Uusien talvirenkaiden holtiton ajovakaus
Valvoja: Moderators
Uusien talvirenkaiden holtiton ajovakaus
Ostin ja asensin eilen uudet Goodyearin Ultra Grip 500 nastatalvirenkaat autooni (4kpl). Renkaat ovat kokoa 185/65r15. Ajossa ne kuitenkin käyttäytyvät ihan holtittomasti ja suuntavakavuus on todella heikkoa. Eli jos 60km/h nopeudessa rattia esimerkiksi liikuttelee kevyesti vasemmalta oikealle noin +-5 astetta niin auton käytöstä voisi kuvailla uivaksi luisteluksi. Perä tulee jotenkin myöhässä mukaan käännökseen ja jatkaa sitten siitä vielä "yli". Mitä suurempi nopeus sitä pahemmaksi suuntavakaus muuttuu. Tämä siis vielä ihan jäättömällä tiellä. Ohitustilanteessa käytös oli vielä pahempaa, kun ei tiennyt mihin se auto heilahtaa ja perä tuntui elävän ihan omaa eläämäänsä. Kuormalla ei mielestäni ole vaikutusta asiaan, eli testattu on neljän sekä yhden henkilön miehityksellä.
Eikai tuollainen käytös ole normaalia? Tarkistin rengaspaineiden suositukset manuaalista ja ne ovat nyt noin tasolla 2.3 bar. Uudet renkaat pitää ilmeisesti ajaa "sisään", mutta tarkoittaako se noin huonoa ajovakautta alussa? Pitänee käydä heti maanantaina rengasliikkeessä kysymässä asiasta.
Eikai tuollainen käytös ole normaalia? Tarkistin rengaspaineiden suositukset manuaalista ja ne ovat nyt noin tasolla 2.3 bar. Uudet renkaat pitää ilmeisesti ajaa "sisään", mutta tarkoittaako se noin huonoa ajovakautta alussa? Pitänee käydä heti maanantaina rengasliikkeessä kysymässä asiasta.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ei todellakaan ole normaalia käytöstä. Nuohan ovat hengenvaaralliset, renkaissa jotain pahasti vialla. Kaveri asensi myös saman merkkiset kumit alle jokin aika sitten (BMW 500-sarja) ja valitteli, ettei noilla pysty ajamaan yli 100km/h.
Sanottakoon, että Blizzakin kitkat ovat lievällä mutkatiellä samankokoisia Pirellin P6000 kesäkumeja paremmat.. Testattu vajaan parin markan vauhdissa, kesällä.
Näistä ei kyllä talvikumit parane, ei sitten kirveelläkään.
Sanottakoon, että Blizzakin kitkat ovat lievällä mutkatiellä samankokoisia Pirellin P6000 kesäkumeja paremmat.. Testattu vajaan parin markan vauhdissa, kesällä.

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Mulla on kanssa ollu vuoden verran ug 500:t. Itse en ainakaan mitään erikoista vetelyä ole huomannut ja ihan normaalisti meni vielä 180km/h talviajopäiviltä tultaessaCuore Sportivo kirjoitti:Ei todellakaan ole normaalia käytöstä. Nuohan ovat hengenvaaralliset, renkaissa jotain pahasti vialla. Kaveri asensi myös saman merkkiset kumit alle jokin aika sitten (BMW 500-sarja) ja valitteli, ettei noilla pysty ajamaan yli 100km/h.

Viimeksi muokannut Abarth, 17 Loka 2004, 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Vähän samaa vikaa Bridgestonen uusissa nastarenkaissa, jotka ostin viime talvena. Pientä ohjailua saa tehdä koko ajan, mitään vakavaa vaeltelua ei ole, mutta häiritsevää. Liukkaalla jääkelillä, kun vauhtia on yli 80 km/h, saa ajella melko varovasti. Pienemmillä nopeuksilla ei ole mitään ongelmaa. Ai niin meninpä reippaasti mutkassa, hieman kostea, sula tie, niin auto lähti tasaiseen sivuluisuun, siis asvaltilla. Auto ei edes kallistellut vielä. Onneton sivupito. Muilla renkailla ajokäytös on todella hyvä, joten huonouden täytyy olla ko. renkaissa.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Kai pyörimissuunta on oikein päin?
Kaveri asensi hätäpäissään uudet Pirellinsä väärin päin viime keväällä ja ihmetteli että miten voi olla näin huonot renkaat, souti aika pahasti. Renkaat oikein päin ja johan alkoi lyyti kirjoittaa.
--edit
Niin vai onko näissä uudemmissa talvirenkaissa edes pyörimissuuntia, ainakaan omissa Continental kitkoissa ei ollut...

Kaveri asensi hätäpäissään uudet Pirellinsä väärin päin viime keväällä ja ihmetteli että miten voi olla näin huonot renkaat, souti aika pahasti. Renkaat oikein päin ja johan alkoi lyyti kirjoittaa.
--edit
Niin vai onko näissä uudemmissa talvirenkaissa edes pyörimissuuntia, ainakaan omissa Continental kitkoissa ei ollut...
Tarkistin pyörimissuunnan ja se on oikein. Nivelien väljistymisessäkään vika tuskin on, kun vielä perjantaina kesärenkailla auto oli todella hyvä ajettava.
No, pitää mennä huomenna heti aamulla rengasliikkeeseen kysymään, että mikä on vikana. Todennäköisesti eivät usko pelkkää puhetta vaan pitää käydä koeajolla, mutta epävakaan käytöksen huomaa kyllä jo ihan 60km/h nopeudessa.
100 km maantieajon jälkeen ajosuunta pysyy mielestäni hyvin ja vakaasti, mutta ongelmat alkavat lievissä suunnanmuutoksissa. Eli juuri sellaisissa tilanteissa kuin mitä ohituksissa. Normaalissa kaupunkiajelussa, missä suoritetaan isoja käännöksiä (90 astetta jne), ei ole ongelmia. Kokeilin vielä eri rengaspaineilla (2-2.4), mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta. Ihan kuin renkaiden sivuttaisjäykkyys olisi jotenkin heikko ja loivassa kaarroksessa auton kori ja massa jatkaisivat renkaan pystyakelin yli.TM:n rengastestin mukaan ko. rengas on epävakaa ajettava uraisella tiellä ja kaipaa jatkuvaa korjailua ajosuunnan säilyttämiseksi
No, pitää mennä huomenna heti aamulla rengasliikkeeseen kysymään, että mikä on vikana. Todennäköisesti eivät usko pelkkää puhetta vaan pitää käydä koeajolla, mutta epävakaan käytöksen huomaa kyllä jo ihan 60km/h nopeudessa.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Ja notta saatana... minä kun sijoitin jo. Ja juuri noihin UG500:iin.puuha kirjoitti:Notta perkele. Ite ajattelin sijoittaa "talviturvallisuuden" juuri UG500 kumeihin.
Enpä taidakaan.
Mulla oli e36 bemarissa nuo kyseiset renkaat ja muistikuva on ihan positiivinen. Eihän se BMW tosin kulkenut suoraan kesäpyörilläkään

Itse ostin juuri nastat alle, ja kun sattui TM:n testissä olemaan koekalusto kuin tilaustyönä tehty niin mikseipä sitten ostaisi sen perusteella. Eli ne Continentalin WinterViking:it ostin, koko juuri tuo. Eka reaktio oli että onpas hiljaiset. Matkanopeuksissa ovat saaneet ujelluksen hävitettyä lähes tarkalleen pois. Ehkä se on niin matalataajuista että sekoittuu moottorin ääneen, mene tiedä...Iltalehti kertoi että nastat on sijoiteltu niin, että tuottavat toisilleen vastamelua. Haluaisin kyllä nähdä paperilla miten sen pitäisi toimia, mutta korvakuulolta toimii kyllä. Eivät varmaan rinnakkain kuunneltuna kitkoille pärjää, mutta mun ensireaktio oli tuo. Edellisessä Alfassa oli Hakkapeliitta 2:t ja niissä kyllä ujelluksen taajuus muuttui selkeästi nopeuden funktiona.Kirkinen kirjoitti:Mitäs rengasta pojat suosittelette lämmöllä? Koko tulisi olla 185/65/15. Pirellejä olen harkinnut, mutta täällä Kouvolassa ei taida olla edustusta?
Ohjaus muuttui noiden kanssa hassusti vähän kuin ylitehostetuksi. Johtunee siitä että ovat kapeammat kuin suvikumit (205), ja sulalla kitka tienpintaa kohden on vamaan pienempi kuin kesärenkaalla, kun on kovempi kumi ja nastat. Ei tuo silti ole häirinnyt. Suoralla joutuu ehkä aavistuksen verran korjailemaan suuntaa enemmän kuin kesärenkailla, mutta ei ero ole suuren suuri.
Kunnon liukkaita ei vielä Oulussakaan ole tälle talvea ollut, joten siinä joudun toistaiseksi luottaman lehden sanaan.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Joku juuri mainosti Kouvolassa noita continentalin testivoittajia. Mikähän pulju se oli kun ei ollu vianor eikä euromaster eikä kantolan, Kouvolan Sanomissa oli joku "tarjous". Ei pitäisi olla mikään huono vaihtoehto.
Itse ajelen vielä kaikessa rauhassa noita nokian kitkoja alta pois ainakin tämän talven, ehkä vielä seuraavankin.
Itse ajelen vielä kaikessa rauhassa noita nokian kitkoja alta pois ainakin tämän talven, ehkä vielä seuraavankin.
Ayrton Senna da Silva forever
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Enpä tiedä, päätöksen olen kuitenkin jo tehnyt ja alle on tulossa 90% varmuudella Kleber Kapnorit...
Kohtuuhintaiset ja ominaisuuksiltaan varsin tasapainoiset kumit. Lukemieni testien mukaan hiljaiset ja hyvä ajaa, rengaskauppiaat ainakin julistavat, että Nokian renkaat noita Suomessa tekevät meikäläisille markkinoille ja kuvio on kopio nykyisistä Hakkapeliitoista... Kyseessähän on siis Ranskalainen Michelinin omistama rengasmerkki, joka oli pitkään kova kilpailija kunnes Michelin osti sen -91. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että Hkpl2:sia vihaan yli kaiken, viimetalvena sudittelin nastat veks jo siitä syystä, että meteli otti päähän...
Nyt tulokset sitten näkee kukkarossa 
Kohtuuhintaiset ja ominaisuuksiltaan varsin tasapainoiset kumit. Lukemieni testien mukaan hiljaiset ja hyvä ajaa, rengaskauppiaat ainakin julistavat, että Nokian renkaat noita Suomessa tekevät meikäläisille markkinoille ja kuvio on kopio nykyisistä Hakkapeliitoista... Kyseessähän on siis Ranskalainen Michelinin omistama rengasmerkki, joka oli pitkään kova kilpailija kunnes Michelin osti sen -91. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että Hkpl2:sia vihaan yli kaiken, viimetalvena sudittelin nastat veks jo siitä syystä, että meteli otti päähän...


Ammattina autokauppa
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Blizzakit (kitkat) olivat minun ensimmäisen Alfan ensimmäiset kumit ja minulle niitä kehuttiin vuolaasti. Ehkä ne uutena olivatkin menettelevät, mutta muutaman talven jälkeen ne olivat ihan järjettömän vaaralliset vempulat, pitoa ei ollut yhtään ja jopa suoralla tiellä tuntui kuin auto olisi irti sekä edestä että takaa. Kulutuspintaa niissä oli yhäkin riittävästi. Ajattelin sijoittaa turvallisuuteen ja hankin silloiset testivoittajat UG 500:set. Pitoa tuli valtavasti lisää, mutta minunkin mielstäni ne olivat melko "luirut" alla. Ihan kuin niistä puuttuisi yksi kerros kumia juuri sieltä kyljestä. Viikon totuttelun jälkeen niihin oppi taas luottamaan, eikä tuo ominaisuus enää häirinnyt. Uudessa Alfassa on jotkut Continentalit, joiden talviominaisuuksia en ole vielä päässyt koettamaan, mutta kuivalla asfaltilla ne kulkevat mallikkaasti. Ainoa ero kesärenkaisiin on pieni rapina ja kovemmalla vauhdilla jonkin sorttinen ulina.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mulla on sama kokemus Nokian kesärenkaista, tosin erimerkkisellä autolla. Auto veteli niin että pää kolisi sivuikkunaan. Pakko olla valuvika, rinkulat kuluivat keskeltä.
Meikäläisellä 75-mallissa Gislavedin nastalliset Nord Frost 3 -sarjat kokoa about 185/60 14". Ei valittamista, mutta ei kyllä enempää kuin 500 km ajettukaan.
Meikäläisellä 75-mallissa Gislavedin nastalliset Nord Frost 3 -sarjat kokoa about 185/60 14". Ei valittamista, mutta ei kyllä enempää kuin 500 km ajettukaan.
Soitin rengasliikkeen antamaan numeroon Goodyearin miehelle, joka meinasi, että kuvailemani käytös on ihan normaalia näin lämpimillä säillä (0 .. 3 c). Pitää kuulemma odottaa kylmempiä säitä, sekä lumen ja jään tuloa, niin rengas pääsee oikeuksiinsa ja alkaa toimimaan paremmin. Ja jos ei, niin sitten uudestaan yhteyttä. Paksu ja pehmeä kulutuspinta voimakkaalla lamennoinnilla aiheuttaa sen heikon sivuttaisjäykkyyden tunteen. Näin siis kommentoi Goodyearin edustaja.
Mikäli tuo on siis normaalia käytöstä niin kyseinen rengasmalli, Ultra Grip 500, on mielestäni todella huono ajettava kuivalla/märällä asfaltilla yli 60km/h nopeuksilla. Ainakin tv-mainoksen lause "koska kaikki renkaat eivät ole samanlaisia" on oikeassa
Positiivisena puolena rengas on yllättävän hiljainen ajettava.
Nyt vain siis odotellaan lunta ja jäätä, hrr.
Mikäli tuo on siis normaalia käytöstä niin kyseinen rengasmalli, Ultra Grip 500, on mielestäni todella huono ajettava kuivalla/märällä asfaltilla yli 60km/h nopeuksilla. Ainakin tv-mainoksen lause "koska kaikki renkaat eivät ole samanlaisia" on oikeassa

Positiivisena puolena rengas on yllättävän hiljainen ajettava.
Nyt vain siis odotellaan lunta ja jäätä, hrr.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Melkein kuin Michelinin mainoslause "Onko sinulla renkaat vai Michelinit?"Have kirjoitti:Soitin rengasliikkeen antamaan numeroon Goodyearin miehelle, joka meinasi, että kuvailemani käytös on ihan normaalia näin lämpimillä säillä (0 .. 3 c). Pitää kuulemma odottaa kylmempiä säitä, sekä lumen ja jään tuloa, niin rengas pääsee oikeuksiinsa ja alkaa toimimaan paremmin. Ja jos ei, niin sitten uudestaan yhteyttä. Paksu ja pehmeä kulutuspinta voimakkaalla lamennoinnilla aiheuttaa sen heikon sivuttaisjäykkyyden tunteen. Näin siis kommentoi Goodyearin edustaja.
Mikäli tuo on siis normaalia käytöstä niin kyseinen rengasmalli, Ultra Grip 500, on mielestäni todella huono ajettava kuivalla/märällä asfaltilla yli 60km/h nopeuksilla. Ainakin tv-mainoksen lause "koska kaikki renkaat eivät ole samanlaisia" on oikeassa![]()
Positiivisena puolena rengas on yllättävän hiljainen ajettava.
Nyt vain siis odotellaan lunta ja jäätä, hrr.


- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Olihan kumppareissa tarpeeksi painetta? Nykyaikaiset matalaprofiilit kuluvat nimenomaan keskeltä jos paine on liian pieni, nimimerkillä Yhdet nelivitoset tärvännyt.Seiska5mma kirjoitti:Mulla on sama kokemus Nokian kesärenkaista, tosin erimerkkisellä autolla. Auto veteli niin että pää kolisi sivuikkunaan. Pakko olla valuvika, rinkulat kuluivat keskeltä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Ainakin mulla Contit kuluivat keskeltä kaljuiksi, vaikka kokeilin erilaisiakin paineita. Syynä tähän on varmaan renkaan nastoitus, joka on sijoitettu siten, että rengas kuluu keskeltä ja ei sivuilta. Nastat purevat, mutta kuluvatkin aikalailla ajan mittaan...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Olihan kumppareissa tarpeeksi painetta? Nykyaikaiset matalaprofiilit kuluvat nimenomaan keskeltä jos paine on liian pieni, nimimerkillä Yhdet nelivitoset tärvännyt.Seiska5mma kirjoitti:Mulla on sama kokemus Nokian kesärenkaista, tosin erimerkkisellä autolla. Auto veteli niin että pää kolisi sivuikkunaan. Pakko olla valuvika, rinkulat kuluivat keskeltä.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Ainakin T-nopeusluokan Hakkapeliitta 4:set toimivat 166:ssa loistavasti. Samoin jo pari talvea ajetut Hakkapeliitta 2:set 156:n alla. Ei moitteen sijaa vaikka 156:n äänieristyksellä ja ajohallintajärjestelmällä voisi kitkarengas olla järkevä vaihtoehto. 166:ssa ei rengasmelu liiemmin haittaa ja kun aamulla pitää lähteä liikkeelle samaan aikaan aura- ja suolauskaluston kanssa niin lisäpito tekee hommasta mielekkäämpää eikä tarvitse ottaa mitään kelivarausta.
Hyviä kokemuksia on myös Contin ja Gislavedin renkaista talviolosuhteissa. Gislavedin ekat NordFrostit eivät olleet asfaltilla kummoiset kapineet.
Eli nyt kun M+S 111-nokialaisista saadut huonot kokemukset ovat reilussa kymmenessä vuodessa painuneet unholaan, niin nokialaisia uskaltaa suositella.
Hyviä kokemuksia on myös Contin ja Gislavedin renkaista talviolosuhteissa. Gislavedin ekat NordFrostit eivät olleet asfaltilla kummoiset kapineet.
Eli nyt kun M+S 111-nokialaisista saadut huonot kokemukset ovat reilussa kymmenessä vuodessa painuneet unholaan, niin nokialaisia uskaltaa suositella.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Kirkinen kirjoitti:Tuli stten hommattua Contit Vinter Vikingit hintaan 460€. Toivottavasti ovat hintansa väärtit.Ehkä viikonloppuna alle, jos tarvetta...

