Hitaasti alenevat kierrokset.
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Hitaasti alenevat kierrokset.
Missähän liene vika, kun kävin öljynvaihdossa ja reilun viiden minuutin ajon jälkeen huomasin liikennevaloissa, että tyhjäkäynti kierrokset olivat n.2000. Kokeilin polkea kaasua. Nostin ne 5000 ja vapautin polkimen. Kierrokset vajosivat hitaasti sinne 2000 rpm ja vielä hitaammin 1000 rpm.
Lähdin liikkeelle. Auto kulki ihan normaalisti. Kokeilin välillä vapaalla laskea kierrokset sinne tyhjäkäyntilukemiin (700 rpm) mutta hitaus oli silmiin pistävä. Kiihdyttelin ja kokeilin vetoa. Ihan normaali. Sitten alkoikin tyhjäkäynti nopeus löytymään ihan nopeasti ja asettui sinne 700 kierroksen tuntumaan. Huokasin jo helpotuksesta, mutta 10 minuutin ajon jälkeen kiukuttelu alkoi taas. Saavuin kotiin ja kokeilin parkkipaikalla tyhjäkäyntiä.
Se oli taas tonnin tuntumassa ja nosti välillä sen kahteen tonniin ihan itsekseen! Saattoiko öljynvaihdolla olla asiaan mitään syy-yhteyttä?
Lähdin liikkeelle. Auto kulki ihan normaalisti. Kokeilin välillä vapaalla laskea kierrokset sinne tyhjäkäyntilukemiin (700 rpm) mutta hitaus oli silmiin pistävä. Kiihdyttelin ja kokeilin vetoa. Ihan normaali. Sitten alkoikin tyhjäkäynti nopeus löytymään ihan nopeasti ja asettui sinne 700 kierroksen tuntumaan. Huokasin jo helpotuksesta, mutta 10 minuutin ajon jälkeen kiukuttelu alkoi taas. Saavuin kotiin ja kokeilin parkkipaikalla tyhjäkäyntiä.
Se oli taas tonnin tuntumassa ja nosti välillä sen kahteen tonniin ihan itsekseen! Saattoiko öljynvaihdolla olla asiaan mitään syy-yhteyttä?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Tuskin öljynvaihto tuommoista tekee...mut voisko kaasuläppä jumittaa? Kokeile resetoida se.
Jos ei auta niin putsaa, sillä siellä voi olla aika hyvä kerros likaa. Mut älä ruiskuta mitään tulenarkaa imusarjaan sillä se ei haihdu kovin helposti ja seuraavan kerran kun starttaat voi pamahtaa hassusti.
Jos ei auta niin putsaa, sillä siellä voi olla aika hyvä kerros likaa. Mut älä ruiskuta mitään tulenarkaa imusarjaan sillä se ei haihdu kovin helposti ja seuraavan kerran kun starttaat voi pamahtaa hassusti.
Abarth 500 Esseesse
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
No....niin.
Auto jäähtyi tunnin. Starttasin ja kaasu toimi normaalisti. Kävin ajamassa n. 50 km sekalaista ajoa, eikä mitään häikkää. Merkillistä.
Ennestään oli valvolinen synpower 5W40 litkut. Nyt valvolinen 5W40 max lifet. Vierastikohan alfan moottori hetken erilaista öljyä.
Syynä öljynvaihtoon oli se että eilen erehdyksessä ehdin kaataa vajaan kahvikupillisen valvolinen max life jäähdytysnestettä moottoriin!
Korjaamolta sanoivat, että voi olla ettei noin pieni määrä meinaa mitään, mutta suosittelivat öljyn vaihtoa.
Auto jäähtyi tunnin. Starttasin ja kaasu toimi normaalisti. Kävin ajamassa n. 50 km sekalaista ajoa, eikä mitään häikkää. Merkillistä.
Ennestään oli valvolinen synpower 5W40 litkut. Nyt valvolinen 5W40 max lifet. Vierastikohan alfan moottori hetken erilaista öljyä.
Syynä öljynvaihtoon oli se että eilen erehdyksessä ehdin kaataa vajaan kahvikupillisen valvolinen max life jäähdytysnestettä moottoriin!
Korjaamolta sanoivat, että voi olla ettei noin pieni määrä meinaa mitään, mutta suosittelivat öljyn vaihtoa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Oireet on hyvin samat kuin joskus kun vaihtaa jäähdytinnesteet ja ensimmäistä kertaa starttaa, kierrokset tosi pitkään korkealla, ennen kuin anturillekin asti pääsee varamana jäähdytin nestettä. Eihän V6 jäähdytinesteen lämpötla-anturi ole lähellä suodatinta tms?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Joskus oli Mareassa täsmälleen saman tyyppinen ilmiö sen jälkeen kun akku oli ollut pidempään irti. Ilmeisesti ECU resetoitui ja haki sitten arvoja jonkin aikaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Kun vein auton öljyn vaihtoon, olin ajanut kaupunkiajoa ja moottori oli kuuma. Huoltomieskin poltti kätensä suodattimen vaihdossa. Ja kehui vanhan öljyn olleen lirua. Kuumana syn power taitaa melko litkua ollakin.
Oliskohan joku lämpötila-anturin poikkeava arvo ollut sotkemassa ecua?
Oliskohan joku lämpötila-anturin poikkeava arvo ollut sotkemassa ecua?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Kuulostaa ihan kun olisi akku käytetty irti , tai esim. Vanha akku ja öljynvaihdon aikana jäänyt vaikka radio päälle (15-25min) ja vaihdon jälkeen ei oo lähteny käymään , ja apuvirralla sitten uusi yritys...
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Nissan U 11 teki samaa. Ja lopulta haki vaan korkeampia kierroksia, eikä palautunut alas. Kaikki nestevalot välähti palamaan ja syy oli viimeisillään pyörivä laturi.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Akku on ok ja latausjännitekin on ok. Kun ilmiötä ei enää kierroksissa ole, niin kallistuisin ajatukseen, että joku lämpötila-antureiden keskenäinen poikkeama sai ecun etsimään uusia arvoja. Tämän mallin ominaisuutenahan on ollutkin se, että moottori käynnistyy pakkasilla helpommin ilman sähköistä esilämmitystä. Öljyn kierron takia toki on hyvä esilämmittää, mutta silloin käyntiinlähtö on kuin että ecu hetken miettisi "mitä hittoa, miksi jäähdytysvesi on kylmässä moottorissa lämminnyt". 

-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 10 Kesä 2011, 23:34
- Car(s): 159 2.4 -06,
Ecoboost Musti -15,
ex. GTV 2.0TS -95, 166 2.5V6 -01 - Paikkakunta: Nokia
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
Sanokaas paremmin tietävät onko mahdollinen skenaario:
Liikaa öljyä koneeseen -> huohotinletkusta öljyä ilmamassamittariin?
Liikaa öljyä koneeseen -> huohotinletkusta öljyä ilmamassamittariin?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Hitaasti alenevat kierrokset.
^ Käsittääksen poikkeuksetta imukanaviston rakenne on sellainen että ilmamassamittari on imuilman tulosuunnassa ennen huohottimen liityntää. Eli mielestäni ei ole mahdollista.
Toki jos sitä ölppää on niin paljon että huohottimen liitynnästä alkaa pukkaa yli ja valuu imukanavassa suodatinta kohti
lienee aikas teorettista ??
Toki jos sitä ölppää on niin paljon että huohottimen liitynnästä alkaa pukkaa yli ja valuu imukanavassa suodatinta kohti

