Senna
Valvoja: Moderators
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Senna
On kyllä oman topicin arvoinen!
Maanantaina Yleltä tuli loistava 2 tuntinen Ayrton dokkari. Varmaan tullut aiemminkin, mutten ole osunut linjoille.
Siitä kimposi uudelleen hyllystä käteen v.1990 julkaistu ja -92 suomeksikin ilmestynyt Christopher Hiltonin kirja, Ayrton Senna. Dokkari sekin, ja mielestäni ihan kelpo käännös, uskoisin jopa jonkun rata-autoilijan oikolukeneen sen.
Suosittelen molempia lämpimästi. Harmitus on vain, ettei ko. hombrea päässyt koskaan tapaamaan.
Maanantaina Yleltä tuli loistava 2 tuntinen Ayrton dokkari. Varmaan tullut aiemminkin, mutten ole osunut linjoille.
Siitä kimposi uudelleen hyllystä käteen v.1990 julkaistu ja -92 suomeksikin ilmestynyt Christopher Hiltonin kirja, Ayrton Senna. Dokkari sekin, ja mielestäni ihan kelpo käännös, uskoisin jopa jonkun rata-autoilijan oikolukeneen sen.
Suosittelen molempia lämpimästi. Harmitus on vain, ettei ko. hombrea päässyt koskaan tapaamaan.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Senna
http://www.imdb.com/title/tt1424432/?ref_=sr_1 tämä?
Jos oli, niin on kyllä hienoa katseltavaa.. Vähän toista menoa, kuin tämän päivän hybriditietokoneilla (joita myös formuloiksi kutsutaan)...
Jos oli, niin on kyllä hienoa katseltavaa.. Vähän toista menoa, kuin tämän päivän hybriditietokoneilla (joita myös formuloiksi kutsutaan)...
Re: Senna
Wanhaan hyvään aikaan jousetkin oli jousia ja iskarit iskareita:
http://www.youtube.com/watch?v=7AME4v3qZkc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7AME4v3qZkc" onclick="window.open(this.href);return false;
VMP
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Senna
En nyt wanhasta vanhasta tiedä näin 80-luvulla syntyneenä, mutta ei Sennan ja kumppaneiden menoa voi kun ihailla.. V10 selkärangassa kiinni, manuaali laatikko ja vain toinen käsi ratissa kiinni vauhdin ollessa 280 km/h... Mitenköhän Räkä pärjäisi?
Re: Senna
Maanantaina Yleltä tuli loistava 2 tuntinen Ayrton dokkari. Varmaan tullut aiemminkin, mutten ole osunut linjoille.
Siitä kimposi uudelleen hyllystä käteen v.1990 julkaistu ja -92 suomeksikin ilmestynyt Christopher Hiltonin kirja, Ayrton Senna. Dokkari sekin, ja mielestäni ihan kelpo käännös, uskoisin jopa jonkun rata-autoilijan oikolukeneen sen.
Senna TV-dokkari oli hyvä.
Ei ollut uusinta. Siinäkin kääntäjällä oli ...hmm...ainakin puulaakitason konsultteja käytössään...
Siitä kimposi uudelleen hyllystä käteen v.1990 julkaistu ja -92 suomeksikin ilmestynyt Christopher Hiltonin kirja, Ayrton Senna. Dokkari sekin, ja mielestäni ihan kelpo käännös, uskoisin jopa jonkun rata-autoilijan oikolukeneen sen.
Senna TV-dokkari oli hyvä.
Ei ollut uusinta. Siinäkin kääntäjällä oli ...hmm...ainakin puulaakitason konsultteja käytössään...
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Senna
Räkä rallia kokeilleena saattaisikin pärjätä, entäs Vettel/Alonso? puhumattakaan *köh* rivistön keskinkertaisuuksista... tietenkin tämä toimii myös toiseen suuntaa, Miten Senna olisi menestynnyt huipputeknisellä laitteella?
Mutta dokumenttihan oli aivan loistava. Ei ollu Prost tai Senna puhtaita pulmusia, ja tavallaanhan nokittelu kuului lajiin, mutta siinä kohtaa kun siitä tulee kabinetti peliä niin alkaa maku mennä. Sennan hylkäys 1. suzukan kolarin jälkeen oli aika härski...
Mutta dokumenttihan oli aivan loistava. Ei ollu Prost tai Senna puhtaita pulmusia, ja tavallaanhan nokittelu kuului lajiin, mutta siinä kohtaa kun siitä tulee kabinetti peliä niin alkaa maku mennä. Sennan hylkäys 1. suzukan kolarin jälkeen oli aika härski...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Senna
Sennan hylkääminen 1989 Suzukassa oli malliesimerkki ranskalaisten junailemasta kabinettipelistä ja kotiinpäin vedosta. Balestre oli ylimielisen, arrogantin ranskalaisen prototyyppi. Prost taas oli vikisevä hiiri, joka meni välittömästi kolarin jälkeen kantelemaan isäpapalle, "että tuo teki noin". Todella miehekästä touhua. Ei paljon respectiä tuon jälkeen voi jakaa. Senna syyllistyi seuraavana vuonna kostoon, joka häntä itseä hävetti selkeästi. Ei maistunut varmasti mestaruus parhaalta mahdolliselta. Vaikka Senna ei olisi kuollutkaan, ja hän olisi jäänyt kolmeen maailmanmestaruuteen, lienee selvää kumpi näistä kahdesta kuljettajasta oli legendaarisempi ja nopeampi kuljettaja. Senna on henkilökohtaisella listalla ehdottomasti top-3:ssa, Prost ei edes top-10:ssä.DaViega kirjoitti:Mutta dokumenttihan oli aivan loistava. Ei ollu Prost tai Senna puhtaita pulmusia, ja tavallaanhan nokittelu kuului lajiin, mutta siinä kohtaa kun siitä tulee kabinetti peliä niin alkaa maku mennä. Sennan hylkäys 1. suzukan kolarin jälkeen oli aika härski...
Prostin osakkeita ihmisenä nosti hieman dokumentin loppu. En tiennytkään, että Prost oli kakkosrivissä kantamassa Sennan arkkua hautajaisissa. Propsit viimeiselle matkalle saattelusta. Lisäksi Prostin toiminta Sennan säätiössä oli aivan uutta tietoa.
Aivan huippudokumentti kaiken kaikkiaan. Ylelle voisi lähettää kiitokset tämän esittämisestä. Oli nämä tosi kovia jätkiä, kun katsoo esimerksi kuinka nopeasti Sennan käsi käy vaihdekepillä Monacossa ja vasurilla pidetään autoa kaiteiden välissä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Senna
Joo, hieno dokkari. Materiaali taisi olla tuosta uudesta Senna elokuvasta, ei kuitenkaan muistini mukaan sama. Bluraynä löytyy versio jossa on teatteri versio (=pilalle leikattu) ja leikkaamaton versio (=loistava dokkari). Elokuvan koko nimi taitaa olla "Senna - No fear, No limits, No equal" Suosittelen lämpimästi tuota jo mainostettua kirjaa "Ayrton Senna - The hard edge of genius", sekä Hiltonin nyt 2011 julkaistua uutta kirjaa "Memories of Senna - Anecdotes and insights from those who knew him" Kirjan eteen on selvästi tehty valtavasti töitä haastattelemalla kuljettajia kartin ajoilta lähtien, tallipäälliköitä, insinöörejä, jne. Anekdooteista muodostuu hyvin kokonaisvaltainen kuva siitä kuka oli A. Senna.
Prostin pisteitä nosti hautajaisissa arkun kantaminen mutta ei siitä balestren lempi lapsesta kypsää ihmistä saa. Eihän hän myönnä tehneensä mitään väärää vieläkään kaikkien näiden vuosien jälkeen esim siinä suzuka insidentissä Videolta kuulemma näkee selkeästi että hän oli oikeassa
En malta olla laittamasta paria lainausta tuosta Hiltonin uudemmasta kirjasta:
"He'd go round fast, come in: "The left rear needs 2lb more pressure and it's starting to grain as well." I'd counter:"Oh yes, and I expect you saw that seagull crapping three miles away as well..." -D. Rushen, team boss
Eric Bernard palasi vakavan loukkaantumisen jälkeen ja Senna meni hänen luokseen.
-Senna:"Listen Eric, I was truly very, very occupied at the Brazilian Grand Prix and I could not come to speak to you. It's my national Grand Prix, I had too many people around me and too much pressure, and so on. Now I have come to tell you that we really missed you and I am happy to see you back among us after your accident"
-Bernard:"...Ayrton was a great champion, a great man, a complete man and I think he was the only driver who came to see me. He was the last one you'd have expected because he was so "big". Astonishing and very, very touching."
"Ayrton Senna had a photographic memory of circuits and laps during a race. If you cared to sit down and listen to him afterwards, he could more or less give you a running commentery on how the race had gone and what was happening through the course of it. In defbriefs after the race Gérard Ducarouge couldn't stand anymore! Ayrton could tell you so much. After one Mexican Grand Prix, he was sat with us lads going through it all and we were looking at each other saying "My God, when's it going to finnish?" -Bob Dance, Chief mechanic, Lotus
Prostin pisteitä nosti hautajaisissa arkun kantaminen mutta ei siitä balestren lempi lapsesta kypsää ihmistä saa. Eihän hän myönnä tehneensä mitään väärää vieläkään kaikkien näiden vuosien jälkeen esim siinä suzuka insidentissä Videolta kuulemma näkee selkeästi että hän oli oikeassa
En malta olla laittamasta paria lainausta tuosta Hiltonin uudemmasta kirjasta:
"He'd go round fast, come in: "The left rear needs 2lb more pressure and it's starting to grain as well." I'd counter:"Oh yes, and I expect you saw that seagull crapping three miles away as well..." -D. Rushen, team boss
Eric Bernard palasi vakavan loukkaantumisen jälkeen ja Senna meni hänen luokseen.
-Senna:"Listen Eric, I was truly very, very occupied at the Brazilian Grand Prix and I could not come to speak to you. It's my national Grand Prix, I had too many people around me and too much pressure, and so on. Now I have come to tell you that we really missed you and I am happy to see you back among us after your accident"
-Bernard:"...Ayrton was a great champion, a great man, a complete man and I think he was the only driver who came to see me. He was the last one you'd have expected because he was so "big". Astonishing and very, very touching."
"Ayrton Senna had a photographic memory of circuits and laps during a race. If you cared to sit down and listen to him afterwards, he could more or less give you a running commentery on how the race had gone and what was happening through the course of it. In defbriefs after the race Gérard Ducarouge couldn't stand anymore! Ayrton could tell you so much. After one Mexican Grand Prix, he was sat with us lads going through it all and we were looking at each other saying "My God, when's it going to finnish?" -Bob Dance, Chief mechanic, Lotus
Ayrton Senna da Silva forever
Re: Senna
Prost politikoi jo ennen 1989 Japanin kisaa kertomalla, ettei ole oikein joutua aina väistämään jos haluaa jatkaa kisaa.
Senna jätti ohitustilanteissa vaihtoehdot (myös tallikaveriaan vastaan):
a) Väistä ja menetä sijoitus, jatka kisaa
b) Älä väistä ja keskeytä kolariin
1989 kauden lopussa Prost ilmoitti, ettei väistä enää (oletettavasti sopimus Ferrarille jo tehtynä).
Urbaanin legendan mukaan Prost oli se, joka "valitsi" Sennan McLarenille Nelson Piquetin sijaan.
Hienointa noissa kahdessa miehessä oli se, että saivat välinsä sovittua ennen Sennan kuolemaa.
En ota kantaa kumpi heistä oli parempi, kummallakin oli omat vahvuutensa.
Senna jätti ohitustilanteissa vaihtoehdot (myös tallikaveriaan vastaan):
a) Väistä ja menetä sijoitus, jatka kisaa
b) Älä väistä ja keskeytä kolariin
1989 kauden lopussa Prost ilmoitti, ettei väistä enää (oletettavasti sopimus Ferrarille jo tehtynä).
Urbaanin legendan mukaan Prost oli se, joka "valitsi" Sennan McLarenille Nelson Piquetin sijaan.
Hienointa noissa kahdessa miehessä oli se, että saivat välinsä sovittua ennen Sennan kuolemaa.
En ota kantaa kumpi heistä oli parempi, kummallakin oli omat vahvuutensa.
VMP
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Senna
Hieno dokumentti yhdestä parhaimmista kuljettajista! Missä iso raha liikkuu, niin reilunpelin säännöt voi unohtaa.
Silverstonessa -85 näin Sennan ajamista livenä ja kyllä mies näytti jo silloin kykynsä. Suurin huomio silloin kohdistui Kekeen, kun latasi viimeisissä harjoituksissa sellaisen keskinopeuden, että vasta 2000- luvulla se rikottiin(Montoya). No, joka tapauksessa neljännestä ruudusta lähtenyt Senna tuli ensimmäisenä radan takaosaan, Keke toisena. Silloin ei scriineistä oltu edes nähty unta, joten kisan seuraaminen oli oli haastavaa. Senna veti kaulaa ja porukka hurrasi. 12 round ja Keken W tuprutti savua ja mielenkiinto lopahti. En muista miten Senna pärjäsi lopussa, mutta Frog sen kisan voitti.
2009 kävimme Imolan radalla ja vietimme hiljaisen hetken.
Silverstonessa -85 näin Sennan ajamista livenä ja kyllä mies näytti jo silloin kykynsä. Suurin huomio silloin kohdistui Kekeen, kun latasi viimeisissä harjoituksissa sellaisen keskinopeuden, että vasta 2000- luvulla se rikottiin(Montoya). No, joka tapauksessa neljännestä ruudusta lähtenyt Senna tuli ensimmäisenä radan takaosaan, Keke toisena. Silloin ei scriineistä oltu edes nähty unta, joten kisan seuraaminen oli oli haastavaa. Senna veti kaulaa ja porukka hurrasi. 12 round ja Keken W tuprutti savua ja mielenkiinto lopahti. En muista miten Senna pärjäsi lopussa, mutta Frog sen kisan voitti.
2009 kävimme Imolan radalla ja vietimme hiljaisen hetken.
Ride on!
Re: Senna
Helppohan se alipainoisella autollaWWWVespa kirjoitti:Dokumentitkin ovat politikointia, sillä Monacon -84 nopein mies radalla oli Stefan Bellof. Ei taidettu mainita moista pikkuseikkaa ollenkaan?
VMP
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Senna
Helppoudesta tiedä, mutta taisi Tyrrell tulla diskatuksi koko kaudelta.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Senna
En tiedä onko tuo kuvio miten tuttu, mutta Sennan teamivalinta olisi voinut olla toinen italialaisavustuksella:
http://www.motorsportretro.com/2011/12/ ... aren-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorsportretro.com/2011/12/ ... aren-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
VMP