Tätä (edit: lähivalohalogeenin vaihtoa) kun sivuttiin viereisessä ketjussa, niin minähän nohevana ajattelin että ei se ny voi ameriikan temppu olla ja rykäsin omasta autosta vasemman lähivalopolttimon irti ja laitoin takas. Otin tempun haasteena ja rupesin ropaan vasemmalla kädellä paksun hanskan kera, pitäen oikeassa kameraa. Joten kanssa-sataviisysistit, olkaapa hyviä.
Tästä se lähtee. Lähivalo on siis uloimpana, kupu lähtee auki kiertämällä:
Kupu irti, polttimo näkösällä:
Lähempi foto:
Seuraavaksi piuha irti, lähtee ihan vetämällä:
Sitten rautalankainen polttimopidike auki. Härpätin aukeaa käytännössä painamalla auton kyljen puolella (toisella puolen voipi olla toisinpäin, en katsonut) olevaa päätä alaspäin. Kun pidikettä kattoo silmät auki, taika kyllä selkenee. Sitten meillä onkin jo polttimo kädessä. Tähän mennessä aikaa on kulunut n. 2 minuuttia.
...ja sitten kostautuikin se yhdellä kädellä paksun hanskan kanssa sohiminen . Rautalanka nimittäin otti ja lähti irti kiinnikkeistään ja maastoutui johonkin syvään poteroon lokasuojan sisällä. Kiitos Murphyn, se ei kuitenkaan pudonnut pohjamuoville asti, mistä sen olisi saanut alakautta pois, vaan tosiaan johonkin kivaan koteloon. Siellä se killittelee:
Nooooh, autotallista temppunauhan pätkä taitellen tällaiseen muotoon, niin johan helpotti. Temppunauhan fotoa ottaessa polttimo oli jo paikallaan ja kupu kiinni. Aikaa kulunut 13 minuuttia koko touhussa.
Parkki-, vilkku- ja kaukovalopolttimo näyttävät olevan vähän ahtaammalla, mutta häiriköinä näyttää olevan lähinnä letkua/piuhaa, joten eiköhän nekin melko inhimillisesti vaihdu:
Toisen puolen yleiskuva pitkälohkodieselistä. Ehkä tuo imuilmaputki vähän haraa vastaan lähivalon kupua avatessa, mutta muuten tilaa näyttäisi olevan ihan a-ok. Ilmastoinnin putket/letkut voi kyllä vähän ärsyttää kaukovalopolttimoa vaihtaessa.
Jos kuitenkin tila tuntuu omille kourille olevan liian tiukassa, lähtee valopatteristo onneksi helpolla irti. Muistaakseni nämä kaksi ruuvia riittävät irrottamaan etuvalon niin, että sitä saa nykäistyä pari senttiä eteenpäin, jolloin takana on paremmin tilaa. Jos jossain on kolmas ruuvi mitä en muista, löytyy se kohtuu helpolla.
Edit: vaihdoin otsikon kun lisään takakulmienkin valoja
159 polttimonvaihdot kuvineen
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
159 polttimonvaihdot kuvineen
Viimeksi muokannut Polforea, 14 Touko 2013, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- azorblade
- Viestit: 443
- Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
- Car(s): 156 V6 -00
ex:
75 ts, 156 v6 ja jts, 159 2.4 sw - Paikkakunta: Kontiolahti
Re: 159 Halogeenilähivalopolttimon vaihto (kuvaisa aloitus)
Hienot kuvat!
Joku päivä sitten vaihdoin parkkipolttimot ja alle 10 min homma sekin oli.
Joku päivä sitten vaihdoin parkkipolttimot ja alle 10 min homma sekin oli.
Re: 159 Halogeenilähivalopolttimon vaihto (kuvaisa aloitus)
Kiitos tästä! Mä en sitten vaan käsitä, miten voin olla näin käsi tämän kanssa. Puntossa homma oli helppoa, vaikka joutuikin toista umpiota siirtämään pari senttiä eteenpäin (sama meininki kuin vimpassa kuvassa). Mutta mutta, tulostan tämän itselleni, vedän laminaattikoneen läpi ja heitän kiinni jonnekin et muistaa. Eipä tuo vaikuta sen ahtaammalta kuin 2.2 JTS koneessakaan.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 Halogeenilähivalopolttimon vaihto (kuvaisa aloitus)
159 polttimoiden vaihto on kyllä helpoimmasta päästä mihin olen koskaan törmännyt. 5 minuttin juttu kun tilaa on molemmin puolin ja mahtuu tarpeeksi sormia reikään(kuulostaa härskiltä). Kaukovalon polttimoita en ole vaihtanut joten en tiedä onko ne vaikeammat, enkä parkkeja ole joutunut vaihtamaan kertaakaan.
Life is too short to drive boring cars.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 polttimonvaihdot kuvineen
Kun kerran lähivalopolttimon vaihtofotot sai kiitosta, niin jatketaan takavilkuilla. Kohteena siis 159 Berlina (sedan) ja vilkuthan ovat korin puolella, ei itse takaluukussa. Sama ohje pätee jarru-/parkkivaloon, erona on vain polttimo.
Ostetaan pari vilkkupolttimoita (mä ostin halpoja, saa nähdä onko myös hyviä), mallia tämä:
Valaisinta peittävä verhoilu näyttää sisältäpäin tältä:
Se lähtee auki ihan vetämällä kohti auton keulaa ohi ruuvin ja taittamalla sisäänpäin:
Polttimotelinettä pitää paikoillaan kaksi klipsiä, toinen ylä- ja toinen alapuolella. Näitä puristetaan toisiaan kohti ja liu'utetaan polttimoteline kohti auton keulaa. Kuvassa ympyröity alempi klipsi, puristettava kohta on se musta osuus:
Tässä polttimotelinettä on jo vedetty hieman irti, huomaa äskeisen kuvan klipsi:
Piuhaa ei tarvi irroittaa, polttimoteline tulee ihan riittävästi esille sen varassa:
Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Polttimoteline menee paikoilleen melko kevyesti painamalla, varmista kuitenkin että kiinnitysklipsit tulevat kiinni (silloin teline on paikoillaan).
Tältä näytti vanha polttimo. Värin rispaantumisen huomasin jarruvaloa vaihtaessani, joten päätin uusia myös vilkkupolttimot:
Ostetaan pari vilkkupolttimoita (mä ostin halpoja, saa nähdä onko myös hyviä), mallia tämä:
Valaisinta peittävä verhoilu näyttää sisältäpäin tältä:
Se lähtee auki ihan vetämällä kohti auton keulaa ohi ruuvin ja taittamalla sisäänpäin:
Polttimotelinettä pitää paikoillaan kaksi klipsiä, toinen ylä- ja toinen alapuolella. Näitä puristetaan toisiaan kohti ja liu'utetaan polttimoteline kohti auton keulaa. Kuvassa ympyröity alempi klipsi, puristettava kohta on se musta osuus:
Tässä polttimotelinettä on jo vedetty hieman irti, huomaa äskeisen kuvan klipsi:
Piuhaa ei tarvi irroittaa, polttimoteline tulee ihan riittävästi esille sen varassa:
Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Polttimoteline menee paikoilleen melko kevyesti painamalla, varmista kuitenkin että kiinnitysklipsit tulevat kiinni (silloin teline on paikoillaan).
Tältä näytti vanha polttimo. Värin rispaantumisen huomasin jarruvaloa vaihtaessani, joten päätin uusia myös vilkkupolttimot:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.