156:sta ei tietääkseni lämpötilaa saa, mikäli autossa ei kylmästöintiä ole. Sehän kuuluu sen "lisävarustukseen" :p
Tällaisen vastauksen ainakin minä sain täältä pari vuotta sitten kysyessäni... Manuaalissa totta kai mainittiin tuo lämpötilahässäkkä, nappia painamalla ei tosiaan tullut edes lämpötilan symbolia tmv.
^^Omat kokemukset kertois, että V6:nen yliohjautuu hiukan helpommin, mutta ei niissä kyllä suuria eroja ole. Kyllä se pikkumoottorinen silti nopeampi jääradalla on. Ja tämä kaikki tietenkin perstuntumalla mitattua faktaa. Joka tapauksessa yliohjaavia ovat olleet molemmat.
Omat kokemukset siis 1.8 vs. 2.5:nen. Molemmissa ollut Eibachin jouset ja samat talvirenkaat.
Aquatica, saattaa olla noin, mutta mikäli oon ymmärtäny oikein, noissa 156:ssa on valmiudet lisävarusteisiin? Eli jos jannut haluavat lämpötilan näkyvän, niin riittääkö esim lämpötilan anturilla varustetun peilin hankinta?
[quote="stinger"][quote="willez"][quote="stinger"][quote="Kaalipata"]En tiiä onko tyhmä kysymys, mut onko V6 yliohjaavampi luonnostaan kuin 2.0, jos puhutaan 156:sta?
Aliohjaavampi, koska keula on painavampi.
Niin taitaa tehdä kaikki etuvetoiset.
Ootko ajanut mutkapätkää avensiksella ? Mettään menee ja keula edellä... Koskee myös muita primeroita ym. paskakasoja...
willez kirjoitti:Ootko ajanut mutkapätkää avensiksella ? Mettään menee ja keula edellä... Koskee myös muita primeroita ym. paskakasoja...
GTA tekee tuota herkemmin, koska keulalla on painoa enemmän kuin avensiksessa, mutta kyllä se avensiksenkin perä irtoaa jos liukkaalla päästät mutkassa kaasun. Samoin V6 tekee tuota herkemmin kuin TS. Googlaa lift-off oversteer.
Tällä nyt ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa että painavampi moottori tekee auton peruskäytöksestä aliohjaavampaa. Jousituksella ym. voidaan sitten vaikuttaa tuohon käytökseen, mutta tässä nyt varmaan puhutaan vakiokuntoisista peleistä.
jkk kirjoitti:Aquatica, saattaa olla noin, mutta mikäli oon ymmärtäny oikein, noissa 156:ssa on valmiudet lisävarusteisiin? Eli jos jannut haluavat lämpötilan näkyvän, niin riittääkö esim lämpötilan anturilla varustetun peilin hankinta?
Ymmärtääkseni tarvii ECUlta myös jotain säätöä, että anturi alkaa toimimaan. Mutta tokihan sen siihen saa...
Mikäköhän tuota mun V6:sta oikein vaivaa, kun ei tunnu pienillä kierroksilla vetävän kunnolla? Tasakaasulla kulkee, mutta kiihdytettäessä kakoo ja nykii sekä vauhti nousee kovin verkkaisesti. Yli ~3500 kierroksen vedot ovat sellaiset kuin moottori antaa olettaa. Sama ilmenee sekä kylmänä sekä kuumana. Toinen jännä on, että kylmänä tämä ei jää ikinä ekalla yrityksellä käyntiin.
Vika on melko tuore, eikä se tunnu liittyvän mihinkään osanvaihtoon. Lambda on melko tuore, mutta sen vaihdosta on jo aikaa ja auto on toiminut normaalisti ennen ihan viime päiviä. Ja lambda on siis ihan oikea bosch-tuote, eikä mikään räpellys. Ilmamäärämittaria itse epäilisin, mutta voiko asiasta jotenkin varmistua? Vikavalo ei pala, koodeja en ole lukenut kun ei ole lukijaa. Millä noita saisi edullisiten luettua, läppäri ja andoid-puhelin löytyvät molemmat? Veikkauksia viaksi?
Ilmihän se todennäköisesti on. Toinen mahdollisuus olisi imuvuoto esimerkiksi imuputken haitariosassa. Eli tutki se kumisen imuputken poimut, ettei siellä ole repeämää.
Voisihan sen imuputkenkin varmistaa, mutta sekin on autoon pari vuotta sitten vaihdettu enkä usko että vuotaa.
Jäi mainitsematta, että ongelma ei ilmene aina. Äskenkin auto toimi taas ihan suht normaalisti, mutta aamulla ei meinannut päästä mihinkään. Kaipa se ilmi pitää ensi palkasta investoida, onneksi se ei ihan hirveän kallis ollut paikallisella bosch-korjaamolla jos ottaa ilman sitä putkea.
Tuomas K kirjoitti:Onko normaalia että tuon JTS:n lämmitys on tehoton? Nollakelillä kun lähtee töistä voi sitä lämmitystä pitää täysillä yli 20 km takki päällä eikä tule kuuma, työmatka lähinnä moottoritietä. Termostaatti on viime keväänä vaihdettu ja lämpömittarin viisari nousee vähän sen "70"-viivan yläpuolelle.
Kyllähän toi vaan niin termarivialta kumminkin haiskahtaa. Jos laitatit jossain pajalla, niin mene valittamaan, että termari on viallinen? Kyllähän sellaisia käy ja kunniallinen paja vastaa huutoonsa.
Ihan itse ruuvailin sen termarin sinne.. Mittari toki epätarkka instrumentti lämpöjen arvioimiseen, mutta eikös tuo yli "70"-viivan ole yleensä tulkittu normaaliksi?
Tuomas K kirjoitti:Onko normaalia että tuon JTS:n lämmitys on tehoton? Nollakelillä kun lähtee töistä voi sitä lämmitystä pitää täysillä yli 20 km takki päällä eikä tule kuuma, työmatka lähinnä moottoritietä. Termostaatti on viime keväänä vaihdettu ja lämpömittarin viisari nousee vähän sen "70"-viivan yläpuolelle.
Ei tähän olisi kellään mitään fiksua ajatusta?
Kyllä oman JTS:n moottori lämpenee oikein hitaasti mutta lämpöä tulee hyttiin melko runsaasti joka on myös vastuussa moottorin lämmön hitaaseen nousuun.
Eli pidän climate controlin puoliautomaatilla suuntoina ala- ja ylä, kompressori pois päältä, lämmön 18-21 C alueella.
Kuvassa näkyvässä keskimmäisessä mötikässä vekki, josta pakokaasu vuotaa. Vienkö suoraan pakoputkipajalle, vai hitsaako tuon vaon umpeen, vai mitähän tuolle tekisi?
^juu, mulla vaihto sen haitari/joustoputken ja hitsas väliputken kannakkeen takas kii, 85 e osineen. Ainoa mikä tuossa pajassa harmittaa, on pirun pitkä jono, mä venasin toissa talvena 3 h -20 pakkases
jkk kirjoitti:^juu, mulla vaihto sen haitari/joustoputken ja hitsas väliputken kannakkeen takas kii, 85 e osineen. Ainoa mikä tuossa pajassa harmittaa, on pirun pitkä jono, mä venasin toissa talvena 3 h -20 pakkases
Hah, mun "luotto" korjaamoon on 3 viikon jono. Onneks omistaja on kaverini ja yleensä saan ajan aina 3 päivän sisään.
jkk kirjoitti:^mä laitoin viimasuojan tuosta syystä, tosin mulla taitaa olla termari sökönä muutenkin ja tuplakipinä moottorina.
TS ei tarvii viimasuojaa nostaakseen lämmöt normaaliin ainakaan vielä alle 40 asteen pakkasilla (-39 testattu viime talvena ).
Ja kuten niiiin monesti on jo mainittu, se "70 asteen viiva" ei ole 70, vaan todellisuudessa noin 80 astetta. Kun sen ja 90 asteen viivan välillä liikutaan, ollaan normaaleissa lukemissa ja löylyä piisaa. Tämä siis ainakin TS:n kohdalla takuuvarmaa tietoa.
jkk kirjoitti:^mä laitoin viimasuojan tuosta syystä, tosin mulla taitaa olla termari sökönä muutenkin ja tuplakipinä moottorina.
Ja kuten niiiin monesti on jo mainittu, se "70 asteen viiva" ei ole 70, vaan todellisuudessa noin 80 astetta. Kun sen ja 90 asteen viivan välillä liikutaan, ollaan normaaleissa lukemissa ja löylyä piisaa.
Juurikin näin , tuntuu monella unohtuvan tuo lämpömittarin "looginen" järjestys (50,80,90,100,130) ...
Kun neula on "70 viivalla" , näyttää ecu +80c... Jotkut on puhunut että lämpötila-anturi on simmoisessa paikassa jossa lämpö heittelee paljon (80-90c) , kierrosten mukaan kun vesipumppu työntää taas tavaraa eteenpäin ym.
jkk kirjoitti:^mä laitoin viimasuojan tuosta syystä, tosin mulla taitaa olla termari sökönä muutenkin ja tuplakipinä moottorina.
Ja kuten niiiin monesti on jo mainittu, se "70 asteen viiva" ei ole 70, vaan todellisuudessa noin 80 astetta. Kun sen ja 90 asteen viivan välillä liikutaan, ollaan normaaleissa lukemissa ja löylyä piisaa.
Juurikin näin , tuntuu monella unohtuvan tuo lämpömittarin "looginen" järjestys (50,80,90,100,130) ...
Kun neula on "70 viivalla" , näyttää ecu +80c... Jotkut on puhunut että lämpötila-anturi on simmoisessa paikassa jossa lämpö heittelee paljon (80-90c) , kierrosten mukaan kun vesipumppu työntää taas tavaraa eteenpäin ym.
Tässä mitään ole unohtunut, se oli ihan tarkoituksella lainausmerkeissä se "70-viiva".
Ilmeisesti johtopäätös noista kommenteista asiaan on kuitenkin se, että 156 on kylmä auto
No ei se ainakaa mikää kakkoskoppanen golfi ole. Siinä vasta oli lämmin auto, 20 asteen pakkasessa ei pystynyt kättä pitämään suulakkeen edessä, kun alkoi polttamaan. Muutenhan se oli kyllä paska.
2.0tessu ainakin lämpeni todella hyvin ilman viimasuojaa, kun termari oli kunnossa. Tietenkin se vaati koneelle vähän kuormaa, että lämpeni nopiasti. 30asteen pakkasessa moottoritiellä lämmöt lähti laskuun, mutta onhan se viima aika kylmää -30c ja 100kmh vauhdissa
Osaako joku sanoo, että mistä sais perus pohjapanssarin -03 156 JTSään. Oma rupee oleen aika repalainen ja sitä ei saa muuta kun nippusiteillä enää paikalleen. Mitään metallista en oo sinne ajatellu vaan ihan perus versio.
Tarviis 156 V6:seen etuputken tiivisteet (molempiin päihin) eli pakosarjan ja etuputken väliin sekä etuputken ja katin väliin... ei ollu mätänetissä ainakaa netin perusteella V6:seen... pitäskö vaan marssia varaosaliikkeeseen putken kanssa ja ettiä jotkut yleismalliset tiivisteet?
*teme* kirjoitti:Tarviis 156 V6:seen etuputken tiivisteet (molempiin päihin) eli pakosarjan ja etuputken väliin sekä etuputken ja katin väliin... ei ollu mätänetissä ainakaa netin perusteella V6:seen... pitäskö vaan marssia varaosaliikkeeseen putken kanssa ja ettiä jotkut yleismalliset tiivisteet?
Itse hain tarvikeliikkeestä etuputkille tiivisteet , makso muutaman euron. Piruuttani kysyin myös Autokeskukselta , tilaustavaraa ja hinta n.20€/kpl
Tuomas K kirjoitti:Kyllä se on kylmimpiä autoja millä olen ajanut
Niin kesällä
Noin 30 autoa omistaneena voin sanoa, että kunnossa oleva 156 tessu automaagisella lämppäri/ilmastoinnilla on omassa omistuksessani olleista lämpimin talviauto.
Yhtenä aamuna oli pakkasta noin 14 astetta. Auto lähti käymään normaalisti ja lähdin ajelemaan töihin. Lasi meni huuruun, joten väänsin ilmastoinnin säädintä lasipuhallukselle. Säädin olikin jäätynyt ja kuului pieni naps, ja nyt puhaltaa ilmaa pelkästään eteenpäin.
Säädin pyörii normaalisti, mutta ei vaihda puhalluksen asentoa. Mikä rikki, mistä, ei kellään olisi purkuosaa myydä jostakin. Kyseessä siis vanhempi manuaali-ilmastointi.
^sitkun kunnolla vuotaa niin ei enään kehtaa ajella, meteli on ihan järjetön varsinkin suhteessa vauhtiin, kuulostaa enemmänkin jatkuvalta kurapierulta
Kysymys taka sisälokareista. 156sessani on kyseisest lokarit, kangaspäällysteistä pahvia(ainakin siltä näyttävät) ja vielä ainakin toinen vielä kulunut puhki. Ottanut kai pyörään kiinni jossainvaiheessa. Ovatko alkuperäiskamaa ja onko tilalle jotain parempia? (Löysin vain eteen tulevia myynnissä)