164 takajarrusatula
Valvoja: Moderators
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
164 takajarrusatula
Oikealta käsijarru kadoksissa kokonaan, eivätkä nuo perusjipot (automaattisäädön pumppaus ja vaijerin kiristys) jeesanneet. Otin satulan irti ja tutkailin käkkärin vipua. Poistettuani jousen vipu tuntuu aivan löysältä kun kääntää laidasta laitaan eikä mäntä liikahdakaan. Satulan sisään menevä vivun akseli nousee ulospäin parisen senttiä, muttei tule kokonaan pois. Uuden hankintaan vai kannattaako yrittää elvytystä? Miten mahdollinen elvytys tapahtuu? Rakennekuva olis kans mielenkiitoista nähdä niin voisi paremmin ymmärtää tuon sisäistä elämää.
Jos haluat helpolla päästä, haet Motonetistä tehdaskorjatun jarrusatula, hinta luokkaa 100€ ja saat vanhasta satulasta vielä 20€ takaisin kun palautat sen sinne vaihdonjälkeen. Ei tarvi purkaa, herkistellä ja kiroilla
Itse tein emännän Nissanin kanssa saman päätöksen kun kummankaan puolen käppärit ei tykännyt toimia kunnolla... Samalla kertaa vaihtaa jarrunesteet ja käppärin vaijerit tarvittaessa niin eipähän pitäis olla muutamaan vuoteen ongelmia jos vain muistaa säännöllisesti nykyä ko. vivusta (Varsinkin talvella
)

Itse tein emännän Nissanin kanssa saman päätöksen kun kummankaan puolen käppärit ei tykännyt toimia kunnolla... Samalla kertaa vaihtaa jarrunesteet ja käppärin vaijerit tarvittaessa niin eipähän pitäis olla muutamaan vuoteen ongelmia jos vain muistaa säännöllisesti nykyä ko. vivusta (Varsinkin talvella

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
ite purin just viikonloppuna samanlaisen oikeanpuolen takasatulan kun kässäri meni hengettömäksi oikealta...sitä kierteistä tappia pitää lukkorengas kiinni syvällä jarrusylinterin sisällä, sen kun ottaa pois niin koko hässäkkä purkautuu...toimintaperiaate on suht yksinkertanen.
itellä oli siellä sisällä oleva pieni välitintappi luiskahtanut pois paikaltaan, syynä lienee että olen liikaa painanut rasvaprässillä rasvaa kääntöakselin juureen ite asennetusta rasvanipasta, on sikäli hyvä konsti että kääntöakseli ei jumittele enää talvisin... rasvaa oli vaan mennyt vähän väärään paikkaan välitintapin juureen..
laitoin tapin yms paikalleen, putsasin ja kasasin silikonirasvan kanssa...taas toimii
, pitoa löytyy kässärillä niin kuin pitääkin...
satula on neljä vuotta vanha motonetin satula..melko varmaa on että kun se on "kunnostettu" jossain bambumajassa niin kaikkia sisäosia ei ole vaihdettu uusiin...siinä ero kokonaan uuteen satulaan.
mutta jos vanha on kovin happaman ja kuluneen näkönen sisältä kannattaa pistää varovasti kasaan ja ilman muuta hommata noi 100 euron satulat...
itellä oli siellä sisällä oleva pieni välitintappi luiskahtanut pois paikaltaan, syynä lienee että olen liikaa painanut rasvaprässillä rasvaa kääntöakselin juureen ite asennetusta rasvanipasta, on sikäli hyvä konsti että kääntöakseli ei jumittele enää talvisin... rasvaa oli vaan mennyt vähän väärään paikkaan välitintapin juureen..
laitoin tapin yms paikalleen, putsasin ja kasasin silikonirasvan kanssa...taas toimii

satula on neljä vuotta vanha motonetin satula..melko varmaa on että kun se on "kunnostettu" jossain bambumajassa niin kaikkia sisäosia ei ole vaihdettu uusiin...siinä ero kokonaan uuteen satulaan.
mutta jos vanha on kovin happaman ja kuluneen näkönen sisältä kannattaa pistää varovasti kasaan ja ilman muuta hommata noi 100 euron satulat...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
No niin nyt hävis minultakin kässäri oikeelta (vasemmalle juuri laitettu uusi paketti, kun vanhalle kävi sama juttu).

Hetkinen... siis, missä tuo lukkorengas on tarkalleen ja miten se irtoo? Jäi minulta vähän aukisitä kierteistä tappia pitää lukkorengas kiinni syvällä jarrusylinterin sisällä, sen kun ottaa pois niin koko hässäkkä purkautuu

Joo jäi vähän hämäräksi lukkorengas...eli ensin kiertämällä jarrumäntä irti satulasta (vasemmalle kiertäen) niin sen jälkeen lukkorengas näkyy aivan sylinterin pohjalla kierteisen tapin juuressa, on vaan viheliäinen irrottaa ja laittaa takas, ite tein erikoispihdit siihen hommaan pitkistä kärkipihdeistä.
sit kun kasaa niin pohjalla oleva pienen O-renkaan paikalleen saanti voi myös tuottaa päänvaivaa...tämä rengas tiivistää sylinterin kääntövipuun päin ja on erittäin tärkeä saada kunnolla tiiviiksi.
sit kun kasaa niin pohjalla oleva pienen O-renkaan paikalleen saanti voi myös tuottaa päänvaivaa...tämä rengas tiivistää sylinterin kääntövipuun päin ja on erittäin tärkeä saada kunnolla tiiviiksi.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Sain sen lukkorenkaan irti, mutta kaikki istuu kyllä todella napakasti kiinni.
Mikä niitä pitää? vai pitäisikö lähtee voimalla repiin? ja repiin mitä? sitä kierteistä tappia ilmeisesti, mutta kuinka.
En löytänyt mutteria jossa olisi sama kierre, mäntää taas ei viitti repiä rikki tongeilla.
Pitäisikö se pultti irroittaa jossa on kiinni käsijarrun palautusjousi?
Mikä niitä pitää? vai pitäisikö lähtee voimalla repiin? ja repiin mitä? sitä kierteistä tappia ilmeisesti, mutta kuinka.
En löytänyt mutteria jossa olisi sama kierre, mäntää taas ei viitti repiä rikki tongeilla.
Pitäisikö se pultti irroittaa jossa on kiinni käsijarrun palautusjousi?
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Itse irroitin tuon akselin vetovasaralla vai mikä se sellainen on nimeltään jossa on koukku, kahva ja niiden välissä paino, jota liu'utetaan voimalla pois päin koukkua. Akselin ympärille kiedoin rautalankaa riittävästi ja pyöritin tiukalle "letille" sitten toinen pää rautalankaletistä vetovasaran koukkuun. Muutama vetoisku ja akseli tuli ulos. Aluksi koitin pihdeillä mutta siitä ei tullut mitään. Putsasin sisustan, laitoin uudet rasvat sisään ja alkuperäistä paremman stefan jossa pölyhuuli jota ei alkuperäisessä ollut. Eikä maksanut paljoa 

- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Omat kokemukset rajoittuvat 155:sen takajarrusatuloihin, mutta käsittääkseni ne ovat männän halkaisijaa lukuunottamatta samanlaiset kuin 164:ssa.Epezi kirjoitti:Sain sen lukkorenkaan irti, mutta kaikki istuu kyllä todella napakasti kiinni.
Mikä niitä pitää? vai pitäisikö lähtee voimalla repiin? ja repiin mitä? sitä kierteistä tappia ilmeisesti, mutta kuinka.
En löytänyt mutteria jossa olisi sama kierre, mäntää taas ei viitti repiä rikki tongeilla.
Se kierretappi pitäisi lähteä irti periaatteessa ihan vain nostamalla. Tukeva ote pihdeillä ja varovasti vemputtelemaan tappia irti. Tapin alapäässä on o-rengas, joka menee tietysti uusiksi (kai olet hommannut kumisarjan?) Laita vaikka pahvia kierteiden ja pihtien väliin, ettei jenka kärsi. Irroitusöljyt eivät varmaan olisi pahasta. Alta löytyy metallinen "lontoon rae", joka välittää voiman pystyakselilta (siis se akseli, jonka päässä käsijarruvaijeri on kiinni) kierretapille, älä hukkaa sitä!
Sen pultin irroittaminen ei tainnut olla välttämätöntä: jousen ja pystyakselin muistaakseni saa pois ilman pultin irroitusta. Itse kyllä irroitin senkin; kun purkamaan oli ruvettu, niin sitten purettiin kaikki!Pitäisikö se pultti irroittaa jossa on kiinni käsijarrun palautusjousi?

Kun pystyakseli on käpälissä, niin se kannattaa putsata hyvin ja rasvailla kunnolla vaseliinilla kokoamisen yhteydessä. Jos pystyakseli jumittaa, niin kässärillä ei oikein ole toimintaedellytyksiä. Jossakin Audissa on muistaakseni vastaavanlainen satula ja ainakin niihin on asenneltu jälkeenpäin rasvanippoja satulaan pystyakselin voitelun mahdollistamiseksi ilman satulan purkamista. Joskus netissä oli kuviakin nippojen asentamisesta, mutta nyt löysin vain ruotsinkielistä tekstiä samasta aiheesta.
155:ssakaan ei käsijarru ole ainakaan enää kovin tehokas. Yhdeksi syyksi olen arvellut pystyakselin tai "rakeen" kulumista, sillä männän liikematka hyvin herkistetyssäkin satulassa on todella pieni, eli käsijarruvaijerin päässä olevan vivun liikkeessä on paljon tyhjää liikettä ennen kuin mäntä edes värähtää. Pystyakselissa on kolo mainittua "raetta" varten, joten liikematkaa voisi ehkä vähän kasvattaa joko hitsaamalla kuluneeseen koloon hiukan lisää materiaalia ja poraamalla tämän jälkeen täytettyyn akseliin uusi matalampi kolo "rakeen" kohdistamista varten tai sitten käyttämällä pidempää "raetta". Näitä temppuja en ole itse kokeillut, mutta ainakin teoriassa pitäisi liikematkan pidentyä ja siten kässärin toimintaedellytysten parantua.
Sen lukkorenkaan paikalleen laitto on melkoisen hankalaa. Itse tein lattaraudasta erikoistyökalun, eli haarukan, johon viilasin kaksi piikkiä sopivalle etäisyydelle toisistaan. Sopivalle siten, että renkaan saa piikkeihin paikalleen jännitettynä. Lattaraudan avulla renkaan saa asennettua sylinterin pohjaan kun keskijousi on jännitetty puristimen avulla kasaan. Parilla ruuvarilla pidetään lukkorengasta sylinterin pohjalla ja kiskaistaan erikoistyökalu irti lukkorenkaasta -> rengas napsahtaa nätisti uraansa - ehkä...

- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Originali taisi puhua siitä akselista, josta itse käytin nimitystä "pystyakseli". Kaipa sen saa liukuvasarallakin irti, mutta mainittu kierretapin alapäässä oleva o-rengas jää silloin vaihtamatta. Lääke kierretapin irroitukseen on kyllä ihan sama - voimaa peliin, mutta kohtuudella!Epezi kirjoitti:Ookkei, eli siis vaan voimaa!
Ittelläni ei tietenkään mitään tommosta työkalua ole, mutta kaippa se kiroilemalla irti lähtee

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Juuh, menetin hermoni, kun en keksinyt kuinka tuo purkautuu.
En edes huoamannut, että tuota kässärin tappia saisi millään edes irroitettua, kun pää oli tasassa satulan rungon kanssa. Joten hieman jäi nyt auki koko systeemin idea. Sitten tuota kierretappia en keksinyt kuinka irroittaa, niin ja en edes tiennyt (kun en huomannut tuota teroV:n viestiä lukea) että se o-rengas olisi mennyt uusiksi. Joten päädyin vetämään kimpsut kasaan (lukkorenkaan kiinnisaaminen ei ollut helppoa, ruuvarilla ja pihdeillä se sinne loppujenlopuksi meni).
Tuon koko satulan idea, näyttää olevan liian monimutkaista mulle, joten taidan mennä vaan ostamaan uuden satulan, ja maksaa kiltisti.
Kasatessa vielä huomasin että siinä mäntää ympäröivässä tiivisteessä oli melkoinen reikä... että silleen.
En edes huoamannut, että tuota kässärin tappia saisi millään edes irroitettua, kun pää oli tasassa satulan rungon kanssa. Joten hieman jäi nyt auki koko systeemin idea. Sitten tuota kierretappia en keksinyt kuinka irroittaa, niin ja en edes tiennyt (kun en huomannut tuota teroV:n viestiä lukea) että se o-rengas olisi mennyt uusiksi. Joten päädyin vetämään kimpsut kasaan (lukkorenkaan kiinnisaaminen ei ollut helppoa, ruuvarilla ja pihdeillä se sinne loppujenlopuksi meni).
Tuon koko satulan idea, näyttää olevan liian monimutkaista mulle, joten taidan mennä vaan ostamaan uuden satulan, ja maksaa kiltisti.
Kasatessa vielä huomasin että siinä mäntää ympäröivässä tiivisteessä oli melkoinen reikä... että silleen.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Armottomalla Googlettamisella löysin venäjän pojilta Ford Sierran korjausmanuaalin osan, jossa on samankaltainen takajarrusysteemi kuin 155:ssa ja luultavasti myös 164:ssa:
http://auto.novgorod.ru/tech/haynes-for ... 903-10.pdf
Takajarrusatulan rakenteen purku on pdf-filen sivulla 10 alkaen. Kuvat ovat yllättävän hyvälaatuisia, joten tuosta pitäisi rakenteen perusperiaate selvitä. Kuvassa 7.15 mainittua lukkorengasta en tosin muista 155:n jarrusatulassa olevan lainkaan. Jos sellainen 164:ssa on, niin sitten se kierretappi ei tulekaan paikaltaan pelkällä nuljuttamisella, vaan lukkorengas pitää ensin poistaa. Tuossa Sierran selostuksessa ei myöskään mainita mitenkään sitä pientä kierretapin alla olevaa "lontoon rakeeksi" nimittämääni metallitappia, joten siltäkin osin eroja saattaa Alfan vastaaviin olla.
http://auto.novgorod.ru/tech/haynes-for ... 903-10.pdf
Takajarrusatulan rakenteen purku on pdf-filen sivulla 10 alkaen. Kuvat ovat yllättävän hyvälaatuisia, joten tuosta pitäisi rakenteen perusperiaate selvitä. Kuvassa 7.15 mainittua lukkorengasta en tosin muista 155:n jarrusatulassa olevan lainkaan. Jos sellainen 164:ssa on, niin sitten se kierretappi ei tulekaan paikaltaan pelkällä nuljuttamisella, vaan lukkorengas pitää ensin poistaa. Tuossa Sierran selostuksessa ei myöskään mainita mitenkään sitä pientä kierretapin alla olevaa "lontoon rakeeksi" nimittämääni metallitappia, joten siltäkin osin eroja saattaa Alfan vastaaviin olla.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Juuri tuon lukkorenkaan poistamista olen kiroillut.TeroV. kirjoitti:Kuvassa 7.15 mainittua lukkorengasta en tosin muista 155:n jarrusatulassa olevan lainkaan. Jos sellainen 164:ssa on, niin sitten se kierretappi ei tulekaan paikaltaan pelkällä nuljuttamisella, vaan lukkorengas pitää ensin poistaa.
Ei ainakaan ulkoisesti näytä samanlaiselta satulalta nuo, kuin kuusnepassa, mutta periaate on sama varmaan.
7.17 kuvassa näkyy tuo paikka, jonka en edes kuvitellut lähtevän irti.
Omassa autossa oli juuri äskettäin sama vika. Vasen taka näytti AKE:lla yllättäen nollaa käsijarru pohjassa. Jarru oli juuri pari viikkoa sitten säädetty kuntoon, mutta ilmeisesti automaattisäätö jumitti niin, että jousi ei palauttanut. Porattiin satulaan päältä menevä n. 15mm pitkä halkaisijalta 1 mm reikä. Sinne uitettiin öljyä ja herkistettiin samalla vetämällä käsijarrua. Reikään laitettiin pieni ruuvi suojaksi. Korjaus onnistui ja leima tuli. Nyt käsijarru pitää niin hyvin että saa tehtyä käsijarrukäännöksiä 

Ei löytynyt netistä mitään kuvaa, mutta kun otat renkaan pois niin siinä on sellainen sylinterin muotoinen mötikkä mihin akseli (johon pitäisi siis laittaa rasvaa) tulee. Siihen kun poraa suoraan ylhäältä alas mahd. keskelle (keskellä on pieni tappi) niin reiän pitäisi riittää, että akselille saa uitettua rasvaa. Voin koittaa ottaa kuvan tuosta modifioinnista kunhan ehdin...Epezi kirjoitti:Teik, mihinkä kohtaan tuo reikä porattiin?
Voisi vielä kokeilla ennen uuden satulan ostoa.