^no joo, vertailin tossa vähän noita painoja ja se painontiputus vanteilla näyttäis olevankin n. 5kg/auto Ihmettelinkin, että niin kalliita vanteita...
15kg 8x19 ti vanne wanha ja 14kg uusi
^leggeroissa hinta tuntuu melkein tuplaantuvan 18" ja 19" välillä... Pakkohan tuohon on keksiä joku kirjainlyhenne jotta tuon hinnan nousun voi perustella
Sopiikos nuo WSP Italy Cannesit 8.0”x19.0” (TI replicat) Brembon jarrujen kanssa? Ainakin vannevalitsimet (esim. Performance alloys) antavat sen valita. Tiedustelin vaan vanteita esim. tuolta suomalaisesta eurovanne –puljusta ja sieltä kaveri vastasi hintatiedustelun yhteydessä, että ne eivät sopisi jos autossa on Brembot. Mitää?
^ Noista jo kauppaa sähköposteitse käytiinkin. Ilmeisesti tarjoukseni ei ole mennyt läpi, kun ovat ilmestyneet myyntiin. Eipä olisi haitannut vaikka olisin vastauksenkin saanut...
ei ole tainnut 17" vannetta 7" levyisenä ikinä Luigi 159:n alle törkätä, on se niin kapia 225/50 renkaalle. 7,5" on maukas ja siihen sopii hätätilassa myös 235/45.
Ikävä puoli noissa on kalliit renkaat ja mahdollinen/todennäköinen epämukavuus. Itselläni ei ole koskaan ollut 40srjn renkaita, 45srjn useitakin. Kuinka iso ero noissa käytännössä on?
Tottahan matalampi on lähtökohtaisesti kovempi, mutta tuota profiilieroa enemmän vaikuttaa renkaan malli. Kun ostaa ns. mukavuussarjan renkaat (Goodyear Efficientgrip, Michelin Primacy jne), saa pehmeämpää menoa eikä se nelikymppinenkään mikään kauhea ole, jos neliviitonen on omaan mieleen ok.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Ikävä puoli noissa on kalliit renkaat ja mahdollinen/todennäköinen epämukavuus. Itselläni ei ole koskaan ollut 40srjn renkaita, 45srjn useitakin. Kuinka iso ero noissa käytännössä on?
Paljonko kestät vetelyä urissa ja lisää rengasmelua? Oma preferenssi ollut pidättyä max 45-sarjassa noista em. syistä. Omakohtainen vertailu Auris-Sw:n tapauksessa kertoi paljon. Ajoin lähes peräperää identtisellä tiellä kesärenkain 15-, 16-ja 17-tuuman vanteilla, profiilit olivat muistaakseni 60-, 55- ja 50. Valitsimme Toyotaan paljon ilmatilaa eli pussihousu-15-setin. Helposti korvin kuultava merkittävä ero melussa ääripäiden välillä.
Oman JTD:n 45-sarjan renkaiden meteli ihan max meikälle, koska mutkateiden nautiskelu korvaa sen. Ja on ne TI-vanteet hyvännäköisetkin tehdasmadalletun Sport-alustan kanssa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Minua taas ihmetyttää kun aina vertaillaan pelkkiä profiileita eikä leveyksistä puhuta mitään. Eihän ne ole mitenkään vertailukelpoiset jos leveys muuttuu samalla. Jos ei muutu niin sitten tietysti.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että ei se pelkkä renkaan korkeus välttämättä meinaa mitään vaan rengas/vanne paketin painolla on suuri merkitys. Vai millä pussihousut perustelee sen että kuin vaihdoin 225/45R17 rengastuksen 225/40R18 niin mukavuus parani? Se 17" rengassetti painoi 22,5kg/kpl ja ja 18" 17,5kg/kpl. Mukavuus parani huomattavasti jousittamattoman massan pienentyessä 5kg/rengas. Jousitus seuraa tien pintaa huomattavasti paremmin.
Omalla kohdalla renkaan leveys ei tule muuttumaan. Noin yleisesti vanne/rengaskoon muuttuessa yleensä muuttuu ainakin seuraavat jutut: vanne; et, paino, halkaisija, leveys. Renkaan kanssa yleensä vanha rengas on vanha ja uusi on uusi ja kulumaton + sitten muut ominaisuudet, kumiseos, profiili, leveys, korkeus, paino. Moni asia tosiaan muuttuu ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Itsellänikin on käynyt niin, että profiilin madaltuessa mukavuus on parantunut, hiukan epäselväksi on jäänyt miksi näin kävi. Veikkaan, että uusi rengas oli mukavampi kuin vanha. Yleensä kuitenkin toisinpäin eli korkeampi profiili> mukavampi kyyti.
Mitkä renkaat sulla Tiige on käytössä?
Prodrive vanteet on kohtuullisen kevyet. Muita kiinnostavia vaihtoehtoja ovat BBS CH-R ja OZ Ultraleggera, näitä saa 18" koossakin.
^Tuo esimerkki mukavuuden parantumisesta on muutaman vuoden takaa (autona GT) kun vaihdoin 17" gt:n vakio vanteet ja GY eagle F1 asymmetric 2 renkaat pois. Tilalle tuli silloin oz racingin 18" superleggerat ja dunlopin sport maxx rt renkaat.
On totta että renkaan rungon jäykkyys vaikuttaa myös paljon mukavuuteen. Kivistä on kyyti rataslikseillä vaikka rengaskoko ei muutu mihinkään verrattuna siviilipyöriin. Renkaan olan pyöreys taas vaikuttaa uraherkkyyteen melkoisesti. Rengas/vanne setin painolla on tosiaan myös huomattava vaikutus mitä monet eivät tule ajatelleeksi.
Painonsäästö 5kg/pyörä on kyllä huima, tuon voisi huomata jo kiihdytyksessäkin. Superleggera on kevyt vanne ja Dunlopin rengas ilmeisesti myös. Punnitsin uteliaisuuttani orggis Speedlinen 7,5x17" ja paino on 12,4 tai 13kg riippuen vanteen yksityiskohdista.
No niin, homma meni niin, että hankin Prodrive vanteet joille vaaka näytti painoksi 11,5kg ja renkaiksi Contin SC5. Painon säästö hiukan alle 2kg/pyörä. Painon kanssa hifistely ei varsinaisesti ollut tarkoitus, mutta mieluummin toki näin päin.
Nyt on pari lenkkiä ajettu ylempänä mainitulla 235/40-19 rengastuksella. Yhteenvetona voi sanoa, että paketti on tiukempi kuten odotettua, ohjautuvuus on tarkempi. Yllättävän mukavat on ajaa, ei uraherkkyyttä tai vetelyä, melua mahdollisesti on hiukan enemmän kuin korkeampi profiilisissa, mutta luonnollisesti paljon vähemmän kuin viimeksi alla olleissa talvirenkaissa. Hyvä fiilis näistä tulee