33:n lukkomekanismin korjaaminen, kokemuksia?
Valvoja: Moderators
33:n lukkomekanismin korjaaminen, kokemuksia?
Onkohan näiden kanssa kukaan tapellut?
Hajosipa eilen tuosta kuljettajan ovesta lukkomekanismi. Ilmeisesti joku jousi katkesi, valoinen lukon "kieli" ei pysy jämäkästi asennossa vaan klappaa puolelta toiselle. Hajoamishetkellä ovesta tippui parin sentin pituinen ja parin millin paksuinen hieman vääntynyt metallinen pinni jossa oli toisessa päässä murtumapinta.
Purin ovea niin pitkälle kun onnistuin, keskuslukon ja kahvan kiinnikkeet sain lukosta irti, mutta pimenenä ilta ja kohmeiset sormet estivät pidemmän tuumailun ja piti laittaa ovi kasaan. Oletuksena kuitenkin on että uutta osaa tarvitaan. Mitenkäs tuo itse lukkopesästä tuleva vipu on mekanismissa kiinni, mistä kohtaa irtoaa?
Sauer tuossa jo lupasi varaosa-autostaan osaa, on vain vähän orpo pitää autoa aukinaisena pihalla, vaikka häly onkin.
Hajosipa eilen tuosta kuljettajan ovesta lukkomekanismi. Ilmeisesti joku jousi katkesi, valoinen lukon "kieli" ei pysy jämäkästi asennossa vaan klappaa puolelta toiselle. Hajoamishetkellä ovesta tippui parin sentin pituinen ja parin millin paksuinen hieman vääntynyt metallinen pinni jossa oli toisessa päässä murtumapinta.
Purin ovea niin pitkälle kun onnistuin, keskuslukon ja kahvan kiinnikkeet sain lukosta irti, mutta pimenenä ilta ja kohmeiset sormet estivät pidemmän tuumailun ja piti laittaa ovi kasaan. Oletuksena kuitenkin on että uutta osaa tarvitaan. Mitenkäs tuo itse lukkopesästä tuleva vipu on mekanismissa kiinni, mistä kohtaa irtoaa?
Sauer tuossa jo lupasi varaosa-autostaan osaa, on vain vähän orpo pitää autoa aukinaisena pihalla, vaikka häly onkin.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Otin joskus keväällä kummastakin etuovesta nuo valkoiset osat pois rasvattavaksi kun ne jääty talvella vähän väliä. Lukkokoneisto jäätyi niin että lukon sai auki mutta ei kiinni ennen lukon lämpenemistä...
Kaikki kytkennät koko koneiston ja lukon välillä on sellaisilla paksuilla rautalangoilla, jotka on muoviklipseillä kiinni päistään (Ne saa irti pyöräyttämällä muoviklipsiä). Itse koneiston saa irti aukaisemalla kaksi (tai kolme, en muista) ristipää-ruuvia, jotka näkyy sen "kielen" ympärillä ulospäin. Koneistossa on yksi jousi joka ohjaa koneiston toimintaa, se on varmaan poikki... Eli korjaamiseen pitäisi riittää verhoilun, muoviklipsien ja parin ruuvin irroitus (-91 vm:ssä).
Kaikki kytkennät koko koneiston ja lukon välillä on sellaisilla paksuilla rautalangoilla, jotka on muoviklipseillä kiinni päistään (Ne saa irti pyöräyttämällä muoviklipsiä). Itse koneiston saa irti aukaisemalla kaksi (tai kolme, en muista) ristipää-ruuvia, jotka näkyy sen "kielen" ympärillä ulospäin. Koneistossa on yksi jousi joka ohjaa koneiston toimintaa, se on varmaan poikki... Eli korjaamiseen pitäisi riittää verhoilun, muoviklipsien ja parin ruuvin irroitus (-91 vm:ssä).
147 2.0 2005
Juu, näitä sainkin kaksi irti, mutta avainpesästä tulevan langan kiinnitys jäi hämäräksi ahtauden ja valonpuutteen takia. Ehkä sekin löytyy kun paremmissa olosuhteissa tutkii. Vai olisi klipsit saanut pyöräyttämällä auki? Itse vedin vaan irti ne Toivottavasti eivät tuhoutuneet täysin.Shodan kirjoitti: Kaikki kytkennät koko koneiston ja lukon välillä on sellaisilla paksuilla rautalangoilla, jotka on muoviklipseillä kiinni päistään (Ne saa irti pyöräyttämällä muoviklipsiä).
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Multa hajos joskus kyseinen jousi. Ei ollut muistaakseni kauhean vaikea vaihtaa. Ainoa ongelmahan tietysti silloin oli se että oli viikonloppu ja autolla piti vielä sunnuntaina lähteä töihin 350 km päähän. No otin lukon auki ja totesin jousen menneen poikki. Rikkinäisestä jousesta sain mallin uuden vääntämiseen autotallissa. Muistaakseni käytin jotain ihan tavallista paksua rautalankaa jonka muotoon väännettyäni lämmitin kaasulla niin että jousi piti muotonsa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Lukon vipu
Moikka
lukkopesän vipu on ainakin vanhemmissa 33:ssa kiinni C lukkorenkaalla. Kohtuu helppo saada pois, hukkuu helposti jos pääsee karkuun oven sisälle.
Se oven haan jousi on helppo tehdä esim pianolangasta, ota alkuperäinen malliksi ja väännä uusi. Kun huomaat miten lukko toimii, sen voi vaihtaa vaikka sokkona.
Kannattaa putsata koneisto hyvin, niin toimii pakkasellakin. Ei tarvitse pitää käsin ovea kiinni ajaessa
TimoJ
lukkopesän vipu on ainakin vanhemmissa 33:ssa kiinni C lukkorenkaalla. Kohtuu helppo saada pois, hukkuu helposti jos pääsee karkuun oven sisälle.
Se oven haan jousi on helppo tehdä esim pianolangasta, ota alkuperäinen malliksi ja väännä uusi. Kun huomaat miten lukko toimii, sen voi vaihtaa vaikka sokkona.
Kannattaa putsata koneisto hyvin, niin toimii pakkasellakin. Ei tarvitse pitää käsin ovea kiinni ajaessa
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????