GTV-kokemuksia?
Valvoja: Moderators
GTV-kokemuksia?
(Eiköhän tuo hakutoiminto toimi, vai eikö täällä muka tosiaan ole keskusteltu GTV:stä...?)
No olen nyt iskenyt silmäni GTV:hen. Tai se on tapahtunut jo kauan sitten, mutta nyt sain päähäni, että sellaisenhan voisi jopa ostaa, niitä kun saa nykyään jo aika halvalla. Moottorin täytyy olla 3.0 joita löytyy muutama Suomesta. Yhtään 3.2 -mallia en ole löytänyt.
Kokemuksia? Meneekö kytkin 120 000 km:n kohdalla kuten 156 V6:ssa vai jo ennemmin vai vasta myöhemmin? Muita todennäköisiä sudenkuoppia?
Myin 156 2.0 Twin Sparkin vm. -99 pois kesällä 2009 kun tuntui että se rupeaa hajoamaan joka paikasta yhtä aikaa, oli ajettu 180 000 km. Vaihdoin 156 2.5 V6:seen vm. -04 jonka myin pois viime syksynä juuri ennen kallista jakopään huoltoa, kilometrejä 140 000.
Nyt siis kiikarissa kolme GTV-yksilöä, joilla ajettu noin 180 000 km (-98), 150 000 km (-99) ja 90 000 km (-01). Mitä mieltä raati on?
No myyjät tietysti lukevat tämän ja kertovat omat näkemyksensä.
No olen nyt iskenyt silmäni GTV:hen. Tai se on tapahtunut jo kauan sitten, mutta nyt sain päähäni, että sellaisenhan voisi jopa ostaa, niitä kun saa nykyään jo aika halvalla. Moottorin täytyy olla 3.0 joita löytyy muutama Suomesta. Yhtään 3.2 -mallia en ole löytänyt.
Kokemuksia? Meneekö kytkin 120 000 km:n kohdalla kuten 156 V6:ssa vai jo ennemmin vai vasta myöhemmin? Muita todennäköisiä sudenkuoppia?
Myin 156 2.0 Twin Sparkin vm. -99 pois kesällä 2009 kun tuntui että se rupeaa hajoamaan joka paikasta yhtä aikaa, oli ajettu 180 000 km. Vaihdoin 156 2.5 V6:seen vm. -04 jonka myin pois viime syksynä juuri ennen kallista jakopään huoltoa, kilometrejä 140 000.
Nyt siis kiikarissa kolme GTV-yksilöä, joilla ajettu noin 180 000 km (-98), 150 000 km (-99) ja 90 000 km (-01). Mitä mieltä raati on?
No myyjät tietysti lukevat tämän ja kertovat omat näkemyksensä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: GTV-kokemuksia?
Itseltäni tule muutamanpäivän päästä myyntiin -99 3.0 113tkm
Nopeella kaupalla hinta tulee varmasti olemaan muita alhaisempi.
Jotta ei menis ihan mainokseksi niin jatketaan privana.
GTV on ajoltaan mahtava, tiloiltaan ei
Mulla oli aikanaan turbo GTV kattoluukulla ja jouduin ajamaan pää kenossa. Olen 180cm mutta pitkäselkäinen. Tämä nykyinen on ilman kattoluukkua ja mahdun ihan hyvin.
Juuri tänään avasin tuon 113tkm ajetun kytkimen ja olihan se ihan loppu, levyssä ei juuri yhtään kulutuspintaa ja laakeri mennyt lähes paineasetelmasta läpi, myöskin painelaakeri oli alkanut purkautumaan.
-Harri-
Nopeella kaupalla hinta tulee varmasti olemaan muita alhaisempi.
Jotta ei menis ihan mainokseksi niin jatketaan privana.
GTV on ajoltaan mahtava, tiloiltaan ei

Mulla oli aikanaan turbo GTV kattoluukulla ja jouduin ajamaan pää kenossa. Olen 180cm mutta pitkäselkäinen. Tämä nykyinen on ilman kattoluukkua ja mahdun ihan hyvin.
Juuri tänään avasin tuon 113tkm ajetun kytkimen ja olihan se ihan loppu, levyssä ei juuri yhtään kulutuspintaa ja laakeri mennyt lähes paineasetelmasta läpi, myöskin painelaakeri oli alkanut purkautumaan.
-Harri-
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: GTV-kokemuksia?
Getvonen on omasta mielestäni se 1 vaihtoehto, itse joudun tyytymään tessuihin, ihan kulutuksen takia, kun kilometrejä kertyy kesäisin paljonkin. Tällä hetkellä on spideri ja gtv kaivellut mieltä heti edellisen myytyäni pois. Joten viikko sitten sellainenkin saapui taas perheeseen...
Olen 182 mutta lyhyt selkäinen, ei ongelmia tilojen suhteen ja pääkin pysyy suorassa
Mitä sitä makuasioista enempää, mielestäni se on parhaan näköinen "nyky" Alffa, ei paras radalla, mutta siedettevä.
tykkään
Olen 182 mutta lyhyt selkäinen, ei ongelmia tilojen suhteen ja pääkin pysyy suorassa

Mitä sitä makuasioista enempää, mielestäni se on parhaan näköinen "nyky" Alffa, ei paras radalla, mutta siedettevä.
tykkään

Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: GTV-kokemuksia?
Hieno auto. Omaani meni kytkin vaihtoon noin 150tkm kohdalla, en tiedä kestäisikö paremmin jos olisi vaihdettu gta:n kytkin. Parhaana puolena pidin ehdottomasti ääniä ja ulkonäköä, menohalujahan vois aina olla enemmän
Tuo 90tkm ajettu lienee se Kokkolan hopeinen yksilö? Oon koeajanu sen joskus noin 4v sitten, samalla myyjällä oli ja hintapyyntö jotain 15te muistaakseni ja parikin rapsaa siitä kirjottanu. Ehkä haulla jostakin löytys, en kehtaa enää kirjottaa, kun on sen verran aikaa ettei tarkkaan enää muista.

Tuo 90tkm ajettu lienee se Kokkolan hopeinen yksilö? Oon koeajanu sen joskus noin 4v sitten, samalla myyjällä oli ja hintapyyntö jotain 15te muistaakseni ja parikin rapsaa siitä kirjottanu. Ehkä haulla jostakin löytys, en kehtaa enää kirjottaa, kun on sen verran aikaa ettei tarkkaan enää muista.
Re: GTV-kokemuksia?
Joo varmaan sama kärry. Mitähän tarkoitat raportilla - oletko kirjoitellut tänne vai jotain lehtijuttuja tms?routasydän kirjoitti:Tuo 90tkm ajettu lienee se Kokkolan hopeinen yksilö? Oon koeajanu sen joskus noin 4v sitten, samalla myyjällä oli ja hintapyyntö jotain 15te muistaakseni ja parikin rapsaa siitä kirjottanu.
Onko se siis todella ollut samassa liikkeessä myytävänä jo neljä vuotta ja hinta on tippunut sinä aikana viisi tonnia? Aika pitkänsitkeää kaupankäyntiä...
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: GTV-kokemuksia?
Tänne ihan koeajorapsaa vaan. Muistaakseni myyjän mukaan Luxemburgista kotoisin oleva yksilö, joka tuotu Suomeen ja sitten kaveri vaihtoi Kokkolassa firebirdiin. Autossa toimi kaikki, sisustassa oli nahkoissa kyllä sanomista, tosin hyvällä pesulla ja hoitoaineilla varmasti täysin pelastettavissa. Merkit kulahtaneet. Jotain lievää pintaruostetta sanoi lokasuojien yläpuolella olevan, näytti itse, en olisi huomannut. Kone tuntui terveeltä. Kääntyessä ratin ääriasennosta kuului jokin narina.Clutch kirjoitti:Joo varmaan sama kärry. Mitähän tarkoitat raportilla - oletko kirjoitellut tänne vai jotain lehtijuttuja tms?routasydän kirjoitti:Tuo 90tkm ajettu lienee se Kokkolan hopeinen yksilö? Oon koeajanu sen joskus noin 4v sitten, samalla myyjällä oli ja hintapyyntö jotain 15te muistaakseni ja parikin rapsaa siitä kirjottanu.
Onko se siis todella ollut samassa liikkeessä myytävänä jo neljä vuotta ja hinta on tippunut sinä aikana viisi tonnia? Aika pitkänsitkeää kaupankäyntiä...
Kaikenkaikkiaan perusryhdikäs peli. Tuolloin jäi itsellä kauppaan hinnan vuoksi ja toisaalta halusin phase1 vaiheen auton.
En tiedä sitten missä kunnossa tällä hetkellä.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: GTV-kokemuksia?
Mulla on ollut pari kokonaista kesää + tämän alkukesän GTV 2.0TS. Tykkään autosta vaikka se
- on ahdas (pää katossa, mitätön takakontti)
- on meluisa (renkailla voinee vaikuttaa jotain mutta ikkunoiden tuulensuhinoille ei kannata edes yrittää tehdä mitään)
- on huonopenkkinen (liukkaat ja huonosti muotoillut nahkapenkit, vähän säätöjä ja kummallinen ajoasento)
- on hidas (tähän sentään voi vaikuttaa kun valitsee pellin alle minkä tahansa V6:n)
- on keulapainoinen (tähänkin voi vaikuttaa, 1.8 ja 2.0 TS/JTS vähiten huonot tässä suhteessa)
- syö tehokkaasti eturenkaita (keulapainoisuus + liikaa tehtäviä etupyörille: ohjaus, veto, jarrutus)
- on huoltokuluiltaan typerä (jakopää 3v/60.000 km, hinta teetettynä n. 600e eli 200e/kesä)
- kuluttaa öljyä (litra kymppitonnilla ei tosin ole paljon jos vertaa VAG TSI-koneisiin)
- ei ole suunniteltu käyttöliittymältään niin pitkälle kuin saksalaiset (esim. tankin luukun saa auki mittariston vierestä mutta takakontin saa auki vain a) avaimella tai b) hanskalokeron napilla silloin kun auto ei ole käynnissä)
Luonnetta GTV:ssä on paljon ja juuri se kuittaa nuo kaikki edelliset kohdat.
- on ahdas (pää katossa, mitätön takakontti)
- on meluisa (renkailla voinee vaikuttaa jotain mutta ikkunoiden tuulensuhinoille ei kannata edes yrittää tehdä mitään)
- on huonopenkkinen (liukkaat ja huonosti muotoillut nahkapenkit, vähän säätöjä ja kummallinen ajoasento)
- on hidas (tähän sentään voi vaikuttaa kun valitsee pellin alle minkä tahansa V6:n)
- on keulapainoinen (tähänkin voi vaikuttaa, 1.8 ja 2.0 TS/JTS vähiten huonot tässä suhteessa)
- syö tehokkaasti eturenkaita (keulapainoisuus + liikaa tehtäviä etupyörille: ohjaus, veto, jarrutus)
- on huoltokuluiltaan typerä (jakopää 3v/60.000 km, hinta teetettynä n. 600e eli 200e/kesä)
- kuluttaa öljyä (litra kymppitonnilla ei tosin ole paljon jos vertaa VAG TSI-koneisiin)
- ei ole suunniteltu käyttöliittymältään niin pitkälle kuin saksalaiset (esim. tankin luukun saa auki mittariston vierestä mutta takakontin saa auki vain a) avaimella tai b) hanskalokeron napilla silloin kun auto ei ole käynnissä)
Luonnetta GTV:ssä on paljon ja juuri se kuittaa nuo kaikki edelliset kohdat.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: GTV-kokemuksia?
Omassa meni kytkin vaihtoon kaksi kesää sitten 135tkm mittarissa. Muita ongelmakohtia näillä metreillä on takapään puslat, olivat täysin loppu omasta. Jos kuuluu kolahduksia takapäästä niin kannattaa pikaisesti vaihtaa niitä ettei tuhoa takakelkkaa. Itse laitoin powerflexit eli jäykistin takapään, alkuperäisillä puslilla takapää on myötä ohjautuva. En huomannut paljonkaan muutosta ajettavuuteen. Muita paikkoja mitä kannattaa tarkistaa on öljynlauhdutin apparin puolella etunurkassa ettei ole työntämässä öljyt pihalle ruostuneista putkista. Kytkimen sylinterit sekä phase 1 lämppärin venttiili on pari muuta tyyppivikaa, itellä jälkimmäinen ongelmana tällä hetkellä. Ja jos haluaa pitää auton niin takalasin lämppäriä ei kannata käyttää ellei modifioi kytkentöjä, saattaa polttaa koko auton. Alfaowner.com sivulla löytyy juttua. Ite olen ollut tyytyväinen, kulkee mukavasti v6 koneella ja kääntää katseita liikenteessä.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: GTV-kokemuksia?
Käytin omani eilen katsastuksessa, mittarissa 143tkm ja lienevät ihan oikeatkin kilsat koska auto on Suomeen uutena myyty ja historia on tiedossa. Takapään puslissa ei ollut sanomista ja itseasiassa missään päin autoa ei ollut mitään sanomista. Pakoputken kunto on huono eli sekin on kulutusosa. Vakioputkistoja kai saa, etenkin harrastajilta käytettynä, mutta kai se Novitec tms. aftermarketputkisto on "the juttu" näissä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: GTV-kokemuksia?
Niin kai, ainakin teinipoikaosastollaTeroPee kirjoitti:Käytin omani eilen katsastuksessa, mittarissa 143tkm ja lienevät ihan oikeatkin kilsat koska auto on Suomeen uutena myyty ja historia on tiedossa. Takapään puslissa ei ollut sanomista ja itseasiassa missään päin autoa ei ollut mitään sanomista. Pakoputken kunto on huono eli sekin on kulutusosa. Vakioputkistoja kai saa, etenkin harrastajilta käytettynä, mutta kai se Novitec tms. aftermarketputkisto on "the juttu" näissä.

Omaan makuun liian kovat äänet niissä yleensä niin bensalla kuin dieselissäkin.
Jt

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: GTV-kokemuksia?
Reilun vuoden verran ollut ajossa - lähinnä junnujen käytössä - 2,0 TS 2001. Kiva pelihän tuo on, mutta auttamatta alitehoinen. V6 olisi hieno, mutta se massa keulalla.
Onko Suomessa kellään kokemuksia näistä Autodeltan remmiahtimista ja onko ketään joka noita asentaa (paitsi se kätevä mies):
http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=587" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuttu asennutti Lancia Betan 2-litraiseen Eatonin ahtimen, joten ei kai tuo ihan tekemätön paikka olisi...
Onko Suomessa kellään kokemuksia näistä Autodeltan remmiahtimista ja onko ketään joka noita asentaa (paitsi se kätevä mies):
http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=587" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuttu asennutti Lancia Betan 2-litraiseen Eatonin ahtimen, joten ei kai tuo ihan tekemätön paikka olisi...
Viimeksi muokannut TTi, 03 Kesä 2013, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TTi
Re: GTV-kokemuksia?
Itseäni kommentoiden. GTV:ssä taitaa tuo vähäpäästöisyys tulla vastaan, jolloin ahtimen asentaminen edellyttää uusia päästömittauksia, ja aiheuttaa kohtuuttomat kustannukset.
Vanhassa Betassa ei tuota probleemaa.
Vanhassa Betassa ei tuota probleemaa.
TTi
Re: GTV-kokemuksia?
Nonnih. Elämä ei nyt tiedä, mitä tarjoaisi meikäläiselle. Auton ostosuunnitelmat ovat toistaiseksi jäissä, kun ei tiedä miltä mantereelta sitä löytää itsensä.
Kiitos kaikille kommenteista, vihjeistä ja tarjouksista. Ehkä palaan vielä asiaan - mikäs kiire tässä.
Kiitos kaikille kommenteista, vihjeistä ja tarjouksista. Ehkä palaan vielä asiaan - mikäs kiire tässä.