75:n käsijarruprobleema..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

75:n käsijarruprobleema..

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu eli tuossa aika vasta hankitussa 75:ssa kun ei meinaa saada käsijarrua ottamaan millään...
on hiemanvaikea tapaus allekirjoittaneelle koska aikaisemmin ei yhdessäkään seiskafemassa ole tarvinnut vaihtaa kuin jarrupaloja sekä levyjä taaksekkaan...

eli säädöt on kokeiltu laidasta laitaan ja kuskin puolen satulan vipu herkistetty koska jäi aikaisemmin päälle, männät on myös säädetty juuri oikein eli eivät laahaa ajossa...
voisiko siis olla että vaijeri venynyt hieman liian pitkäksi juuri tuon toisen satulan hirttämisen takia koska eilen ilalla rupesi pikkasen tarttumaan kiinni kun kahvan veti aivan pystyyn tuon vivun herkistämisen jälkeen...käyttöjarru pelaa hyvin..

perkele, saa nähdä meneekö satula vaihtoon... :?
jos siis muilla ollut sama probleema niin mitenkäs tuosta selviää..

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Siellä kardaanitunnelissa on sellanen peltilämiskä minkä läpi kärmävaijeri menee.
Mun autossa oli joku joskus riuhtassu käkkäriä sen verta voimalla, että peltilämiskä oli antanu periksi ja taipunu eteenpäin, jolloin vaijeri ei enää kiristyny tarpeeksi.
Katohan, että onko se vaijerin kiinnitys/ läpivienti antanu sulla periksi. :?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

OK! pitääpäs tarkistaa tuo tuli sitä aika voimalla temottua joten tuossa voipi olla selitys ongelmaan.. :)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no nyt pelaa käppäri muuten mutta vas puolen satulan ulomman männän säätö paskana se kierre tappi pyörii aivan holona reiässä...voi perkeleen perkele... :bad-words:

onkos kukaan purkanut 75:n takasatulaa ja jos on niin mikä siinä satulassa on se heikko lenkki, saako kuntoon vai joutuuko hommaamaan uuden.. :evil:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oon purkanut.Ihme jos on hajonnut inhimillistä voimaa käyttämällä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no itse en sitä sen kummemin ole rusikoinut mutta selvästikkin joku tee se itse mies ollut asialla, saatana... :evil:

käsijarrukin toimimattomuus johtui siitä että satulat oli säädetty päin peetä ja sitten vielä auton pohjassa olevat peltiläpykät joita vasten vaijeri kiristyy etupäästä olivat antaneet periksi.. niille kun antoi hieman kipeää ja satuloiden säädöt sai kohdilleen tuota yhtä hajallaan olevaa mäntää lukuunottamatta niin rupesi skulaamaan..

sen verran tuo toinenkin satula kylläpitää että melko kovasti pitää kahdella kädellä vääntää että ratas pyörähtää...
taidan käydä yrittämässä leimaa tuli hylkytuomio tai sitten ei..muuten auto onkin kondiksessa..

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

90 kirjoitti:no nyt pelaa käppäri muuten mutta vas puolen satulan ulomman männän säätö paskana se kierre tappi pyörii aivan holona reiässä...
Eikös tuon säätöruuvin saa "holoksi", kun pyörittää sitä liikaa auki? Ainakin kesällä säädellessä moisen huomasin. Vaati aika monta kierrosta takaisinpäin ennen kuin ruuvissa tuntui vastetta ja säätö alkoi toimimaan. Sitä en toki muista, mihin suuntaan tuon vasemman satulan ulommaisen säädön "auki" ja "kiinni" ovat. Jotain ohjeistusta löytyy täältä: http://www.clanger9.org.uk/alfa/brakes/rear.html

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pitänee yrittää vielä..mutta tuo tappi jolla mäntä säädetään heiluu vielä pysty ja vaakasuunassa jonkin verran joten luulisin että on ironnut kokonaan... :?
mutta yittänyttä ei laiteta... :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minä avasin nuo omastani viime talvena, tuo ulompi säätöruuvi taisi olla ihan oikeakätisillä kierteillä ja säätöruuvi oli männän ja satulan välissä, eli ei saa ilman männänirroitusta pois. Voisi olla että mäntä on "karannut"ja nyt ruuvia ei tahdo saada lähtemään kierteilleen. Taikka jos se on tosiaan poikki, en kyllä keksi kuinka sen saa katkaistua :shock:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:Minä avasin nuo omastani viime talvena, tuo ulompi säätöruuvi taisi olla ihan oikeakätisillä kierteillä ja säätöruuvi oli männän ja satulan välissä, eli ei saa ilman männänirroitusta pois. Voisi olla että mäntä on "karannut"ja nyt ruuvia ei tahdo saada lähtemään kierteilleen. Taikka jos se on tosiaan poikki, en kyllä keksi kuinka sen saa katkaistua :shock:

juu itsekkin epilen että säätöruuvi on karannut irti männästä.
auttaisikohan jos männän vääntäisi sisään ja koettaisi sitten saada ruuvin huulille..
ei millään viitsisi ruveta enää iroittamaan kun muuten systeemi pelaa..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Varmaan onnistuu kun pitää ruuvin suorassa. Tuli mieleeni että nuo satulan puoliskothan on neljällä ruuvilla yhdessä. Mahtoikohan kannat olla ulospäin? Silloinhan tuo satulan ulkolimppu olisi helppo ottaa kätöseen ja tutkia :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

lisäksi sieltä uupui se muovinen suojaruuvi kokonaan ja lukitusmutteri oli hieman tarttunut kiinni säätöruuviin, oli siis päässyt hieman ruostumaan jumiin..
juu kannat olivat muistaakseni ulospäin joten siinä mielessä olisi kyllä helppo purkaa tuo ulkopäätu iralleen..tuon peen antaman linkin takaa löytyneen räjäytyskuvan perusteella ei ole kovin kummoinen homma, mutta katsotaan kunahn saan taas auton nosturille.. :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Halkaisiminenhan on virallisesti ehdottomasti kielletty. :? .Itse en ole kyllä halkaissutkaan sen saa muutenkin kunnostettua.Jos sulla mäntä tosi ulkona niin varmastikkin sitten hypännyt pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

sinänsä jännä että käyttöjarru pelaa mutta käsijarru ei ja käsijarrunkin kohdalla asia ilmenee niin että sisempi mäntä painaa laikan melko puneelle kun toisenpuolen mäntä jää niin sisään ettei jarrulaikka vastaa mihinkään..
kyllähän tuon käppärin saa ottamaan kun säätää sisemmän männän todella ulos mutta sitten jää laahaamaan.. :silly:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Halkaisiminenhan on virallisesti ehdottomasti kielletty. :?
Onko todella noin?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos jollakin eri tietoa niin saa korjata, tai eihän siihen yleensä täällä lupia tarvita. :-D .
Eli ei laissa kielletty mutta jarruvalmistajat ja korjausohjeet sen kieltää.Vaikka ed.työnantajalla oli kaikki mahdolliset systeemit niin satuloita ei halkaistu.Muistelisin että vaatii sen jälkeen ehdoton puhtaus, uudet pultit,tiivisteet,tarkan kiristys momentin(työohjeet yleensäkkin) ja koeponnistuksen useampaan sataan bariin.(Mahdolliset puhallukset ja maalaukset).
Vaikee sanoa paljonko todellista kämmisen mahdollisuutta ja paljonko vaan varmuudeksi kielletty juttua. Varmaan netistä joku viisas löytäis "faktankin" jutusta.Toisaalta kunnostushan onnistuu muutenkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

En väitä vastaan, mutta ihmettelen vaan mitä siinä oikein voi kämmiä. Olen aina halkaissut satulat joka vehkeestä joihin olen tiivisteitä vaihtanut. Tasopinnathan ovat todella tasaiset ja nestekanavien ympätillä tiivistysrenkaat. Momentiksikaan ei voi ihan ihmeellisiä tarjota kun pultit ovat vain 6mm vahvuisia. No hyvin ne mulla on pitäneet ja aina toimineet paremmin kuin ennen korjausta. Mielestäni tuo ei ole yhtään sen kriittisempi paikka mennä sorkkimaan kuin vaikkapa jarrupaineensäädin tai pääsylinteri, ihminenhän nekin vain on kasannut, usein vielä vittuuntunut duunari :mrgreen:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Juu, eipä tuo takajarrusatula munkaan mielestä niin kriittinen paikka sentään ole :shock:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Periaatteessa varmaan ihan totta.Varmaan kohteita millä ei kannata aloittaa mekaanikon uraansa,vaikka en 90:stä aloittelijaksi uskokkaan. :lol:
Toisaalta se kunnostus onnistuu halkaisemattakin.Tosin en tiedä paljonko halkaisu helpottaa remonttia kun en ole halkaissut ja auton alla toimiessa on tietysti suurempi vaara saada väliin jotain roskaa yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin