156 V6:sen ajaminen edes jotenkin taloudellisesti?
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
156 V6:sen ajaminen edes jotenkin taloudellisesti?
Osaako kukaan sanoa mitä nopeuksia kannattaa milläkin vaihteella ajaa, jotta Alfa ei hörppisi yli kymppiä satasella. Mun ajotyylillä seka-ajo tuntuu vievän noin 13 litraa.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kai tähänkin pätee ripeät kiihdytykset haluttuun nopeuteen ja sitten sellainen isoin mahdollinen vaihde. Kuitenkin niin että pintakaasulla menee eteenpäin, jos ajaa kutosella kaasupoljin puolessa välissä ja kierrokset 1200rpm ei taida olla yhtä taloudellista kuin vaikka vitosella 1700rpm ja pintakaasu.
Jostain joskus olen lukenut, että autolla ei koskaan saa "kiihdyttää" kun kierrokset on alle 1500rpm, eli vaihteet pitäisi sen mukaan valita. Poislukien tietysti paikaltaan lähtö!!!
Eli 40/kmh ei lisätä vauhtia 6:lla.
Kyllä se jokseenkin noin menee kuten Rolle asian ilmaisi. Suht ripeät kiihdytykset, ei kuitenkaan kierroksia yli 3500rpm. ja mahd. nopeesti suurin mahdollinen vaihde.
Sitten ihan oikeesti, kuka noin haluaa ajaa
Jos haluaa säästää niin menee mielummin välillä bussilla...
Eli 40/kmh ei lisätä vauhtia 6:lla.
Kyllä se jokseenkin noin menee kuten Rolle asian ilmaisi. Suht ripeät kiihdytykset, ei kuitenkaan kierroksia yli 3500rpm. ja mahd. nopeesti suurin mahdollinen vaihde.
Sitten ihan oikeesti, kuka noin haluaa ajaa
Jos haluaa säästää niin menee mielummin välillä bussilla...
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
- Paikkakunta: Helsinki
Yksi helpoimmista tavoista säästää menovettä ruiskukoneella on moottorijarrutuksen käyttö, vieläpä siten että nostaa jalan kaasulta aina kun voi ennakoida, että kohta joutuu pysähtymään(punaiset valot, yms.). Erityisesti pitäisi välttää paikaltaan kiihdyttämistä ja tyhjäkäyntiä juuri esim. liikennevaloissa. Liikkeellelähdettäessä hetkellinen polttoaineen kulutus voi nousta jopa lähemmäs 100l/100km! Eli pitää harjoittaa "ennakoivaa ajotapaa".... Mitä kierroslukuun tulee niin kulutus on pienimmillään kun moottorin kierrokset ovat jotain 1500 rpm kieppeillä, alemmilla kierroksilla alkaa jo öljynpaine laskea kai sen verran että ei tee moottorille hyvää.....