156 yli-optimistinen ajotietokone

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

156 yli-optimistinen ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tulipahan tuonkin paikkansapitävyys testattua, siis Alfan ajotietokoneen. Olen nyt muutaman tankillisen ajan laskenut matkamittarin ja kuluneiden bensa litrojen avulla ns. todellisen kulutuksen ja samoille tankin mittaisille pätkille myös resetoinut ajotietokoneen. Kylläpä se tietskari vaan heittää väärää lukemaa. Päissään pelkääjänpaikalla istuva matkustajakin pääsee arvioissaan lähemmäs. Tänään käydessäni tankilla, ajotietokone näytti keskikulutukseksi 9,3, mutta jakaessani todelliset kuluneet litrat kilometreillä, sain lukeman 10.8! Kohta A: autoni on yllättävän janoinen, ottaen huomioon, että 75:ta en saanut edes talvipakkasilla syömään yli 11 litraa sataselle ja nyt olen sentään pääasiassa ajanut 1 1/2 vuotias poika kyydissä, eli todella rauhallisesti. Kohta B: Tietokone laskee kulutuksen kerrassaan päin helvettiä. Autossa on alkuperäiset mitälie renkaat, mutta kuitenkin kokoa 15", eli sieltä ei kai virhettä löydy. Onko kukaan teistä tehnyt ajotietokoneelle vastaavaa "valheenpaljastustestiä"?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Oletko laskenut jo monta tankkia? Aina voi heittää riippuen miten täyteen tankin laittoi/laittaa.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

Samaa valitin palstalla kesällä. Eihän se mikään ihme ole, että tieturin näyttämä keskikulutus on mitä sattuu, kun se laskee auton seisoessakin :shock: Toisaalta tänään JTS:n kertoma keskikulutus taas vaihteeksi nousi yli litralla parkkihallin ovelta ruutuun ajettaessa muutaman kymmenen metrin matkalla. Kalliita metrejä :lol: Melkolailla hyödytön kapistus siis koko ajotietokone, näyttää nyt sentään ulkolämpötilan kutakuinkin oikein.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

14 tkm seurannan jälkeen vaikuttaa siltä, että vekotin on n. 0,5-1,5l/100km optimistinen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikä varmaan ole kyse huonosta mittaustarkkuudesta kun tieto tulee suoraan ruiskusuutinten aukioloajoista. Tyytyväisyysmittari...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Yksi hyvä ja toimiva puoli tuo Range-osoitus. En ole kertaakaan jäänyt tielle vaikka olen muutaman kerran ajanut sen viimeisen 50 km pois.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tästä on ollut useamminkin juttua. Ajotietokone todellakin kehuskelee noin litran pienempää kulutusta. Haulla löytynee paljon lisäinfoa.

166sen ajotietokone on huomattavasti tarkempi, käytännössä heittää korkeintaan desin tai pari. Ihme ettei samaa tarkkuutta ole saatu 156seen. Facelift-156 sentään on paljon tuoreempaa tekoa kuin 166.

Range-näyttö: Ainakin 166sessa se tuntuu näyttävän ns. reserviin saakka. Ajoin pari päivää sitten matka-ajoa niin että vain kymmenen kilsaa oli tietokoneen mukaan mahdollisuus taivaltaa. Silti tankkiin meni vain 65 litraa (tankki muistaakseni 72 litrainen). 156ssa tuntuu reservi olevan pienempi.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

Ihan vaan akateemisesta mielenkiinnosta: mikähän JTS:ssä tekee kulutuksen laskemisen niin epätarkaksi verrattuna vaikkapa TS:ään? Siis jos suuttimien aukioloajoista kerran saadaan tarkka tieto, niin voisiko sitten bensan paine vaihdella suoraruiskutuksessa sen verran, että tarkka ruiskutettu bensamäärä jää hämärään. Vaikea keksiä mitään muutakaan syytä.
156 JTS SW '04

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Bensanpaine on, tai ainakin sen pitäisi olla, vakio. Mahtaako uudemmissa Motronic-versioissa olla anturit todellisen paineen tarkkailuun? Käsittääkseni ainakin OBD2-systeemissä on varauduttu bensanpaineen monitorointiin.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin