156 V6:sen ajaminen edes jotenkin taloudellisesti?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

156 V6:sen ajaminen edes jotenkin taloudellisesti?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Osaako kukaan sanoa mitä nopeuksia kannattaa milläkin vaihteella ajaa, jotta Alfa ei hörppisi yli kymppiä satasella. Mun ajotyylillä seka-ajo tuntuu vievän noin 13 litraa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Itse en ole seka-ajossa alle kymppiin päässyt koskaan... Usein on siinä 11.5 - 12.5l. välillä. Korkeimmillaan taas olen saanut kulumaan n. 13.5l., koostui lähes pelkästään kaupunkipörräämisestä.

Pisti silmään, että sinäkin olet Porista.. Me saadaan kahden miehen miittinki pystyyn... :mrgreen:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

seka-ajossa voi olla vaikea päästä alle kympin, kierrokset siinä 2 tuhannen nurkilla ja sopiva vaihde. itse olen 2 kertaa tuota kulutusta katsellut kulutus maantiellä oli 9 ja sekajossa 10.5-11
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kai tähänkin pätee ripeät kiihdytykset haluttuun nopeuteen ja sitten sellainen isoin mahdollinen vaihde. Kuitenkin niin että pintakaasulla menee eteenpäin, jos ajaa kutosella kaasupoljin puolessa välissä ja kierrokset 1200rpm ei taida olla yhtä taloudellista kuin vaikka vitosella 1700rpm ja pintakaasu.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Jostain joskus olen lukenut, että autolla ei koskaan saa "kiihdyttää" kun kierrokset on alle 1500rpm, eli vaihteet pitäisi sen mukaan valita. Poislukien tietysti paikaltaan lähtö!!!
Eli 40/kmh ei lisätä vauhtia 6:lla.

Kyllä se jokseenkin noin menee kuten Rolle asian ilmaisi. Suht ripeät kiihdytykset, ei kuitenkaan kierroksia yli 3500rpm. ja mahd. nopeesti suurin mahdollinen vaihde.

Sitten ihan oikeesti, kuka noin haluaa ajaa :mrgreen:
Jos haluaa säästää niin menee mielummin välillä bussilla...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu, vaihteisto ei ole kovin mielissään jos väännättää rankasti alle 1500 kierroksella. Eikä tuo liene sen paremmin taloudellista kuin tehokastakaan, joten käytetään niitä vaihteita. Käytettäväksi ne on tarkoitettu.
- Epäkelpokeräilijä -

Mustavihannes
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavihannes »

Yksi helpoimmista tavoista säästää menovettä ruiskukoneella on moottorijarrutuksen käyttö, vieläpä siten että nostaa jalan kaasulta aina kun voi ennakoida, että kohta joutuu pysähtymään(punaiset valot, yms.). Erityisesti pitäisi välttää paikaltaan kiihdyttämistä ja tyhjäkäyntiä juuri esim. liikennevaloissa. Liikkeellelähdettäessä hetkellinen polttoaineen kulutus voi nousta jopa lähemmäs 100l/100km! Eli pitää harjoittaa "ennakoivaa ajotapaa".... :mrgreen: Mitä kierroslukuun tulee niin kulutus on pienimmillään kun moottorin kierrokset ovat jotain 1500 rpm kieppeillä, alemmilla kierroksilla alkaa jo öljynpaine laskea kai sen verran että ei tee moottorille hyvää.....

Vastaa Viestiin