Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
Valvoja: Moderators
Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
Onko kukaan kokeillut ja onko yleensä mahdollista?
Onko tehtaalla tatettu jotain osavalmiuksia vaikkei muita kylmäjuttuja olisikaan?
jagge
Onko tehtaalla tatettu jotain osavalmiuksia vaikkei muita kylmäjuttuja olisikaan?
jagge
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
Joissakin on jälkiasenteinen ilmastionti, eli onnistuuhan se. Mielestäni joku täällä on vastaavaa jumppaa "joskus" tehnytkin, mutta ilmeisen valtavasta työstä on kyse. Taitaa myös vaatia toisen 156:n, joka ilmastoinnin luovuttaa...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
tuttu duunas ilmastoinnin 156:een, on siellä valmiit paikat kaikille härveleille. osat vaan ei kauheen ilmasia.
E: ilmastointi otettiin elimenluovuttaja 156:sta niinkuin aquatica tuumasi.
E: ilmastointi otettiin elimenluovuttaja 156:sta niinkuin aquatica tuumasi.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
Tehty.
Laitoin manuaali-ilmastoinnin. Purkuautosta irrotin kaikki tarvittavat. Työläintä oli puhallinkotelon vaihto, joka vaati koko kojetaulun irroituksen.
Koitan paremmalla ajalla ehtiä kirjottaan tarkemman selostuksen vielä kun se on jotakuinkin muistissa.
Laitoin manuaali-ilmastoinnin. Purkuautosta irrotin kaikki tarvittavat. Työläintä oli puhallinkotelon vaihto, joka vaati koko kojetaulun irroituksen.
Koitan paremmalla ajalla ehtiä kirjottaan tarkemman selostuksen vielä kun se on jotakuinkin muistissa.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
Mulla on 156:sta otettu se ilmastointipömpeli (sisällä) kaikkine ohjainlaitteineen yms. tallella jos joku haluaa ostaa. Kompurakin löytyy (2.0TS), mutta muut osat tais mennä romulavalle jo.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
No ei sitä ”parempaa aikaa” koskaan tullut, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin.
Eli rakentelin omaan -00 2.0 TS 156:seen ilmastoinnin. Kävin purkamassa kaikki tarvittavat osat vastaavanikäisestä autosta.
-Koko puhallinkotelon, höyrystimineen ja johtosarjoineen(johtosarja on kiinnitetty koteloon jolloin tulee vähän kuin väkisinkin mukana)
-Säätöpaneeli, huom. ilmastoimattoman säätöpaneelin nupit ei sovi ilmastoidun paneeliin, eli nupit kans.
-Tulipellin läpivienti
-Ilmastoinnin putket
-Kuivaimen ja paineanturin
-Kompressorin
-Kompressorin jalan
-Moniurahihnan ohjainrullan (joka siis ilmastoimattomasta puuttuu)
-Lukkopellin alitse menevä johtosarja
Tein homman kahdessa vaiheessa, ensin sisäpuolen ja sitten muutaman kuukauden päästä moottoritilan puolen.
Sisäpuolelta joutuu irroittamaan koko kojetaulun sekä jonkinverta johtosarjaa. Kojetaulun irroituksesta löytyy varmaan jostain ohje, mutta onnistu se ilmankin. Ainoastaan repsikan airbaginluukun kanssa sähläsin ja unohdin luukun turvavyön. Sitä sitten jälkeenpäin kiinnittäessä rikoin luukun kiinnitysnastat.
Tulipellin läpiviennin vaihto on hieman haasteellista tehdä ainakin kun tein sen vain yläkautta. Purin vähän akkua ja imuputkee pois tieltä, myöskin eristettä joutu hieman repimään.
Moottoritilan puolelta tein samalla aikapaljon muutakin hommaa joten purin vähän enemmänkin kuin olisi ollut tarve. Oik. Sisälokasuoja, puskuri, syyläri nyt ainakin. Moottorilohkosta kannattaa ensin puhdistaa kierteet johon kompuranjalka kiinnitetään. Ainakin omassani oli ne ruostunut ja paskaa täynnä. Putket saa pujotettua koneen taakse kun irroittaa polttoaineletkun ja -höyryputken sekä moottorin ylätuen. Syyläri on ilmastoidussa hieman pidempi, mutta höyrystimen saa toisestapäästä kiinnitettyä ilmanohjaimeen jolloin orkkis syylärilläkin pärjää. Myöskin flektin kotelo on hieman erilainen, en ole varma mutta muistaakseni tuo vanha otti johonkin kiinni, sain fiksattua tilanteen kääntämällä kotelon 180astetta ja kiinnittämällä flektin moottorin samaan asentoon kuin oli ennenkin.
Johtosarjan liitos on akun vieressä lokasuojassa kiinni, myöskin akussa kiinni oleva relerasia on tässä johtosarjassa mukana.
Huomioita:
Kaikki ilmastoinnin osat on purettaessa syytä suojata ettei likaa pääse putkiin. Asentaessa kannattaisi tiivisteet uusia, siellä oli muistaakseni kolmea eri kokoa o-renkaita. Itselläni oli tiivistesarja(ilmastointijärjestelmiin on ihan omanlaiset o-renkaat) josta nappailin tarvittavat. Tiivisteet kannattaa myös öljytä PAG-öljyllä.
Kuivain kannattaa/täytyy uusia.
Ilmastoidussa on moniurahihna 5 rivinen kun taas ilmastoimattomassa 6. Itselläni on nyt kaksi kertaa käynyt niin että hihnan uloin rivi on rikkoutunut, ilmeisesti linjauksessa on jotain vikaa, kun siellä on muut paitsi kompura 6rivisiä.
Ilmastoidussa on flektin vieressä vastus, purkamassani johtosarjassa tuo oli ohitettu hyppyjohdolla, myöskin flektin toinen rele akunviereisestä rasiasta puuttuu. Noita täytyisi vielä asennella sillä nyt ilmastointi ei kytke flektiä ollenkaan ja häriövalo palaa tuon releen puuttumisen takia. Järjestelmä kyllä toimii kuitenkin.
Myöskin ulkolämpötila-anturi ymmärtääkseni puuttuu, tai ainakaan mittaristoon ei lämpötilaa saa näkyviin. En tiedä sitten miten tuo nyt estää ilmastoinnin kytkeytymisen pakkasella vai estääkö ollenkaan.
Kaikenkaikkiaan homma oli melko helppo, mutta se edellytti sitä että osat pääsi itse purkamaan jotta tiesi mikä menee minnekkin. Tein tuota kolmena päivänä. Yhtenä purin, toisena tein sisäpuolen ja kolmantena moottoritilanpuolen.
Eli rakentelin omaan -00 2.0 TS 156:seen ilmastoinnin. Kävin purkamassa kaikki tarvittavat osat vastaavanikäisestä autosta.
-Koko puhallinkotelon, höyrystimineen ja johtosarjoineen(johtosarja on kiinnitetty koteloon jolloin tulee vähän kuin väkisinkin mukana)
-Säätöpaneeli, huom. ilmastoimattoman säätöpaneelin nupit ei sovi ilmastoidun paneeliin, eli nupit kans.
-Tulipellin läpivienti
-Ilmastoinnin putket
-Kuivaimen ja paineanturin
-Kompressorin
-Kompressorin jalan
-Moniurahihnan ohjainrullan (joka siis ilmastoimattomasta puuttuu)
-Lukkopellin alitse menevä johtosarja
Tein homman kahdessa vaiheessa, ensin sisäpuolen ja sitten muutaman kuukauden päästä moottoritilan puolen.
Sisäpuolelta joutuu irroittamaan koko kojetaulun sekä jonkinverta johtosarjaa. Kojetaulun irroituksesta löytyy varmaan jostain ohje, mutta onnistu se ilmankin. Ainoastaan repsikan airbaginluukun kanssa sähläsin ja unohdin luukun turvavyön. Sitä sitten jälkeenpäin kiinnittäessä rikoin luukun kiinnitysnastat.
Tulipellin läpiviennin vaihto on hieman haasteellista tehdä ainakin kun tein sen vain yläkautta. Purin vähän akkua ja imuputkee pois tieltä, myöskin eristettä joutu hieman repimään.
Moottoritilan puolelta tein samalla aikapaljon muutakin hommaa joten purin vähän enemmänkin kuin olisi ollut tarve. Oik. Sisälokasuoja, puskuri, syyläri nyt ainakin. Moottorilohkosta kannattaa ensin puhdistaa kierteet johon kompuranjalka kiinnitetään. Ainakin omassani oli ne ruostunut ja paskaa täynnä. Putket saa pujotettua koneen taakse kun irroittaa polttoaineletkun ja -höyryputken sekä moottorin ylätuen. Syyläri on ilmastoidussa hieman pidempi, mutta höyrystimen saa toisestapäästä kiinnitettyä ilmanohjaimeen jolloin orkkis syylärilläkin pärjää. Myöskin flektin kotelo on hieman erilainen, en ole varma mutta muistaakseni tuo vanha otti johonkin kiinni, sain fiksattua tilanteen kääntämällä kotelon 180astetta ja kiinnittämällä flektin moottorin samaan asentoon kuin oli ennenkin.
Johtosarjan liitos on akun vieressä lokasuojassa kiinni, myöskin akussa kiinni oleva relerasia on tässä johtosarjassa mukana.
Huomioita:
Kaikki ilmastoinnin osat on purettaessa syytä suojata ettei likaa pääse putkiin. Asentaessa kannattaisi tiivisteet uusia, siellä oli muistaakseni kolmea eri kokoa o-renkaita. Itselläni oli tiivistesarja(ilmastointijärjestelmiin on ihan omanlaiset o-renkaat) josta nappailin tarvittavat. Tiivisteet kannattaa myös öljytä PAG-öljyllä.
Kuivain kannattaa/täytyy uusia.
Ilmastoidussa on moniurahihna 5 rivinen kun taas ilmastoimattomassa 6. Itselläni on nyt kaksi kertaa käynyt niin että hihnan uloin rivi on rikkoutunut, ilmeisesti linjauksessa on jotain vikaa, kun siellä on muut paitsi kompura 6rivisiä.
Ilmastoidussa on flektin vieressä vastus, purkamassani johtosarjassa tuo oli ohitettu hyppyjohdolla, myöskin flektin toinen rele akunviereisestä rasiasta puuttuu. Noita täytyisi vielä asennella sillä nyt ilmastointi ei kytke flektiä ollenkaan ja häriövalo palaa tuon releen puuttumisen takia. Järjestelmä kyllä toimii kuitenkin.
Myöskin ulkolämpötila-anturi ymmärtääkseni puuttuu, tai ainakaan mittaristoon ei lämpötilaa saa näkyviin. En tiedä sitten miten tuo nyt estää ilmastoinnin kytkeytymisen pakkasella vai estääkö ollenkaan.
Kaikenkaikkiaan homma oli melko helppo, mutta se edellytti sitä että osat pääsi itse purkamaan jotta tiesi mikä menee minnekkin. Tein tuota kolmena päivänä. Yhtenä purin, toisena tein sisäpuolen ja kolmantena moottoritilanpuolen.
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
Hei!
Kiitos tosi seikkaperäisestä selostuksesta!
Kyllä minulle toi on ns mahdoton homma,mutta hyvä,että joku osaa.
Taidan jättää väliin ja ostaa seuraavaksi sellaisen ,jossa on valmiina.
jagge
Kiitos tosi seikkaperäisestä selostuksesta!
Kyllä minulle toi on ns mahdoton homma,mutta hyvä,että joku osaa.
Taidan jättää väliin ja ostaa seuraavaksi sellaisen ,jossa on valmiina.
jagge
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus Alfa 156:een
^ehdottomasti järkevämpää vaihtaa autoa jos se on vaihtoehto. Itselläni ei ollut kun autoa oli tullut laitettua jo liikaa että jaksaisi aloittaa samaa uudestaan.