Renkaanvaihdon työkalut
Valvoja: Moderators
Renkaanvaihdon työkalut
Minkäslaisilla vehkeillä arvon alfistit hoitaa renkaanvaihtonsa? Onko moni ihan karvalakkilinjalla ja vaihtaa auton omalla tunkilla ja avaimella? Entä onko joku hifistellyt isot kompurat ja paineilmapulttipistoolit? Kiristättekö pultit tarkkaan momenttiavaimella?
Itselläni hallitunkki ja hyvät räikkäavaimet ja vanha metallinen pöydänjalkaputki, jota käytän avatessa, jos pultit on pahasti tiukalla, mutta ei sen kummempaa. Autokalusto kun tuntuu vaan lisääntyvän, niin sähköistä pultinväännintä ajattelin. Onko kenelläkään moisista akkukäyttöisinä kokemusta, onko se akku riittävä näihin hommiin vai tyydytäänkö johtovehkeisiin?
Itselläni hallitunkki ja hyvät räikkäavaimet ja vanha metallinen pöydänjalkaputki, jota käytän avatessa, jos pultit on pahasti tiukalla, mutta ei sen kummempaa. Autokalusto kun tuntuu vaan lisääntyvän, niin sähköistä pultinväännintä ajattelin. Onko kenelläkään moisista akkukäyttöisinä kokemusta, onko se akku riittävä näihin hommiin vai tyydytäänkö johtovehkeisiin?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Mulla on leveä hallitunkki, paineilmakäyttöinen pulttipyssy ja momenttiavain. Hyvin renkaanvaihto onnistuu, tosin aina selän kipeydyttyä alkaa tekemään mieli nostinta.... Sähköisistä pulttikoneista ei ole kokemusta. Kaverilla on Bilteman kampe ja kyllä sillä pyöränpultit kuulemma useimmiten avaa, mut ei juuri muuta.
Abarth 500 Esseesse
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Mulla käytössä työnantajan Makita -merkkinen akkukäyttöinen pulttipyssy. Ihan kätevä apu, mutta siinä on sellainen salakavala ominaisuus, että akun hiemankin hiipuessa pyssy kyllä avaa pultit, mutta kiinni laittaessa saattaa jättää löysälle. Tämän takia varmistan kireyden rengasavaimella. Tunkkina Bilteman halpis hallitunkki.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Mulla on tallissa kolme erikokoista hallitunkkia, pulttipyssyt akulla ja paineilmalla... mutta silti renkaiden vaihto on sellasta nysväystä ja hifistelyä että hauis voimaisella vääntimellä pultit auki ja momenttivaimella kiinni
Pulttipyssyistä niillä halvemmilla =tehottomilla ei rengashommissa tee mitään, oli käyttövoima mikä tahansa. Mutta kuten Jakke kirjoitti, jopa akkukäyttöisiä jolla oikeesti saa vähän jumisssakin olevat pyöränpultit auki on olemassa. Omassa on jo akut hiipuneet ja en ole siihen niin tykästynyt että satsaisin uusiin akkuihin. Eri juttu ne joiden pitää tehdä rahaa hommalla, silloin tarvitaan koneet. Nysvääjä fiilistelee perinteisillä käsityökaluilla kun ei ole kiire.. Ja kun ne vanteetkin on vahattu sisäpuoleltakin niin eihän niitä roiskita pyssyillä kiinni likaiset rukkaset kädessä
Pulttipyssyistä niillä halvemmilla =tehottomilla ei rengashommissa tee mitään, oli käyttövoima mikä tahansa. Mutta kuten Jakke kirjoitti, jopa akkukäyttöisiä jolla oikeesti saa vähän jumisssakin olevat pyöränpultit auki on olemassa. Omassa on jo akut hiipuneet ja en ole siihen niin tykästynyt että satsaisin uusiin akkuihin. Eri juttu ne joiden pitää tehdä rahaa hommalla, silloin tarvitaan koneet. Nysvääjä fiilistelee perinteisillä käsityökaluilla kun ei ole kiire.. Ja kun ne vanteetkin on vahattu sisäpuoleltakin niin eihän niitä roiskita pyssyillä kiinni likaiset rukkaset kädessä
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Akkuvehkeissä eniten kyseenalaistuttaa se, missä kondiksessa akut on kun käyttö on tyyliin 2x vuodessa ja siinä välissä akut vaan makaa käyttämättöminä. Ja kertarypistys, eli 20x pultit auki ja kiinni on suht energiaintensiivinen. Eli käykö niin, että se ei ole montaa kevät/syksysessiota ja saatkin ostaa uudet akut (jotka ainakin ruuvinvääntimissä tuntuu maksavan enemmän kuin se koko vehje). Tai sitten latailet akkuja kesken operaation, mikä käytännössä tekee vehkeestä aivan turhan.
Ja toisekseen, akkupeli on kätevä, kun koko ajan työpiste siirtyy, ei ole johdot sotkemassa, mutta renkaanvaihto on suht stabiili toimenpide ja roikanveto kertaluonteinen, helppo homma?
Ja toisekseen, akkupeli on kätevä, kun koko ajan työpiste siirtyy, ei ole johdot sotkemassa, mutta renkaanvaihto on suht stabiili toimenpide ja roikanveto kertaluonteinen, helppo homma?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Renkaanvaihdon työkalut
^Juurikin tuon takia en ole niistä innostunut. Tosin mun pyssy on ensimmäisen sukupolven "ammatti" tason laitteita jonka akkuteknologia ei ole tätä päivää, pyssykin kookkaampi kun tämän päivän laitteet. Duunissa on noita nykypolven vehkeitä ja päivittäisessä käytössä näppäriä ja tehokkaita. Mutta ne maksaakin aikas paljon..
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Kunnollinen hallitunkki, nivelväännin, momenttiavain ja hylsy - ei siinä muuta tarvi.
1) Nivelvääntimellä pultit auki (siis löysälle, ei irti) ympäri auton.
2) Hallitunkilla vasen kylki ilmaan
3) Rengas kerrallaan vaihto, samalla vääntimellä rauhaksiin pyöritellen, samalla ihaillen jarrujen, jousten yms tilanne
4) Pultit kevyeen esikireyteen
5) Vasen kylki alas, oikea ylös.
6) Kuin kohta 3, mutta 180° kääntyneenä, perään myös kohdan 4 toisto.
7) Oikea kylki alas, hylsy nivelvääntimestä momenttiavaimeen ja pultit kiinni asti.
8) Paineiden tarkistus ja koeajo
Aikaa rauhassa tehden ja pällistellen menee koko settiin n. tunti ilman ensimmäistään sähkö- tai paineilmakalua. Niillä on tuossa touhussa niin vähän virkaa, ette jaksa alkaa virittelemään paineletkuja.
Seuraavan oikean ajomatkan jälkeen (=suositellut 50-100km tulee täyteen) sitten jälkikiristys.
1) Nivelvääntimellä pultit auki (siis löysälle, ei irti) ympäri auton.
2) Hallitunkilla vasen kylki ilmaan
3) Rengas kerrallaan vaihto, samalla vääntimellä rauhaksiin pyöritellen, samalla ihaillen jarrujen, jousten yms tilanne
4) Pultit kevyeen esikireyteen
5) Vasen kylki alas, oikea ylös.
6) Kuin kohta 3, mutta 180° kääntyneenä, perään myös kohdan 4 toisto.
7) Oikea kylki alas, hylsy nivelvääntimestä momenttiavaimeen ja pultit kiinni asti.
8) Paineiden tarkistus ja koeajo
Aikaa rauhassa tehden ja pällistellen menee koko settiin n. tunti ilman ensimmäistään sähkö- tai paineilmakalua. Niillä on tuossa touhussa niin vähän virkaa, ette jaksa alkaa virittelemään paineletkuja.
Seuraavan oikean ajomatkan jälkeen (=suositellut 50-100km tulee täyteen) sitten jälkikiristys.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Akkukonetta olen harkinnut muuhun käyttöön mutta saattaisi sillä varmaan pyöränpultitkin päräyttää auki, tai ainakin nopeuttaisi kunhan on ensin käsipelillä avattu pahimmasta jumista. Pitäisi vaan ostaa samaa sarjaa porakonetta, puukkosahaa ja kulmahiomakonetta, jotta olisi akulla paljon käyttöä ja mahdollisimman usein latingissa.
Kompuraa ja pulttipyssyä ei tule käytettyä, kun ovat tallissa ja renkaat vaihtuvat parhaiten pihalla. Keskivertokompura ja halpa pulttipyssy on myös sellainen kombo, ettei sillä saa kovin tiukkaan väännettyjä pultteja auki.
Renkaanvaihtoon tulee käytettyä milloin mitäkin välineitä.
Matalien nosteluun tunkki
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7502" onclick="window.open(this.href);return false;
Korkeampien nosteluun tunkki (ei ole sama, mutta melkolailla)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7514" onclick="window.open(this.href);return false;
Kumipala tunkin ja auton väliin http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7524" onclick="window.open(this.href);return false;
Pultit aukeavat 3/4 t-vääntimellä. Tarvitsee karamuuntimen 19mm pienemmille ja myöskin pidemmille hylsyille.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-7051" onclick="window.open(this.href);return false;
Hylsyinä tavalliset pitkät hylsyt tai aluvannehylsyt, joissa muovi"suoja". Suurin hyöty näistä on kun repii sen muovikerroksen hemmettiin niin hylsystä tulee entistä ohuempi, eikä niin herkästä tule kolisteltua vannetta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-2099" onclick="window.open(this.href);return false;
Lopullinen kiristys momenttiavaimella. Halpakin toimii ihan ok, kunhan kääntää nollille käytön jälkeen.
Paineet tarkistetaan tällä
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-1333" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmaa tulee lisättyä jalkapumpulla tai kompuralla.
Kompuraa ja pulttipyssyä ei tule käytettyä, kun ovat tallissa ja renkaat vaihtuvat parhaiten pihalla. Keskivertokompura ja halpa pulttipyssy on myös sellainen kombo, ettei sillä saa kovin tiukkaan väännettyjä pultteja auki.
Renkaanvaihtoon tulee käytettyä milloin mitäkin välineitä.
Matalien nosteluun tunkki
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7502" onclick="window.open(this.href);return false;
Korkeampien nosteluun tunkki (ei ole sama, mutta melkolailla)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7514" onclick="window.open(this.href);return false;
Kumipala tunkin ja auton väliin http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7524" onclick="window.open(this.href);return false;
Pultit aukeavat 3/4 t-vääntimellä. Tarvitsee karamuuntimen 19mm pienemmille ja myöskin pidemmille hylsyille.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-7051" onclick="window.open(this.href);return false;
Hylsyinä tavalliset pitkät hylsyt tai aluvannehylsyt, joissa muovi"suoja". Suurin hyöty näistä on kun repii sen muovikerroksen hemmettiin niin hylsystä tulee entistä ohuempi, eikä niin herkästä tule kolisteltua vannetta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-2099" onclick="window.open(this.href);return false;
Lopullinen kiristys momenttiavaimella. Halpakin toimii ihan ok, kunhan kääntää nollille käytön jälkeen.
Paineet tarkistetaan tällä
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-1333" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmaa tulee lisättyä jalkapumpulla tai kompuralla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Olen varmaan holtiton ja suurpiirteinen, mutta eipä ole tullut momenttiavainta käytettyä renkaanvaihdossa ikinä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Mistäs kohdasta 159:ä saa koko kyljen kerralla ilmaan rikkomatta paikkoja?Polforea kirjoitti: 2) Hallitunkilla vasen kylki ilmaan
Itsellä on hallitunkki, ristikkoavain ja jatkovarsiavain pulttien löysäämiseen.
Noilla on pärjännyt, mutta ainahan hommaa voisi helpottaa.
Hallitunkin jouduin aikoinaan päivittämään matalampaan (ja isompaan), jotta saan sen mahtumaan GTV:n alle.
Pulttipyssyä olen hieman miettinyt. Makitan akkukäyttöinen on ollut mielessä, kun siihen olisi jo valmiiksi akut ja laturi.
Eipähän seisoskelisi akut puolta vuotta ihan tyhjän pantteina.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaanvaihdon työkalut
^^En minäkään aiemmin käyttänyt, mutta ekalla kerralla käyttäessa huomasi, kuinka tarpeettoman tiukkaan tulee väännettyä ilman.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Ristikkoavaimen löysin -94 ostetun kesäauton kontista ja sillä on yhtä kertaa lukuunottamatta hoitunut pulttien tai muttereiden kiertely. Sillä poikkeuskerralla en saanut kaksimetrisellä jatkovarrellakaan pultteja auki ja oli pakko viedä liikkeeseen avattavaksi. Vaikeata se oli heilläkin. Nämä oli kiristetty tehtaalla ainakin riittävästi.
Tunkin päivitin vuosikymmen sitten halvimpaan halliversioon. Hyvin toimii tämäkin.
Tunkin päivitin vuosikymmen sitten halvimpaan halliversioon. Hyvin toimii tämäkin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Etuoven tienoossa olevasta tunkkauskohdasta nousee vaivatta ja ongelmitta.Tommi kirjoitti: Mistäs kohdasta 159:ä saa koko kyljen kerralla ilmaan rikkomatta paikkoja?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Tässä
Työkalu, jolla saa 3/4" momenttiavaimen kiinni, jotta ei tarvitse aina mätkiä lyijyvasaralla.
CNC koneistettua 7075 alumiinia, että kestää... vähän jännittää se että pitääkö lähtöä momenttiavain kauppaan, kun isoin momentti mitä tallissa on on 450Nm Stahlwille, en koskaan avaa tai sulje pultteja ilmalla tai koneella, kun on momentti kohdallaan niin breaker bar toimii.
Työkalu, jolla saa 3/4" momenttiavaimen kiinni, jotta ei tarvitse aina mätkiä lyijyvasaralla.
CNC koneistettua 7075 alumiinia, että kestää... vähän jännittää se että pitääkö lähtöä momenttiavain kauppaan, kun isoin momentti mitä tallissa on on 450Nm Stahlwille, en koskaan avaa tai sulje pultteja ilmalla tai koneella, kun on momentti kohdallaan niin breaker bar toimii.
Viimeksi muokannut unknown, 25 Huhti 2013, 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Laitatteko kaikki jotain rasvaa pultteihin? Itselläni on ollut tapana ruiskauttaa tippa jotain hyllynnurkalta löytyvää, yleensä on tainnut olla fillarin ketjurasva.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Renkaanvaihdon työkalut
kuparirasvaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaanvaihdon työkalut
CRC:tä laitoin viimeksi, kun piti jotain saada vähän helpottamaan ruosteen kanssa...
Työkalut: joku vanha hallitunkki, puolen metrin momenttiavain ja hylsysarja. Eipä sitä juuri muuta tarvitse.
Työkalut: joku vanha hallitunkki, puolen metrin momenttiavain ja hylsysarja. Eipä sitä juuri muuta tarvitse.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Jep.kun on momentti kohdallaan niin breaker bar toimii.
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Oikein isoja kun rupee momentit olemaan, voisi olla jo ehkä fiksua hoitaa kiristämiset pienellä laskutoimituksella. Tekis vaikka pitkän jatkovarren, punnitse itsesi ja laske miten pitkän vääntövarren päässä oma painosi tuottaa toivotun vääntömomentin ja astut tasaisesti jatkovarrelle. Jos painat vaikka 90kg, niin sehän tarkoittaa puolen metrin varrelle astuttaessa juurikin 450Nm.unknown kirjoitti:vähän jännittää se että pitääkö lähtöä momenttiavain kauppaan, kun isoin momentti mitä tallissa on on 450Nm Stahlwille
Jos hifistellä haluaa, niin tekee siihen jatkovarteen vielä asteikon. Olis meinaan varmasti tarkka momenttiavain vs. kaupan hyllyltä otettu, jonka kalibroinnista ei ehkä vuosien varrella enää ole varmuutta. Tämän momenttiavaimen kalibrointi hoituisi henkilövaa'alla. Jos painosi muuttuu vuosien varrella, uusit asteikon.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Pikkunen hallitunkki ja teleskooppivarsinen työkalu 1/2" päällä.
Näillä on menty jo vuosia.
Kompura löytyis, mutta en ole vielä hankkinut pulttipyssyä, nääs kun pitäisi saada sellainen vähän kalliimpi malli,niinsiitä olisi sitten kunnolla iloa muissakin hommissa.
Näillä on menty jo vuosia.
Kompura löytyis, mutta en ole vielä hankkinut pulttipyssyä, nääs kun pitäisi saada sellainen vähän kalliimpi malli,niinsiitä olisi sitten kunnolla iloa muissakin hommissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Työkaveri kovasti kehui kuinka on aina vaihtanut renkaat auton omalla tunkilla ja ihmetteli kovasti, kun haukuin nuo tekeleet alimpaan helvettiin. Tuli sitten jälleen rankaidenvaihdon aika ja sama herra tuli kyselemään mistä kannattaisi ostaa hallitunkki. Oli alkuperäinen tunkki pettänyt ja vajaat pari vuotta vanha Golffi tippunut mahalleen tantereeseen. Samalla tunkki oli lytännyt helman, tehnyt syvät naarmut oveen sekä irroittanut koristelistan...
No, just alkuviikosta sama herra kertoili, kun rouvan Ka oli tullut jarrulevylleen tonttiin alkuperäisen tunkin pettäessä... Ei kuulemma vieläkään näe tarpeelliseksi hommata kunnollista tunkkia, kun ne maksaa niin paljon
Itsellä käytössä 60cm pitkä väännin, Bosch:in akkukäyttöinen pulttipyssy, läjä erilaisia hylsyjä sekä hallitunkki. Kierteisiin sekä napaan kevyesti kupari-alumiini-molybdeeni rasvaa, niin ei pultit eikä vanteet jumita
No, just alkuviikosta sama herra kertoili, kun rouvan Ka oli tullut jarrulevylleen tonttiin alkuperäisen tunkin pettäessä... Ei kuulemma vieläkään näe tarpeelliseksi hommata kunnollista tunkkia, kun ne maksaa niin paljon
Itsellä käytössä 60cm pitkä väännin, Bosch:in akkukäyttöinen pulttipyssy, läjä erilaisia hylsyjä sekä hallitunkki. Kierteisiin sekä napaan kevyesti kupari-alumiini-molybdeeni rasvaa, niin ei pultit eikä vanteet jumita
"No smoke => no power => no hope"
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Tuo navan putsaus ja rasvaus ovat kyllä sellaisia, mitkä kannattaa tehdä. Joskus joutui hakemaan kakkosnelosta ja lekaa, kun ei Nisukan rengas suostunut lähtemään käsivoimin irti...
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Et Keltsi muista Boschilaisen mallia? Ainakin Motonjet listaa kahta erilaista, 199€ ja 399€. Edullisempi on himottanut, mutta ei uskalla ostaa jos ei voima riitäkään.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Bilteman "keltainen" sähköpulttipyssy on avannut pyöränpultit ja paljon tiukemmassakin olevia pultteja vaivatta. Paitsi viime syksynä, kun ruostesuojaajan jäljiltä oli pyöränpultit kiristetty arviolta yli 300Nm lukemiin (sen verran laskeskelin tarvitun momenttia, että lähtivät auki.) Tiukempia tapauksia varten on sitten Bahcon paineilmakäyttöinen pyssy.
Tuota wekkulin kertomaa systeemiä momentin säätöön käytin pyöränlaakerin kiristykseen, kun ei avaimessa asteikko riittänyt, ja laakerin momenttiin oli riittävästi toleranssia.
Tuota wekkulin kertomaa systeemiä momentin säätöön käytin pyöränlaakerin kiristykseen, kun ei avaimessa asteikko riittänyt, ja laakerin momenttiin oli riittävästi toleranssia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Renkaanvaihdon työkalut
120Nm on jo vallan riittävästi, ei siihen pelejä ja vehkeitä tarvita, momentti ja vääntövarsi sielä työkalulaupan hyllystä mukaan ja varmasti pääsee halvemmalla ja ehjillä jengoilla.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Eipä ole kyllä minun renkaanvaihtouran aikana mennyt jengat vielä kertaakaan mutkalle, vaikka en ole momenttiavaimia käyttänyt (Sellainen kyllä löytyy tallista). Eikä ole renkaat lähteneet rti.
Ainoa kerta kun on pultti lähtenyt irti ajossa, oli meitin Fiat Bravosta, kun mittarissa oli about 200km. Uusi pultti ja kiinniruuvaus menikin sitten takuuseen
Ainoa kerta kun on pultti lähtenyt irti ajossa, oli meitin Fiat Bravosta, kun mittarissa oli about 200km. Uusi pultti ja kiinniruuvaus menikin sitten takuuseen
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Ei ne jengat menekään. Mutta vanteen kartion saa kyllä pilalle.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Pitää vääntää aivan liian tiukalle, että saa kierteet pilalle, terveellä järjellä ei mene kierteet sitten mitenkään pilalle.
Mitä tulee noihin alkuperäisiin tunkkeihin mitä autojen takakontissa piilotellaan, ne on sitten vain ja ainoastaan hätätapauksia varten. niin huteloita laitoksia... Montako helmaa pitää rikkoa, että tuollaisesta 'kalliista' kunnollisesta tunkista tulee kannattava ostos?
Mitä tulee noihin alkuperäisiin tunkkeihin mitä autojen takakontissa piilotellaan, ne on sitten vain ja ainoastaan hätätapauksia varten. niin huteloita laitoksia... Montako helmaa pitää rikkoa, että tuollaisesta 'kalliista' kunnollisesta tunkista tulee kannattava ostos?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Hallitunkki ~20eur, Biltemasta. Jaksaa nostaa sen pakunkin tarpeen vaatiessa... Noita 6ton tunkkejakin saa alle viidenkympin, joten en ymmärrä tuota hintavalitusta. Yksikin helmapaikkaus on varmasti kalliimpi, kuin tommonen tunkki - joka kestääkin sitten sen 10-15v? Itselläni on nyt muistaakseni 3ton hallitunkki ja se on jo jotain 15v vanha - mitään huoltoa sille ei ole ikinä tehty ja toimii edelleenkin täysin murheitta.
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Itsellä on pilarinostin ja saksinostin, mutta renkaat vaihtuu Hong Kongin/Robihoodin 10€ tunkeilla joita on tallissa aina käsillä ja kestää! Tosin se pukki pitää aina laittaa alle.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Hylsyjä, vääntimiä, hallitunkki, teräsharja ja momenttiavain. Ja tervaa kun se haisee niin hyvälle
200 baria vaparissa..
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Matalalta nostava hallitunkki, Milwaukeen 18v (3.0ah) akkupulttikone avaukseen, chrome anti-seize pultteihin, momenttiavain kiristykseen.
"Too much ain't enough"
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Lompakko...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Mäkin testailin lompakkoa työvlineenä, mutta en ollut tyytyväinen siihen kun renkaanvaihdon jälkeen oli useasti joku paikka autossa rikki.... millon oli nostettu takatukivarresta ja millon liian läheltä helmalevikettä.... Ja helmalevikeestä kommentti oli "se oli jo rikki tänne tullessa". Kiitti!Joonake kirjoitti:Lompakko...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Viime aikoina on tullut käytettyä akkukonetta pulttien surraukseen renkaan vaihdossa, alkuun löysäys ristikolla tai teleskooppiavaimella. Pari pyörää vaihtuu kertanostolla ja loppukiristys momentilla tai peltivanteilla ristikolla.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Pojalla kun on lesterit ni onk edelleen ok nostaa siitä korvakkeen kohdalta? Ei nääs millään viittis rikkoo mitään. Vai olisko tää sarjassa tyhmiä kysymyksiä 156:sta.Pasi kirjoitti:Mäkin testailin lompakkoa työvlineenä, mutta en ollut tyytyväinen siihen kun renkaanvaihdon jälkeen oli useasti joku paikka autossa rikki.... millon oli nostettu takatukivarresta ja millon liian läheltä helmalevikettä.... Ja helmalevikeestä kommentti oli "se oli jo rikki tänne tullessa". Kiitti!Joonake kirjoitti:Lompakko...
Mullo halpishallitunkki ja ristikkoavain. Jännään parhaillaan et lähteek pultit käsivoimin auki, ne kun on Autokeskuksen momentissa molemmissa.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Onko tämä: HD18 HIW? Olen vähän harkinnut ostaa, kun olisi akkuja ennestään. Toimisko tuo kiristykseen siten että vedetään vaikka 100nm momenttivarrella pultit kiinni ja loppu 120nm momenttiavaimella?buctu kirjoitti:Matalalta nostava hallitunkki, Milwaukeen 18v (3.0ah) akkupulttikone avaukseen, chrome anti-seize pultteihin, momenttiavain kiristykseen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Ainoa hyvä asia siinä onkin sitten se haju...Bones kirjoitti:Ja tervaa kun se haisee niin hyvälle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Tossa sulle halpa jatkovarsi, jolla joka pultti kyllä aukeaah_lauri kirjoitti:Jännään parhaillaan et lähteek pultit käsivoimin auki, ne kun on Autokeskuksen momentissa molemmissa.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10217971/
... jos ei vaan ristikkoavain anna periksi. Jos antaa, suosittelen hankkimaan kunnon räikkäsetin voimapultteineen. Aukeaa kyllä ihan kaikki momentit. Jämäkän räikän saa vieläpä aina optimaaliseen asentoon toisin kuin kiinteän avaimen, jolla on vain kuusi asentoa, joista lähteä vääntämään.
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Joku tommone motonetin parin tonnin (kantavuudeltaan) "hallitunkki" on perustyökaluna ja teleskooppivarrella varustettu pulttiavain... tosin vanhemmiten oon tullu sen verran mukavuudenhaluiseks, että räikkäavain ois kova sana
Hyvin vaihtuu tosin noillakin kahesti vuoteen ku on tarpeeks työmiehiä pyörittelemässä renkaita... tänään vaihdettiin vähä reiluun tuntiin kaikkineen kämppiksen sunnyyn ja pikkuveljen passattiin kesäkumit. Alfassahan oli jo liikkeen toimesta vaihdetut kesänakit alla.
Hyvin vaihtuu tosin noillakin kahesti vuoteen ku on tarpeeks työmiehiä pyörittelemässä renkaita... tänään vaihdettiin vähä reiluun tuntiin kaikkineen kämppiksen sunnyyn ja pikkuveljen passattiin kesäkumit. Alfassahan oli jo liikkeen toimesta vaihdetut kesänakit alla.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Renkaanvaihdon työkalut
eipä kestä halpis tunkki kovin kauaa jos käyttää useemmin kun sen 2 krt vuodessa renkaita varten.Aquatica kirjoitti:Hallitunkki ~20eur, Biltemasta. Jaksaa nostaa sen pakunkin tarpeen vaatiessa... Noita 6ton tunkkejakin saa alle viidenkympin, joten en ymmärrä tuota hintavalitusta. Yksikin helmapaikkaus on varmasti kalliimpi, kuin tommonen tunkki - joka kestääkin sitten sen 10-15v? Itselläni on nyt muistaakseni 3ton hallitunkki ja se on jo jotain 15v vanha - mitään huoltoa sille ei ole ikinä tehty ja toimii edelleenkin täysin murheitta.
itellä motonetin halvin hallitunkki, kumitassu, 1/2 räikkä jatkovarrela tai ristikkoavain. putsaan aina navat, ja pultteihin kuparitahnaa, samalla tsiigailee et kaikki on pyörän kotelossa ok. momenttiavainta oon harkinnu, mutta vielä ei ole tullut ostettua, motonetistä sais 19,99. no, empä muutenkaan väännä pultteja apinan raivolla kiinni, piukalle kylläkin ja kiristys ristiin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaanvaihdon työkalut
^
Tuolla halpistunkilla tunkattu arviolta muutama tuhat nosto - ainakin kymmeneen eri autoon vaihdeltu renkaita ja muita remonttitoimenpiteitä olemassaolonsa aikana. Jos se tuon kestää ja hinta muutaman kympin, niin on se kyllä itsensä maksanut takaisin parikytä kertaa. Tietenkin nyt kun puhun, seuraavalla nostolla siitä pettää yläasennossa sylinteri sopivasti, kun on rengas jo irti
Tuolla halpistunkilla tunkattu arviolta muutama tuhat nosto - ainakin kymmeneen eri autoon vaihdeltu renkaita ja muita remonttitoimenpiteitä olemassaolonsa aikana. Jos se tuon kestää ja hinta muutaman kympin, niin on se kyllä itsensä maksanut takaisin parikytä kertaa. Tietenkin nyt kun puhun, seuraavalla nostolla siitä pettää yläasennossa sylinteri sopivasti, kun on rengas jo irti
Re: Renkaanvaihdon työkalut
^Sama täällä, Bilteman halpa kahden tonnin hallitunkki mullakin, enkä muista enää paljonko on vuosia takana. Paljon. Autojen lisäksi on mm. nosteltu vähän terassin nurkkaa ja milloin mitäkin tarpeellista... Eikä osoita mitään väsymisen merkkejä, toimii edelleen niin kuin uutenakin.
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Älkää muuten ostako niitä alumiikisia "tuning" tunkkeja, niissä ei tiivisteet kestä. 10-15€ on sopiva hinta tunkista.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Renkaanvaihdon työkalut
^
Joo ei. Tuo on terästä/valurautaa - painaakin varmaan 20kg vaikka pieni onkin
Yhden alumiinivehkeen nähnyt. Se meni solmuun.
Joo ei. Tuo on terästä/valurautaa - painaakin varmaan 20kg vaikka pieni onkin
Yhden alumiinivehkeen nähnyt. Se meni solmuun.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Renkaanvaihdon työkalut
no mulle on sit osunu maanantaimalleja. parissa tunkissa käyny niin ettei vaan nosta yhtään. oon silti tyytyväinen, koskaan ei oo jäänyt hommat kesken. tänään meni kolmeen autoon renkaat alle halpiksen avulla. tosin yhden hylsyn sain pulttia avatessa halki.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Piilteman halpistunkki ollu kohta 10v käytössä, eikä ole mitään valittamista. Varmaan siihen hintaan sattuu myös huonoja yksilöitä sekaan, mutta näköjään myös toimivia.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Omat vaihtotovälineet ovat ristikkoavain,kuparitahna,vesivanerin pala,sekä halpis tunkki.Näin menty 15v.
Veikkaan,että moni "tappaa" sen 20e tunkin,kun nostetaan tunkki vinossa
Veikkaan,että moni "tappaa" sen 20e tunkin,kun nostetaan tunkki vinossa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Renkaanvaihdon työkalut
Kahden kympin tunkki ja ristikko ollut itselläkin välineinä ja hyvin on onnistunut.
Tosin viimeisimmän kiristyksen tein räikkäavaimella, ettei mene liian tiukkaan, kun en saanut 2kk aiemmin itse kiireellä ja kiukkupäissäni ristikolla kiristämiäni pultteja enää auki . Ei ollut mitään sopivaa jatkoa käsillä, niin räikällä sain auki, kun seisoin räikän varren päässä ja tiukimpien pulttien päälle piti jopa hieman hyppyyttää painoa. Enkä todellakaan ole mikään neuvolassa punnittava, joten perkeleen tiukkaan olen ne ristikolla käsipelillä vääntänyt .
Tosin viimeisimmän kiristyksen tein räikkäavaimella, ettei mene liian tiukkaan, kun en saanut 2kk aiemmin itse kiireellä ja kiukkupäissäni ristikolla kiristämiäni pultteja enää auki . Ei ollut mitään sopivaa jatkoa käsillä, niin räikällä sain auki, kun seisoin räikän varren päässä ja tiukimpien pulttien päälle piti jopa hieman hyppyyttää painoa. Enkä todellakaan ole mikään neuvolassa punnittava, joten perkeleen tiukkaan olen ne ristikolla käsipelillä vääntänyt .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.