Alfa 33 starttiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Alfa 33 starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Eli potilas on vm. 90 Alfa 33 1,7l 16V.

Kylmänä lähtee hyvin käyntiin. Kun on ajanut kuumaksi ja antaa seisoa 15min, niin ei lähdekkään. Nakasuttaa vaan solenoidia, ei siis pyöritä.

Purin startin ja putsailn. Sen jälkeen pyöritti vähän nihkeasti, eikä vika poistunut. Pari päivää kesti ja sitten startti hirttikiinni ja suli sisältä ihan paskaksi.

No käytetty startti tilalle ja kaikki tuntui lupaalata. Sama vika kuitenkin palasi, ei kuumana ei aina pyöritä.

Mittaisin vähän jännitteitä ja ajattelin, josko virtalukossa olisi jotain vikaa. Ohitin sen ja laitoin nappistartin virtalukon johtoihin. Tuntui toimivan, mutta ei sitten toiminukkaan, eli vika palasi.

Kun vika on ns. päällä, niin lähtee käyntiin, kun tunkee ruuvarin startin +navan ja herätteen väliin.

Joku oli ainakin jollain palstalla kysellyt ihan samanlaisesta vieasta. Onko kellään ratkaisua??? Pari veikkausta on tullut. Ensimmäinen oli maadoitusvika, tarkastettu on. Toinen oli väljät startin laakerit ja lämmetessä sitten sitäkautta oikosulku runkoon. Mielestäni ihan kunnossa molemmissa (startti) yksilöissä.

Eli jos jollain olsi tietoa, tulisi tarpeeseen. (Vika siis näyttäisi olevan herätejohdossa, joka ei anna tarpeeksi potkua solenoidille, jotta se kytkisi ihan kunnolla.)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo "meisselistartti" juoruaisi siitä, ettei vika ainakaan startissa ole. Virtalukon pohjat ovat kuluvaa tavaraa, mutta silloin nappistartin olisi pitänyt poistaa ongelma. Olihan siinä kaikki liitokset huolella tehty?

Noiden jälkeen ei enää jää jäljelle juuri muuta kuin johdotus sulakerasia -> virtalukko -> solenoidi. Liittimien kunto kannattaa käydä läpi ensimmäisenä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Vedä siltä napilta uusi piuha solenoidille, toimii varmasti :wink:
seiskafemmoissa noita viritelmiä oon joutunut tekemään..
- Alfaholic -

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Oletko 100% varma solenoidin toiminnasta? toi 15 minuutin seisomisen jälkeen kun ei lähde käyntiin kuulostais solenoidilta. Releiden naksutushan kuuluu ainakin avaimen käännön yhteydessä.
Viimeksi muokannut Ana M, 01 Loka 2004, 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Kyllä se solenoidi mielestäni naksahtaa. Kuuntelin ihan konepelti auki.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Solenoidi voi kyllä naksahtaa (vetää) vaikka ei yhdistäisikään virtaa starttimoottorin ankkurille. Näin käy esmes jos solenoidin kärjet ovat kuluneet huonoiksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Seuraavaksi vian ilmetessä: syötä suoraan akulta virtaa solenoidille, jos starttaa, vedä se uusi piuha suoraan napilta.. jos taas ei, solenoidi vaihtoon tai auki :?
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin