33 vaihteisto ongelma(2 synkronointi)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

33 vaihteisto ongelma(2 synkronointi)

Viesti Kirjoittaja Flex »

Eli tuli pienen tauon jälkeen ostettua alfa (vm88 33 qv) taas kun tykkään näpräillä. Turbo cromaan ei tarvinnut kuin bensaa kaataa tankkiin ja aina toimii. Nyt 33 taas pihassa ja haasteita edessä mm. bensatankin paikkaus, vasemmassa eturipustuksessa/iskarissa jotain kolinaa, pakoputki röpöttää(poikki), auto ei aina starttaa ja tuo iänikuinen 2-vaihde temppuilee. Kaveri jolta auton ostin myönsi ajelleen vain huolettomasti kunnes pikkuvikoja oli jo aika liuta ja päätti myydä auton eteenpäin...p

Kuinkas iso hommo tuo remontti on, että saa 2 vaihteen toimimaan kunnolla. Emännälle ei oikein voi 33 antaa käyttöön kun se ei osaa vaihteita käsitellä "oikein". Mistä varaosia synkron korjaukseen ja mitä maksaa?

Tuosta startti ongelmastakin voisi jotain vinkkiä pistää jos sattuu olemaan 33 tyyppivika, että pyörttää välillä laiskasti/ei lainkaan. Virtalukko? Johtimet? vai itse startti rikki, solenoidi tms... :crazyeyes:

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

En enää muista mitä noi kakkosen synkrot maksoivat, mutta veikkaisin että muukkoselta saa edullimpaan hintaan. Tiippanakin on vaihtoehto mikäli siltä vielä saa moisia.

Hidas starttaus viittais huonoon akkuun :) tai sit huonoon yhteyteen. Kun taas ei lähde ollenkaan käyntiin nii vika voi kait olla melkein missävaan. Mulla solenoidi vika aiheutti sen ettei lähtenyt lämpöisenä käyntiin.

Viisaammat kertokaa lisää tai korjatkaa jos nyt hirvittävästi valehtelin.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kysyin joskus synkroja merkkiliikkeestä ja en muista hinnasta muuta kuin että Muukkosen synkrot oli HUOMATTAVASTI halvempia. Startin laakeritkin voi olla väsyneet jos toisinaan pyörittää hiljempaa mutta kyllä akku taitaa olla aina se ensimmäinen epäilty, :-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Markku L
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 17:36

Viesti Kirjoittaja Markku L »

Täällä päin on vm. 90 mallisessa 33:sessa (1,7 16V) sama starttivika. Syytä ei ole vielä selvitetty. Ainoat vaihtoehdot on enää itse startissa(solenoidissa) jotain tai sitten akku. Akku menee nyt ensin vaihtoo.

Virtalukkon starttiasento on ohitettu napilla, ei vaikutusta. Seuraavaksi kytkin solenoidin herätteen releen läpi (virta suoraan akulta). Ei vaikutusta.

Eli oire on sama, lämpimänä ei oikein lähde, kun on hetken seisonut. Kun jäähtyy, niin taas starttaa.

Yksi startti kärähti tuossa mystisesti. Se oli levällään ja sen jälkeen kesti pari päivää ja sitten jäi starttaamaan ja suli ihan paskaksi(bosch). Nyt on käytetty vanhemman mallinen (magnetti) paikalla ja saman oireet. Molemmissa oli mielestäni laakerit ihan ok kunnossa, ei juurikaan klappia.

En sitten tiedä.

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Pitänee ostaa uusi akku, kun ne ei kauheasti näytä maksavan. Yön yli oli akku latauksessa ja ei toivottavaa vaikutusta...tosi tahmeasti starttasi. Lämpimänä näyttää toimivan vaikka ostopäivänä temppuilikin.
Jossain näin 50e hinnan noille 2-synkroille, olisko ollut juuri muukkosen sivuilla...hitto en muista kun niin myöhään illalla eilen surffailin. Niin ja tuo homman vaivalloisuus kiinnostaa(tyhmä kysymys: mitä tarvii aukoa? koko tekniikka alas? ) . Kannattaako edes lähteä kirjastosta lainaamaan korjauskäsikirjaa synkroremppaa varten vai unohdanko koko jutun ja jätän 2 välistä :roll:
Kytin pitää myös mystisen lonksauksen aina irrottaessa, ihan hyvin toimii ja pitää, mutta toimiiko pitkään "lonksuvana"? Jatkan harjoittelemista, kiitos vastauksista!

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kyllä se kakkosvaihteen synkronirenkaan korjaus on aika mittava operaatio.
Mielestäni se kannattaisi yhdistää vaikka täydelliseen koneremppaan jos se auton muuhun kuntoon nähden on yhtään järkevää. Ei se kyllä ylivoimaisen vaikeaakaan ole.

Vaivattomin tapa irrottaa vaihteisto on kallistaa moottoria taaksepäin sen ollessa paikallaan. Jos päädyt koko koneen alasottamiseen, mikä tietenkin helpottaisi vaihteiston irrottamista suuresti, joutuisit irrottamaan myös etutukivarret ja etupalkin. Niiden irrottaminen ehjänä on ainakin vanhassa autossa melkoinen operaatio. Osat ja kumit ovat niin hauraita ja ruostuneita että niiden irrottaminen ehjänä vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Olen omassa Alfassani tehnyt kakkosen synkron korjauksen nimenomaan konetta kallistamalla ja irrottamalla vaihteiston sillä tavalla.

Itse vaihteiston vein silloin liikkeeseen ja silloin renkaiden vaihtohinta oli 500 silloista markkaa, melkein kymmenen vuotta sitten.

Olen myöhemmin purkanut yhden Alfan laatikon ja huomasin että olisin sen kyllä pystynyt kasaamaan itsekin, ei se niin hirvittävän vaikeaa ole.

Koneen voit kallistaa sen jälkeen kun olet ensin irrottanut vetoakselit, vaihteiston takapään kiinnityksen, virranjakajan, nopeusmittarin vaijerin, peruutusvalon vaijerit, jäähdyttimen kiinnitykset koriin, moottorin etupään kaksi kiinnityspulttia, moottorissa ja korissa kiinni olevan metallitangon, olikohan nimeltään joku värinänestohärveli. Ai niin onhan siellä vielä vauhdekepinkin irroitus. Sen jälkeen moottori on kiinni ainoastaan yhdellä isolla pultilla, joka löytyy moottorin takaa, lähellä rintapeltiä.

En muista pitikö ilmanputsarin kotelo ja jotain muuta irrottaa ennen kallistamista, mutta sittenhän näet jos hommaan ryhdyt.

Suoraan sanoen helvetinmoinen työ, ellei sinulla ole kunnollista paikkaa.

Itse tein tämän operaation pihassa, ajosiltojen päällä, kaikkea se raha ihmisellä teettääkin.

Vastaa Viestiin