JTS:n lämmöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

JTS:n lämmöt

Viesti Kirjoittaja julia »

Nyt kun tuli JTS:ni elämän ekat vähän kylmemmät ilmat, niin koneen lämmöt tuntuu jäävän aika alas maantieajossa. Viisari heiluu 70 molemmin puolin, mitenköhan lämpö riittää kunnon pakkasilla. Vanhassa TS:ssä oltiin sentään lähempänä 90:ä talvellakin. Eli onko toiminta normaalia vai vaihdatanko termostaatin?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jos termostaatin vaihdat, niin lämmöt on todennäköisesti siinä 60:n molemmin puolin. :mrgreen:
Tuo 70 on ihan normaali lukema.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jos on takuuta jäljellä niin vaihdata termostaatti. Minulla kävi sama eli lämmöt pyöri 70 molemmin puolin. Termarin vaihdon jälkeen ne pyörivät 80:n molemmin puolin (about 77...88 astetta) kuten pitäneekin. Mittauspiste on sijoitettu niin ikävästi että lämpöjen seilaaminen termostaatin komentojen mukaan näkyy mittarissa. Toisten mielestä hyvä juttu mutta itse en siitä kauheasti perusta.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Itsellä JTS lämpömittari pyörii talvipakkasilla siinä 70 viivan molemmin puolin (~25% pahvipeitto kylaren edessä pakkaskeleillä..).

Alitajunnassa kyllä kalvoi epäily, että Napolin-pata käy liian kylmänä ja tsekkailin Scantoolilla 'coolant temperaturea'. Mittarin ollessa 70-asteen viivan kohdalla, näyttää softa ~80 astetta. Softanäytöllä lämmöt pyörivät ylläkuvatunlaisesti 80...88 asteessa talvikelillä. 'Muutamaa milliä vaille 90'-viisarinäytöllä oli jo 96 astetta softan mukaan.

JTS on kyllä hyötysuhteeltaan aavistuksen parempi kuin perinteinen kone, joten hukkalämpöä ei yhtä paljoa tule.

Tiedä noista, tolla pikkupahvilla varustettuna ja noiden lukemien perusteella tarmostaatti jäi vaihtamatta, ihan hyvin lämpöä riitti matkustamoonkin pakkasilla.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

Näin Teltassakin sanottiin, eli mittari näyttää 10 astetta väärin. Eli ei siitä sen enempää. Pahvia suosittelivat syylärin eteen myös talveksi. Voihan sellaisen laittaa, vaikka vähän autohistorialliselta kuulostaakin...
156 JTS SW '04

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Minulle vaihdettiin termari keväällä, ja nyt lämmöt mittarin mukaan n. 85 astetta, kaupungissa nousee nollakelilläkin 90 asteeseen. Jos tuo 10 asteen heitto pitäisi paikkaansa, ilmeisesti mulla keittää sitten aina stadissa.. saa nähdä kauan toimii, tai olisko taas nopea selitys deltasta? Vai onko termareissa eroja?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei se kone vielä keitä 100 asteessa kun on painetta systeemissä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

taitaa olla lähempänä 110 ennekuin alkaa keittämään, riipuu tietysti minkälaiset nesteet on sisässä korkeammallekin kestäviä on olemassa. Omassa on mitattu heitoksi 5 astetta liian vähän. termareita löytyy myös eri asteisina
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Julia, viedäänkö molemmat takuuvaihtoon termostaatit?

Aion huomenna olla asiasta yhteysdestä Konalan pikahuollon Timoon, ajaa itsekin Alfalla ja luotettava ja hyvä huoltaja, vähän kuin 'omalääkääri'. Tästä termostaatista juttelin hänen kanssaan viime talvena, sanoi, että vaihdetaan, jos lämpö ei sisällä riitä. No siitähän ei tosiaankaan kysymys, kuumaverisenä tarkenen itse kyllä, vähintään kanssa-autoilijat saavat minut kuumenemaan :twisted:.
Jos taas Vesuviuksen juurella tehty kone käy alilämpöisenä täällä porojen maassa, sehän kyllä vie minulta yöunet...

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mun 156:ssa flekti huutaa mittarilämmössä 90, arvasinkin tuon mittarivirheeksi. "normaalilämpö" on 70 :roll:
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin