkinlevyn nopeus joutokäynnillä sama kuin moottotin rpm,
pitäisi olla 0 rpm
-Kytkinhaarukan liikerata liian suuri -> kytkin rikki

Luin itse vikakoodit FES ilmaisversiolla ja laatikon vikakoodi

P0725 - Engine Speed (6)
Engine Speed Input Circuit Malfunction
The reason for this fault is that ECU did not receive signal from the sensor. The fault is present now.
Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.

Mitäs tämä tarkoittaa?

Vilkuttaa selen vikavaloa sekä numeronäyttö vilkkuu. Selen pumpun paineet 44 -51 bar FES:ssin mukaan ja pumppu kyllä tuntuu käyvän oudosti, sellaisia muutaman sekunnin kestäviä "ääniä" sekä virrat pois otettuna jää surisemaan n.10-15sek ajan.

Mistäs sais pk-seudulta nopeasti sellaisen piuhan jolla sais ton uuden alfadiag:in toimimaan? Nyt käytössä ELM327-lukija bt yhteydellä ja alfadiag ei löytänyt käytettävää porttia.

Pakko antaa pyyhkeitä ak:lle, ei niinkään (toistaiseksi) diagnoosin tekemisestä eikä laskusta joka oli "maltillinen 2,5h työ", vaan kuskin ovi oli jätetty AUKI, sillä seurauksella että hälyt siina pihalla sitten hetken lauloi ja akku oli miltei tyhjä. Valot ja muut vehkeet katos n.200m ennen kotipihaa ja matkaa ak:lta himaan oli kuitenkin n1.5km. Talliin auton työnnettyäni olin ottamassa suojamuovia obd pistokkeen edestä ja kierrettävää lukituspulttia ei ollut paikallaan vaan jalkatilassa pelkkä "nuppi" ja kierreosaa ei sitten löytynytkään.

Näillä eväillä jatketaan tutkimista.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^vaihteiston siirtohaarukka rikki? onko yritetty kalibroida vai mitä tarkoitit "itse opetuksella"?

Tomppaa
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2011, 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Tomppaa »

jkk kirjoitti:^vaihteiston siirtohaarukka rikki? onko yritetty kalibroida vai mitä tarkoitit "itse opetuksella"?
Asentajan teksti suoraan laskusta, mutta käsittäisin kalibroimiseksi. Ei vaan itsellä nyt piuhaa/softaa millä kokeilisin itse.

"Siirtohaarukka rikki" Mahdollinen,mutta nyt kun uskalsin lyödä tulille, niin ei kepistä liikuttamalla vaihda mihinkään suuntaan mutta ei myöskään anna ylimääräisiä ääniä eli ei edes yritä.

Kuittasin vikakoodin P0725, ja ei antanut takaisin käynnistelemällä ainakaan.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Pikainen suomennos

P0725 - Engine Speed (6)
Engine Speed Input Circuit Malfunction

Moottorin käyntinopeuden anturi rikki/johto poikki

Ilmeisesti sele ei saa tietoa moottorin käyntinopeudesta eikä suostu toimimaan.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eikös tuo koodi voi tulla esim. jos kiekkamittarin liittimessä on jotain feelua? -tosin vaihteita voi vaihaa 1,2,n ja r kun on pelkät sähköt päällä eikä kierroksia lainkaan.

selessähän on se semmonen "vikatila" että vähintää 1 ja 2 vaihde on aina kytkettävissä...

mut jos sitä on yritetty kalibroida ja ei anna sitä tehdä niin jokuhan siellä jumittaa.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

-Kytkimen kulkumatka tark. aktiividiagnoosilla,
10-11mm -> liian lyhyt, normi 28- 28,5mm
-Kytkinlevyn nopeus joutokäynnillä sama kuin moottotin rpm,
pitäisi olla 0 rpm
Kyllähän tuo ensimmäinen kohta antaa ymmärtää että kytkimessä tai sen käytössä on jotain pielessä. Toi 10-11 mm vastaa muistaakseni suunnilleen tilannetta jossa kytkin on painettuna (saa korjata jos puhun höpöjä). Eli heitto on tosi iso verrattuna normaaliin 28-28,5mm kytkin ylhäällä tilaan. Eli kytkin olisi jumissa pohjassa/jotain romua välissä/jouset poikki, ei palauta/käyttövipu tai -sylinteri jumissa? Itse varmaan kaivaisin tuon kytkimen säädön esiin (akku ja imuputki pois) ja tarkistaisin missä asennossa vivusto on ja onko siinä liikettä.

Toisessa kohdassa, jos laatikko on vapaalla niin kai kytkinlevyn nopeuden pitäisikin olla sama kuin moottorilla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Painelaakeri läpi asetelmasta, oma veikkaus.

Tomppaa
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Touko 2011, 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Tomppaa »

Ongelma on todennäköisesti kytkimessä. Kotitallioloissa oli tarkoitus vaihtaa alunperin ja hieman perehdyttyäni asiaan, taitaa olla melko mahdoton. Yhden kytkimen olen vaihtanut tosin carina II:sen, joten ei taida olla verrattavissa.

Miten sitten myynti? Olen valmis luopumaan huokeaan hintaan koko vehkeestä mikäli joku on valmis jotain tarjoamaan tai rempan tekemään, tai vaihtoehtoisesti myymään osina. Ilmeisesti osista olisi kysyntää enemmänkin.

Josko jollain foorumilaisella olisi innostusta kytkinremppaan lähteä voitaisiin keskustella korvauksista(Hki, lämmin talli) mutta 100€ tunti, ei nappaa. Kylläkin osaavalle osaavan korvaus.

Tarjouksia koko paketille otetaan myös vastaan.

-Tommi

156 sw selespeed
väri: met. sininen
aj. 188tkm
huollot: n10tkm välein automilano hki
jakohihna: 175tkm automilano hki 05/12 + kytkimen kalibrointi

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 Selespeed -03 kytkinongelma -ko?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos ei korjaus kiinnosta, niin rahallisesti järkevintä on ehdottomasti myydä osina, jos kokonaisena myyt on rikkinäisenä sen arvo kuitenkin ehjän hinta miinus korjauskustannukset korjaamolla.

Vastaa Viestiin