Alfa 33 kytkimen haarukasta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Alfa 33 kytkimen haarukasta

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Alfa 33 sylki kytkimen työsylinterin männän ja "välitapin" pois ja ne
katosivat motaritaivaaseen.

Tänään vikaa tutkiessa (siis mistä se olisi voinut aiheutua) selvisi,
että kytkimenhaarukka heiluu kuin hullunmulkku. Mistä helvetistä
tommonen voi johtua?

Painelaakeri mennyt jotenkin huonoon asentoon koottaessa ja kestänyt
parikuukautta ja nyt sitten päässyt jotenkin liikkumaan, niin että
haarukka on pudonnut? Vai mitä? Ihan käsittämätöntä. Mun mielestä
se haarukka ei oikein ole millään edes kiini.

Laatikko toimii ja kytkin pitää, eli itse asetelmassa ei ainakaan ole
sellaista vikaa. (Kytkin on siis vaihdettu pari kuukautta sitten. Silloin
painelaakeri oli syönyt puolet paineasetelman piikeistä pois, joka
aiheutti sen, että kytkin ei enää irrottanut kunnolla.)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sen kytkimen "käpälän" pitäisi käsittääkseni olla kiinni akselissa, joka taas on kiinnitetty kytkinkoppaan. Kuuluvat olevan hentoista kamaa nuo 33:sten akselitapit, eli lienee jossain vaiheessa katkennut ja kadonnut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Itselläni kävi samalla tavalla pari vuotta sitten. Ja tein samassa yhteydessä kytkin rempan.

http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1848

Kuvassa nuoli osoittaa katkennutta akselitappia. Oli muuten kiinni vain ahdistusliitoksella. Tein itse uuden tilalle ja ainakin toistaiseksi on kestänyt.

http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1849

Tässä sen lootan pitäis olla..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Kiitos kuvista!

Kone siis todella mahtuu kääntymään niin paljon, että laatikon saa pois? Koitimme nimittäin tehdä kytkinrempan ilman koneen irrotusta, ilman tulosta. Eli toisella yrityksellä onnistui, kun koneen pudotti.

Näköjään olet käyttänyt jotain narua koneen tukemiseen? Onko se siis kaikista kannakkeista irti? Eli edestä, ja siitä päältä? Onko se yksi sivuttaistuki kiinni vai irti? Missä köysi on kiinni?

Viikonloppuna pitäisi tehdä, eikä oikein huvittaisi ottaa konetta pois, kun ei ole nyt käytössä edes nosturia, pukit vain.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Eipä kestä, laitan tässä muutaman kuvan lisää.

Laatikon tosiaan saa pois kun irroittaa ainoastaan moottorin takatuen. Tosin siinä oli kyllä aika vänkääminen ja takatuki hieman vääntyi, kuten kuvasta näkyy, mutta kyllähän se kiinnilaitettaessa ja takaisin oikeni. Toisesta kuvasta näkee, miten kone oli tuettu ylhäältäpäin kakkosnelosen ja köyden avulla. Muutenhan toi homma oli suht simppeli, paitsi että yhden mutterin irrottamisen kanssa sai jonkin aikaa tapella. Muistaakseni oikeassa yläkulmassa, joka pitä laatikkoa koneessa kiinni. Pultin toinen pää on jossain startin alla ja sen kiinni pitäminen ei oollut aivan simppeliä. Jos rempan aikana on kokoajan apumies mukana, niin homma helpottuu huomattavasti ja saattaa hyvinkin onnistua yhdessä illassa! Itselläni siihen meni 3 viikkoa, mutta välillä lomailinkin saksassa ja tanskassa..

Toivottavasti näistä oli apua. Kytkinrempan tehtyäni olin sitä mieltä, että jokaisen olisi kerran elämmässään se tehtävä. Kasvattaa meinaan kovasti ihmisenä.. :mrgreen:

Niin ja ne kuvat:

Kone tuettuna
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1852

Laatikko irti
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1853

Moottorin tukipiste (aika tarkkaan keskellä kuvaa)
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1854
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Kiitoksia vaan.

Paskin juttu koko hommassa on se, että kytkin tosiaan vaihdettiin jo kerran, silloin ottamalla koko kone pois. Käytössä oli nosturi, eikä operaatio ollut mikään paha, kun rauhassa teki (porukalla). Aikaisemmin yritimme tosiaan pelkkää konetta kallistamalla, mutta ei onnistunut. Täytyy nyt yrittää uudelleen.

Sullakin oli näköjään ohjausvaihteen suojakumit vähän rikki. Sama vika oli tässä yksilössä. Niitä taitaa olla mahdoton vaihtaa, ilman että koko vaihteen ottaa irti ja halkaisee? Päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että teimme uudet (Hiacen, muistaakseni) iskarinsuojakumeista, halkaisemalla sellaisen kahtia ja liimalla takaisin yhteen kontaktiliimalla tangon päällä ja sitten vaan nippusiteillä kiinni. Ei ollut enää kummoinen homma, kun kone oli irti. Sen paikallaan ollessa ainakin repsikanpuoli on aika mahdotonta tehdä.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Markku L kirjoitti:Sullakin oli näköjään ohjausvaihteen suojakumit vähän rikki.
Joo vähän on rikki, ollu jo ainakin kaksi vuotta, mutta ei oo tuntunu menoa hirveesti haittaavan. Ostin kytkinrempan yhteydessä uudet kumit ja oli tarkoitus ne vaihtaa, mut homma kaatu siihen kun en saanut ainuttakaan pulttia auki.. :crazyeyes: Tuli huomautuskin viime katsastuksessa.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kannattaa muistaa ennen koneen kallistamista irrottaa virranjakaja, sillä se on muistaakseni vaarassa rikkoutua osuessaan runkoon.
Muistaakseni moottorin etupää on kiinnitetty kahdella pultilla, jotka täytyy irrottaa, etteivät ne katkea koneen kallistuessa.
Moottorin takaosassa olevan suuren kannattimen pystyy poistamaan ennen kallistuksen aloittamista. Sen irrottaminen helpottaa moottorin takapään laskemista. (enemmän tilaa)

Muista myös nopeusmittarin ja peruutusvalon johtojen irrottaminen, ettet turhaa lisää homman hankaluutta.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Niistä suojakumeista.

Tosiaan tässäkin autossa oli pultit aika tiukassa. Puolenmetrin jatkolla sai väännettyä auki. Nehän on kuusiopultteja, joten kannan hajoamista kannattaa pelätä.

Toissaalta niiden avaamisessa ei ole mitään hyötyä, kun letkut pitäisi kuitenkin saada jotenkin irti ja sitten vielä purkaa koko värkki, että kumit saisi ujutettua paikalleen. Kyllä toi halki+liimaa homma toimii ihan tarpeeksi hyvin. :)

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

No niin, nyt on laatikko lattialla, eikä tarvinnut konetta ottaa pois.

Kysymys siitä haarukankiinnityksestä. Tukeeko se suoraan laatikkoon, vai pitäisikö sen takana olla joku prikka tai jotain semmosta? Jos pitää, niin miten kaukana sen pitää olla laatikosta. Millainen sen tapin pääty on ollut?

Kaikki osat nimittäin oli vähän muhjoutunut :-)

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Sama juttu oli mullakin. Tapista ei ollu enää tietoakaan.. Rakensin siihen itse uuden jostain vanhasta terästapista, jonka päähän hitsasin sellaisen prikan ettei haarukka pääse siitä pois. Haarukalle tais jäädä joku parin sentin liikkumavara jos oikein muistan.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

:evil:

Helvetti. Kytkin päästi savut pihalle.

Eli haatukan pitää siis tukea sinne laatikon takaosaa? Meillä nimittäin kävi niin, että laitettiin ensin sinne yksi mutteri taaksen. Silloin kytkin ei mennyt pohjaan asti, kun työsylinteristä loppui liike (tässä mallissa, ATE, mäntä ei näköjään pääsetulemaan pois)

Laatikko taas alas ja lisää mutteria väliin. Nyt liike vaikutti hyvältä, mutta ilmeisesti jäi kytkin jäi kantamaan ja se olikin sitten ekan mäen jälkeen siinä.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

No niin. Onneksi kaikki ei tuhoutunut. Nyt auto on ajossa jälleen. Kytkin kyllä pääsi luistamaan ja savusi, mutta vika ei ollut kokoamisessa. 1. ja 2. vaihde ei nimittäin mennyt silmään ollenkaan, mikä taas johtui siitä, että vaihdekepin ylin mutteri osui koripeltiin, eikä se liikkunut tarpeeksi. Aika erikoinen vika. Se korjattiin vääntämällä peltiä alaspäin auton alla. En ymmärrä sitä, miten vika olisi ilmennyt nyt. Ihan kuin laatikon perä olisi alempana kuin ennen, mutta ei se oikein voi olla, kun se on aina ollut samalla lailla kiinni.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Koneen takakiinnike

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Moottorin takakiinnikkeen reikä on soikea, eli säätö siitä? Kone pitää säätää sellaiseen asentoon että laatikon hännässä oleva kuminen, soikeareikäinen pusla on suunnilleen keskellä läpimenevää kiinniketappia. Ei siis saa maata sen varassa. Tarkoitettu ainoastaan rajoittamaan liikettä.

Koneen kallistamisessa taakse on riskinä myös korkata koneen etukumi, nimimerkillä yhden uuden ostanut.

Jos tarvitsee, voin mitata tapin sieltä haarukan takaa. On pari ehjää lootaa tuossa irrallaan.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Jaahas. Täytyypä säätää. Nyt se nimittäin on siten juuri niin kuin ei pitäisi.

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Niin vielä. Jos siitä ei kauheasti ole vaivaa, niin mittaa se tappi. Paketti on kyllä läjässä ja toimii, eli en taida siihen enää kajota, mutta olisi ihan kiva tietää miten sen pitäisi olla. Kuva olisi tietysti hieno asia.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Laatikon tappi

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Katson aamulla mitan, nyt laiskottaa ja kun se kerran toimiikin..

Kuvaa en saa, ei ole digivehkeitä käytössä. Tulevaisuudessa voipi kuvia tulla kun projekti etenee. Vieläkin saa painia tulvavaurioiden kanssa.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Tappi

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Eikä venynyt kuin viikon..

Tappi on 15mm koholla reiästään/ tasopinnasta. Se on aivan tavallinen putkisokka, varmaan halvin osa mitä autosta löytyy. Varmaan kestäisi paremmin kun laittaisi kunnon aineesta tehdyn tapin tilalle.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Vastaa Viestiin