Kirjoittelin tuonne oman auton topicciin, laitetaan nyt omakseen jos joku tietäis asiasta...
Poikettiin Jyppylässä, ja kotiintullessa sammutin auton kotipihalla, mutta sisätilan puhallimpa ei halunnut pysähtyä ilmastointi oli koko matkan päällä, puhallin auto-asennolla. Aikani räpläsin säätimiä mutta mikään ei auttanut. Sulaketaulusta puhaltimen sulakkeen poisottaminenkaan ei hiljentänyt puhinaa. Akun plus-navan vierestä sitten löytyi sulakerasia josta yhden 40A sulakkeen poistamalla pöhinä loppui. Jos sulakkeen laittaa takaisin puhallus alkaa taas Mikäs jumittaa? Joku rele mutta missä? Ohjekirjassa ei ollut mainintaa sopivasta. Help....
Ja sama homma tänään. Aamulla laitoin sulakkeen takaisin ja pöhinä alkoi samantien. Säätimen asennolla ei ole mitään vaikutusta, eikä sillä onko ilmastointi päällä tai ei. Mikä tota riivaa
Tuttu juttu, korjasin tovi sitten saman ongelman omasta varttikuutosesta. Tarkempi seloste ja kuvi löytyy tuolta minun projektiketjusta. Ongelma on todennäköisesti siinä, että puhaltimen moottorin vieressä oleva mustan rasian johtoliitin ( olisiko oikea nimi ilmastoinnin etuvastusrasia ) on johdotukseltaan rispaantunut ja ottavat yhteen siitä liittimien juuresta = oikosulku ja puhallin pyörii aina.
Liitin irti, hiiltyneet johdot poikki ja tuoreet liittimet rasian pistokepaikkaan. Itse käytin ihan abico-littimiä. Kannattaa muuten suht nopsaan tuo katsoa, lämpenee siitä liittimen juuresta melkoisesti ja kipinääkin lyö...
Ja näin se apu taas löytyi! kiitoksia. Pitää illalla purkaa ja ihmetellä. Voi käydä tosiaan aika lämpösenä, kun sulakkeen laittoi takaisin niin huomas kyllä että sähköä menee läpi... Mut pakko oli puhallin saada päälle kun oli vielä lasit jäässä
^ Eipä mitään! Mukava jeesta kun itsellekin sama juttu sattunut
Kyseessä ainakin omalla kohdallani tosiaan oli syyllinen tuo etuvastuksen johdoliitin:
Korjasin tosiaan tilanteen noin, että pätkäisin huonon, palaneen johdotuksen poikki, sokeripalaliittimet väliin ja noihin liittimiin vielä tuollainen suojamuovi päälle. Nyt toimii paremmin kuin koskaan ja puhallusvoimakin on tehokas.
Eipäs ollutkaan vika tuossa kohdassa liian helppoa se olis ollutkin. Johdot oli kuin uudet. Avasin sen etuvastushässäkän ja näytti siltä että olis ollut joku kylmäjuotos ja pientä hapettumaa transistorien (?) jalkojen välissä. Tinailin uusiks ja rapsuttelin hapettumat pois. Kokeilu osoitti remontin epäonnistuneen. Jos jättää sen ohjausjohtonipun irti ja tökkää sulakkeen paikalleen pärähtää tuuletin pyörimään Pitänee hommata jostain se säädin ja kokeilla sillä.
Aamulla töihin puhallin huutaen täysillä, työpaikalla pelti auki ja sulake pois. Illalla sama toisin päin. Pöh
Puhallusta ohjataan +12v signaalilla H81 säätimellä.
+12v signaali tulee j35 releeltä, jota ohjataan virrat päällä signaalilla. Vaikka tämä rele olisi jumissa niin puhallin pitäisi sammua H81 ollessa 0 asennossa.
Vastutkset kytketään(O30) +- väliin mutta vaikka ne olisivat irti puhallin toimii on off periaatteella.
Oma veikkaus on että joko H81 on rikki tai J35 tuleva +12v signaali johdin on yhdistynyt/sulanut kiinni H81 pinni E:stä lähtevään johtoon.
Kiitos vastauksesta. Uutta säädintä testasin ja silläkin jatkuva puhallus jatkui. Missäköhän tuo j35 rele mahtaisi sijait? Hanskalokeron sisäpuolelta on yksi ruskea rele irti eikä se tunnu vaikuttavan yhtään mihinkään.
Yleismittarilla koetin puhaltimeen tulevasta liittimesstä virtaa tulevan reilut 12 volttia. Autossa ei ollut virtoja päällä. Näyttäis tosiin jonkun olevan oikosulussa. Ehkä juuri tuo j35.