h_lauri kirjoitti:No perhana. Joku Nobinan kuski toista viikkoa sitten oli Turuntien pysäkillä just ennen kakkoskehää. Siinähän se oikeelle kääntyvien kaista mahdollistaa dösan ajamisen suoraan kohti tsadia. Tää idari tuli suoraan pysäkiltä suoraan menevien kaistalle mun eteen ja kun protestoin pitkillä, jäärä jarrutti aika reippaasti. Sitten mentiin sellaista sahausvauhtia Karamalmin risteykseen. Varmaan oli kaalivankkurilaisilla mukavaa kyytiä. No menihän se kohti Karakalliota, mutta ei siitä pysäkiltä saa minkään lain mukaan suoraan kaistaa vaihtaa. -vai saako-
Tiien ton paikan erittäin hyvin. Syy miksi itse lähden siitä pysäkiltä suoraan menevien kaistalle, eli vasemmalle on nuolivalon olemassa olo Kehä 2:Selle. Usein siinä käy niin, että jos et mene pois siitä kääntyvältä kaistalta, plokkaat nuolivalloa kääntyvät autot kehälle. Joten siinä se syy, miksi siitä itse ainakin ja monet muutkin kollegat lähtee vilkun kanssa suoraan menevien kaistalle vasemmalle.
Eihän se ihan normaali pysäkki ole, juuri tuon suoraan menon mahdollisuuden takia. En tarkasti tiedä mitä laki tästä sanoo, vaikka meillä on suoraan meno mahdollisuus. Varovaisuutta noudattaen joka tapauksessa.
Itse jos takaa sieltä henkilöautolla tulisin ja tietäen etenkin tuon paikan ennakolta; ennakoisin sen bussin jo sieltä alamäestä ennen jalankulkuvaloja, jotka ovat siinä ennen pysäkkiä. Näkyvyys on vähän kehno kyllä siihen pysäklle sieltä loistavasta oikeasta ylämäkeen, mutta kyllä sen bussin näkee jo viimistään näiden jalankulkuvalojen nurkalla.
Nopeusrajotus on tässä kohtaa 50kmh.
Usein sen kyllä näkee että tuo bussin lähtö vasemmalle kaistalle pysäkiltä on yllätys, mutta aika moni sen tietää ja aika moni osaa sen myös ennakoida. Etenkin aamu ruuhkassa, joka tässä kohtaa on usein 7-9 välissä enemmän ja vähemmän isoa.
Ja kyllä siinä aika ilkeitä tilanteita tulee, osa antaa tietä suosiolla. Osa ajaa vierelle, vaikka olet jo kaistalla. Eli en tiedä sitten kumman piikkiin tuokin sitten menee, jos yli puolenkin välin vasenta kaistaa ehdit ja takana tuleva ei anna periksi vaan ajaa vierelle reippaasti lujempaa ja yleensä pääsevät sieltä keltaiselta risteysalueen viivotukselta eteen sitten jollain konstilla.
Tuo on hankala paikka kyllä ja koitan itse siinä varovaisuutta noudattaa, mutta tosiaan jos takanatuleva on sitä mieltä, että "suksi sinä bussikuski vttuun" niin sillon siinä yleensä on näitä hauskoja hetkiä.