Tuo kyllä voisi lisätä yläpallon käyttöikää, omassa yksilössänikin oli kyseinen pallonivel väljä. Kumipuslapäässä ei välystä ollut.jkk kirjoitti:varren rasvaamisesta tulikin mieleen eräs 156 joka tuli purkuun, siinä oli ylätukivarteen tehty rasvanippa pallon voitelua varten.
156 ylätukivarren vaihto
Valvoja: Moderators
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Tai voi olla että olikin kumit väljänä, mutta kun ne ei aiheuta katsastusmiehen kuultavaa kolinaa niin ei ainakaan niistä maininnut.äölkjhgf kirjoitti:Tuo kyllä voisi lisätä yläpallon käyttöikää, omassa yksilössänikin oli kyseinen pallonivel väljä. Kumipuslapäässä ei välystä ollut.jkk kirjoitti:varren rasvaamisesta tulikin mieleen eräs 156 joka tuli purkuun, siinä oli ylätukivarteen tehty rasvanippa pallon voitelua varten.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Jotenkin herää epäilys että jos sinne työntää vaan jotain käteen sattunutta rasvaa niin se voi olla jopa se syy miksi se tukivarsi kestää vain muutaman kuukauden, kumi kun ei kestä mitä vaan rasvoja. Ei sinne palloonkaan saa mitään rasvanippaa laittaa, siitä pallosta ei löydy rasvauria ja rasvaprässi vaan työntää jumalattoman paineen sinne pallon kuppiin. Välys varmaan katoaa tilapäisesti kun kuppi on täynnä rasvaa joka työntää sitä palloa tiukalle, mutta ei se pitkän päälle toimi, parhaassa tapauksessa irtoaa koko pallo.
Itse vaihdoin noin 15 tkm sitten toisen ylätukivarren Delphi-merkkiseen, ainakin vielä on tiukka ja äänetön. Tuolla joku niputti Delphin Mapcon kanssa samaan kuraluokkaan, mutta Delphi on varmaan edelleen maailman suurin oe-valmistaja, ei ne nyt ihan kamalinta kuraa voi olla.
Itse vaihdoin noin 15 tkm sitten toisen ylätukivarren Delphi-merkkiseen, ainakin vielä on tiukka ja äänetön. Tuolla joku niputti Delphin Mapcon kanssa samaan kuraluokkaan, mutta Delphi on varmaan edelleen maailman suurin oe-valmistaja, ei ne nyt ihan kamalinta kuraa voi olla.
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Silikonirasvaa, jos sinne jotain laittaa. Ei varmasti ainakaan pahenna tilannetta noiden kuravarsien kohdalla.Tuomas K kirjoitti:Jotenkin herää epäilys että jos sinne työntää vaan jotain käteen sattunutta rasvaa niin se voi olla jopa se syy miksi se tukivarsi kestää vain muutaman kuukauden, kumi kun ei kestä mitä vaan rasvoja.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Hei!
Olen uusi käyttäjä täällä, mutta seurannut sivuja aikaisemmin jo jonkin aikaa, koska omistan nyt itsekkin Alfan 156:n ja täältä näyttää löytyvän porukkaa, joka asioista tietää hyvin. Asiani liittyy 156 ylätukivarren läpi menevään pulttiin. Onko kenelläkään tietoa, minkä kokoinen ja pituinen se on?? Pitkähän se nyt on ainakin. Merkkihuollosta kävin kysymässä kyseiselle pultille hintaa ja kertoivat, että 20e/kpl eli 40e yhteensä, jos molemmille puolille haluaisi ottaa uudet. Eivät kuulemma näe koneelta, minkä kokoinen pultti kuitenkin kyseessä on. Auto on siis 156 JTS 2.0 ja vm -05.
Olen uusi käyttäjä täällä, mutta seurannut sivuja aikaisemmin jo jonkin aikaa, koska omistan nyt itsekkin Alfan 156:n ja täältä näyttää löytyvän porukkaa, joka asioista tietää hyvin. Asiani liittyy 156 ylätukivarren läpi menevään pulttiin. Onko kenelläkään tietoa, minkä kokoinen ja pituinen se on?? Pitkähän se nyt on ainakin. Merkkihuollosta kävin kysymässä kyseiselle pultille hintaa ja kertoivat, että 20e/kpl eli 40e yhteensä, jos molemmille puolille haluaisi ottaa uudet. Eivät kuulemma näe koneelta, minkä kokoinen pultti kuitenkin kyseessä on. Auto on siis 156 JTS 2.0 ja vm -05.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^ja miksi se pitäisi vaihtaa?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Todennäköisesti omalla tuurillani toinen niistä ainakin hajoaa tai pitää hajottaa, koska ei lähde irti. Hyvähän se ois, jos ei tarvitsisi vaihtaa. Uskon kuitenkin, että pulttikaupasta sen pultin saisi halvalla, niin voisi käydä ostamassa varalle jo yhden ennen vaihtoa.jkk kirjoitti:^ja miksi se pitäisi vaihtaa?
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Ellen väärin muista niin M10 x 190. Voithan ottaa uuden tukivarren mukaan ja etsiä pulttikaupassa reikään sopivan pultin. Pultti saanee olla lujempi, eli 10.9 tai 12.9 ja vain päässä kierrettä sen verran että saa kirittyä. Ja nylocmutteri vielä siihen. Käytännössä voi joutua ostamaan 200mm pultin jota sitten lyhentelee sopivaksi.Venttiville kirjoitti:Hei!
Asiani liittyy 156 ylätukivarren läpi menevään pulttiin. Onko kenelläkään tietoa, minkä kokoinen ja pituinen se on?? Pitkähän se nyt on ainakin. Merkkihuollosta kävin kysymässä kyseiselle pultille hintaa ja kertoivat, että 20e/kpl eli 40e yhteensä, jos molemmille puolille haluaisi ottaa uudet. Eivät kuulemma näe koneelta, minkä kokoinen pultti kuitenkin kyseessä on. Auto on siis 156 JTS 2.0 ja vm -05.
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Ei nuo ylätuen pultit mene rikki, ei ne ole edes kovassa! Sen sijaan hommaa valmiiksi iskarin alapään pultit mikäli meinaat ne irrottaa, ne ei lähde ehjänä! Paras(nopein) tapa taitaa kyllä olla se että jättää iskarin alapään kiinni haarukkaan, ja tiputtaa koko tolpan niin alas että ylätuki ja sen kiinnike mahtuu tulemaan iskarin yläpään yli. Tai siis oikeesti helpointa on jos joku on jo kääntänyt sen kyselemäsi ylätuen pultin jo toisin päin! Silloin riittää yläpallo ja juuri se ylätuen pultti. (edit: niin ja tietysti sisälokari)Venttiville kirjoitti:Todennäköisesti omalla tuurillani toinen niistä ainakin hajoaa tai pitää hajottaa, koska ei lähde irti. Hyvähän se ois, jos ei tarvitsisi vaihtaa. Uskon kuitenkin, että pulttikaupasta sen pultin saisi halvalla, niin voisi käydä ostamassa varalle jo yhden ennen vaihtoa.jkk kirjoitti:^ja miksi se pitäisi vaihtaa?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Miksi ei? Kokemusta ei nyt ole kuin yhdestä autosta, mutta ei tuo pultti ole mitenkään ongelmalliselta vaikuttanut.toolman kirjoitti:Sen sijaan hommaa valmiiksi iskarin alapään pultit mikäli meinaat ne irrottaa, ne ei lähde ehjänä!
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Jos siellä on se orgis kuusiokolopultti ja neliön muotoinen mutteri, niin yleensä vuodet on tehneet sen että pultti on yhtä puuta sen haarukan kanssa. Kymmeniä muttereita olen rälläköinyt, kerran lähti ehjänä.Tuomas K kirjoitti:Miksi ei? Kokemusta ei nyt ole kuin yhdestä autosta, mutta ei tuo pultti ole mitenkään ongelmalliselta vaikuttanut.toolman kirjoitti:Sen sijaan hommaa valmiiksi iskarin alapään pultit mikäli meinaat ne irrottaa, ne ei lähde ehjänä!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Semmoiset mulla on molemmin puolin ja ehjänä olen ne sieltä saanut irti ja vielä takaisin nippuunkin
Ehkä on sitten ollut onnea...
Ehkä on sitten ollut onnea...
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Yhdestäkään en ole saanut irti ehjänäTuomas K kirjoitti:Semmoiset mulla on molemmin puolin ja ehjänä olen ne sieltä saanut irti ja vielä takaisin nippuunkin
Ehkä on sitten ollut onnea...
VMP
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^^
Tarpeeksi liuottaa öljyssä ja mömmössä niin lähteehän ne...
^
Ainakin teoriassa
Tarpeeksi liuottaa öljyssä ja mömmössä niin lähteehän ne...
^
Ainakin teoriassa
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^niin, ja mites liotat? kyl ne 14-15v kun on saanut rauhassa yhtyä pultti siihen haarukkaan niin on kyl tiukass.
mä oon ylävarsijumpassa tiputtanut aina tolpan haarukan kanssa
mä oon ylävarsijumpassa tiputtanut aina tolpan haarukan kanssa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^Viikon ajan päivittäinen täsmäannos CRC:n mospenetraattoria ainakin sai ilmeisesti n. 21v paikalleen totuttautuneet 9000:n takaiskareiden alapultit aukeamaan varsin suopuisasti. Noi(kin) pultit on siis siitä kuuluisia, että ne kuulemma aukeavat vain rälläkällä, eikä niitäkään saa kunnolla likoamaan. Toki tuo on vähän pitkäpiinainen tyyli, mutta jos homma ja päivä on tiedossa, voi helpottaa kummasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Eipä ole minulla ollut koskaan ongelmia niiden 156:sen etuiskarin alapään pulttien kanssa. Varmasti toistakymmentä autoa on tullut käsiteltyä ilman ruosteenirroitus liottelua. Kuinka ne muka voi edes jumiutua kun niitä avataan kahdesti vuodessa tukivarsia vaihdettaessa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^
Paitsi jos käyttää laadukkaita tukivarsia
Paitsi jos käyttää laadukkaita tukivarsia
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Tuli vaihdettua eteen ylätukivarret ja iskarit, kun tuntui keula löysältä ja narisi. Narina tulikin iskareista, mutta toista uutta ylätukivartta (TRW) laittaessa, ensin mutteri ei kiristynyt täysin ja sitä hetken siinä pyöriteltyä koko palloniveltappi katkesi!!!!
Miten tämä on mahdollista, onko näissä jotain laatuvikoja?
Miten tämä on mahdollista, onko näissä jotain laatuvikoja?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Eikö trw:n pitänyt merkkinä se kaikkein paras olla?
Ei tossa kiristyksessä varmaan itsekään pysty sähläämään, kartio oli hyvin silmukan läpi ja suorassa....
Ei tossa kiristyksessä varmaan itsekään pysty sähläämään, kartio oli hyvin silmukan läpi ja suorassa....
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Jos vika oli siinä tukivarressa niin siinä murtumakohdassa saattaisi näkyä jonkinlaista jälkeä valmistusviasta josta murtuma on lähtenyt.
Aika eksoottinen vika kyllä
Aika eksoottinen vika kyllä
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Olen todistanut toistakin tapausta, jossa mutteri kiertyi hyvin, mutta lopussa ei kuitenkaan koskaan kiristynyt kunnolla.
On vikaa sitten heikossa jengatuksessa tai mutterissa, mutta helvetin varovainen näiden kanssa saa olla.
Eipä ole koskaan ollut minkään muun nivelen kanssa tällaisia ongelmia.
On vikaa sitten heikossa jengatuksessa tai mutterissa, mutta helvetin varovainen näiden kanssa saa olla.
Eipä ole koskaan ollut minkään muun nivelen kanssa tällaisia ongelmia.
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Oliko se mutteri semmonen "soikea" lukkomutteri, siis ilman nailonia? Ite tuskailin tuollaisten kans vaihtaessani patonkiin koiranluita. Ei kans meinannut pyöriminen loppua, vaikka kuusiokololla pidin vastaan. Nappas ne lopulta kiinni, mutta kiristysmomentti meni kyllä suosituksista reilusti yli.
Edit: Niin ja vaihdoin samalla TRW:n raidetangonpäät, joissa tuli mukana perinteiset Nylockit. Nuo nappas ihan hyvin kartion kiinni, vaikka sipaisin hieman kuparitahnaakin väliin. Silmukan pyöräytin kevyesti puhtaaksi akkunapaharjalla.
Edit: Niin ja vaihdoin samalla TRW:n raidetangonpäät, joissa tuli mukana perinteiset Nylockit. Nuo nappas ihan hyvin kartion kiinni, vaikka sipaisin hieman kuparitahnaakin väliin. Silmukan pyöräytin kevyesti puhtaaksi akkunapaharjalla.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Ihan normaali mutteri jossa muovi lukitteena.
Eikä siis pyörinyt itse nivel tyhjää vaan mutteri ei vaan kiristynyt.
Eikä siis pyörinyt itse nivel tyhjää vaan mutteri ei vaan kiristynyt.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Taisi ongelma ratketa, uutta ylätukivartta asentaessa huomasin, että pallonivel kun tulee silmukan läpi, niin jengatus ei riitä silmukkaan asti. Eli tarvii prikan, jonka edellinen asentaja on ilmeisesti unohtanut.
Kun kiristin ilman prikkaa, jäi mutteri pyörimään tyhjää koska jengat loppuivat.
Uuteen laitoin sopivan prikan ja ei mitään ongelmaa.
Outoa kyllä että vanha oli kestänyt ilman prikkaa, onko sitten jätetty sen verran löysälle.
Kun kiristin ilman prikkaa, jäi mutteri pyörimään tyhjää koska jengat loppuivat.
Uuteen laitoin sopivan prikan ja ei mitään ongelmaa.
Outoa kyllä että vanha oli kestänyt ilman prikkaa, onko sitten jätetty sen verran löysälle.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^ ei siinä kyllä mitää prikkaa kuulukaan olla.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Miten ihmeessä sen saa kireäksi, kun nivelen jengatus loppuu 1-2 milliä ennen silmukkaa? Näin ainakin itse ajattelin asian ja ei siitä prikasta ainakaan haittaa ole. Viisaammat korjatkoon väitteeni!:)
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Ei pitäisi joutua käyttämään prikkaa. Olisikohan olkavarren "pesä" voinut jostain syystä laajentua sen verran, että pallonivelen kartio uppoaa liian syvälle..?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Jarsan ehti ensin. Mittavirheinen tukivarsi tai sitten siinä olkavarressa jotain hämärää. Kuin muistaisin, että se pallonivelen kierre jatkuu ihan kartion juureen.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 ylätukivarren vaihto
Kierteiden jälkeen on pari milliä sileää pintaa, joka myös hieman kapenee, ennen kuin kartio alkaa. TRW:n pallonivel näytti silmämääräisesti hieman pidemmältä, mutta en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Tässä motonetista ostamassani tukivarressa jengat riittivät silmukkaan asti, mutta lisäsin prikan.
Olkavarren pesä mielestäni ihan normaali, ei kulumaa tms.
Eihän tuosta prikasta mitään haittaa voi olla?
Olkavarren pesä mielestäni ihan normaali, ei kulumaa tms.
Eihän tuosta prikasta mitään haittaa voi olla?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ylätukivarren vaihto
^Ei se siellä haittaa.