helposti ja kohtuu kustannuksin lisää tehoa 156 2.0 TS:ä
Valvoja: Moderators
helposti ja kohtuu kustannuksin lisää tehoa 156 2.0 TS:ä
Onkos ideoita / kokemusta
miten onnistuu helposti ja kohtuu kustannuksin
lisäämään tehoa ja vääntöä 156 2.0 TS:ään ??
En nyt tarkoita tässä mitään Novitec:n 3 kiloeeron Turbo sarjaa.
Onko joku koittanut lastulla, vaikka ei se vapaasti hengittäviin ihmietä tee.
miten onnistuu helposti ja kohtuu kustannuksin
lisäämään tehoa ja vääntöä 156 2.0 TS:ään ??
En nyt tarkoita tässä mitään Novitec:n 3 kiloeeron Turbo sarjaa.
Onko joku koittanut lastulla, vaikka ei se vapaasti hengittäviin ihmietä tee.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Kuten joskus ircissä laskettiin, tämän tempun jos toistaisi kymmenen kertaa voisi käydä jo tilaamassa uuden 156 GTA:n Deltalta, ilmaiseksi.Cuore Sportivo kirjoitti:Ehei, ajaa kakslitrasen lunastukseen ja ostaa vakuutusrahoilla V6:sen...Taitaa jäädä pari tonnia vielä bensoihinkin, jos hyvitys on samaa luokkaa kuin eräässä tapauksessa.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Re: helposti ja kohtuu kustannuksin lisää tehoa 156 2.0 TS
Saako noita turbosarjoja lyödä Saksan todistuksilla kiinni autoon, vai pitääkö ne tyyppihyväksyttää vielä kauhiaan hintaan Suomessa?jalev kirjoitti:En nyt tarkoita tässä mitään Novitec:n 3 kiloeeron Turbo sarjaa.
Poraus ylikokoon ja uudet männät, jotka täyttävät siis tuon avaramman sylinteriputken ja sen lisäksi nostavat puristussuhteen pikkusen ylemmäs. Lastu luonnollisesti ja kannen porttaus. Vielä kun laittaisi muukkosellakin myytävänä olevat ruiskurungot ja pikkusen rankemmat nokat niin saattaisi 200 heppaa olla rikki.
Tosin hinta taisi pompata
Pelkkä imusarjan (vaikka noi ruiskurungot) ja pakosarjan vaihtokin jo varmasti auttaisi.
Tosin hinta taisi pompata

Pelkkä imusarjan (vaikka noi ruiskurungot) ja pakosarjan vaihtokin jo varmasti auttaisi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Aivan!BSTR kirjoitti:Poraus ylikokoon ja uudet männät, jotka täyttävät siis tuon avaramman sylinteriputken ja sen lisäksi nostavat puristussuhteen pikkusen ylemmäs. Lastu luonnollisesti ja kannen porttaus. Vielä kun laittaisi muukkosellakin myytävänä olevat ruiskurungot ja pikkusen rankemmat nokat niin saattaisi 200 heppaa olla rikki.
Tosin hinta taisi pompata
Pelkkä imusarjan (vaikka noi ruiskurungot) ja pakosarjan vaihtokin jo varmasti auttaisi.
Näin saadaan vapariin lisää tehoa

Jos kustannuksia miettii, niin vaihto v6:een on järkevin vaihtoehto. Uuden läppärungon, lastun, pakoputkiston hinnalla saattaa maksaa jo välirahan v6:een. Samalla saat lisää jälleenmyyntiarvoa, luotettavuutta ja viripotentiaalia.
Näin se vaan on...

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Jokaisella sylinterillä on oma läppänsä ja imuputket ovat lyhyet (kaasuläpät lähempänä imukanavaa).
Niitä ahdinkittejä ei käytännössä saa Suomessa asentaa.
Gamma: Onko kuva imu- vai pakokanavasta?
Niitä ahdinkittejä ei käytännössä saa Suomessa asentaa.
Gamma: Onko kuva imu- vai pakokanavasta?
Viimeksi muokannut Abarth, 08 Loka 2004, 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Saahan niitä asentaa kunhan täyttää kaikki rajoitukset. Eli alustan palikat vastaamaan mallisarjan tehokkainta, päästöt VTT:n mittauksella pitää täyttää nykyajan vaatimukset.Abarth kirjoitti:Niitä ahdinkittejä ei käytännössä saa Suomessa asentaa.
Se on sitten eri asia kuka on valmis laittamaan kymmeniä tuhansia tuollaiseen projektiin kun ei siltikään voi olla varma että päästöt menee läpi..
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Novitecin puhallinsarjalla taidettiin luvata 210hp ja mekaanisella ahtimella 206hp, jolloin katsastuksessa vertailuautoksi otettaneen GTA. Joten GTAn jarrut ainakin olisi laitettava. Jos Novitecin setti sisältää TUV:in päästölaput niin ne kelpaa meilläkin, eli VTT:n mittauksia ei tarvita. Siellä mittaus taisi olla n.1000€/kerta, ja siellähän ei säädetä enää..
On tota tullut itsekin mietittyä monta kertaa, sillä mitä enemmän autoon vaihtaa osaa ja hakkaa rahaa kiinni, niin ei sitä oikein huvittaisi vaihtaa V6:een, vaikka se järkevämpää olisikin. Mut Novitecin sarja vaan maksaa 3500/4500€ (mekaaninen ahdin), ja ei taida sisältää edes alakertaa... mut kiinnostais silti raakasti. Jos täältä joku hullu löytyy, joka sen tilaa ja asentaa niin ottakoon yhteyttä jolloin ehkä minäkin uskallan...
On tota tullut itsekin mietittyä monta kertaa, sillä mitä enemmän autoon vaihtaa osaa ja hakkaa rahaa kiinni, niin ei sitä oikein huvittaisi vaihtaa V6:een, vaikka se järkevämpää olisikin. Mut Novitecin sarja vaan maksaa 3500/4500€ (mekaaninen ahdin), ja ei taida sisältää edes alakertaa... mut kiinnostais silti raakasti. Jos täältä joku hullu löytyy, joka sen tilaa ja asentaa niin ottakoon yhteyttä jolloin ehkä minäkin uskallan...
Abarth 500 Esseesse
Tuosta kannen valusta vielä... tasohionnassa alkoi paljastumaan sen verran suuria huokosia että tuli miettineeksi mahtaako kanavista löytyä samanlaisia. Eli on aika huokoista valua ja voi täyttöhommia olla tiedossa jos alkaa rajusti porttaamaan ja tehoa hakemaan, vaikka täyttää joutuu luultavasti jo muodon takiakin
Eihän toi 3500e siitä turbosatsista niin paha ole. Riippuu tietty mitä kamaa siinä on, mutta kyllähän turbokiluihin saa helposti menemään tommosen kolme tonnia. Ja siihen vielä päälle se VTT:n vitsimaksu, jos edes menee läpi.
Samalla lailla vapariin uppoaa helposti sama määrä rahaa. Itsellä on koneremotti/viritys tuossa ollut haaveena (ei Alfa
) ja budjetiksi ole asettanut 1000e, joka tuntuu loppuvan helposti kesken, koska koneistaminen pelkästään on kallista porttaamisesta puhumattakaan.
Jos rohkeutta riittää, niin voihan niitä imu/pakokanavia avartaa itsekkin. Porttaaminen sinällään vaatii ammattitaitoa ja virtauspenkin. Yleensä kansi kyllä virtaa aika isojakin määriä. Tässäkin ketjussa sanottiin, että imusarja alkaisi ahdistamaan. Ko. koneesta tiedä mitään, mutta saahan imusarjankin teetettyä (tai mahdollisesti tehtyä, tämä on minulla ollyt ajatuksena, toteutuksesta en tiedä) uuden.
Turbolla homma hoitaa vaan niin paljon helpommin. Lyö ropellin kiinni ja uuden lastun ruiskuun ja avot tehoja on.
Noin niin kuin perjaatteessa. Käytännössä puristuksia joutuu laskemaan (uudet männät tai palotilojen avartaminen, paksumpi kannen tiiviste), mutta ei siinä paljon muuta tarvita. Turbo nokka on myös erilainen, mutta kyllä sillä vakiollakin päästään varmaan tehon nousuun.
Jos turbokoneesta aletaan tosissaan vääntämään tehoja, niin pitää siinäkin olla silloin virtaukset molemmin puolin kantta kunnossa, kun ei ahtoja voi loputtomiin nostaa.
Yksi muuten mitä ei vielä mainittu, on kylmän ilman ottaminen ja erityisesti sen "rammaaminen". Eli ns. ram-air systeemi. Ideahan on se, että ilma johdetaan imusysteemiin putkistoa pitkin, paikasta jossa se on kylmää ja se virtaa vauhdilla, kuten puskurista. Tuo poistaa imukanaviston imuvastusta, eli käytännössä päästään parempaan täytökseen ja vielä kylmällä ilmalla, jolla on suurikin vaikutus. Esim. uudessa Kawa Ninjassa 200km/h nopeudessa tuon systeemin tuoma lisä teho on 7hp, joka on mielestäni varsin paljon muutenkin korkeavireiseen koneeseen (600cc, 136hp) Itse ainakin aijon moisen viritellä. Tuohon kun vielä yhdistää sen vapaavirtausuodattimen... (jonka yksinään tuoma teho on taas mielestäni aika kiistanalaista).
Samalla lailla vapariin uppoaa helposti sama määrä rahaa. Itsellä on koneremotti/viritys tuossa ollut haaveena (ei Alfa

Jos rohkeutta riittää, niin voihan niitä imu/pakokanavia avartaa itsekkin. Porttaaminen sinällään vaatii ammattitaitoa ja virtauspenkin. Yleensä kansi kyllä virtaa aika isojakin määriä. Tässäkin ketjussa sanottiin, että imusarja alkaisi ahdistamaan. Ko. koneesta tiedä mitään, mutta saahan imusarjankin teetettyä (tai mahdollisesti tehtyä, tämä on minulla ollyt ajatuksena, toteutuksesta en tiedä) uuden.
Turbolla homma hoitaa vaan niin paljon helpommin. Lyö ropellin kiinni ja uuden lastun ruiskuun ja avot tehoja on.

Jos turbokoneesta aletaan tosissaan vääntämään tehoja, niin pitää siinäkin olla silloin virtaukset molemmin puolin kantta kunnossa, kun ei ahtoja voi loputtomiin nostaa.
Yksi muuten mitä ei vielä mainittu, on kylmän ilman ottaminen ja erityisesti sen "rammaaminen". Eli ns. ram-air systeemi. Ideahan on se, että ilma johdetaan imusysteemiin putkistoa pitkin, paikasta jossa se on kylmää ja se virtaa vauhdilla, kuten puskurista. Tuo poistaa imukanaviston imuvastusta, eli käytännössä päästään parempaan täytökseen ja vielä kylmällä ilmalla, jolla on suurikin vaikutus. Esim. uudessa Kawa Ninjassa 200km/h nopeudessa tuon systeemin tuoma lisä teho on 7hp, joka on mielestäni varsin paljon muutenkin korkeavireiseen koneeseen (600cc, 136hp) Itse ainakin aijon moisen viritellä. Tuohon kun vielä yhdistää sen vapaavirtausuodattimen... (jonka yksinään tuoma teho on taas mielestäni aika kiistanalaista).
Jos yhtään enemmän meinaa nostaa ahtoja, menee männät monasti väkisinkin vaihtolistalle kun vanhat sulaa. Turbojen männät on usein hieman kestävämpää tavaraa kuin vapareitten... miedoilla ahdoilla pärjää usein vakiomännilläkin kunhan nokalla on kunnollinen välijäähdytin eikä vakiomäntien puristussuhde ole ihan tolkuton. Lisäksi ahtimelle pitää järjestää öljy- ja vesikierto. Ja tietysti pakokaasujakin jotta se pyörii, pakosarja menee uusiksi.markkul kirjoitti: Turbolla homma hoitaa vaan niin paljon helpommin. Lyö ropellin kiinni ja uuden lastun ruiskuun ja avot tehoja on.Noin niin kuin perjaatteessa. Käytännössä puristuksia joutuu laskemaan (uudet männät tai palotilojen avartaminen, paksumpi kannen tiiviste), mutta ei siinä paljon muuta tarvita. Turbo nokka on myös erilainen, mutta kyllä sillä vakiollakin päästään varmaan tehon nousuun.
Pitää olla virtaukset ja mikä vielä kestäävyyden kannalta tärkeämpää, seokset. Mitä enemmän ilmaa lykätään pannuun, pitää soppaakin annostella vastaava määrä. Käytännössä vakioruisku pitää ohjelmoida uudelleen tai korvata jollain ohjelmoitavalla vehkeellä sekä suuttimet monesti vaihtaa isompiin. Myös bensanpaineensäädin ja bensapumppu menee helposti vaihtolistalle. Vakionokat monasti sopii turboonkin, mutta vapareihin tehdyt "kisa-kireät" nokat ei huhujen mukaan toimi kovinkaan hyvin turbossa. Vaparia kun alkaa turbottamaan, ei konehuoneeseen jää välttämättä montaakaan alkuperäistä osaa koneen alakertaa lukuunottamatta jos tehotavoite on oikeasti korkealla.markkul kirjoitti: Jos turbokoneesta aletaan tosissaan vääntämään tehoja, niin pitää siinäkin olla silloin virtaukset molemmin puolin kantta kunnossa, kun ei ahtoja voi loputtomiin nostaa.
Varsinkin kun se vapaavirtaussuodatin ottaa sen ilman useimmissa tuning-autoissa suoraan kuumasta konetilasta mikä ehkäpä laskee tehoja verrattuna alkuperäiseen putsariin joka ottaa sen ilman useinkin esim. maskin takaa. Kukaan ei oo tainnu huomata kertoa sitä noille teini-tuunareillemarkkul kirjoitti: Tuohon kun vielä yhdistää sen vapaavirtausuodattimen... (jonka yksinään tuoma teho on taas mielestäni aika kiistanalaista).

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88