Liikenteestä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tällainen kiihdytyskisa tällä kertaa, tosin nyt en itse ollut mukana
http://www.hs.fi/kaupunki/Kuljettajat+k ... 5125679009
On taas viimeisen päälle fiksua kommenttia. On tullut noilla nurkilla asuttua ja tuossa tosiaan tulee noita kiihdytyskisoja, mutta siitä, kenen vika, jos kolisee, ei ole mitään epäselvyyttä. Nimittäin paikka on tämän näköinen...
http://maps.google.fi/?ll=60.254975,24. ... 12,64,,0,0
...eli "kiihdytyskisa" syntyy vain silloin, kun joku ajaakin kääntyvien kaistalta suoraan & kiilaa oikeanpuoleista kaistaa ajavia. Siinä mahtuu ajamaan 2 rinnakkain, kunnes bussipysäkin levennys päättyy ts. kisa pitäisi saada ratkeamaan tähän mennessä.
http://www.hs.fi/kaupunki/Kuljettajat+k ... 5125679009
On taas viimeisen päälle fiksua kommenttia. On tullut noilla nurkilla asuttua ja tuossa tosiaan tulee noita kiihdytyskisoja, mutta siitä, kenen vika, jos kolisee, ei ole mitään epäselvyyttä. Nimittäin paikka on tämän näköinen...
http://maps.google.fi/?ll=60.254975,24. ... 12,64,,0,0
...eli "kiihdytyskisa" syntyy vain silloin, kun joku ajaakin kääntyvien kaistalta suoraan & kiilaa oikeanpuoleista kaistaa ajavia. Siinä mahtuu ajamaan 2 rinnakkain, kunnes bussipysäkin levennys päättyy ts. kisa pitäisi saada ratkeamaan tähän mennessä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
Ajaako tuossa joku oikeasti kääntyvien kaistalta suoraan Toistaiseksi ei ole osunut kohdalle vaikka tuosta joka arkiaamu ajelenkin.
Näkyy kyllä olevan vaikeaa hahmottaa että Vihdintieltä pohjoisen suunnasta tulevan kannattaa ihan oikeasti vasemmalle Rajatorpantielle kääntyessään ryhmittyä ensin vasemmalle kaistalle ja vaihtaa siitä sitten suoraan menevälle oikealle kaistalle. Siihen oikeanpuolimmaiselle kaistalle kun voi samaan aikaan kääntyä Vihdintieltä etelästä päin tulevia, ja sitten tuleekin ahdasta.
Näkyy kyllä olevan vaikeaa hahmottaa että Vihdintieltä pohjoisen suunnasta tulevan kannattaa ihan oikeasti vasemmalle Rajatorpantielle kääntyessään ryhmittyä ensin vasemmalle kaistalle ja vaihtaa siitä sitten suoraan menevälle oikealle kaistalle. Siihen oikeanpuolimmaiselle kaistalle kun voi samaan aikaan kääntyä Vihdintieltä etelästä päin tulevia, ja sitten tuleekin ahdasta.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Liikenteestä
Joo kyllä ajan joo PK-seudulla linja-autoa työkseni kyllä. En väitä olevani mitenkään "super kokenut", mutta useita vuosia olen ajanut, mutta liian vähän voidakseni sanoa, että osaan ajaa. Kyllä se auto tiellä pysyy, mutta joka päivä se myös opettaa. Ajamista tai liikenteen lukemista ei osaa koskaan täydellisesti. Aina opettaa aina oppii, joka ikinen päivä.sanctus kirjoitti:S_A kirjoitti:Joo ei siinä kamalasti ollu järkeä osalla missään. Miten joku voi olla 100 varma siitä, että kun sieltä jonon takaa 5-6 auton takaa lähtee ohi, ettei joku käännä eteen 2-3 auton kohdalla.... Mutta eihän liikenteessä koskaan tapahdu mitään suunnittelematonta.....
Näiden pirun hyvien kanssa kun töitä tekee, niin uskotte varmaan, että on vähän hiljasta joskus...
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/puskar ... ti/107934/
Jos siis oikein ymmärsin, niin toimit linja-auton kuljettajan pk-seudulla.
Eli tähän maksimum support, kipport ja sepport.
Itseäni ei ole koskaan linkkakuskit haitanneet yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin kuski näki selvästi, kuinka juoksin pysäkille ja dösä lähti kirjaimellisesti nenän edestä. Tästä suivaantuneena en alkanut vittuuntua enempää, vaan kävin silloisen HKL:n sivuilla vähän tsekkailemassa. Sieltä löytyikin Q&A -palsta, jossa mainittiin HKL:n kuskeille ohjeistetetun, että pysäkiltä lähdetään, vaikka peilistä näkyisi juokseva hahmo. Homma siis sitä myöten selvä, eikä valittamista.
Joku täällä syytti pätemisestä joskus; no ne on vaan niitä havaintoja ja pohdintoja mitä tulee nähtyä tien päällä, vaikken maantiellä ajakkaan Kuusamo-Helsinki pätkiä, niin silti toisinaan tuntuu hiljasemmista nopeuksista huolimatta, että tämä kaupunkiliikenne vaatisi vähintäänkin 2 lisä silmää. Jokuhan voi nääkin asiat nähdä ihan eri tavalla, vaikka ajaisi rekkaa työkseen, joten nää on vaan mun omia pohdintoja.
Mutta tosiaan tästä "nenän edestä lähtemisestä", niin okei eihän se nyt paljoa maksa aikaa, jos odottelet juoksioita. Ei se siitä ole kiinni. Se on vaan vähän sellanen asia, että ne jotka ajoissa ovat pysäkillä odottavat sitä matti myöhästä. Ja se ei ole reilua mun mielestä. Etenkin kun aika usein nämä juoksijat sitten kaivavat matkakorttia tai rahaa ja sitten ei mennä minnekään, pahimmillaan siinä voi mennä minuutti kun lyödään käsilaukku kojelaudalle ja aletaan kaivaa. Ei siinä voi lähteä minnekään, koska asiakas ei pidä mistään kiinni sillon ja JOS käy jotain äkkinäistä, niin siitä tulee vaan isompi soppa sitten.
Ja toinen asia, että aina ei voi odottaa. Meillä kollegoitten kanssa on sellanen kirjoittamaton sääntö, että kun ovet saat kiinni ja etenkin jos saat vilkun vasemmalle päälle, sillon ei peruta enää. Sillon lähetään juoksi joku vierellä tai ei. Koska jos sen peruu, ja taakse tulee bussi olettaen että lähdet (sen takan oleva kuljettaja ei välttämättä voi nähdä sitä juoksiaa) ja sitten et lähdekään, niin siitä voi tulla pahimmillaan useita luokkaantumisia sen takia, että takana tuleva bussi ajaa perään.
Ja tosiaan niin se menee, että jos ovi on kiinni niin sitten se on kiinni. Tilanteen mukaan noita asioita tehdään tuola, mutta mikäli jos takana on toinen bussi niin sitten mennään. Turvallisuus menee aina sijalle 1, oli kyse sitten matkustajista tai muista tiellä liikkujista.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Iltapäiväväruuhkassa ne kisat otetaan, kun oikeanpuoleinen kaista menee tukkoon eikä edes Vihdintien yli pääse. Onneksi sentään varsin harvoin.Rasvis kirjoitti:Ajaako tuossa joku oikeasti kääntyvien kaistalta suoraan Toistaiseksi ei ole osunut kohdalle vaikka tuosta joka arkiaamu ajelenkin.
Tuo on kanssa melkoinen miina. Yleensä ei paljoa tarvi muita autoja väistellä, kun kääntyy vihreällä nuolivalolla oikealle (siis etelästä tultaessa). Meinasi mennä minullakin housut vaihtoon, kun tuon ensimmäistä kertaa testasin...Rasvis kirjoitti:Näkyy kyllä olevan vaikeaa hahmottaa että Vihdintieltä pohjoisen suunnasta tulevan kannattaa ihan oikeasti vasemmalle Rajatorpantielle kääntyessään ryhmittyä ensin vasemmalle kaistalle ja vaihtaa siitä sitten suoraan menevälle oikealle kaistalle. Siihen oikeanpuolimmaiselle kaistalle kun voi samaan aikaan kääntyä Vihdintieltä etelästä päin tulevia, ja sitten tuleekin ahdasta.
Mutta tämä ei sinällään tunnu hirveitä kisoja aiheuttavan. Kyllä ne rinnakkainajot otetaan aina seuraavista liikennevaloista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
No joo nyt selvisi tuokin pysäkki, ihmeteltiin sitä että mikä siihen on osunut. On tuokin, toivottavasti tuo pysäkillä ollut nainen ei pahasti loukkaantunut idioottien välien selvittelystä.insinörtti kirjoitti:Tällainen kiihdytyskisa tällä kertaa, tosin nyt en itse ollut mukana
http://www.hs.fi/kaupunki/Kuljettajat+k ... 5125679009
Tuo on muuten sellanen paikka, että usein aika usein on sieltä Rajatorpantien valoista Vihdintien puolelta kiihdytyskisoja. Olen ihan nähnyt ku on tuon pysäkin kohdalla ajettu rintarinnan.....Ja nopeudella vähintään 80.
Siis joo Rajatorpantien vihdintien valoista lähtee 2 kaistaa suoraan kohti Myyrmäkeä. Vasemmalla kaistalla on pakollinen kääntyminen Vapaalaan eli Nesteen suuntaan ja oikea jatkaa suoraan Myyrmäkeen. Tämä aiheuttaa todella usein tätä kiilaamista, lähdetään sieltä Vihdintien valoista miljonaa.... Usein parin auton takia pitää päästä ohi.
Tämäkin on usein sellasta nykydiisseleiden voimannäyttöä, automaati ESC ja sen sellaset huolehtii siitä, että kyllä lähtee. Niin se myös käytetään sitten näin hyödyksi tuo voima. Pakkohan se on eteen päästä.
Aiemmin sama järjestely oli myös Laaksolahden/Pähkinärinteen suuntaan, mutta se onneksi muutettiin niin, että 1 kaista kääntyy Vihtiin vihdintielle, 1 kaista menee suoraan ja 2 kaistaa kääntyy Helsinkiin. Rauhotti kummasti ton kiilaamisen Tamron valoihin mentäessä.
No liikenne on tota, fiksut tajuaa nostaa siinä vaiheessa kun alkaa näyttää pahalta, ja sitten on nää todella hyvät kuljettajat, jotka ei hellitä vaikka tulisi täystuho. Mitä sitä ihmishengistä.... kuhan mun eteen ei kukaan tule ja minä saan mennä ensiksi kun minä tässä ajoin.... Näin se menee.
Viimeksi muokannut S_A, 13 Huhti 2013, 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Peukkua tälle. Esim. päätepysäkiltä (Helsingissä) lähtevillä Vantaan linjoilla jos kuski odottaa yhtä juoksijaa, niin seuraava ilmaantuu kulman takaa just edellisen päästyä sisään. Ei tuolla tyylillä pääse ikinä liikkeelle.S_A kirjoitti: Mutta tosiaan tästä "nenän edestä lähtemisestä", niin okei eihän se nyt paljoa maksa aikaa, jos odottelet juoksioita. Ei se siitä ole kiinni. Se on vaan vähän sellanen asia, että ne jotka ajoissa ovat pysäkillä odottavat sitä matti myöhästä.
Kadunvarsipysäkiltä lähdettäessä kuskilla on syytä olla katse vasemman, ei oikean, puoleisessa peilissä.
Näin sanon, vaikka olen itsekin "muutaman" kerran jäänyt rannalle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
No joo ja siis tietenkin jos ihan maalta lähdet ja vuoroväli on 60 minuuttia kuten usein tuolta Reunan suunnaltakin tulevilla busseilla on viikonloppusin etenkin, niin kyllähän sitä voi oottaa tottakai.insinörtti kirjoitti:Peukkua tälle. Esim. päätepysäkiltä (Helsingissä) lähtevillä Vantaan linjoilla jos kuski odottaa yhtä juoksijaa, niin seuraava ilmaantuu kulman takaa just edellisen päästyä sisään. Ei tuolla tyylillä pääse ikinä liikkeelle.S_A kirjoitti: Mutta tosiaan tästä "nenän edestä lähtemisestä", niin okei eihän se nyt paljoa maksa aikaa, jos odottelet juoksioita. Ei se siitä ole kiinni. Se on vaan vähän sellanen asia, että ne jotka ajoissa ovat pysäkillä odottavat sitä matti myöhästä.
Kadunvarsipysäkiltä lähdettäessä kuskilla on syytä olla katse vasemman, ei oikean, puoleisessa peilissä.
Näin sanon, vaikka olen itsekin "muutaman" kerran jäänyt rannalle.
Mutta Mannerheimintie/Vihdintie kaupunkiin päin ajettaessa ei varmaan maata kaada tuo lähteminen, juoksi joku tai ei.
Kyllä sieltä tulee seuraava aika pian.
Tosin tämäkin on hauskaa seurattavaa, usein on menty 2-3 bussia samalle pysäkille, sama päätepysäkki siis Elielinaukio kaikilla. Jengi juoksee sen taaimmaisen ja keskimmäisen bussin ohi ensimmäiseen, joka on jo tekemässä lähtöä....
Oon sitä usein miettinyt, että mikä ajatus juttu toi on. Eikö ne tiedä numeroita tai eikö ihmiset seuraa mitä tapahtuu vai mistä toi johtuu, mutta hauskaa sitä on seurata. Etenkin Mannerheimintiellä tämä on yleistä. Horisontissa näkyy 2 samaan paikkaan menevää bussia jopa selkeästi numerot erottaa lukea; niin juostaan punasiin ja miljonaa sinne jo pysäkiltä lähtevään bussiin.... Vaikka 30 sekunttia niin seuraava on kohdalla....
No tätä tää on...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Tuota ihmetellyt itsekin. Hyvä esimerkki on Postitalolta Lauttasaareen... 21V, 65A ja 66A. Lähtee peräjälkeen samalta pysäkiltä aika lailla peräjälkeen, onhan siinä nyt sentään useampi minuutti (!) väliä... Kyseinen paikkakin kun on vielä ns. ikävä, eli tukkii tehokkaasti liikennettä suuntaan ja toiseen, jos bussi pääsee viisi metriä pysäkiltä seisauttamaan liikenteen. Tietenkin se ongelma tuossakin on ne idiootit kuskit, jotka siellä Elielin puoleisessa valoristeyksessä ajavat tappi ojossa keskelle risteystä ihmettelemään, miksei jono kulje kun edessä on punaiset ja bussikin näkyy jostain "tyhjästä" sinne pompanneen. Ja tuo on vielä fiksuhko paikka.
Tuli erityisellä hymyilyllä seurattua joulukuussa siitä Sanomatalon parvekkeelta, kuinka poliisisedät meni ja sakotti useampiakin tuommosia törttöjä - pahimpaan ruuhka-aikaan. Aivan oikein oli, eikä kyllä lisähäiriötä juurikaan aiheuttanut.
Joka tapauksessa tuo bussiinjuokseminen on aika käsittämätöntä useammankin minuutin odotuksella, itse monta kertaa päässyt siihen postitalon nurkalle kun 21V ajoi ohi ja pysähtyi pysäkille, kerkesi juuri lyömään ovet kiinni kun oikealle paikalleni pääsin. En edes yrittänyt päästä bussiin tuossa vaiheessa, otin tupakin ja odottelin seuraavaa. Monesti päässyt jo minuutin sisällä (eli on siellä Elielin puoleisessa valoristeyksessä jo) seuraavaan bussiin, joten "ihan sama".
Maaseutu ja kaukoliikenne on täysin eri juttu muutenkin, kuin lähiliikenne - omasta mielestäni ainakin. Odotusajat kun on joissakin paikoissa tuo mainitsemasi tunti - tai useampikin tunti - niin se on vaan kuljettajan hyvämielisyyttä ja reiluutta odottaa, jos selvästi näkee jonkun juoksevan bussia kohte.
Tuota ihmetellyt itsekin. Hyvä esimerkki on Postitalolta Lauttasaareen... 21V, 65A ja 66A. Lähtee peräjälkeen samalta pysäkiltä aika lailla peräjälkeen, onhan siinä nyt sentään useampi minuutti (!) väliä... Kyseinen paikkakin kun on vielä ns. ikävä, eli tukkii tehokkaasti liikennettä suuntaan ja toiseen, jos bussi pääsee viisi metriä pysäkiltä seisauttamaan liikenteen. Tietenkin se ongelma tuossakin on ne idiootit kuskit, jotka siellä Elielin puoleisessa valoristeyksessä ajavat tappi ojossa keskelle risteystä ihmettelemään, miksei jono kulje kun edessä on punaiset ja bussikin näkyy jostain "tyhjästä" sinne pompanneen. Ja tuo on vielä fiksuhko paikka.
Tuli erityisellä hymyilyllä seurattua joulukuussa siitä Sanomatalon parvekkeelta, kuinka poliisisedät meni ja sakotti useampiakin tuommosia törttöjä - pahimpaan ruuhka-aikaan. Aivan oikein oli, eikä kyllä lisähäiriötä juurikaan aiheuttanut.
Joka tapauksessa tuo bussiinjuokseminen on aika käsittämätöntä useammankin minuutin odotuksella, itse monta kertaa päässyt siihen postitalon nurkalle kun 21V ajoi ohi ja pysähtyi pysäkille, kerkesi juuri lyömään ovet kiinni kun oikealle paikalleni pääsin. En edes yrittänyt päästä bussiin tuossa vaiheessa, otin tupakin ja odottelin seuraavaa. Monesti päässyt jo minuutin sisällä (eli on siellä Elielin puoleisessa valoristeyksessä jo) seuraavaan bussiin, joten "ihan sama".
Maaseutu ja kaukoliikenne on täysin eri juttu muutenkin, kuin lähiliikenne - omasta mielestäni ainakin. Odotusajat kun on joissakin paikoissa tuo mainitsemasi tunti - tai useampikin tunti - niin se on vaan kuljettajan hyvämielisyyttä ja reiluutta odottaa, jos selvästi näkee jonkun juoksevan bussia kohte.
Re: Liikenteestä
No joo kyllä se ammattitaitoon kuuluu ennakoida näitä valoja ja jonoja. Joskus sitten toisten osapuolten takia homma menee ketuilleen, kun siihen kiilaa 2-3 autoa sopivasti niin jäät keskelle sitten risteystä. Etenkin Mannerehimintien ja Tukholmankadun risteys keskustan suuntaan on ihan klassikko tässä hommassa.
Ja vielä uskomattomampaa on se, että jengi juoksee sporiin. Niitäkin menee aika tiheesti ja aamusin etenkin kello 8 niitä varmaan tulee lisää hetken päästä. Osa meinaa juoksee niihin henkensä kaupalla, on tullut nähtyä.
Tottakai ymmärrän, että vtuttaahan se seistä sitten sielä ja ootella ja kello käy ja maailma kaatuu, mutta se on itsestä kiinni. Ajoissa paikalla, ei missaa. Kyllä itsekin oon tohon paikallisjunaan juossut monta kertaa, kun en jaksa meinaa noita aikatauluja katsella kun 10 minuutin välein arkena menevät.
Mutta se, että menen keskustaan Mannerheimintieltä vaikkapa Tukholmankadun nurkalta ja juoksen kun viimstä päivää bussiin niin sen on kyllä vähän paksua.
Ja vielä uskomattomampaa on se, että jengi juoksee sporiin. Niitäkin menee aika tiheesti ja aamusin etenkin kello 8 niitä varmaan tulee lisää hetken päästä. Osa meinaa juoksee niihin henkensä kaupalla, on tullut nähtyä.
Tottakai ymmärrän, että vtuttaahan se seistä sitten sielä ja ootella ja kello käy ja maailma kaatuu, mutta se on itsestä kiinni. Ajoissa paikalla, ei missaa. Kyllä itsekin oon tohon paikallisjunaan juossut monta kertaa, kun en jaksa meinaa noita aikatauluja katsella kun 10 minuutin välein arkena menevät.
Mutta se, että menen keskustaan Mannerheimintieltä vaikkapa Tukholmankadun nurkalta ja juoksen kun viimstä päivää bussiin niin sen on kyllä vähän paksua.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Paikallisilta tuo hämmästyttää, vierailevilta tähdiltä moisen innon syöksyä juuri tietyn numeron bussiin ymmärrän hyvin. Meinaan kun yrittää oudossa kaupungissa päntätä päähän reittisuunnitelmaa, julkisten numeroita yms niin kaikkea ei voi muistaa, vaan on parempi muistaa vähemmän vaihtoehtoja mutta varmasti oikein. Etenkin joskus muinoin, kun 11v sitten oli niin perhanan hankalaa saada edes sen yhden bussin aikatauluja irti HKL:n asiakaspalvelusta (tiesin siis mistä minne olen menossa ja koska pitäisi olla perillä, mutta halusin saada selville, koska pitäisi olla pysäkillä ja mihin bussiin hypätä). Reiteistä tiedän - tai luulen tietäväni - että ratikalla 3T pääsee Linnanmäelle. Sinne pääsee kait monella muullakin, mutta ei hajuakaan millä. Jos oisin jostain syystä menossa julkisilla Linnanmäelle ja huomaisin että vielä voin ehtiä 3T:hen, niin arvatkaa koettaisinko ehtiä siihen (no, järjellisesti, en henkeni kaupalla) vai alkaa selvittämään vaihtoehtoja?Aquatica kirjoitti:^
Tuota ihmetellyt itsekin. Hyvä esimerkki on Postitalolta Lauttasaareen... 21V, 65A ja 66A. Lähtee peräjälkeen samalta pysäkiltä aika lailla peräjälkeen, onhan siinä nyt sentään useampi minuutti (!) väliä...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Hyvin monihan tietää ne vaihtoehdot jo etukäteen, ja nykyään mm. reittiopas.fi palvelee ihan oikeasti hyvin. Minä en tajua mitään helsingin liikenteestä, en ole koskaan tajunnutkaan enkä tule koskaan tajuamaankaan, mutta tuo on äärettömän toimiva ratkaisu - kertoo kuitenkin tarkasti, millä pitää lähteä ja MISTÄ, sekä miten pääset sinne nykyisestä sijainnistasi, ajat, vaihtoehtoja ymv... Tietenkin jos joku sattuu vaan hkissä olemaan ja pitää päästä vaikkapa Mellunmäkeen, voipi olla vähän " " ja ihmetellä, että mitäs pirua nyt...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Sitä justaan yritin alussa sanoa, että niitä kaikkia voi olla oudossa kaupungissa pirun vaikea muistaa. Ainakin itte muistan mieluummin riittävästi vaihtoehtoja varmasti kuin mietin että ehkä joo kai saattaahan tää mennä sopivaan suuntaan vain huomatakseni, että muistin 65 kun oikea olisikin ollut 56. Tottakai muistilaput jne ja nykyään mobiili intternettikin on olemassa, mutta perusvaihtoehtojen on hyvä olla omassa muistissa siltä varalta että lappu katoaa ja Samsungin puhelin muistaa olevansa Samsung. Silloin kun tietää että tuo bussi/ratikka on se oikea, ei muutama juoksuaskel paljoa paina jos niillä siihen bussiin ehtii. Jos ei ehdi, voi sitten tarkistella lappuja tai intternettiä.Aquatica kirjoitti:Hyvin monihan tietää ne vaihtoehdot jo etukäteen
Joo, tuota on kovasti kehuttu. Pahemmin ei ole tullut kokeiltua - oltuani kesällä 2002 äärimmäisen tyytyväinen HKL:n asiakaspalveluun tulin siihen tulokseen, ettei pk-seudun julkisliikenne ansaitse minulta senttiäkään, joten ei ole pahemmin ollut tarvetta.Aquatica kirjoitti:ja nykyään mm. reittiopas.fi palvelee ihan oikeasti hyvin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
No jos täällä joku esim. Elieliltä usein bussilla menee jonnekin, niin 1 iso sääntö on näissä seutulinjoissa.
- 1 alkuset menee Tapiolan suuntaan
- 2 alkuset menee Espoo, Kauniainen Leppävaara suuntaan
- 3 alkuiset menee aina Vihdintietä (360 poikkeus Pitäjänmäen kautta)
- 4 alkuiset menee aina Hämeenlinnantietä
Lisäksi on niin sanottu poikittaislinja-liikenne, eli 5 alkuiset numerot.
Sen lisäksi on vielä nää Helsingin sisäiset linjat, jotka menee suurinpiirtein postinumeroiden mukaan. Kannelmäkeen 42:nen, Haagaan 40 ja 63 ym...
Kyllä niissä tolkku on, mutta esim. nää seutulinjat on yksinkertasia, jos vaan tuon säännön muistaa, niin ei tarvitse jokaiselta kysyä, menetkö Vihdintietä. Ja Elieliltähän kaikki bussit kääntyy Mannerheimintielle, jota kysytään lähes aina....
Niin ja tästä 360:sestä, sekin menee Vihdintietä 2 pysäkkiä ennen Pitäjänmäkeä ja palaa Vihdintielle Nybackan jälkeen hetkeksi. Mutta tätäkin on muutama lähtö aamulla ja muutama lähtö illalla, joten päivällä ei pelkoa tästä linjasta....
- 1 alkuset menee Tapiolan suuntaan
- 2 alkuset menee Espoo, Kauniainen Leppävaara suuntaan
- 3 alkuiset menee aina Vihdintietä (360 poikkeus Pitäjänmäen kautta)
- 4 alkuiset menee aina Hämeenlinnantietä
Lisäksi on niin sanottu poikittaislinja-liikenne, eli 5 alkuiset numerot.
Sen lisäksi on vielä nää Helsingin sisäiset linjat, jotka menee suurinpiirtein postinumeroiden mukaan. Kannelmäkeen 42:nen, Haagaan 40 ja 63 ym...
Kyllä niissä tolkku on, mutta esim. nää seutulinjat on yksinkertasia, jos vaan tuon säännön muistaa, niin ei tarvitse jokaiselta kysyä, menetkö Vihdintietä. Ja Elieliltähän kaikki bussit kääntyy Mannerheimintielle, jota kysytään lähes aina....
Niin ja tästä 360:sestä, sekin menee Vihdintietä 2 pysäkkiä ennen Pitäjänmäkeä ja palaa Vihdintielle Nybackan jälkeen hetkeksi. Mutta tätäkin on muutama lähtö aamulla ja muutama lähtö illalla, joten päivällä ei pelkoa tästä linjasta....
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Paitsi, että 62-numeroisella bussilla pääsee niin Mellunmäestä Tikkurilaan kuin Rautatientorilta Pirkkolaan. Taitaa olla jotain muitakin vastaavia.
Hyvä soppa tulee tälläkin saralla, jos neljä kaupunkia yhdistetään?
Hyvä soppa tulee tälläkin saralla, jos neljä kaupunkia yhdistetään?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^^ Vastaavaa on lentokentän suuntaan menevillä linjoilla - kirjain numeron perässä saattaa ratkaista, mitä reittiä bussi ajaa.
Jos tietää myös tämän vaihtoehtoisen reitin ja osaa hypätä pois oikeassa paikkaa, ei tarvitse kävellä kuin ½ km ylimääräistä = temppu kannattaa, kun noilla Vandaan linjoilla vuoroväli on lähes aina 30 min. Mutta jos ei tiedä ja istuu vaan kauhusta kankeana ja toivoo bussin palaavan takaisin oikealle reitille, pääsee helposti tekemään 3 km ulkoilulenkin...
Mutta ongelmahan eivät ole nuo säteittäiset linjat, vaan poikittaisliikenne. HSL liikennesuunnittelu elää yhä tukevasti jotain 40 -lukua ts. joukkoliikenne on rakennettu syöttämään ihmisiä Helsingin keskustaan, vaikka nykyään työmatkat ovat enemmän kehäteiden suuntaisia. Kaavailtu vyöhykejärjestelmä kertoo armotta, että samoilla periaatteilla on tarkoitus jatkaa myös tulevat vuosikymmenet.
Minulla oli välillä kodin ja työpaikan välimatka huimat 7 km (pyöräteitä pitkin). Autolla joutui tekemään hieman isomman kaarroksen, joten kilometrejä tuli 9,5 ja aikaa kului 13 min. Bussilla oli "pienenä" haasteena, että pitikin liikkua itä-länsi -suunnassa ja välissä vielä kaupungin raja. Seuraus: tasan 1 vuoro päivässä kulki likimain ovelta ovelle, muina aikoina reittiopas tarjosi 2-3 vaihtoa (7 km matkalla!) ja aikaa piti kuluman 35-50 min. Klo 17 jälkeen vuoroväli oli tunti, jos halusin käyttää linjaa, jolla vain 1 vaihto ja jolla matka-aika ei ole liki tunti...
Ja huom. tuossa ei liikuskeltu missään Vantaan tai Espoon perämetsissä, vaan aivan Kehä I:n pinnassa.
Jos tietää myös tämän vaihtoehtoisen reitin ja osaa hypätä pois oikeassa paikkaa, ei tarvitse kävellä kuin ½ km ylimääräistä = temppu kannattaa, kun noilla Vandaan linjoilla vuoroväli on lähes aina 30 min. Mutta jos ei tiedä ja istuu vaan kauhusta kankeana ja toivoo bussin palaavan takaisin oikealle reitille, pääsee helposti tekemään 3 km ulkoilulenkin...
Mutta ongelmahan eivät ole nuo säteittäiset linjat, vaan poikittaisliikenne. HSL liikennesuunnittelu elää yhä tukevasti jotain 40 -lukua ts. joukkoliikenne on rakennettu syöttämään ihmisiä Helsingin keskustaan, vaikka nykyään työmatkat ovat enemmän kehäteiden suuntaisia. Kaavailtu vyöhykejärjestelmä kertoo armotta, että samoilla periaatteilla on tarkoitus jatkaa myös tulevat vuosikymmenet.
Minulla oli välillä kodin ja työpaikan välimatka huimat 7 km (pyöräteitä pitkin). Autolla joutui tekemään hieman isomman kaarroksen, joten kilometrejä tuli 9,5 ja aikaa kului 13 min. Bussilla oli "pienenä" haasteena, että pitikin liikkua itä-länsi -suunnassa ja välissä vielä kaupungin raja. Seuraus: tasan 1 vuoro päivässä kulki likimain ovelta ovelle, muina aikoina reittiopas tarjosi 2-3 vaihtoa (7 km matkalla!) ja aikaa piti kuluman 35-50 min. Klo 17 jälkeen vuoroväli oli tunti, jos halusin käyttää linjaa, jolla vain 1 vaihto ja jolla matka-aika ei ole liki tunti...
Ja huom. tuossa ei liikuskeltu missään Vantaan tai Espoon perämetsissä, vaan aivan Kehä I:n pinnassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Niin, onkohan sellaista bussivuoroa, joka ajaisi vaikka pelkästään kehä 3:a edestakaisin käymättä kaikilla teollisuusalueilla pörräämässä. Saattaisin käyttää.
Tilasin juuri ilmaisen matkakortin pariksi viikoksi, kun Hesarista luin sellaisesta jutun. Onneksi täällä sivummalla voi rauhassa opetella sen käyttöä neitsytmatkalla. Ei tarvitse häpeillä ruuhkassa. Linja-autovuoroista tiedän jo, että H-loppuisella vuorotunnuksella höystetty auto vie hautausmaalle ja se toinen vaihtoehto ei.
Saatan jopa kokeilla matkustaa pääkaupunkiin uteliaisuudesta, niin tiedänpä sitten, miten se onnistuu. Mitään asiaahan sinne ei ole kuitenkaan.
Tilasin juuri ilmaisen matkakortin pariksi viikoksi, kun Hesarista luin sellaisesta jutun. Onneksi täällä sivummalla voi rauhassa opetella sen käyttöä neitsytmatkalla. Ei tarvitse häpeillä ruuhkassa. Linja-autovuoroista tiedän jo, että H-loppuisella vuorotunnuksella höystetty auto vie hautausmaalle ja se toinen vaihtoehto ei.
Saatan jopa kokeilla matkustaa pääkaupunkiin uteliaisuudesta, niin tiedänpä sitten, miten se onnistuu. Mitään asiaahan sinne ei ole kuitenkaan.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Liikenteestä
Venailin aamusta Paasikiventien valoissa kääntymistä. Vastaantulevien kaistoilla tuli autoja taajaan, mutta sitten vasemmalla kaistalla tuli pieni väli ennen Mini Clubmania. Ihmettelin miten kuskin pää oli niin kallellaan ja katsoin tarkemmin. Nuori plikka veteli sudilla poskipunaa(?) poskeen pää kenossa ja ajeli samalla liikennevirrassa 50km/h. Silmät oli suunnattu yläviistoon, ilmeisesti taustapeiliin. Näkeehän näitä, tuhahdin ja vilkaisin taustapeilistä vielä Minin perään. Valkoinen kolmio vilkkui siellä iloisesti. Ei hyvää päivää! Todellista ajoharjoittelua käytännön tilanteisiin.
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Liikenteestä
Vatipään tuulilasissa seuraava näkymä:
http://goo.gl/maps/B1e5X" onclick="window.open(this.href);return false;
Olet saapumassa kyseiseen risteykseen tarkoituksenasi jatkaa Helsinkiin moottoritietä (Vihreä kyltti osoittaa suunnan ja kaistan). Mitä tekee vatipää? Ajaa kylmän viileästi kuvassa näkyvän liikenteenjakajan VASEMMALTA puolelta tuonne ramppiin. Vastaava tilanne toistuu kuukausittain, mikä hitto tuossa on niin epäselvää?
http://goo.gl/maps/B1e5X" onclick="window.open(this.href);return false;
Olet saapumassa kyseiseen risteykseen tarkoituksenasi jatkaa Helsinkiin moottoritietä (Vihreä kyltti osoittaa suunnan ja kaistan). Mitä tekee vatipää? Ajaa kylmän viileästi kuvassa näkyvän liikenteenjakajan VASEMMALTA puolelta tuonne ramppiin. Vastaava tilanne toistuu kuukausittain, mikä hitto tuossa on niin epäselvää?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^Kyllä se vaan on se vatipäisyys. Olin kerran vastaavassa kohdass ja ihmettelin, kun takana tuleva vaihtoi vastaantulijan kaistalle heti valojen jälkeen. Sillan alla tajusi palata takaisin oikealle, kun alkoi tulla autojono vastaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kohtasin eilen liikenteen ammattilaisen. Ajoneuvona kyseisellä herrasmiehellä oli isohko Mercedes-Benz. Hän saavutti minut 130:llä ajaessani suurinta sallittua Keimolan tietyömaan kohdalla ja jätti harvinaisen pitkän turvavälin. Rajoituksen noustessa lukemaan 80km/h nostin nopeuteni jälleen suurimpaan sallittuun ja peilistä näkyi muutakin kuin tähtilogo, koska Mercedeksen keula pysyi edelleen kiitettävällä etäisyydellä. Kun pääsin SE Mäkisen varikon tietämille, missä alkaa 60km/h rajoitus, tiputin vauhtiani rajoituksen mukaisesti. Ja yllätys yllätys... Mercedeksen kuljettaja hidasti alamäestä huolimatta lähes samaa tahtia kanssani (saattoi jopa ennakoida), eikä tullut tuossakaan tilanteessa lähellekään tappituntumaa. Sama meno jatkui niin pitkään että Mercedes kääntyi takaani pois, taisi olla jossain Hyvinkään tietämillä.
Kiitos ja kumarrus, on todella mukava ajaa välillä niinkin, ettei takanatulija koe suurta tarvetta laskea takapuskuriin tarttuneita hiekanjyviä. Todella mukavaa on myös välillä kirjoittaa julki positiivisia juttuja näihin ketjuihin foorumeilla .
Ai niin, isohko Mercedes oli siis kokoluokkaa, jossa ohjaamon takana on soralava. Eli kyseessä tosiaan oli sekä kalustosta että ajamisesta päätellen ammattilainen.
Kiitos ja kumarrus, on todella mukava ajaa välillä niinkin, ettei takanatulija koe suurta tarvetta laskea takapuskuriin tarttuneita hiekanjyviä. Todella mukavaa on myös välillä kirjoittaa julki positiivisia juttuja näihin ketjuihin foorumeilla .
Ai niin, isohko Mercedes oli siis kokoluokkaa, jossa ohjaamon takana on soralava. Eli kyseessä tosiaan oli sekä kalustosta että ajamisesta päätellen ammattilainen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Jep, se ilahduttaa liikenteessä nähdä fiksua ja muut huomioon ottavaa ajamista.
Sitä ei ollut tänään töistä tullessa erään anjoviskuskin touhu. Sälli ajoi vähän yli suurinta sallittua ajavan kuorma-auton perässä,ja lähti keltaisella viivalla sokkona sieltä kuorma-auton takaa ohittamaan. Ehti täpärästi palata omalle kaistalle kun vastaan yllättäen tulikin autoja. Kaksi vastaantullutta autoa kun oli mennyt ohi, niin anjovis kimposi uudestaan sokkona ohittamaan, samoin tuloksin. Kolmannella yrittämällä pääsi kuorma-autosta ohi ja seuraavan auton puskuriin 200 metriä edempänä. Kuorma-auto kääntyi seuraavasta risteyksestä.
Tuota touhua ei tee yhtään fiksummaksi se että kaksi kilometriä myöhemmin anjovis kääntyi asuinalueelle ja ajoi talon pihaan, eli edes teoriassa tuossa ei ollut mahdollista säästää aikaa.
Sitä ei ollut tänään töistä tullessa erään anjoviskuskin touhu. Sälli ajoi vähän yli suurinta sallittua ajavan kuorma-auton perässä,ja lähti keltaisella viivalla sokkona sieltä kuorma-auton takaa ohittamaan. Ehti täpärästi palata omalle kaistalle kun vastaan yllättäen tulikin autoja. Kaksi vastaantullutta autoa kun oli mennyt ohi, niin anjovis kimposi uudestaan sokkona ohittamaan, samoin tuloksin. Kolmannella yrittämällä pääsi kuorma-autosta ohi ja seuraavan auton puskuriin 200 metriä edempänä. Kuorma-auto kääntyi seuraavasta risteyksestä.
Tuota touhua ei tee yhtään fiksummaksi se että kaksi kilometriä myöhemmin anjovis kääntyi asuinalueelle ja ajoi talon pihaan, eli edes teoriassa tuossa ei ollut mahdollista säästää aikaa.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Viikon verran Saksassa Moselin laaksossa välillä F. Hahn - Luxenburg loma-autoilua uudenkarhealla Opel Corsalla. Eco-1.4-litraisella myllyllä kerkesi hyvin jopa autobahnatahtia, toki yli 130 km:n vauhdeissa melu nousi aika raakasti...
Kaistanvaihto ja välin haku vilkulla toimii hienosti, ja mm. pikkukaupungin ruuhkissa sivuteiltäkin pääsee hyvin mukaan liikennevirtaan vuorottelu-periaatteella.
Rekat ajavat kyllä raakaa ylinopeutta, ja esim. 130- km-rajoitustiellä on turha oikeanpuolisella kaistallakaan ajaa alle 110:ä - rekat tyyttää ajamaan lujempaa.
Tätä en ole havainnut tasaisemmassa Pohjois-Saksassa...
Saksa on mukava autoilumaa, taas tuli tämä todettua.
Jt
ps. Alfoja pongasin tuona aikana vain kymmenkunta välillä 1. sukupolven 156 viiva uudenkarhea Giulietta.
Kaistanvaihto ja välin haku vilkulla toimii hienosti, ja mm. pikkukaupungin ruuhkissa sivuteiltäkin pääsee hyvin mukaan liikennevirtaan vuorottelu-periaatteella.
Rekat ajavat kyllä raakaa ylinopeutta, ja esim. 130- km-rajoitustiellä on turha oikeanpuolisella kaistallakaan ajaa alle 110:ä - rekat tyyttää ajamaan lujempaa.
Tätä en ole havainnut tasaisemmassa Pohjois-Saksassa...
Saksa on mukava autoilumaa, taas tuli tämä todettua.
Jt
ps. Alfoja pongasin tuona aikana vain kymmenkunta välillä 1. sukupolven 156 viiva uudenkarhea Giulietta.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Pari havaintoa päivän liikenteestä:
1. Mies ajeli Manskulla Puntollaan sheltie sylissään ja rapsutteli sitä valoissa. Varmaan mukava tapa vähentää stressiään, mutta armotonta jonkun mennessä pieleen.
2. Ihmiset eivät osaa liikkua risteyksessä, jonka ajo- ja jalankulkuvuorot jakaa poliisi. Liikennepoliisin käsimerkit ja pillinpuhallukset eivät paljon heilauta jääräpäitä - eivät varsinkaan jalankulkijoita. Paras tapaus oli Lönkan suunnasta Manskua ylittämään lähtenyt naishenkilö, jota ei edes Afganishtanin presidentin saattue hetkauttanut. Hän kyllä pysähtyi lopulta, mutta siihen vaadittiin ripeää vauhtia suojatielle karauttanut moottoripyöräpoliisi, joka nosti oikean kätensä rouvan kasvojen eteen noin metrin päähän.
Olkaa siis varovaisia, vaikka liikennettä ohjaavan poliisin eleet ja merkit olisivat yksiselitteisen selviä. Joku itsesuojevaistonsa kadottanut saattaa tehdä jotain jännää.
1. Mies ajeli Manskulla Puntollaan sheltie sylissään ja rapsutteli sitä valoissa. Varmaan mukava tapa vähentää stressiään, mutta armotonta jonkun mennessä pieleen.
2. Ihmiset eivät osaa liikkua risteyksessä, jonka ajo- ja jalankulkuvuorot jakaa poliisi. Liikennepoliisin käsimerkit ja pillinpuhallukset eivät paljon heilauta jääräpäitä - eivät varsinkaan jalankulkijoita. Paras tapaus oli Lönkan suunnasta Manskua ylittämään lähtenyt naishenkilö, jota ei edes Afganishtanin presidentin saattue hetkauttanut. Hän kyllä pysähtyi lopulta, mutta siihen vaadittiin ripeää vauhtia suojatielle karauttanut moottoripyöräpoliisi, joka nosti oikean kätensä rouvan kasvojen eteen noin metrin päähän.
Olkaa siis varovaisia, vaikka liikennettä ohjaavan poliisin eleet ja merkit olisivat yksiselitteisen selviä. Joku itsesuojevaistonsa kadottanut saattaa tehdä jotain jännää.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Liikenteestä
No ei ne niittenkään merkit aina niin selviä ole. Ajelin jossain päin lappia ja siellä oli joku häslinki jossa poliisit ohjasi liikennettä, bussi rutussa yms. Etummainen lakeuksien sheriffi näytti tiukasti että älä aja ja takavasemmalla taas ollut viittoi kovasti että ala perkele tulla nyt. Hissukseen valuttelin sitten eteenpäin ja se ensimmäinenhän siitä sitten hermostui...
Ja koko setien heiluminen päätyi reissuvideolle
Ja koko setien heiluminen päätyi reissuvideolle
200 baria vaparissa..
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Työntelen Actroksella Huittisista päin Tamperetta kohden. Jossain Tottijärven risteyksen kohdilla havaitsen "tornista" peuran, joka kirmaa tosi lujaa pellolta kohti tietä......Aloitan jarruttamaan koska kuljetin on ääriään myöten täynnä. Saan vauhdin tapettua pois ja tajuan et peuran-pässi meinaa tulla suoraan yli valtatien. Vilkutan kiivaasti varoitusta muutaman sadan metrin päästä vastaan tulevalle, mustan Audin kuskille. Oma vauhtini on nollassa, kun eläin juoksee vauhkona n. 5m päästä keulani editse, "liukastuu" asfaltilla, ja liukuu suoraan Audin keulan alle( joka ei tietenkään hidasta hitustakaan....) ja sitten pöllähtää karvat sun muut! Tulos: Audi osuu IHAN satavarmasti peuraan, jarruvalo hiukan välähtää....Eipä kiinnosta kiireistä kuskia jäädä sen kummemmin asiaa setvimään.....Saahan noita uusia puskureita rahalla Laakkoselta.........V...TTu mikä torpeedo!!!! No homma tuli hoidettua ja omalta osalta siis käsitelty.......Jos nyt hieman täs ihmettelen eräitten ajokäyttäytymistä.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Noissahan, jos jälkiä jää, soittoa polizeille. Ilmottaa sen törmääjän autosta kaiken mitä pystyy, niin ainakin korjaamot sitten tietää tutkia "outoja peurakolhuja" puskureissa. Toihan olisi sillä ollut selvä, että autisti pysähtynyt ja asiasta tehty ilmoitus ja matka jatkuu... Pelkääkö porukka oikeasti, että siitä tulee sata vuotta linnaa ja miljardin euron sakot? Tuota vartenhan ne vakuutukset on.
Noissahan, jos jälkiä jää, soittoa polizeille. Ilmottaa sen törmääjän autosta kaiken mitä pystyy, niin ainakin korjaamot sitten tietää tutkia "outoja peurakolhuja" puskureissa. Toihan olisi sillä ollut selvä, että autisti pysähtynyt ja asiasta tehty ilmoitus ja matka jatkuu... Pelkääkö porukka oikeasti, että siitä tulee sata vuotta linnaa ja miljardin euron sakot? Tuota vartenhan ne vakuutukset on.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Ensimmäinen autokuski tänäkeväänä yritti kaistaa vaihtaessaan kiilata mut kehäykkösellä keskikaiteeseen. Rumaa jälkeä olisi tullut, mutta tulipa testattua bemarin absit, hienosti pelaavat kaksipyöräisessä. Ilman noita on suht helppo vetäistä etunen paniikkijarrussa lukkoon ja siitä nutulleen. Parin viikon päästä taas motoristi survivaliin kertaamaan.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Laitanpas tähän jatkumoa, kun tuonne bongausketjuunkin aiheesta kirjoitin.
Jotenkin ei mahdu ihmisten mulkoilu omaan ymmärrykseen, kun virallisen invapysäköintiluvan kanssa kulkee ja parkkeeraa. Onko invaruudun käyttöoikeus ovien lähistöllä toisille niin paha kateuspeikko, että se herättää aina närää, vaikka siihen kuinka luvan kanssa ajaisi.
Eihän siitä ikkunalta kovin kauas näy, mutta ihan viereenkään ei silti tarvi mennä, että sen siellä kojelaudan päällä silti näkee. Tokihan se vaikuttaa epäilyttävältä, kun itse nousee kohtuu vetreästi kuskin paikalta, mutta siihen invalupaan oikeutettu onkin 7v ja istuu takapenkillä. On invalupaan oikeutettu, vaikka kuinka tänään pystyykin kävelemään lähes normaalisti, viikon päästä ei välttämättä olekaan sama tilanne. Tilanne voi muuttua pahimmillaan pelkän kauppareissun aikana hyvästä siihen, että iskä joutuisikin 30 kiloa kantamaan takaisin autolle.
Tämä ei ole siis mikään avautuminen oman elämän vallitsevasta tilanteesta, vaan todellakin ihmetystä kanssaihmisten selkeisiin reaktioihin invaruudun käyttämisestä silloinkin, kun siihen oikeus ja edellytykset on. Onneksi kukaan ei ole vielä kasvotusten tullut mitään lässyttämään asiasta ja lupaankin olla olematta ystävällinen, jos yhdellekään urpolle joudun alkaa selittelemään omia syitäni invaruudun käyttämiselle.
Jotenkin ei mahdu ihmisten mulkoilu omaan ymmärrykseen, kun virallisen invapysäköintiluvan kanssa kulkee ja parkkeeraa. Onko invaruudun käyttöoikeus ovien lähistöllä toisille niin paha kateuspeikko, että se herättää aina närää, vaikka siihen kuinka luvan kanssa ajaisi.
Eihän siitä ikkunalta kovin kauas näy, mutta ihan viereenkään ei silti tarvi mennä, että sen siellä kojelaudan päällä silti näkee. Tokihan se vaikuttaa epäilyttävältä, kun itse nousee kohtuu vetreästi kuskin paikalta, mutta siihen invalupaan oikeutettu onkin 7v ja istuu takapenkillä. On invalupaan oikeutettu, vaikka kuinka tänään pystyykin kävelemään lähes normaalisti, viikon päästä ei välttämättä olekaan sama tilanne. Tilanne voi muuttua pahimmillaan pelkän kauppareissun aikana hyvästä siihen, että iskä joutuisikin 30 kiloa kantamaan takaisin autolle.
Tämä ei ole siis mikään avautuminen oman elämän vallitsevasta tilanteesta, vaan todellakin ihmetystä kanssaihmisten selkeisiin reaktioihin invaruudun käyttämisestä silloinkin, kun siihen oikeus ja edellytykset on. Onneksi kukaan ei ole vielä kasvotusten tullut mitään lässyttämään asiasta ja lupaankin olla olematta ystävällinen, jos yhdellekään urpolle joudun alkaa selittelemään omia syitäni invaruudun käyttämiselle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Jos lupa on ikkunalla, on asia selvä. Jos lupa puuttuu ja väki näyttää terveeltä, paheksun välillä jopa ihan ääneen. Jos paikan väärinkäyttäjä on tuttu, saatan antaa asiallista, mutta piruilevaa palautetta. Niille ruuduille ja luville on tarkoitus ja speksit. Ei niitä ruutuja paljoa ole eikä niitä lupia ihan tyhjästä saa.
Just my 2 cents.
Joskus tarvii. Riippuu autosta ja lupalapun tarkemmasta sijainnista.Alfissimo kirjoitti: Eihän siitä ikkunalta kovin kauas näy, mutta ihan viereenkään ei silti tarvi mennä, että sen siellä kojelaudan päällä silti näkee.
Ehkä sen luvan näkeminen selittää useimmille ihmisille, että nyt ollaankin ihan asiallisella retkellä. Se, että me invaluvattomat paheksumme toistemme invapaikkojen väärinkäyttöä on kuitenkin teidän luvallisten etu - jos se väärinkäyttäjä seuraavalla kertaa tajuaa parkkeerata oikein, on se paikka vapaana sille, jolle se on tarkoitettu ja jolla on sille tarve. Onneksi edes tässä asiassa useimmat ihmiset ovat tunnollisia ja luvattomia autoja näkyy invapaikoilla melko harvoin.Alfissimo kirjoitti: Tämä ei ole siis mikään avautuminen oman elämän vallitsevasta tilanteesta, vaan todellakin ihmetystä kanssaihmisten selkeisiin reaktioihin invaruudun käyttämisestä silloinkin, kun siihen oikeus ja edellytykset on. Onneksi kukaan ei ole vielä kasvotusten tullut mitään lässyttämään asiasta ja lupaankin olla olematta ystävällinen, jos yhdellekään urpolle joudun alkaa selittelemään omia syitäni invaruudun käyttämiselle.
Just my 2 cents.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Jep, ihan asiatekstiä Polfolta ja täysin samaa mieltä itsekin. Minäkin paheksun luvattomia invaruudun käyttäjiä, jo siitäkin johtuen, että niitä itse ipanan kanssa tarvitsee, mutta jotenkin tuo ihmisten reaktio pistää silmään silloin, kun niitä itse luvan kanssa käyttää. Sitä on hankala selittää, mutta se tunne ei ole pelkkää kuvitelmaa ja luuloa, vaan selkeästi aistittavissa oleva asia.
Jo edesmennyt isoäitini oli myös invalupaan oikeutettu ja häntä joku tuli aikanaan syyttämään invalapun väärentämisestä ja uhkasi poliisit soittaa paikalle, jos ei siirrä autoaan. Ei siirtänyt, mutta eipä poliisejakaan näkynyt.
Jo edesmennyt isoäitini oli myös invalupaan oikeutettu ja häntä joku tuli aikanaan syyttämään invalapun väärentämisestä ja uhkasi poliisit soittaa paikalle, jos ei siirrä autoaan. Ei siirtänyt, mutta eipä poliisejakaan näkynyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Juu, lähtökohta on varmaan helposti se, että ei tuolla voi olla oikeutta parkkeerata tuohon, kun porukka kerran ihan hyvin kävelee. Eli sitä helposti siirtyy paheksumismoodiin jo valmiiksi, mikä voi hyvin olla aistittavissa, vaikka paheksunta loppuukin luvan näkemiseen.
Väärentämisestä syyttely on jo aika rankka aloitus . Perheenjäsenen invaluvan väärinkäytöstä olen kyllä kuullut, mutta sekään ei lie kovin yleistä.
Väärentämisestä syyttely on jo aika rankka aloitus . Perheenjäsenen invaluvan väärinkäytöstä olen kyllä kuullut, mutta sekään ei lie kovin yleistä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Tuota olen kuullut, että invapaikalle mennään esim. vaimon invakyltillä, vaikka vaimo ei kyydissä olisikaan.
Tuossa on tosin sekin ominaisuus matkassa, että sillä lapsen invalapulla olemme oikeutettuja pysäköimään sairaalan invaruutuihin, vaikka vain vanhemmat ruutua käyttäisivät, pojan ollessa yötä osastolla. Samalla luvalla saa pysäköidä myös vaikka isovanhemmat, jos pojan seurana ovat sairaalassa, kuten esim. joulukuussa polvioperaation jälkeen neljänä päivänä vuorotteli isovanhemmat päivävuoroa, kun minä ja äiti olimme töissä.
Tuo invalappu vapauttaa monesta asiasta, eikä esim. maksullisilla alueilla tarvitse maksaa, kiekkoa ei tarvitse käyttää jne., mutta nuo ovat sellaisia etuja ja oikeuksia, joita en rehellisesti sanoen osaa hyödyntää, vaikka laps(i)et matkassa olisikin. Tulee silti laitettua kiekko ikkunaan tai eurot mittariin. Minä en siis käytä kaikkia lapun tarjoamia mahdollisuuksia, kun jotkut niitä väärinkäyttävät.
Tuossa on tosin sekin ominaisuus matkassa, että sillä lapsen invalapulla olemme oikeutettuja pysäköimään sairaalan invaruutuihin, vaikka vain vanhemmat ruutua käyttäisivät, pojan ollessa yötä osastolla. Samalla luvalla saa pysäköidä myös vaikka isovanhemmat, jos pojan seurana ovat sairaalassa, kuten esim. joulukuussa polvioperaation jälkeen neljänä päivänä vuorotteli isovanhemmat päivävuoroa, kun minä ja äiti olimme töissä.
Tuo invalappu vapauttaa monesta asiasta, eikä esim. maksullisilla alueilla tarvitse maksaa, kiekkoa ei tarvitse käyttää jne., mutta nuo ovat sellaisia etuja ja oikeuksia, joita en rehellisesti sanoen osaa hyödyntää, vaikka laps(i)et matkassa olisikin. Tulee silti laitettua kiekko ikkunaan tai eurot mittariin. Minä en siis käytä kaikkia lapun tarjoamia mahdollisuuksia, kun jotkut niitä väärinkäyttävät.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Niin totta. Tässä muutamankin kerran toiminut kuljettajana Isoisälleni 92v.....Pappa on veteraani tosi runsailla "prosenteilla", liikkuu rollaattorilla juuri ja juuri omin jaloin ja kaiken lisäksi on lähes sokea....Viimmeksi vein isoon ostoskeskukseen asioimaan (Hän haluaa hoitaa asiansa itse vaikka kulku ja näkö onkin erittäin huonoa...-Respect-), jätin auton invapaikalle oven eteen (Lupalappu lasilla ja voimassa oleva sellainen...) autoin autosta ja pappa liikenteeseen. Lupasin noutaa samasta paikasta silloin ja silloin...Autolle palatessa sain takaani olevasta kotterosta katseita jotka olisivat voineet tappaa.....Tuskin näkivät sitä lupaa lasilla.....oli vain se juippi joka piti autoaan huvikseen "heidän" paikallaan...Alfissimo kirjoitti: ihmisten reaktio pistää silmään silloin, kun niitä itse luvan kanssa käyttää
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Kun en töissä päässyt perille auton sielunelämästä, niin sovittiin, että asiakas hyppää ruoriin ja minä seuraan vierestä ja katson, tuleeko vika asiakkaalla esille...
Aluksi iski silmään liikeelle lähdöt, hätäsesti kierrokset 1800-2000 pintaan ja sitten kytkin ylös, pidin pienoisena ihmeenä, että ei sammunnut - pitkään ei tule kytkin kestämään.
Sama toistui liikennevaloissa, sillä erolla, että vihreät palo pitkään ennen kuin tuli pikainen vaihteiden selaus ja edellä mainittu sulava liikkeelle lähteminen.
Seuraavaksi huomaan moottorin kierrokset, koko ajan välillä 2500-3000... kukin tavallaan tämän suhteen
Eikä ne vaihteetkaan oikein onnistunnut aina, vitoselta meni vahingossa neloselle, kun kutosta haetaan. Motarilla tuo oli erityisen jännittävää, kun kuski saattoi vaihtaa kutoselta vitoselle ilman mitään erityistä syytä, odottelin vain, milloin on 3 pesässä...
Motarilla sitten innostuttiin tutkimaan ajotietokonetta ---> vauhti laskee ja keskiviiva tuntuu renkaiden alla, onneksi ollaan ainoat liikkeellä.
Rampin jälkeen päästiin tilanteeseen jossa päästään kokeilemaan onko korjaus onnistunnut, eli täydestä vauhdista kytkin pohjaan ja vapaalle odottamaan samuuko auto (minä harrastan moottorijarrutusta, enkä todellakaan tee näin...). ei sammunnut, mutta kun ukko antoi valua joutokäynnillä pysähdyksiin asti, risteykseen vain oli vielä 50metriä, pyyhkäsi auto jopa ohikin tuon episodin aikana. Tätä samaa sitten joka kerta, kun tuli tilaisuus toistaa toimenpide.
Nuo samat rituaalit joka kerta, olihan kuskilla jo ikää, auto uusi tuttavuus ja asentaja siinä vieressä 'lisäämässä jännitystä', mutta huh huh, oli jännää taas tänään
Aluksi iski silmään liikeelle lähdöt, hätäsesti kierrokset 1800-2000 pintaan ja sitten kytkin ylös, pidin pienoisena ihmeenä, että ei sammunnut - pitkään ei tule kytkin kestämään.
Sama toistui liikennevaloissa, sillä erolla, että vihreät palo pitkään ennen kuin tuli pikainen vaihteiden selaus ja edellä mainittu sulava liikkeelle lähteminen.
Seuraavaksi huomaan moottorin kierrokset, koko ajan välillä 2500-3000... kukin tavallaan tämän suhteen
Eikä ne vaihteetkaan oikein onnistunnut aina, vitoselta meni vahingossa neloselle, kun kutosta haetaan. Motarilla tuo oli erityisen jännittävää, kun kuski saattoi vaihtaa kutoselta vitoselle ilman mitään erityistä syytä, odottelin vain, milloin on 3 pesässä...
Motarilla sitten innostuttiin tutkimaan ajotietokonetta ---> vauhti laskee ja keskiviiva tuntuu renkaiden alla, onneksi ollaan ainoat liikkeellä.
Rampin jälkeen päästiin tilanteeseen jossa päästään kokeilemaan onko korjaus onnistunnut, eli täydestä vauhdista kytkin pohjaan ja vapaalle odottamaan samuuko auto (minä harrastan moottorijarrutusta, enkä todellakaan tee näin...). ei sammunnut, mutta kun ukko antoi valua joutokäynnillä pysähdyksiin asti, risteykseen vain oli vielä 50metriä, pyyhkäsi auto jopa ohikin tuon episodin aikana. Tätä samaa sitten joka kerta, kun tuli tilaisuus toistaa toimenpide.
Nuo samat rituaalit joka kerta, olihan kuskilla jo ikää, auto uusi tuttavuus ja asentaja siinä vieressä 'lisäämässä jännitystä', mutta huh huh, oli jännää taas tänään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Käynyt tänään kahdesti: Suojatielle on tulossa jalankulkija, joka pysähtyy odottamaan ylitse pääsyä. Hiljennän päästääkseni yli, ja kun olen melkein pysähtynyt, jalankulkuja alkaa huitomaan, että eikun mene sinä ensin. Näitä sattuu aina sillointällöin. Pitäisikö hypätä ulos ja taluttaa korvasta yli?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Toinen tapa millä nuo jalankulkijat usein reagoi siihen että antaa tietä on katsoa johonkin poispäin, kuin paetakseen kiusallista tilannetta.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Olen tässä lähiaikoina nähnyt pari kertaa uudehkon S-mersun jonka rekkari VER-500.
Kävin toissakesänä Versowoodin perustajien kesämökillä. (miljoona eur+) Tallissa oli vanha S-600 mersu ja omistaja tuli paikalle myöhemmin tuoreemmalla 5- tai 600 S-mersulla, veikkaan että tuolla bongauksellani on tähän yhteys.
Kävin toissakesänä Versowoodin perustajien kesämökillä. (miljoona eur+) Tallissa oli vanha S-600 mersu ja omistaja tuli paikalle myöhemmin tuoreemmalla 5- tai 600 S-mersulla, veikkaan että tuolla bongauksellani on tähän yhteys.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
No VERSOO kyllä viittaa tuohon suuntaan.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Liikenteestä
Huomannut ihan saman, kaiken lisäksi ennen tätä tapahtumaa katsovat joskus suoraan silmiin samalla kun hidastaa, mutta yhtäkkiä katse kääntyykin pois.Tuomas K kirjoitti:Toinen tapa millä nuo jalankulkijat usein reagoi siihen että antaa tietä on katsoa johonkin poispäin, kuin paetakseen kiusallista tilannetta.
oisko joku "kohtelias" tapa osottaa että mene ensin?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Mää huidon kädellä jo hidastaessani, että mene mene mene nyt vaan. Yleensä ihmiset tuntuu sen tajuavan ja lähtevän liikkeelle tai huitovan takasin, että enkä mee mee sää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
Taanoin Riksun aseman edustalla tuli jalankulkija ja edelläoleva auto pysähtyi, mutta jalankulkija kieltäytyi menemästä ensin. Auto lähti eteenpäin ja itse en edes harkinnut pysähtyä, takana tuleva BMW myös tarjosi jalankulkijalle ylitystä, mutta pitkän nenän sai sekin.
Jalankulkijalla selvästi ekologinen ajattelutapa, liikkeelle lähtevä autohan tuottaa päästöjä enemmän kuin tasaisesti etenevä.
Jalankulkijalla selvästi ekologinen ajattelutapa, liikkeelle lähtevä autohan tuottaa päästöjä enemmän kuin tasaisesti etenevä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Kävi tänäänkin, ukko katseli jonoa, aloin hidastamaan, ja juuri kun olin näyttämässä kädellä, että "Mene" niin tämä patu rupeaa bongailemaan lintuja. Ärsyttävää...Tuomas K kirjoitti:Toinen tapa millä nuo jalankulkijat usein reagoi siihen että antaa tietä on katsoa johonkin poispäin, kuin paetakseen kiusallista tilannetta.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
kehä 3 lla joku idiootti joka ajoi itellan alihankkijan kuorma-autoa tuli hiillostamaan hanuriin kiinni ja kun ajoin tasan 80 siirtyi ohittamaan mutta sitten rajotus muuttu 100 ja rupesin kiihdyttämään rauhallisesti. tästä tää ammattilainen ilmeisesti otti kävyn hanuriinsa ja siinä hetken ollessaan rinnallani yritti kiilata pariin otteeseen kylkeen vähän niinkuin amerikan meiningil.
--> soitto kuskin esimiehelle jonka kanssa pieni kehityskeskustelu asiallisessa hengessä. oli ensin erittäin negatiivinen mutta päästiin yhteisymmärrykseen.
--> soitto kuskin esimiehelle jonka kanssa pieni kehityskeskustelu asiallisessa hengessä. oli ensin erittäin negatiivinen mutta päästiin yhteisymmärrykseen.
Re: Liikenteestä
Malttia viikonlopun liikenteeseen.
http://www.youtube.com/watch?v=NCiyxU5X ... tu.be&t=7s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=NCiyxU5X ... tu.be&t=7s" onclick="window.open(this.href);return false;
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Reilut viikko sitten paku roikkui 2 metrin päässä puskurista 80 km/h alueella. Itse ajoin vakionopeussäätimellä auton mittarin mukaan 85 km/h. Näytin vilkkua suorien alkupäissä, että mene ohi. Ei mennyt. 60 km/h alueella tuli metrin päähän. 40 km/h alueella (maantie) hidastin vielä 30 km/h nopeuteen, jotta menisi jo ohi. Niin se sitten lähtikin, mutta koukkasi tahallaan peräkärrynsä mun auton etukylkeen. Tässä vaiheessa vasta huomasin, että hänellä oli peräkärrykin.
No, poliisi päätti että ohittaja on syyllinen. Jännää on, että poliisi suositteli pysäyttämään linja-autopysäkille, jos takana oleva ei pääse ohi, vaikka itse ajat suurinta sallittua nopeutta. Tää on mulle ihan uutta.
No, poliisi päätti että ohittaja on syyllinen. Jännää on, että poliisi suositteli pysäyttämään linja-autopysäkille, jos takana oleva ei pääse ohi, vaikka itse ajat suurinta sallittua nopeutta. Tää on mulle ihan uutta.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^siis jos ajat suurinta sallittua ei todellakaan tarvii antaa tietä kellekkään muulle kuin hälytysajpneuvoille. jos taas haluaa ajaa hiljempaa kuin rajotus niin voi ystävällisesti vetää dösärille tai levikkeelle ja antaa tietä kiireisemmille. toivottavasti saat hyvät korvaukset ja perseessäroikkuja kunnon sakot!!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Erästä muistaakseni Keski-Eurooppalaista raytraceria lainatakseni, "It's a limit, not a target". Eli vaikkei ihan suurinta sallittuakaan ajaisi, ei virallisesti ole velvollisuutta väistää pysäkille/vastaavalle, vaikka se kohteliasta onkin. Silti elämän tyly fakta on, että jos sen puskurinuoliaisen päästää ohi, pääsee siitä yleensä eroon ja loppumatkalla tulee vähemmän savua omista korvista. Yleensä siihen toki riittää se lievä hidastus ja vilkkuvinkkaus ohituspaikan tullessa.
Tuo päin kiilaaminen on luonnollisesti täysin rajojen ulkopuolella. TLL/TLA (jompikumpi) kertoo muistaakseni hyvinkin yksiselitteisesti että A) ohittaja on vastuussa ohituksen onnistumisesta ja turvallisuudesta (olettaen toki, että ohitettava muistaa oman velvollisuutensa olla haittaamatta ohitusta) ja B) kaistanvaihtaja on vastuussa kaistanvaihdon onnistumisesta ja turvallisuudesta. Muistaakseni jommassa kummassa myös todetaan, että onnettomuutta on vältettävä mahdollisuuksien puitteissa. Tahallinen päälleajo ohituksen lopuksi omalle kaistalle palatessa on siis aivan selkeästi paitsi kaiken hyvän käytöksen, myös lain salliman toiminnan ulkopuolella.
Tuo päin kiilaaminen on luonnollisesti täysin rajojen ulkopuolella. TLL/TLA (jompikumpi) kertoo muistaakseni hyvinkin yksiselitteisesti että A) ohittaja on vastuussa ohituksen onnistumisesta ja turvallisuudesta (olettaen toki, että ohitettava muistaa oman velvollisuutensa olla haittaamatta ohitusta) ja B) kaistanvaihtaja on vastuussa kaistanvaihdon onnistumisesta ja turvallisuudesta. Muistaakseni jommassa kummassa myös todetaan, että onnettomuutta on vältettävä mahdollisuuksien puitteissa. Tahallinen päälleajo ohituksen lopuksi omalle kaistalle palatessa on siis aivan selkeästi paitsi kaiken hyvän käytöksen, myös lain salliman toiminnan ulkopuolella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Tilanne jossa minulla menee hermot on seuraava:
Ajat suoraan. Takanasi ei ole muita autoja. Edessä on risteys tai T jossa istuu nero autossaan. Nero ei osaa arvioida sinun etäisyyttäsi tai nopeuttasi ollenkaan vaikka istuu ja tuijottaa siinä risteyksessään melko kauan. Jossain vaiheessa kun olet melko lähellä neroa, hän kaasuttaa eteesi juuri silloin kun sinun on liian myöhäistä jatkaa matkaa jarruttamatta!
Miksei nero odottanut noin 5 sekunttia jotta pääsisit ohi?
Työmatkallani on vain yksi vastaava kohta ja jos herra nero on paikalla hän käyttäytyy yllä olevalla tavalla 80 %.
Pari kertaa on sattunut niinkin että herra nerolla on ollut alla kuorma-auto ja tie jäinen! ABSit on laulanut aivan liian usein tuossa kohtaa työmatkaa!
Ajat suoraan. Takanasi ei ole muita autoja. Edessä on risteys tai T jossa istuu nero autossaan. Nero ei osaa arvioida sinun etäisyyttäsi tai nopeuttasi ollenkaan vaikka istuu ja tuijottaa siinä risteyksessään melko kauan. Jossain vaiheessa kun olet melko lähellä neroa, hän kaasuttaa eteesi juuri silloin kun sinun on liian myöhäistä jatkaa matkaa jarruttamatta!
Miksei nero odottanut noin 5 sekunttia jotta pääsisit ohi?
Työmatkallani on vain yksi vastaava kohta ja jos herra nero on paikalla hän käyttäytyy yllä olevalla tavalla 80 %.
Pari kertaa on sattunut niinkin että herra nerolla on ollut alla kuorma-auto ja tie jäinen! ABSit on laulanut aivan liian usein tuossa kohtaa työmatkaa!
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Juu, on se liikenne kummalliseksi mennyt, jos pitää arvioida perässä olevan auton tehottomuutta tai raskasta lastia ja avittaa se jotenkin ajamaan ylinopeutta.
Ehkä tuota kuskia ärsytti punainen Alfa, kun hän oli itse menossa romurallikilpailuun. Aloittikin romurallin jo hyvissä ajoin maantiellä...
Ehkä tuota kuskia ärsytti punainen Alfa, kun hän oli itse menossa romurallikilpailuun. Aloittikin romurallin jo hyvissä ajoin maantiellä...
Re: Liikenteestä
Nojoo melko monilla edessä tai takana ajavilla muuttuu kaasujalka sporttisemmaksi nähdessään punaisen Alfan. Se on varmaan jonkinlainen urouden vakuuttaminen itselle olipa alla työsuhde Haieis paksu tai lisävarusteena tilattu sporttisemmilla kolikoilla pyörivä Cortsu.