33 ja outo tyhjäkäynti
Valvoja: Moderators
33 ja outo tyhjäkäynti
Eli vm 1990 33 1.7ie:n tyhjäkäynti on liian korkealla, n. 1300-1500r/min. Olen koittanut säätää ruuvista, mutta se on jo ihan minimissä. Joskus myös auton seistyä pidempään tyhjäkäynti pomppii tonnin ja kohden välillä ennen kuin rauhoittuu. Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään?
Tyhjäkäynti
Moikka
En ole ruiskuexpertti, mutta itse lähtisin etsimään ilmavuotoa imusarjasta. Lisäksi läpän asento, ettei jumita raolleen ja ilmin putsaus.
Kaikki ruiskun piuhojen liitokset kannattaa käydä läpi ja putsata.
TimoJ
Vain villi arvaus 2c
En ole ruiskuexpertti, mutta itse lähtisin etsimään ilmavuotoa imusarjasta. Lisäksi läpän asento, ettei jumita raolleen ja ilmin putsaus.
Kaikki ruiskun piuhojen liitokset kannattaa käydä läpi ja putsata.
TimoJ
Vain villi arvaus 2c
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Re: 33 ja outo tyhjäkäynti
Ihan vaan mielenkiinnosta,mistähän ruuvistä säädit tyhjäkäyntiä?Wille kirjoitti:Eli vm 1990 33 1.7ie:n tyhjäkäynti on liian korkealla, n. 1300-1500r/min. Olen koittanut säätää ruuvista, mutta se on jo ihan minimissä. Joskus myös auton seistyä pidempään tyhjäkäynti pomppii tonnin ja kohden välillä ennen kuin rauhoittuu. Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään?
Tiedän nimittäin muutaman tapauksen kun tyhjäkäyntiä on yritetty säätää
kaasuvivustosta ja niinhän sitä ei tehdä

Se tyhjäkäynnin säätöhän on siinä yhden tulevan ilmaletkun juuressa olevassa "liittimessä" moottorin oikealla puolella.(muistaakseni)
En epäilet ettetkö sinä olisi säätänyt oikeasta paikasta,mutta olen törmännyt muutamaan,jossa vivusto on säädetty ihan perseelleen.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jetronicissa vaikuttaa kyllä että jos vain erehtyy säätämään kaasuläpän rajoitintapista tyhjäkäyntiä niin asennontunnistin sekoaa välittömästi ja tyhjäkäynti alkaa heittelemään miten satuun kylmän ja kuuman koneen välillä..
motronicissa ei varsinaista tyhjäkäynnin säätöä olekkaan vaan ruisku hoitaa itse tuon puolen..
motronicissa ei varsinaista tyhjäkäynnin säätöä olekkaan vaan ruisku hoitaa itse tuon puolen..
IE mallissa säädetään tyhjäkäynti noin kuin aiemmin sanoinkin (ainakin -90 vm:ssä) 16V:ssä onkin motronic ML4-1
ja siinä ei sitten kai voi säätää ollenkaan?
Eli vapautetaan lukitusmutteri ja pyöritetään sitä liitintä,kunnes tyhjäkäynti on mieleinen,sitten kiristetään lukitusmutteri.
Oli muistaakseni aika isot kiintoavaimet millä sitä joutui säätämään.
Kannattaa varmaan alkuperäisen kysyjän säätää tuo rajoitintappi ensin oikein,jos on erehtynyt siitä tyhjäkäyntiä säätämään.
Karkeasti siten,että kun kaasupoljin vapautetaan niin sieltä kuuluu kytkimen napsahdus ja toisaalta kun poljin on pohjassa sieltäkin päästä täytyy napsahdus kuulua.
Sitten voisi koittaa säätää sitä tyhjäkäyntiäkin.
ja siinä ei sitten kai voi säätää ollenkaan?
Eli vapautetaan lukitusmutteri ja pyöritetään sitä liitintä,kunnes tyhjäkäynti on mieleinen,sitten kiristetään lukitusmutteri.
Oli muistaakseni aika isot kiintoavaimet millä sitä joutui säätämään.
Kannattaa varmaan alkuperäisen kysyjän säätää tuo rajoitintappi ensin oikein,jos on erehtynyt siitä tyhjäkäyntiä säätämään.
Karkeasti siten,että kun kaasupoljin vapautetaan niin sieltä kuuluu kytkimen napsahdus ja toisaalta kun poljin on pohjassa sieltäkin päästä täytyy napsahdus kuulua.
Sitten voisi koittaa säätää sitä tyhjäkäyntiäkin.
kato ihan ensimmäiseks alipaineletkut ja säädä vasta sen jälkeen mikäli tarvii. Mulla oli täsmälleen samanlaiset oireet ja mulla oli alipaineletkut ihan haperot ja yksi oli murtunut sylinterinpäästä kokonaan irti.
Mä säädätin noita ensin ja tyhjäkäynti laski sillä mut kierrokset heitteli silti. Koita sä ensin korjata alipaine letkut jos se on niistäkiinni ja säädä vasta sitten. Halvimmalla pääset kun ostat Teollisuus etolasta 1-2 metriä 4mm halkaisijaista kumiletkua ja vaihdat ite ne. Ei oo vaikee tehdä kun minäkin kykenin siihen. Purat vaan imusarjan, ilmamäärämittarin ja ilmanputsarin koppineen pois, ja sitten vaihdat letkut.
Voisko mulla olla niin että alipaineletkujen korjaamisen jälkee kone käy jopa hiukan liian laihalla, kun sitä tyhjäkäyntiä säädettiin ennen imuvuodon korjaamista?
Mä säädätin noita ensin ja tyhjäkäynti laski sillä mut kierrokset heitteli silti. Koita sä ensin korjata alipaine letkut jos se on niistäkiinni ja säädä vasta sitten. Halvimmalla pääset kun ostat Teollisuus etolasta 1-2 metriä 4mm halkaisijaista kumiletkua ja vaihdat ite ne. Ei oo vaikee tehdä kun minäkin kykenin siihen. Purat vaan imusarjan, ilmamäärämittarin ja ilmanputsarin koppineen pois, ja sitten vaihdat letkut.
Voisko mulla olla niin että alipaineletkujen korjaamisen jälkee kone käy jopa hiukan liian laihalla, kun sitä tyhjäkäyntiä säädettiin ennen imuvuodon korjaamista?
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
siis tarkoitan imusarjan yläosaa. eli siis ei tarvi muutakuin ottaa ne mutterit siitä kaasuvaijerin luota auki ja sit se mokula sieltä keulanpuolelta irti. sit vaan klemmarit niistä kumitiivisteistä ja imusarja pois. Kannattaa laittaa vaik jokin paperi niiden kumitiivisteiden päälle sit ku oot purkanu imusarjan pois et ei mee ylimäärästä likaa sinne kaasuläppien päälle ja sit myöhemmin koneesee. Nii ja tietty sit ku kasaat, ni varo ettet korkkaa jengoja imusarjasta kun se on alumiinia (Mulle meinas käydä niin 

33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4