v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Tulipa taas teetettyä jakopäänhuolto alfaan. Edellisestä oli kolme vuotta ja n.50 000 km. Työn teki mallikaasti Mikan ja Anssin autohuolto Jyväskylän Palokassa. Työ tehtiin huolella lukituspaloja käyttäen. Kun katselin vanhaa jakohihnaa niin mielestäni se oli ihan uuden veroinen. Ei pykimiä tms. missään. Rullat ja kiristinkin olivat päällisin puolin kunnossa. Mielessä kävikin, että ovatko nuo hammashihnat edelleen kestoltaan samanlaisia kuin vuosituhannen vaihteessa? Luulisi niissäkin jotain kehitystä tapahtuneen. Vai onko kumminkin niin, että varmuuden vuoksi on syytä edelleenkin noudattaa tuota 3v./60 000 km rajaa?
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Ihan maallikkopohjalta tekisi mieli sanoa, että jos hihnassa on jotain näkyvää vauriota, on vedetty jo jonkun aikaa aika riskillä. Eli siitä kun hihnassa alkaa olla jotain näkyvää sanomista on enää ihan lyhyt matka kun se napsahtaa.
Laita myydään palstalle: "Uudenveroinen, käytetty jakohihna, vaihdettu ajoissa, virheetön"
Laita myydään palstalle: "Uudenveroinen, käytetty jakohihna, vaihdettu ajoissa, virheetön"
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
wekkuli kirjoitti:Laita myydään palstalle: "Uudenveroinen, käytetty jakohihna, vaihdettu ajoissa, virheetön"
Legendahan kertoo, että Busson jakopää kestää helposti muutaman extravuoden. Itse noudattaisin ja noudatankin. Kesällä menee jakopää uusiksi, kun 3 vuotta tulee täyteen. Kilometrejä hihnalle vesipumppuineen kertynee noin 25,000km... Mutta jokainenhan saa vaihtaa just siten kuin parhaaks kokee.Antieko kirjoitti:...varmuuden vuoksi on syytä edelleenkin noudattaa tuota 3v./60 000 km rajaa?
Edit: Niin ja käytän vaihdossa lukkopaloja, sekä heittokelloa!
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Mitähän tuolle vanhalle hihnalle vois panna pyynniksi?
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Minultakin saattaisi löytyä V6:n hihna, vain yhdestä kohtaa poikki
VMP
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Itse ainakin venytin Busson hihnanvaihtoa ajan puolesta, kun tuo on kuitenkin suhteellisen vähällä ajolla. Edellisellä hihnalla tuli se reilu 4 vuotta päästeltyä ja matkaa kertyi vähän yli 25 000 km. Tämä siis, jos jobbari ei ollut laittanut huoltokirjaan omaa legendaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Ja mikähän monessa uudemmassa autossa on paremmin ku hihnanvaihtoväli on oikeasti 120-180tkm? Onko hihnojen kestossa suuriakin eroja jos vaikka leveys ja pituus olisi lähellä Alfan vastaavaan? Vai kiristinkö se väsyy ja hihna pääsee pomppaamaan pois hampaalta?
Abarth 500 Esseesse
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Itsekin kyllä ihmetellyt tuota lyhyttä vaihtoväliä, kun ranskan veekutosissa se taitaa olla 5v/120tkm, jos en nyt ihan väärin muista. Kolme vuotta ainakin hurahtaa todella äkkiä. Kilometrejä mulla ei ainakaan harrasteautolle niinkään tule.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Pösöllä HDi-koneessa 120tkm/4v, sitikalla samassa öhm 120tkm/10v. Vai oliko peräti 160tkm/10v. Joka tapauksessa, noi suositukset on mitä on - ainakin tessussa hihna kuulemani mukaan joutuu "kovemmalle kuormalle kuin perusprutkussa", johtuuko kuljettajan ajotottumuksesta vai mistä, en tiedä.
Itse en ainakaan uskaltaisi viedä Alfassa yliajalle...
Itse en ainakaan uskaltaisi viedä Alfassa yliajalle...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Kuuleman (jota ainakin meikäläisen järjellä asian miettiminen tukee) mukaan hihnojen rakenteissa on eroja. Ymmärtääkseni mm. Audin 180tkm vaihtovälillä oleva jakohihna on kevlar-vahvistettu. Nyt jos lähden omilla aivoillani pohtimaan eteenpäin, saataneen esim. tuollainen kevlarvahvisteinen hihna tehtyä käytännössä katkeamattomaksi, mutta silti venynee käytön myötä sekä kumiosat voivat hapertua, joten "ikuiseksi" moista ei voi väittää (niinkuin ketju tunnetusti on). Kuminkin elämää voi venyttää, ymmärtääkseni osittain tästä syystä Fordin ecoboost -moottorien jakohihnalle on järjestetty öljykylpy moottorin alaosaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Jos olis itte vaihtanu tai vaihdattanu luotettavassa paikassa edellisen hihnasarjan ja vesipumpun, niin ajelisin varmaan surutta neljännenkin vuoden.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Tessuissahan ainakin hihnapyörät kuluvat niin julmetusti että päästää hyppäämään ehjän hihnan yli. En tiedä onko niihin tullut parannusta. Omaan tessuun ajallaan tehty hihnan vaihto ja alapyörä oli siinä ja siinä ettei olisi hypännyt yli.
Ja kiristin siihen vielä joka ei kunnolla kiristä ja pommi on valmis. Ilmeisestikkään hihnan katkeaminen ei ole kovinkaan monessa ollut syynä.
Ja kiristin siihen vielä joka ei kunnolla kiristä ja pommi on valmis. Ilmeisestikkään hihnan katkeaminen ei ole kovinkaan monessa ollut syynä.
Life is too short to drive boring cars.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Itse olen juuri pähkäillyt kun hihnalla menty 36tkm ja elokuussa tulee kolme vuotta täyteen , josko roikottaisi vielä neljännen vuoden. Ainut pelko on kun edellisestä vaihdosta ei ole mustaa valkoisella. Vain myyjän kertomana että 180tkm kohdalla tehty...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
^
Eli sitä ei ole edes tehty, tai se on tehty 120tkm kohdalla ja muistetaan väärin tai tai tai...
Meillä tessu oli kanssa, että "jakopää just tehty". Mitään todistetta missään ei siitä ollut, mutta kyllä sillä sen vähän päältä kaks vuotta uskals ajaa. Sit oli jo pakko vaihattaa
Eli sitä ei ole edes tehty, tai se on tehty 120tkm kohdalla ja muistetaan väärin tai tai tai...
Meillä tessu oli kanssa, että "jakopää just tehty". Mitään todistetta missään ei siitä ollut, mutta kyllä sillä sen vähän päältä kaks vuotta uskals ajaa. Sit oli jo pakko vaihattaa
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Voisko olla et olis ajettu 96tkm ja ties kuinka monta vuotta ? olis esson paarissa kerrottavaa
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
^Eikös aivan hiljattain ollut täällä jotain juttua, että oli ajeltu 7 vuotta samalla remmillä ja edelleen oli ollut remmi hyvässä hapessa?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Onhan noissa hihnan vaihtoväleissä vähintääkin outoja heittoja. Välillä tuntuu, että otetaan varman päälle tai pelataan huollolle vähän lisää hommia jne.
Missä lienee totuus, kuitenkin tuo 3v/60tkm on aikas lyhkäsen oloinen Mutta mikä on ollut 24venttiilisen alkuperäinen hihnanvaihtoväli?
Mä kun työkseni puljaan noiden vaihtoautohallinklassikoiden kanssa, niin olen ottannut armottoman linjan siinä, mitä tulee hihnan vaihtoihin: Jos ei ole merkattu tai ei ole kuittia, sitä ei ole tehty. Aika usein asiakkaan käyttävät termiä "ihan äskettäin" joka lähes aina tarkoittaa sitä, että se on juuri tulossa vastaan Sitten vasta uskotaan, kun osataan sanoa vuosi ja kuukausi
Missä lienee totuus, kuitenkin tuo 3v/60tkm on aikas lyhkäsen oloinen Mutta mikä on ollut 24venttiilisen alkuperäinen hihnanvaihtoväli?
Mä kun työkseni puljaan noiden vaihtoautohallinklassikoiden kanssa, niin olen ottannut armottoman linjan siinä, mitä tulee hihnan vaihtoihin: Jos ei ole merkattu tai ei ole kuittia, sitä ei ole tehty. Aika usein asiakkaan käyttävät termiä "ihan äskettäin" joka lähes aina tarkoittaa sitä, että se on juuri tulossa vastaan Sitten vasta uskotaan, kun osataan sanoa vuosi ja kuukausi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Voihan se hihna olla varaosaliikkeestä ostettaessa sen 3 vuotta ollut liikkeen hyllyssä. Eli onko kilometrit vaiko aika pahempi hihnan kestävyyden kannalta. Kun auton renkaathan vanhenee vaikkei niillä olisi ajettu metriäkään kumin kuivettumisen myötä.
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Tietojeni mukaan 120,000km/6v.DaViega kirjoitti:Mutta mikä on ollut 24venttiilisen alkuperäinen hihnanvaihtoväli?
Mutta siellä hyllyssä se ei altistu lämpötilavaihtelulle, rasvalle, jne. Ja eipä ne renkaatkaan juuri kovetu, jos ne on oikein varastoitu.äölkjhgf kirjoitti:Voihan se hihna olla varaosaliikkeestä ostettaessa sen 3 vuotta ollut liikkeen hyllyssä. Eli onko kilometrit vaiko aika pahempi hihnan kestävyyden kannalta. Kun auton renkaathan vanhenee vaikkei niillä olisi ajettu metriäkään kumin kuivettumisen myötä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Alfalla tuo vesipumpun sijainti samalla nokka-akselin käyttöhihnalla lisää rasitusta vrt. malleihin, jossa sitä ei ole. TS-mallin kenties lyhin hihnan käyttöaika johtunee tasapainoitusakselin hihnan nopeasta kulumisesta ( pyörii muistaakseni tuplanopeudella vrt. nokkahihnaan.)
Tuohon kun lisää tessukuskin painavan kaasujalan heti käynnistyksen jälkeen pakkasella motarin rampissa niin kyllähän hihna kuluu....
Pitäisi kylmällä malttaa lämmittää moottori pienillä kierroksilla kunnes lämpömittari näyttää sen n. 60 astetta.
Jt
Tuohon kun lisää tessukuskin painavan kaasujalan heti käynnistyksen jälkeen pakkasella motarin rampissa niin kyllähän hihna kuluu....
Pitäisi kylmällä malttaa lämmittää moottori pienillä kierroksilla kunnes lämpömittari näyttää sen n. 60 astetta.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
OT:
Firmalla Transit Connect 1.8 TDCi, johon paikallinen Ford-huolto kertoi jakohihnan vaihtoväliksi 250tkm/10v.. Eiköhän tuossa ole ennemmin koneenvaihto edessä..
Firmalla Transit Connect 1.8 TDCi, johon paikallinen Ford-huolto kertoi jakohihnan vaihtoväliksi 250tkm/10v.. Eiköhän tuossa ole ennemmin koneenvaihto edessä..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
eihän se hihna ole se heikkolenkki vaan epäonnistunut kiristin.. kaveri osti juuri jakopäävammaisen 156 V6 boseliftin, hihnalla oli ajettu aika tasan 80tkm ja edellisestä vaihdosta oli rapiat päälle neljävuotta, autolla oli ajettu paljon lyhyttä pätkäajoa jolloin starteja tulee paljon, diagnoosi oli että kiristimestä loppui kiristysvara josta seurauksena hihnan löystyminen.. hihna ei kuitenkaan mennyt poikki koska kiristimen pettäminen tapahtui liki tyhjäkäynnillä.. jos kierroksia reilusti kun kiristin kosahtaa niin hihnakin katkeaa takuuvarmasti..
suosittelen noudattamaan sitä 60tkm/kolmevuotta vaihtoväliä..
suosittelen noudattamaan sitä 60tkm/kolmevuotta vaihtoväliä..
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Eikai se kiristimen kiristysvara hetkessä lopu. Ellei sitten hajoa totaalisesti yhtäkkiä.90 kirjoitti: kiristimestä loppui kiristysvara josta seurauksena hihnan löystyminen.. hihna ei kuitenkaan mennyt poikki koska kiristimen pettäminen tapahtui liki tyhjäkäynnillä.. jos kierroksia reilusti kun kiristin kosahtaa niin hihnakin katkeaa takuuvarmasti..
Jos haluaa jatkoaikaa hihnalle, niin itse tekisin niin että seuraisin hihnan kireyttä säännöllisesti. Onhan tuo alkuperäinen vaihtoväli ollut 120 tkm, joten kaipa sitä voisin kokeilla vaikka 80 tkm omalla yksilölläni
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Sillä kiristimellä on kuitenkin aika pieni liikerata, eikä se hihna oikeastaan veny mihinkään. Mut summa summaarum: Jos on paikka missä tehdä remppaa niin ei se kovin suuri homma ole ja seuraavat kerrat menee jo nopeammin...
Abarth 500 Esseesse
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
äölkjhgf kirjoitti:Eikai se kiristimen kiristysvara hetkessä lopu. Ellei sitten hajoa totaalisesti yhtäkkiä.90 kirjoitti: kiristimestä loppui kiristysvara josta seurauksena hihnan löystyminen.. hihna ei kuitenkaan mennyt poikki koska kiristimen pettäminen tapahtui liki tyhjäkäynnillä.. jos kierroksia reilusti kun kiristin kosahtaa niin hihnakin katkeaa takuuvarmasti..
Jos haluaa jatkoaikaa hihnalle, niin itse tekisin niin että seuraisin hihnan kireyttä säännöllisesti. Onhan tuo alkuperäinen vaihtoväli ollut 120 tkm, joten kaipa sitä voisin kokeilla vaikka 80 tkm omalla yksilölläni
kyllä se vain saattaa loppua.. tokihan tämä on aina tapauskohtaista, riippuu juurikin siitä minkälaisessa käytössä auto on, ajetaanko pätkä-ajoa vai matka-ajoa..
ps: tuli kaverilta juuri tieto että oli se hihnakin sitten poikki..
en menisi testailemaan ei sitä vaihtoväliä turhaan ole lyhennetty.. no jos tieten tahtoin haluaa koneensa särkeä niin siitä vain..
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
En tietentahtoen konetta halua särkeä. Ihmetyttää vain miksi 120 tkm vaihtoväli on noinkin radikaalisti lyhennetty puolella. Eikö tuo jakopään hajoaminen ollut alkujaan 4-sylinteristen ongelma ja sitäkautta lyhennettiin vaihtoväliä varalta myös 6-sylinterisissä?
Sen tiedän että naapurin Fiat Mareassa oli vaihtoväli 120 tkm, hihna katkesi 118 tkm kohdalla. Olisiko ollut 1.6, kaipa noissa alfoissakin samoja koneita käytetään?
Sen tiedän että naapurin Fiat Mareassa oli vaihtoväli 120 tkm, hihna katkesi 118 tkm kohdalla. Olisiko ollut 1.6, kaipa noissa alfoissakin samoja koneita käytetään?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Tuo 60tkm/3v on " erittäin vaativissa olosuhteissa" , johon lukeutuu meidän kylmä ja v*ttumainen Suomi. Etelän tummat pojat vaihtelee 120tkm välein remmejä..
Eli perjaatteessa jos sattuis pari leutoa talvea (ei yli -10c) ja aina lohkarissa/lämpimässä tallissa ja työmatka on yli 15km , vois remmi täälläkin mennä pidempään..
Tehdas on varmaan vaan kyllästynyt siihen kun pohojoosen pojilla paukkuu 60tkm kiristimet ku on niin s*atanan kylmä
Eli perjaatteessa jos sattuis pari leutoa talvea (ei yli -10c) ja aina lohkarissa/lämpimässä tallissa ja työmatka on yli 15km , vois remmi täälläkin mennä pidempään..
Tehdas on varmaan vaan kyllästynyt siihen kun pohojoosen pojilla paukkuu 60tkm kiristimet ku on niin s*atanan kylmä
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Mareassa lienee siis sama pannu kuin alkupään Stiloissa. Joissa on kait vieläkin speksi 60 tkm/3 vuotta. Vaan paljonko oli vuosia remmin rapsahtaessa?
Kieltämättä etenkin tuo 3 vuoden raja tuntui aika kivikautiselta, kun noihin aikoihin tuli ajettua huimat 13 tkm/vuosi. Vaan kun asiasta avauduin fiiattifoorumilla, minua valistettiin, että ongelma onkin juuri kiristimien antautuminen. Joissain autoissa, missä kilometriraja on tyyliin 100 tkm, heikoin lenkki voi olla myös vesipumppu, joka kuollessaan napsaisee myös remmin poikki.
Arpomista on ollut edestakaisin, koska myös Bravossa (mk II) speksi oli alkuun 60 tkm/3 vuotta, mutta nostettiin myöhemmin 120 tkm/4 vuotta.
Kieltämättä etenkin tuo 3 vuoden raja tuntui aika kivikautiselta, kun noihin aikoihin tuli ajettua huimat 13 tkm/vuosi. Vaan kun asiasta avauduin fiiattifoorumilla, minua valistettiin, että ongelma onkin juuri kiristimien antautuminen. Joissain autoissa, missä kilometriraja on tyyliin 100 tkm, heikoin lenkki voi olla myös vesipumppu, joka kuollessaan napsaisee myös remmin poikki.
Arpomista on ollut edestakaisin, koska myös Bravossa (mk II) speksi oli alkuun 60 tkm/3 vuotta, mutta nostettiin myöhemmin 120 tkm/4 vuotta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Kyllä se kiristysvara kiristimessä riittää kun välillä kääntää merkit uudelleen kohdilleen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Vesipumput alkavat monissa vuotamaankin jo ennen jakopään vaihtoväliä, kuten PSA:lla on "tyypillistä", ihan kiisseleissäkin. Tosiaan tuo mainittu 120/4v (takseille 100tkm, muistaakseni ilman aikaa...) muttakun vesipumput kestää about sen 100/3,8v Hyvin, hyvin monta keissiä lukenut jossa käynyt juurikin niin, että vesipumppu alkanut vuotamaan montakymmentätonnia ennen vaihtoa. Laaduttomia osia, kun joskushan oli vielä mentaliteetti "ei niitä vesipumppuja vaihdeta jos ei ole jo pari hihnaväliä menty samalla..."
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Tästäpä tuleekin mieleen yhtälö kesäauto vähällä ajolla. Vain kesäautona toimiva ja talven lämpimässä säilytettävä V6, jolla tulee kesäkauden aikana kilometrejä 5-10tkm. Vaihtaako siis hihna 3v/30tkm vaiko pidemmän ajan päästä, kun lyhennetyn välin "erittäin vaativat olosuhteet" eivät osu kohdalle missään vaiheessa hihan käyttöaikana?willez kirjoitti:Tuo 60tkm/3v on " erittäin vaativissa olosuhteissa" , johon lukeutuu meidän kylmä ja v*ttumainen Suomi. Etelän pojat vaihtelee 120tkm välein remmejä...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
VMTD kirjoitti:Kyllä se kiristysvara kiristimessä riittää kun välillä kääntää merkit uudelleen kohdilleen.
no varmaankin mutta moniko älyää, veikkaan ettei monikaan ja kun vaihtaa 60tkm/3 vuotta niin ei tarvii väännellä noita kiristimiä kohdilleen..
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Itellä olis kesällä edessä hihnanvaihto kaikkine lisähiluineen, mitä Anssi veloitti vaihdosta?Antieko kirjoitti:Tulipa taas teetettyä jakopäänhuolto alfaan. Edellisestä oli kolme vuotta ja n.50 000 km. Työn teki mallikaasti Mikan ja Anssin autohuolto Jyväskylän Palokassa. Työ tehtiin huolella lukituspaloja käyttäen. Kun katselin vanhaa jakohihnaa niin mielestäni se oli ihan uuden veroinen. Ei pykimiä tms. missään. Rullat ja kiristinkin olivat päällisin puolin kunnossa. Mielessä kävikin, että ovatko nuo hammashihnat edelleen kestoltaan samanlaisia kuin vuosituhannen vaihteessa? Luulisi niissäkin jotain kehitystä tapahtuneen. Vai onko kumminkin niin, että varmuuden vuoksi on syytä edelleenkin noudattaa tuota 3v./60 000 km rajaa?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Mainitaan pienenä offtopikkina että joku aika sitten oli Saab 900:sta n. vm.95 jolla rullailtu vaatimattomat n.430tkm apulaitehihnan ohjainrulla pettänyt, niin oli tarkoitus vaihtaa siihen sitten pari ohjainpyörää ja hihna. Vesipumpussa tuntui aivan pieni välys joten päätettiin vaihtaa sitten sekin, ja olihan se sentään alkuperäinen..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
156v6:lla mittarissa 270tkm, viimeisin jakohihnanvaihto 230tkm kohdalla ja 4,5v sitten. Syksyllä tsekkasin ja kiristin oli ihan merkissään, en aio vaihtaa vieläkään! Kerron kyllä jos kilahtaa
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
On se hurja...
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Kyllä busson hihna kestää! Sullakin noin monta vara-autoa ja silti nössöilet90 kirjoitti:On se hurja...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
koltiaiselle:
Kysy jakopään remppa tarjousta Mikan ja Anssin autohuollosta. Hinta tietysti riippuu siitä mitä kaikkia osia haluat samalla vaihdattaa.
Esim. sytystulpat on kätevä vaihdattaa samalla. (jos on kilometrit tulpille täynnä)
Mielestäni ko. pajalla palvelu ja laatu on kohdallaan. Hintakin mielestäni kohtuullinen.
Kysy jakopään remppa tarjousta Mikan ja Anssin autohuollosta. Hinta tietysti riippuu siitä mitä kaikkia osia haluat samalla vaihdattaa.
Esim. sytystulpat on kätevä vaihdattaa samalla. (jos on kilometrit tulpille täynnä)
Mielestäni ko. pajalla palvelu ja laatu on kohdallaan. Hintakin mielestäni kohtuullinen.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
minkäs teet nössö mikä nössötoolman kirjoitti:Kyllä busson hihna kestää! Sullakin noin monta vara-autoa ja silti nössöilet90 kirjoitti:On se hurja...
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Täähän ei nyt suoraan liity Alfoihin mitenkään mutta mutta. Puntolla hihnan vaihtoväli on kanssa tuon 3v/60tkm. Hyvin se kesti 6½ vuotta ja ~50tkm. Vaihdettaessa hihnassa ei ollut väsymisen merkkejä, mutta rullissa senkin edestä sitten... Mut joo, offtopic.Jarsan kirjoitti:^Eikös aivan hiljattain ollut täällä jotain juttua, että oli ajeltu 7 vuotta samalla remmillä ja edelleen oli ollut remmi hyvässä hapessa?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Ja kyllähän sen käyntiäänestä kuulee jos rullat/kiristimet rallattaa. Jos yliajalla oleva hihna ja ääniä rupee kuulumaan , samantien vaihtoon. Toi on hiljanen ainakin vielä.
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Mullahan se kiristin kesti suunnilleen 1,5v ja rupesi kylmillä keleillä raksuttelemaan.. ja ajoakaan ei ollut puolta vaihtovälistä. Onneksi vaihtui ennen kuin luovutti kokonaan.
Ei se hihnan kesto epäilyttäisi, mutta rullat ja kiristin..
Ei se hihnan kesto epäilyttäisi, mutta rullat ja kiristin..
200 baria vaparissa..
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Edellinen hihnanvaihto kaikkine rojuineen Spideriin on ollut v. 2006 ja 25 tkm sitten. Vuonna 2010 vaihdettiin pelkkä hihna ja sillä on ajettu n. 4 tkm:ä.
Ajattelin taas uusia pelkän hihnan, kun ajot jäänee ensi kesänäkin ja varmaan seuraavinakin kovin vähäisiksi.
Ajattelin taas uusia pelkän hihnan, kun ajot jäänee ensi kesänäkin ja varmaan seuraavinakin kovin vähäisiksi.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Taitaapi bussossa kuitenkin apulaitehihna pyörittää vesipumppua...Jiitee kirjoitti:Alfalla tuo vesipumpun sijainti samalla nokka-akselin käyttöhihnalla lisää rasitusta vrt. malleihin, jossa sitä ei ole. Jt
Noista rullista sen verran että ne on kyllä näissä tosi jykevät, omat olen kerran vaihtanut mutta säilöin vanhat kun ei niissäkään mitää virhettä löytynyt.
Ja mullahan kanssa tulee kilsoja vähän joten olen kyllä aikas surutta pidentänyt tota vaihtoväliä kun virheettömän olosia osia tulee vaihdettua pidemmälläkin välillä
Itseasiassa mun koneesta vaihdetuilla alle 30tkm/ ~3V pyörinyt hihnalla+kiristimellä koe kasattiin erään palstalaisen jakopäävaurion kärsinyt projekti ja taisi käydä niin että pitkän linjan kokenut harrastaja jätti ne sinne koska ei niissä mitään kulumisen merkkiä näkyny. Ja taitaa värkki pyöriä edelleen noilla kamoilla ja ainakin viimeksi kun pihassa pyörähti niin ei ylimääräisiä ääniä kuulunut.
- TZ250&TZ350
- Viestit: 14
- Liittynyt: 10 Helmi 2004, 20:41
- Car(s): 156 V6 2,5
Gt V6 3,2
Brera V6 3,2 Q4 - Paikkakunta: Turku
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
156 V6 1998, jakopää huollettu ensimmäisen kerran 60 000km ajettuna 2005. Tuon jälkeen ajettu 50 000km ja ajattelin tulevana kesänä huoltaa taas.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Mites, kun ostin juuri koneen mihkä pitäisi jakopääremppa tehdä, ja mulla on myös toinen irrallinen kone jossa alle 1000km ajettu jakopää, mutta kone seissyt pari vuotta käyttämättömänä ulkovarastossa. Uskaltaisinko ostaa vaan uuden hihnan ja irrottaa siitä toisesta koneesta loput alle 1000km ajetut osat?
Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?
Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Lueskelin eri alfafoorumeita ja etelämmässä monella on tarkastettu 60tkm hihna , ja esim. 90tkm vaihdettu. Joku sanoi että 100tkm on ehdoton maksimi 24-venttiiliselle..
Ruotsissa ehdoton vaihtokilometrimäärä on 60tkm "because of very cold conditions the belt may crack" ...
Vähän niin ja näin , varmanpäälle jos pelaa niin 60tkm/3v. Mutta väittäisin että kyllä hihna kestää 80tkm/6v esim.. Mene ja tiedä
Ruotsissa ehdoton vaihtokilometrimäärä on 60tkm "because of very cold conditions the belt may crack" ...
Vähän niin ja näin , varmanpäälle jos pelaa niin 60tkm/3v. Mutta väittäisin että kyllä hihna kestää 80tkm/6v esim.. Mene ja tiedä
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Ite en varmaan vanhaa hihnaa laittais, kun uusi maksaa ~40e, mutta rullat ja kiristimen toki käyttäisin vanhasta, mutta kuka mitenkin. Samat jakohilut molempiin.Jonzan kirjoitti:Mites, kun ostin juuri koneen mihkä pitäisi jakopääremppa tehdä, ja mulla on myös toinen irrallinen kone jossa alle 1000km ajettu jakopää, mutta kone seissyt pari vuotta käyttämättömänä ulkovarastossa. Uskaltaisinko ostaa vaan uuden hihnan ja irrottaa siitä toisesta koneesta loput alle 1000km ajetut osat?
Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?
Edit: Luin uudelleen - lukitsen vastaukseni.
Viimeksi muokannut Jarsan, 21 Maalis 2013, 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Sitte vähän ajatusta mukaan siihen lukemiseenJarsan kirjoitti:Ite en varmaan vanhaa hihnaa laittais, kun uusi maksaa ~40e, mutta rullat ja kiristimen toki käyttäisin vanhasta, mutta kuka mitenkin. Samat jakohilut molempiin.Jonzan kirjoitti:Mites, kun ostin juuri koneen mihkä pitäisi jakopääremppa tehdä, ja mulla on myös toinen irrallinen kone jossa alle 1000km ajettu jakopää, mutta kone seissyt pari vuotta käyttämättömänä ulkovarastossa. Uskaltaisinko ostaa vaan uuden hihnan ja irrottaa siitä toisesta koneesta loput alle 1000km ajetut osat?
Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.
Mulla oli 3.0V6 24v hihnalla ajettu 4.5 vuotta mutta alle 60 000km. Kun sen vaihdoin niin rullat ja hihna olivat vielä ok.
Väittäisin tosiaan, että V6 koneissa tuo 3 vuotta 60 000km on vähän hätävarjelun liiottelua. Lähinnä se vaan rupeaa itseä häiritsemään ajaa yliajalla.
Tuossa Fordin 1.8 (lynx) Dieselissähän on perinteisesti öljykylvyssä oleva ketju, joka pyörittää diesel pumppua, josta hihnalla eteenpäin nokille.
Noissa uudemmissa täysin samoissa koneissa sitten keksivät laittaa sen ketjun tilalle öljykylvyssä olevan hihnan, jota nyrkkipajat eivät tajua vaihtaa siinä 200tkm vaan ainoastaan sen ylemmän. Ja koneistahan ei siis ulkoapäin huomaa kumpi niissä on.
Väittäisin tosiaan, että V6 koneissa tuo 3 vuotta 60 000km on vähän hätävarjelun liiottelua. Lähinnä se vaan rupeaa itseä häiritsemään ajaa yliajalla.
Tuossa Fordin 1.8 (lynx) Dieselissähän on perinteisesti öljykylvyssä oleva ketju, joka pyörittää diesel pumppua, josta hihnalla eteenpäin nokille.
Noissa uudemmissa täysin samoissa koneissa sitten keksivät laittaa sen ketjun tilalle öljykylvyssä olevan hihnan, jota nyrkkipajat eivät tajua vaihtaa siinä 200tkm vaan ainoastaan sen ylemmän. Ja koneistahan ei siis ulkoapäin huomaa kumpi niissä on.