159 1,9 JTD:n kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alkoi sitten liika vääntö lipsuttamaan kytkintä kiihdyttäessä alkaen kolmosvaihteesta. Vielä tuo toimii varovasti ajaessa ja sain nykäistyä veneenkin trailereineen sillä ylös luiskalta, mutta tuntuma on vähän...hmm...pehmeä. Murhe ilmeni ensimmäisen kerran vauhdikkaan moottoritieajon päätteeksi.
Uusi kytkin sinne on pakko kuitenkin ehtiessä asentaa, ettei jonnekin jorpakkoon jää ihmettelemään tyhmyyttään.
Optiot lienevät:
-Pelkkä uusi alkuperäinen kytkinlevy
-Vauhtipyörä siihen kaveriksi
-Jokin pitävämpi kytkinlevy entisellä tai uudella alkuperäisellä vauhtipyörällä
-Pitävä levy ja kiinteä vauhtipyörä

Jotenkin tuo viimeinen vaihtoehto ei inspiroi, ettei tarvitse alkaa kohta pohtia uuden vaihteistonkin hankintaa.

Perusversioiden hankintapaikat ovat tiedossa, mutta vinkkejä ns. parempien kytkinlevyjen löytämiseksi kaipaisin. Näistä tietysti mahdolliset kokemuksetkin olisi hyvä kuulla.
Olikos se nimimerkki "Zulak", kun näitä dieseleiden voimansiirtoja harrastusluonteisesti rikkoi ja vahvisti vuoronperään?

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Miksi kiinteä vauhtipyörä rikkoisi laatikon..?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Keltsilläkin voisi olla kokemusta aiheesta :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kiinteää vauhtipyörä käytettäessä ainoastaan kytkinlevyn jouset "kuolettavat" kampiakselilta laatikkoon tulevia iskuja. Kaksoismassa VP:ssä on paljon isommat sekä pidemmät jouset tähän tarkoitukseen. Omassa tuon huomasi selvästi, kun asensin kiinteän VP:n. Alle 1700rpm ei tuntunut enään hyvältä ajaa...

Itse suosittelisin uutta kytkinlevyä ja jäykempää asetelmaa. Koska nämä ei ole maailmallakaan kovinkaan suosittuja virityskohteita, niin sopivien osien metsästäminen saattaa viedä aikaa, eikä välttämättä edes löydy. JTDm:ssä on ilmeisesti GM:n laatikko, mutta asetelma sekä levy ovat eri kuin Opeleissa ja Saabeissa, näin ainakin 156 20V JTDm:ssä :wink:

Mikäli vanha vahtipyörä "helisee" pudotettaessa lattialle n. 5cm korkeudelta, kannattaa myös se vaihtaa.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Näinhän se on. Huhujen perusteella tuo laatikko ei mikään ikikestävä ole, vaikka käyttömukavuudeltaankaan se ei ole kaksinen. Jos ne nyt toisiaan poissulkevia ominaisuuksia sitten olisivatkaan.

Gt:seen näin joskus jossain myynnissä jotain "parempaa" kytkintä, mutta se tuskin käy, kun pannu ja laatikko ovat summittaista iskutilavuutta lukuunottamatta eri perhettä. Enkä löydä enää sitäkään lättyä mistään.

Valeo kyllä tekee tuollaisia, mutta...
http://www.valeoservice.com/data/master ... df?rnd=251

Pitänee seikkailla ulkomaisilla foorumeilla nuuhkimassa. Alkaakin Italian taito olla taas harjoituksen tarpeessa.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja SP »

Katopa tuon linkin tarjontaa, näyttää olevan JTD malleihin kaikkee kivaa :wink:

http://www.js-tuning.nl/alfafiatlancia- ... =2&sort=3a" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ehkä luin tai ymmärsin huonosti, mutta jäykempi asetelma vaatinee kaverikseen järeämmän (kaksoismassa) vauhtipyörän. Sehän pohjaa jo vakiollakin tarpeeksi ajettuna.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Mikäli DMF:ää (Dual Mass Flywheel = kakasoismassavauhtipyörä) ei ole suunniteltu kestämään kovempia vääntöjä, niin ei silloin jäykemmästä asetelmastakkan ole apua. Muutenhan toi jäykempi asetelma vaikuta kuin voimaan jolla levyä puristetaan VP:n kitkapintaa vasten... Ainoastaan pistettä jossa kytkimen pito pettää, nostetaan ylemmäs (välittää siis enemmän vääntöä)

Vanhemmiten DMF rupeaa pohjaamaan noiden jousien kuoleutuessa. tämä yleensä ilmenee suurimman väännön kierroksilla kovana voimansiirron ravistamisena ja hakkauksena.

Melkein kannattaa lueskella Britti foorumeita, mutta suhtautua siellä kirjoiteltuun hieman varauksella :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

SP kirjoitti:Katopa tuon linkin tarjontaa, näyttää olevan JTD malleihin kaikkee kivaa :wink:

http://www.js-tuning.nl/alfafiatlancia- ... =2&sort=3a" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielenkiintoista.... 8) 2.4 10-venaiseenkin saa kaikkea kivaa...

Mutta 100-hepoiseen ei tämä käy...?

http://www.js-tuning.nl/reinforced-flyw ... p-147.html

Mistä syy moiseen? Riittävästi voimaa vakiona? :mrgreen:

Oho, meni kilowatit ja hevoset hetkeksi sekaisin :shock: en myönnä että olisi vaikutusta :drinking:

:lol: :lol:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Juu, Brittiosaston asiantuntemus taitaa olla rajallista -erittäinkin sellaista.
Hollantilaisliikkeen palikatkin taitavat passata vain vääriin yksilöihin.

Mitenhän olisi Saabin ttid pannun vauhtipyörä ja kytkin? Olettaisin niiden olevan mitoitettu järeämmiksi, joten pitää tutkiskella markkinoita niiden suhteen. Muistelen vaan jostain nähneeni, että ne eivät välttämättä olisi sopivia.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Joo, ei käy Saabin eikä Opelin osat, vaikka laatikot ovatkin GM:n tekeleitä. Tämä siis todettu 156 20v JTDm:n kohdalla :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Vito »

hjpp kirjoitti:Alkoi sitten liika vääntö lipsuttamaan kytkintä kiihdyttäessä alkaen kolmosvaihteesta.
Öö tota,kuis hirveesti sitä vääntöö löytyy 1,9 JTD:stä ?
Mulla on tuo oma 2,4 JTDm rottelo ollut P-boxilla (200hp/400nm ja 230hp/460nm) maustettuna rapiat 7v ja alkuperäisellä kytkimellä ja vauhtipyörällä mennään toistaseks vielä. 8)

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Joskus tehtaalta lähtiessä oli 320 Nm ja viimeiset 30 tkm riittävästi liikaa...

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Siis, onko tuo vakio ja silti kytkin luistaa? Silloin on vika jossain muualla... Hyviä veikkauksia kampi- ja kytkinakselin tiivisteet. Onko kytkinkoppa alta kostea?
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei ole...ei. Öljyvuodot tuli jo nuuhkittuakin eikä niitä näkynyt lainkaan.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuntuu hieman oudolta, jos kytkin lipsuu vakiotehoilla :shock:

Tiedän useamman 2.4 JTD/JTDm:n joita on piristetty, silti vakio kytkin pitää ja kilometrejä on mittarissa osassa yli 300tkm...

Jos auto on vakio eikä sitä ole tarkoitus ruveta virittämään, niin ei muuta kuin uudet vakiot kamat kiinni. Kyllä niiden pitäisi +200tkm kestää...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Niin, siis ei ole vakio. Tarkoitus olisi pitääkin tehot ylhäällä, kun tuo niin iloisesti liikahtaa. Tuo sama kytkin & vauhtipyöräpaketti on näköjään käytössä jo 120 kaakkisessa versiossa. Lie sitten samalla siitä tehty lelumpi versio verrattuna 147/156/GT:n vastaaviin.
Varovasti ajaen tuo vielä pitää, mutta jos yhtään yrittää harkitakkaan neljännesripeää nopeuden muutosta, on lipsutus varmaa.
Onneksi pihassa on vielä yksi perintö-Xm, jolla aina pääsee pois ja takaisinkin, jos on tarvis.

hake
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hake »

Mihin kytkimeen päädyit? Olisi itselläni sama operaatio edessä. Autossani on mieto ohjelmanmuutos ja nyt 140tkm kohdalla alkaa kytkin luistella ohituksissa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pitääpä kaivella tiedot jostain, vuottelehan hetki. Kyllä siihen hiukan parempi versio löytyi lopulta.

hake
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hake »

Entä vaihdoitko suosista kaksoismassavauhtipyöränkin?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1,9 JTD:n kytkin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vaihtuihan se samalla, kun uusi kytkin ei passannut vanhaan vauhtipyörään. Ja kannattaa se vaihtaa muutenkin, kun koko työ on aika massiivinen, eikä vanhan kestävyydestä ole takeita.
Kytkinsetti oli Sachs-peräinen, mutta en löydä sen tarkempia tietoja, kun korjaaja sen hommasi. Saksasta se saapui, vauhtipyörä tuli Virosta ja muu tilpehööri Suomesta... Osui vähän muutakin jumppaa kohdalle... :(
Ei kai siinä suurta eroa ollut vanhaan, mutta ainakin tuoreena se pitää. Auto on tosin tuntunut vähän nuhaiselta viime aikoina.

Vastaa Viestiin