GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Getvonen (916 V6 24v ph1) hyytyi parkkipaikalle pari viikkoa sitten. Sunnuntaina ajelin maalta ilman mitään ongelmia, maanantai-aamuna ei enää käynnistynyt ja poltti ruiskun valoa. Viaksi paljastui muutaman päivän ihmettelyn ja yritys/erehdys toimenpiteiden jälkeen jumittunut bensapumppu. Eilen illalla sain uuden pumpun asennettua, mutta akku oli tyhjentynyt niin että ei jaksanut enää pyörittää. Noo, akku yöksi lataukseen ja tänä aamuna auringon paistaessa suurin toivein akku paikalleen ja autoa käynnistämään ja on the highway...
Vaan mitä vielä! Virrat kun laittoi päälle niin ajoneston valo jäi palamaan ja V-käyrä lähti jyrkkään nousuun . Olin em. yritys/erehdys operaatioissa kokeillut vaihtaa pääreleen uuteen (tosin vielä tuolloin kuvittelin sen olevan polttoainepumpun rele...), joten veklasin vielä kokeeksi noita releitä keskenään ja toiminta on seuraavaa:
1) Alkuperäinen rele: Ajoneston valo palaa, ruiskun valo ei, kone pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa.
2) Tarvikerele: Ajoneston valo sammuu, ruiskun valo jää palamaan ja kone lupailee mutta ei pysy käynnissä.
Huomasin releitä tarkemmin tutkiessani, että kytkentäkaaviot ei olekaan ihan samanlaiset. Alkuperäisessä Bosch-releessä (03 32 014 112) näyttää olevan diodi sarjassa liittimessä 86. Tarvikereleessä on sen sijaan diodi rinnan kelan kanssa liittimissä 85 ja 86.
Pääreleen molemmin puolin olevat bensapumpun ja (ilmeisesti) ilmamäärämittarin releet ovat tyyppiä Bosch 03 32 014 113 ja eroavat pääreleestä siten, että niissä ei ole tuota em. diodia.
Mietin tässä, että hajoitinkohan jotain käyttämällä vääränlaista relettä vai olisiko tuo alkuperäinen päärele vain sattunut menemään rikki renkatessa, vai voiko ajonesto palaa jostain muusta syystä... Onko kukaan kokeillut käyttää tuossa normaalia viisinapaista relettä vai saattaako ECU tykätä kyttyrää? Pikaisella googlauksella ei alkuperäisen kaltaista relettä silmiini sattunut.
Vaan mitä vielä! Virrat kun laittoi päälle niin ajoneston valo jäi palamaan ja V-käyrä lähti jyrkkään nousuun . Olin em. yritys/erehdys operaatioissa kokeillut vaihtaa pääreleen uuteen (tosin vielä tuolloin kuvittelin sen olevan polttoainepumpun rele...), joten veklasin vielä kokeeksi noita releitä keskenään ja toiminta on seuraavaa:
1) Alkuperäinen rele: Ajoneston valo palaa, ruiskun valo ei, kone pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa.
2) Tarvikerele: Ajoneston valo sammuu, ruiskun valo jää palamaan ja kone lupailee mutta ei pysy käynnissä.
Huomasin releitä tarkemmin tutkiessani, että kytkentäkaaviot ei olekaan ihan samanlaiset. Alkuperäisessä Bosch-releessä (03 32 014 112) näyttää olevan diodi sarjassa liittimessä 86. Tarvikereleessä on sen sijaan diodi rinnan kelan kanssa liittimissä 85 ja 86.
Pääreleen molemmin puolin olevat bensapumpun ja (ilmeisesti) ilmamäärämittarin releet ovat tyyppiä Bosch 03 32 014 113 ja eroavat pääreleestä siten, että niissä ei ole tuota em. diodia.
Mietin tässä, että hajoitinkohan jotain käyttämällä vääränlaista relettä vai olisiko tuo alkuperäinen päärele vain sattunut menemään rikki renkatessa, vai voiko ajonesto palaa jostain muusta syystä... Onko kukaan kokeillut käyttää tuossa normaalia viisinapaista relettä vai saattaako ECU tykätä kyttyrää? Pikaisella googlauksella ei alkuperäisen kaltaista relettä silmiini sattunut.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Sen verran täytyy omia puheitaan korjata, että näkyyhän noita alkuperäisiä releitä olevan saamatteella esim. Ebaysta. Releen numero piti kirjoittaa yhteen rimpsuun ilman välilyöntejä...
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Phase 1 GTV:n ajoneston saattaa sekoittaa se, jos sulla on akku paikallaan kun lataat sitä. Kokeileppa ottaa akunkengät irti pariksi tunniksi ja kokeile sen jälkeen uudestaan.
Alfaholismia vuodesta 2001
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Ei auttanut akunkenkien irrotus. En tosin ladannutkaan akkua autossa paikallaan, mutta tulipahan tuokin kokeiltua. Uusi rele on tilauksessa, toivottavasti siitä on apua.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Päärele ja bensapumpun rele uusittu ilman tulosta, ruiskun valo palaa edelleen eikä auto suostu käynnistymään. Konetilassa äheltäessä huomasin, että yksi imusarjan kyljessä oleva murkula pitää aika kovaa sirisevää ääntä kun kääntää virrat päälle. Manuaalin mukaan murkulan oikea nimi on constant idle device actuator. Minulle aivan uusi tuttavuus . Mikä sen tehtävä on ja mistä tietää onko se hajalla?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
oliko tää nyt taas se sama sulake siellä takaluukun verhoilun alla, siellä on semmoisia isoja sulakkeita, maxi mallia, yksi niistä teki mulla juuri saman hommelin, taisi olla 30a maxi sulake.
Ne sijaitsee siis takaluukussa vasemmalla puolella, sen luukun verhoilun alla, takapenkin takana. Starttaa starttaa muttei käynnisty, se on joku ruiskun sulake !!!!
Mulla se hajos kun vaihdoin tulpat ja yksi johto jäi kannen väliin ja otti maihin.
Ne sijaitsee siis takaluukussa vasemmalla puolella, sen luukun verhoilun alla, takapenkin takana. Starttaa starttaa muttei käynnisty, se on joku ruiskun sulake !!!!
Mulla se hajos kun vaihdoin tulpat ja yksi johto jäi kannen väliin ja otti maihin.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 - ei se vaan käynnisty
Peräkontin sulakkeet tarkistin jo alkuvaiheessa ja ehjiä olivat. Varmistin nyt uudestaan yleismittarilla, että pääreleelle tulee virrat joten ei pitäisi olla niistä kiinni. Em. tyhjäkäynnin säätömurkulan (joku tietävämpi voisi kertoa mikä sen oikea suomenkielinen nimi on) irrotin ja putsailin. Säätöläppä ei ollut jumissa ja moottorikin tuntuu toimivan, ainakin läppä aukeaa hieman kun laittaa virrat päälle. Sirinä siis lienee normaalia.
Laitoin vikakoodinlukukaapelin tilaukseen, ehkä sillä viimeinkin selviää missä vika piilee. Pääseekö millään ilmaisohjelmalla kiinni Motronic 3.7.1:een vai onko Multiecuscanin lisenssiversio ainut vaihtoehto?
Laitoin vikakoodinlukukaapelin tilaukseen, ehkä sillä viimeinkin selviää missä vika piilee. Pääseekö millään ilmaisohjelmalla kiinni Motronic 3.7.1:een vai onko Multiecuscanin lisenssiversio ainut vaihtoehto?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Tääl olis kyllä vehkeet, laita vaikka yv jos haluut että tuun piuhoilla ja läppärillä kattoon, ilmeisesti olet Tampereen seudulla ??
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Posti toi kaapelit (USB-OBD2 + 3-pin adapteri) ja netistä asensin multiecuscanin lisenssiverssion ja pääsin ECU:un kiinni ensiyrittämällä. Ensimmäisellä viikakoodien luvulla antoi jonkun pahannäköisen main-jotakin-virheen, jonka hätäpäissäni nollasin kun ajattelin, että se tulee uudestaan näkösälle. No eipä tullut, mutta käynnistysyrityksen jälkeen antoi tämmöistä:
04- Idle actuator opening winding:
A problem is indicated in the Idle Actuator or circuit, or in maintaining the desired idle RPM.
Carry out the Actuator Test. If the test fails check:-
The actuator and the wiring to the ECU for opens, shorts and weak contacts- Presence of battery voltage at the actuator connector. If this is OK check that the actuator itself and the connectors are clean.If the actuator works correctly, check the wiring for intermittent contacts.
NOTE: The code may also be set if the desired Idle RPM can not be reached because of other problems like air leak, idle actuator or air hose blocked, wrong fuel pressure, etc.
The reason for this fault is Open circuit
The current status of the fault is Intermittent / Present
The error counter value is 64
Virtaa ko. murkulalle tulee, koska se tosiaankin alkaa siristä ja kädellä koittaessakin tuntee 'tärinän' kun virrat laittaa päälle. Olisiko tuosta sitten kuitenkin moottori -tai mikä lie solenoidisysteemi onkaan- mennyt jumiin. Ko. actuator testi kylläkin väittää menevänsä läpi...
Voisiko joku GTV:n omistaja keretessään käydä omastaan kokeilemassa siriseekö/täriseekö idle actuator, kun virrat on päällä. Ph1 V6:ssa löytyy siis imusarjan kopan kyljestä, tuulilasin puolelta ja siihen pääsee hyvin käsiksi. Ao. kuvassa kappale nro 1c.
04- Idle actuator opening winding:
A problem is indicated in the Idle Actuator or circuit, or in maintaining the desired idle RPM.
Carry out the Actuator Test. If the test fails check:-
The actuator and the wiring to the ECU for opens, shorts and weak contacts- Presence of battery voltage at the actuator connector. If this is OK check that the actuator itself and the connectors are clean.If the actuator works correctly, check the wiring for intermittent contacts.
NOTE: The code may also be set if the desired Idle RPM can not be reached because of other problems like air leak, idle actuator or air hose blocked, wrong fuel pressure, etc.
The reason for this fault is Open circuit
The current status of the fault is Intermittent / Present
The error counter value is 64
Virtaa ko. murkulalle tulee, koska se tosiaankin alkaa siristä ja kädellä koittaessakin tuntee 'tärinän' kun virrat laittaa päälle. Olisiko tuosta sitten kuitenkin moottori -tai mikä lie solenoidisysteemi onkaan- mennyt jumiin. Ko. actuator testi kylläkin väittää menevänsä läpi...
Voisiko joku GTV:n omistaja keretessään käydä omastaan kokeilemassa siriseekö/täriseekö idle actuator, kun virrat on päällä. Ph1 V6:ssa löytyy siis imusarjan kopan kyljestä, tuulilasin puolelta ja siihen pääsee hyvin käsiksi. Ao. kuvassa kappale nro 1c.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Loka 2008, 19:01
- Car(s): Gtv (916) 3.0 V6 -97, 2 x Alfetta 4D, Alfasud Sprint raato
- Paikkakunta: Tampere
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Otin bensaletkun irti ruiskun jakotukin liittimestä kun epäilin, että vika voisi edelleen olla polttoaineen saannissa. Pumpun pyöriessä letkusta tulee bensaa pienenä liruna, eikös 3 baarilla pitäisi tulla reippaasti suihkuten ?
Olisiko letkuihin mennyt jotain paskaa remontin yhteydessä, suodatin hajonnut/mennyt tukkoon vai kämmäsinköhän jotain pumpun asennuksessa... Onko suodattimen vaihto paha toimenpide, ilmeisesti se löytyy pohjasta oikeanpuoleisen eturenkaan paikkeilta?
Olisiko letkuihin mennyt jotain paskaa remontin yhteydessä, suodatin hajonnut/mennyt tukkoon vai kämmäsinköhän jotain pumpun asennuksessa... Onko suodattimen vaihto paha toimenpide, ilmeisesti se löytyy pohjasta oikeanpuoleisen eturenkaan paikkeilta?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: GTV 916 päärele / main relay S41 tyyppi
Idle actuator on tyhjäkäynninsäätöventtiili, se siis säätää tyhjäkäynnin kierrosnopeutta.
Mutta epäilen sen vian olevan se bensan saamattomuus, tyhjäkäyntimoottori yrittää pitää konetta käynnissä olemattomalla bensalla
Mutta epäilen sen vian olevan se bensan saamattomuus, tyhjäkäyntimoottori yrittää pitää konetta käynnissä olemattomalla bensalla