Alfalla enduranceen?
Valvoja: Moderators
Alfalla enduranceen?
Tuli tuossa mieleen, miten kilpailukykyinen kampe Alfa olisi noissa Endurance-karkeloissa? Eli kuuden tunnin kestävyys-rata-ajoja melkein vakioilla autoilla, joiden muuttelu originaalista tarkoin rajoitettua.
Näytti listojen mukaan olevan pari 75:sta, 2,0 ja 3,0, sekä yksi GTV. Noin syvällisemmin tietämättä kaikkia Alfan ominaisuuksia, tuntuisi 75:n olevan kohtuullinen vaihtoehto. Tehoa saattas olla riittävästi ja ajo-ominaisuuksia ei ilmeisesti kannata kyseenalaistaa. Minkälaiset jarrut 2.0 TS:ssä on vakiona. Mites muut mallit? 33:sta ei taida löytyä riittävän tehokasta?
75:ia sais varmaan kohtuu hintaan, kuten jotain 325:a bemuja. Yleisesti luokassa näyttäs olevan eniten 325:a bemuja ja sitten muita, esim. GSI kadetteja, Civic CRX:iä jne.
Tällaisia ajatusleikkejä on mukava pyöritellä siideripullon kanssa saunan lämpiämistä odotellessa.
Pistäkääs kommenttia, jos on kokemuksia. Kaveripiirissä on aina ollut puhetta kys. "köyhän miehen" rataluokasta ja varmaan porukka olisi jo kasassa, jos radat olisi lähempänä...
Näytti listojen mukaan olevan pari 75:sta, 2,0 ja 3,0, sekä yksi GTV. Noin syvällisemmin tietämättä kaikkia Alfan ominaisuuksia, tuntuisi 75:n olevan kohtuullinen vaihtoehto. Tehoa saattas olla riittävästi ja ajo-ominaisuuksia ei ilmeisesti kannata kyseenalaistaa. Minkälaiset jarrut 2.0 TS:ssä on vakiona. Mites muut mallit? 33:sta ei taida löytyä riittävän tehokasta?
75:ia sais varmaan kohtuu hintaan, kuten jotain 325:a bemuja. Yleisesti luokassa näyttäs olevan eniten 325:a bemuja ja sitten muita, esim. GSI kadetteja, Civic CRX:iä jne.
Tällaisia ajatusleikkejä on mukava pyöritellä siideripullon kanssa saunan lämpiämistä odotellessa.
Pistäkääs kommenttia, jos on kokemuksia. Kaveripiirissä on aina ollut puhetta kys. "köyhän miehen" rataluokasta ja varmaan porukka olisi jo kasassa, jos radat olisi lähempänä...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Inttikaveri yritti saada mut mukaan pari vuotta sitten, silloin autona olisi käytetty Pösön MI16. Köyhyys hoiti homman eikä tarvinnu sen enempää miettiä Viimeksi kun puhuin hänen kanssa hän höpisi että lähtisivät 75:lla ajamaan. En ole pitkään aikaan ollut yhteydessä joten en tiedä ajavatko vai ei.
Toinen tuttu ajoi viime kaudella vuokra 325:lla. Ei ollut muistaakseni pahan hintanen. Auto ajovalmiina paikalle ja ei muuta kuin kovaa ajoa, mitää ei tarvinnu ite tehdä. Valitti vain silloin että sen verran tumpeloita on mukana että meinaa hermot mennä kun 5 kierrosta perässä oleva blokkaa ihan törkeästi kun koittaa ohi. Ei kestäisi meikäläisen hermot
Viime vuonna alkoi vtec hondut olemaan niin vanhoja että taisivat jyrätä sen kauden. Muutenkin karkaa taas kustannuspuoli kun jollain on aina varaa laittaa huippualusta jne.
Mitään kolmelitrasta ei varmaan kannata laittaa noin taloudellisesti ajatellen, vaikka onhan se hauskempaa ajaa kovaa ja tankata useammin 33:stakin mietin jossain vaiheessa mutta ei oikein 16V teho/paino suhteella päästä kovin pitkälle.
Siinä mitä tuli päähän näin selvänä, eilisen jälkeen joutuu ottaa vähän lepoa
Mukava topicci idea! Jotain ratahommaa olisi kiva harrastaa, seabasin kanssa ollaan mietitty karting auton hankkimista, tuli ajeltua ihan säännöllisesti sisäkartinkia jokunen vuosi sitten. Eikä oltu ihan turhia jätkiä
Toinen tuttu ajoi viime kaudella vuokra 325:lla. Ei ollut muistaakseni pahan hintanen. Auto ajovalmiina paikalle ja ei muuta kuin kovaa ajoa, mitää ei tarvinnu ite tehdä. Valitti vain silloin että sen verran tumpeloita on mukana että meinaa hermot mennä kun 5 kierrosta perässä oleva blokkaa ihan törkeästi kun koittaa ohi. Ei kestäisi meikäläisen hermot
Viime vuonna alkoi vtec hondut olemaan niin vanhoja että taisivat jyrätä sen kauden. Muutenkin karkaa taas kustannuspuoli kun jollain on aina varaa laittaa huippualusta jne.
Mitään kolmelitrasta ei varmaan kannata laittaa noin taloudellisesti ajatellen, vaikka onhan se hauskempaa ajaa kovaa ja tankata useammin 33:stakin mietin jossain vaiheessa mutta ei oikein 16V teho/paino suhteella päästä kovin pitkälle.
Siinä mitä tuli päähän näin selvänä, eilisen jälkeen joutuu ottaa vähän lepoa
Mukava topicci idea! Jotain ratahommaa olisi kiva harrastaa, seabasin kanssa ollaan mietitty karting auton hankkimista, tuli ajeltua ihan säännöllisesti sisäkartinkia jokunen vuosi sitten. Eikä oltu ihan turhia jätkiä
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Samaa on tullut mietittyä täälläkin, ei tuon luulisi olevan kamalan kallista niin kauan kun ei ihan kiukulla ajeta voitosta. Kunhan pöristellään ja lasketaan jokainen ohitettu katiska pieneksi voitoksi Toistaiseksi on kuitenkin krooninen köyhyys ja tallin puute estänyt viemästä ajatusta tuon pitemmälle.
Omassakin mielessä on ollut tuo 325 Puimuri. On sikäli helppo auto että varaosia saa kympillä kolme, joka niemennotkossa ja saarelmassahan on vähintään muutama korin/tekniikanvaihtohylsy. Suorituskykykin riittänee, ja kai tuolla suunnilleen pysyy asfaltoidulla osalla maisemaa. 75 Turbo olisi mielenkiintoisempi peli, mutta ensinnäkään niitä ei Euroopassakaan näytä kasvavan puissa, toisekseen osat saattavat olla jonkin verran kalliimpia ja kolmanneksi tuo olisi liian kiva vehjes radalla rässittäväksi
Omassakin mielessä on ollut tuo 325 Puimuri. On sikäli helppo auto että varaosia saa kympillä kolme, joka niemennotkossa ja saarelmassahan on vähintään muutama korin/tekniikanvaihtohylsy. Suorituskykykin riittänee, ja kai tuolla suunnilleen pysyy asfaltoidulla osalla maisemaa. 75 Turbo olisi mielenkiintoisempi peli, mutta ensinnäkään niitä ei Euroopassakaan näytä kasvavan puissa, toisekseen osat saattavat olla jonkin verran kalliimpia ja kolmanneksi tuo olisi liian kiva vehjes radalla rässittäväksi
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
...ja turbovehkeethän ovat kiellettyjä joten se siitäScuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 Turbo olisi mielenkiintoisempi peli, mutta ensinnäkään niitä ei Euroopassakaan näytä kasvavan puissa, toisekseen osat saattavat olla jonkin verran kalliimpia ja kolmanneksi tuo olisi liian kiva vehjes radalla rässittäväksi
Mitä kustannuspuoleen tulee niin pari vuotta sitten kaveri höpisi että rahaa menisi autoon ja ekaan kauteen n.40tmk jolloin tehtäisiin kaikki itse. Sitten tarvii trailerin ja vetoauton, ja iso kasa bensa rahaa kun skaboja ei ihan ajeta takapihalla..
Mutta seuraavan kerran kun joku tarjoaa ajajapaikkaa niin täytyy miettiä kunnolla uudestaan
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No pahus... Miksi kaikki kiva on aina kiellettyä tai epäterveellistä?Rolle kirjoitti:...ja turbovehkeethän ovat kiellettyjä joten se siitä
75 TS olisi varmaan "helpoin" Alfa, mutta taitaa olla tuossa porukassa jo vähän alitehoinen? Kakkosen synkroja saattaisi muuten mennä aika tiuhaan
- Epäkelpokeräilijä -
Loota pitäiskin olla N-ryhmän palikoilla taikka ihan A-ryhmäläisen.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No pahus... Miksi kaikki kiva on aina kiellettyä tai epäterveellistä?Rolle kirjoitti:...ja turbovehkeethän ovat kiellettyjä joten se siitä
75 TS olisi varmaan "helpoin" Alfa, mutta taitaa olla tuossa porukassa jo vähän alitehoinen? Kakkosen synkroja saattaisi muuten mennä aika tiuhaan
N-ryhmän sisäkalut oli jotain 1000eken paikeilla ja A-ryhmän tuplahinta.
Nythän varmaankin puhutaan Endurance Saloon -luokasta (eli ei myyntivelvoitetta). Kyllähän sellaistakin olisi ihan kiva ajella. Alfa 75 voisi olla paras valinta - onhan sitä euroopassa käytetty kaikennäköisissä rataluokissa. Varaosat ovat vaan alfassa melko kalliit verrattuna bemareihin ja hondiin... Sinänsä jarrut, laakerit, vaihteisto on varmaan ne pahiten kärsivät osat tuossa hommassa. Moottorit tuntuvat kestävän todella hyvin kun niitä ei ole viimeiseen asti viritetty. Miten paljon 75:sta irtoaa tehoa vakiona?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
75ts:148hv kat:142hv turbo:155-165hv 3.0:188hv , lisäksi tietysti kaasarikoneet 1.6-2.0:110-130hv. Ne vaihteiston synkat ei tosiaan kestä rääkkiä, muutenhan laatikko kyllä kestää..BSTR kirjoitti:Nythän varmaankin puhutaan Endurance Saloon -luokasta (eli ei myyntivelvoitetta). Kyllähän sellaistakin olisi ihan kiva ajella. Alfa 75 voisi olla paras valinta - onhan sitä euroopassa käytetty kaikennäköisissä rataluokissa. Varaosat ovat vaan alfassa melko kalliit verrattuna bemareihin ja hondiin... Sinänsä jarrut, laakerit, vaihteisto on varmaan ne pahiten kärsivät osat tuossa hommassa. Moottorit tuntuvat kestävän todella hyvin kun niitä ei ole viimeiseen asti viritetty. Miten paljon 75:sta irtoaa tehoa vakiona?
niin olihan vielä 2.5v6:156hv
Viimeksi muokannut Jappe, 27 Huhti 2003, 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfaholic -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hmm... Saloon-luokasta todetaan "ahtaminen on kielletty" kun taas Racing-luokasta vastaavasti "jälkiasennusturbot ovat kielletty". Saloonissa laatikkoakaan ei saa näpelöidä, racingissa saa. Kummassakin lukkoperä kielletty
Eipä noissa Racing-painoluokissakaan ollut mitään korjauskerrointa turboautoille, mitenköhän tuo nyt sitten pitäisi ymmärtää?
Eipä noissa Racing-painoluokissakaan ollut mitään korjauskerrointa turboautoille, mitenköhän tuo nyt sitten pitäisi ymmärtää?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
En nyt ole lukenut sääntöjä mutta niitä luokkia taitaa olla kaksi, toisessa (racing?, saloonissa ei ainakaan) auto on pakko myydä kisan jälkeen jokkis tyyliin joten mitään 75 turboa en uhraisi
EDIT: Jees tuli katottua säännöt läpi ja MA-luokka (Endurance Racing) jossa myyntipakko, saa käyttää turbopelejä. Minimimyyntihinta 700e, joten Scuderia lähe mukaan vaan tuun ostaa sen 75 turbon pois
EDIT: Jees tuli katottua säännöt läpi ja MA-luokka (Endurance Racing) jossa myyntipakko, saa käyttää turbopelejä. Minimimyyntihinta 700e, joten Scuderia lähe mukaan vaan tuun ostaa sen 75 turbon pois
Viimeksi muokannut Rolle, 27 Huhti 2003, 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisäksi imu- ja pakosarjat pitää olla vakioita. Männät ja nokat saa vaihtaa, mutta eipä noista välttämättä hirveästi hyödy kun sarjat pysyy vakiona? Säännöistä ei suorasanaisesti selviä se, voiko esimerkiksi puristussuhdetta nostaa.
Takavetoisena 75 olisi hyvä noissa pitkäkestoisissa kisoissa renkaiden tasaisemman kulumisen vuoksi. Autonhan pitää olla 2-vetoinen.
Onko vaihteistossa ongelmia muiden kuin kakkosvaihteen synkrojen kanssa? Säännöt eivät kai kiellä vaihteiston synkrojen modifiointia. Tuollaiset sääntökohdat on aina vähän liian heikosti kuvattu - pitäsi varmistaa ensin ennenkuin ryhtyy moisia viritelmiä tekemään.
Alustaan tarvii sijoittaa jonkin verran. Se on nimenomaan auton kilpailukyvyn kannalta tärkein kohta tuossa luokassa.
Takavetoisena 75 olisi hyvä noissa pitkäkestoisissa kisoissa renkaiden tasaisemman kulumisen vuoksi. Autonhan pitää olla 2-vetoinen.
Onko vaihteistossa ongelmia muiden kuin kakkosvaihteen synkrojen kanssa? Säännöt eivät kai kiellä vaihteiston synkrojen modifiointia. Tuollaiset sääntökohdat on aina vähän liian heikosti kuvattu - pitäsi varmistaa ensin ennenkuin ryhtyy moisia viritelmiä tekemään.
Alustaan tarvii sijoittaa jonkin verran. Se on nimenomaan auton kilpailukyvyn kannalta tärkein kohta tuossa luokassa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
No juu... allekirjoittanut tarkoitti tietenkin saloon-sarjaa, jossa ei ole myyntipakkoa. 700 euron myyntihinta MA-luokassa on kyllä liian alhainen asfalttiradoille ja muutenkin "kilpa-autoille".
Turbo-versiota ei varmaan hyväksyttäisi mukaan, koska turbo-kiellon lisäksi luokiteltaisiin varmaan "erikoismalleihin". Säännöissähän ei ole tarkkaa rajaa hyväksytyille malleille tehty, joten epäselvissä tapauksissa pitää luokitus ottaa selville. Auton vuosimalli saa olla 72 - 90.
Laatikkoa ei sääntöjen mukaan saa muutella. Jarruja sai muutella joissain puitteissa sekä iskareita. Renkaat on kaikille samat. Kovimmalle kisoissa kuulemma joutuu jarrut ja renkaat (75:ssa myös ilmeisesti laatikon synkrot). Moottoripuolella viritys jää sääntöjen puitteissa nokkien ja mäntien vaihtoon.
Itsellä tuli 75:n mieleen vain siitä, että siinä voisi olla hyvä painojakauma, jolloin ajettavuus olisi hyvä ja renkaat pääsisivät vähemmällä (vrt. 325:n bemun raskas keula). Lisäksi urheilullisena autona vakiojarrujenkin mitoitus voisi olla hyvä? Osathan kyseiseen kamppeeseen on varmaankin kalliimmat ja vähemmän tarjolla kuin yleisempiin euroautoihin. Tehon puolesta 2.0 mylly vois riittää jos kulutus olisi kohtuullinen ja auto olisi kevyt (ei se huippunopeus vaan keskinopeus).
edit: heh, tuli vähän toistettua BSTR:ää, kun oman kommentin kirjoitus kesti..
Turbo-versiota ei varmaan hyväksyttäisi mukaan, koska turbo-kiellon lisäksi luokiteltaisiin varmaan "erikoismalleihin". Säännöissähän ei ole tarkkaa rajaa hyväksytyille malleille tehty, joten epäselvissä tapauksissa pitää luokitus ottaa selville. Auton vuosimalli saa olla 72 - 90.
Laatikkoa ei sääntöjen mukaan saa muutella. Jarruja sai muutella joissain puitteissa sekä iskareita. Renkaat on kaikille samat. Kovimmalle kisoissa kuulemma joutuu jarrut ja renkaat (75:ssa myös ilmeisesti laatikon synkrot). Moottoripuolella viritys jää sääntöjen puitteissa nokkien ja mäntien vaihtoon.
Itsellä tuli 75:n mieleen vain siitä, että siinä voisi olla hyvä painojakauma, jolloin ajettavuus olisi hyvä ja renkaat pääsisivät vähemmällä (vrt. 325:n bemun raskas keula). Lisäksi urheilullisena autona vakiojarrujenkin mitoitus voisi olla hyvä? Osathan kyseiseen kamppeeseen on varmaankin kalliimmat ja vähemmän tarjolla kuin yleisempiin euroautoihin. Tehon puolesta 2.0 mylly vois riittää jos kulutus olisi kohtuullinen ja auto olisi kevyt (ei se huippunopeus vaan keskinopeus).
edit: heh, tuli vähän toistettua BSTR:ää, kun oman kommentin kirjoitus kesti..
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kaverin muistaakseni sanoi että palat oli _ihan_ finaalissa 325:ssa. Mistään haistapaska kuskeista ei ole kyse ja laittoi vissiin tuon vuokranantajan piikkiin, olivat laittaneet ihan surkeat palat.R@gdoll kirjoitti:Kovimmalle kisoissa kuulemma joutuu jarrut ja renkaat
Miksi muistelisin että -90 ei olisi ollut vuosimallirajana viime vuonna koska kaveri puhui vti civikeistä. Ehkä sääntöä on muutettu takaisin täksi vuodeksi. Muutenhan joutuisi joka vuosi ostamaan uuden auton, jos tosissaan ajaa, kun joka vuosi löytyy parempi malli vaihtoehdoksi.
Tuosta vuosimallirajasta on ollut selvästikin kahta eri tulkintaa. Toisen mukaan vuosimalliraja nousee joka vuosi ja toisen mukaan se -90 on kiinnitetty. Hankala sanoa kumpi on parempi. Tällä hetkellä näyttää olevan liian suuri osa autoista civiccejä ja bmw 325:ia. Tuohon voisi liukuva vuosimalliraja auttaa. Kustannuksienkin kannalta voisi olla hyvä ajatus, kun ne jotka haluavat uusinta mahdollista myisivät kohtuuhinnalla "vanhentuneen" autonsa pois uusille harrastajille.
Itse kuvittelisin että useimmissa autoissa pitäisi 6 tunnin kisoissa jarrupalat ainakin kertaalleen vaihtaa. En ole kisoja niin tarkkaan seurannut jotta tietäisin tehdäänkö näin. Autot painavat kuitenkin sen verran, että luulisi palaa kuluvan. Renkaita nyt ainakin olen nähnyt vaihdettavan kesken kisan.
"90" oli laittanut tuonne S24:ään linkin www.alfa75.info, josta löytyi melko kattava esittely alfa 75:sta kilpakäytössä ja teknisiä yksityiskohtia sisältäviä kuvia.
Itse kuvittelisin että useimmissa autoissa pitäisi 6 tunnin kisoissa jarrupalat ainakin kertaalleen vaihtaa. En ole kisoja niin tarkkaan seurannut jotta tietäisin tehdäänkö näin. Autot painavat kuitenkin sen verran, että luulisi palaa kuluvan. Renkaita nyt ainakin olen nähnyt vaihdettavan kesken kisan.
"90" oli laittanut tuonne S24:ään linkin www.alfa75.info, josta löytyi melko kattava esittely alfa 75:sta kilpakäytössä ja teknisiä yksityiskohtia sisältäviä kuvia.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No hemmeti tätä se lukihäiriö teettää Kun ei pystynyt huomaamaan että MA = Endurance Racing.Rolle kirjoitti:Jees tuli katottua säännöt läpi ja MA-luokka (Endurance Racing) jossa myyntipakko, saa käyttää turbopelejä. Minimimyyntihinta 700e, joten Scuderia lähe mukaan vaan tuun ostaa sen 75 turbon pois
Pyörivätkö nuo sitten Racing-luokassa? Saloonissahan on tasauspyörästön lukko ja ainakin 75 TS:ssä ja 3,0:ssa on lukko, luulisi olevan GTV:ssäkin. Vai riittääköhän jos perästä kaivaa lamellit veks?R@gdoll kirjoitti:Näytti listojen mukaan olevan pari 75:sta, 2,0 ja 3,0, sekä yksi GTV.
Kakkonen on se, joka maantieajossa yleensä paukkuu, mutta en sitten tiedä miten radalla. Katuajossa kakkosen synkron saa kai helpoimmin särki liikennevalo- yms. vedätyksissä, mutta radalla sentään tarvitsisi reilusti myös kolmosta. Se kakkosen synkro itsessään kuuluu olevan rakenteeltaan tukeva, mutta synkronoitava hammaspyörä on niin järeää tekoa, ettei synkro kestä kauaa. Sallitaankohan rattaan keventäminen? Nuo säännöt on kai ensisijaisesti laadittu välityksien muuttamisen estämiseksi?BSTR kirjoitti:Onko vaihteistossa ongelmia muiden kuin kakkosvaihteen synkrojen kanssa? Säännöt eivät kai kiellä vaihteiston synkrojen modifiointia. Tuollaiset sääntökohdat on aina vähän liian heikosti kuvattu - pitäsi varmistaa ensin ennenkuin ryhtyy moisia viritelmiä tekemään.
- Epäkelpokeräilijä -
sama ajatus on itänyt meidänkin mielessä! iitse asiassa auto on rakenteilla ja on 75 ts. autossa on potentiaalia, koska se on jo vakiona ihan pirteä , kulutuskin tehoon nähden kohtuullinen ja mikä parasta aivan sairaan hyvä ajaa! kori on purettu ja sitä on alettu jäykiste hitsaan.kone on viritettävänä ja puuttuvia osia haeskellaan. työ vaan haittaa harrastusta...olen jo nelisen vuotta ajellut 75 3.0 v6:lla ja käynyt 3 kertaa ahvenistollakin! on niin pirun mahtavaa ajaa radalla!
Jep oon ihan samaa mieltä, 75ts on oikea alfa tohon kisaan. Toivon menestystä!! ps.vaihda kumminkin nimimerkkiä...Alfaholic kirjoitti:sama ajatus on itänyt meidänkin mielessä! iitse asiassa auto on rakenteilla ja on 75 ts. autossa on potentiaalia, koska se on jo vakiona ihan pirteä , kulutuskin tehoon nähden kohtuullinen ja mikä parasta aivan sairaan hyvä ajaa! kori on purettu ja sitä on alettu jäykiste hitsaan.kone on viritettävänä ja puuttuvia osia haeskellaan. työ vaan haittaa harrastusta...olen jo nelisen vuotta ajellut 75 3.0 v6:lla ja käynyt 3 kertaa ahvenistollakin! on niin pirun mahtavaa ajaa radalla!
- Alfaholic -
Mulla olis tallin nurkassa vanha 100 kuutioinen kartti, jos jollain olis aikaa ja innostusta ruuvailla sitä iskuun niin vois mennä vaikka Hyvinkäälle katsomaan kuinka kulkee. Itse asiassa se ei kovin isoa laittoa vaatisi, kaasuvaijeri ja sen kiinnitys kaasariin pitäisi fixata kuosiin.Rolle kirjoitti: Mukava topicci idea! Jotain ratahommaa olisi kiva harrastaa, seabasin kanssa ollaan mietitty karting auton hankkimista, tuli ajeltua ihan säännöllisesti sisäkartinkia jokunen vuosi sitten. Eikä oltu ihan turhia jätkiä
Menee muuten koneen puolesta niin kovaa että muut ominaisuudet loppuu kesken ja alkaa pelottamaan, eli ideaali peli katsoa kellä kantti kestää
Sinänsä Endurance Saloonissa on minimipaino max 1800 kuutioiselle moniventtiiliautolle 910+50 kiloa. Ja 33:n omapaino on kai alle tonni. Penkit yms. liiat pois niin saattaisi olla jotakuinkin tuossa painossa.
Tehopainosuhde on kieltämättä kuitenkin vähän heikko, kun ei tuosta koneesta oikein oteta rittävästi tehoa irti. 137 heppaa kertoo carsfromitaly.com. Vähän poraamalla, uusilla nokilla jne. voisi pikkasen nousta, mutta kun imu- ja pakosarjat on vakiot ei taida riittää.
No, se nyt vaan oli yksi ajatus.
Tehopainosuhde on kieltämättä kuitenkin vähän heikko, kun ei tuosta koneesta oikein oteta rittävästi tehoa irti. 137 heppaa kertoo carsfromitaly.com. Vähän poraamalla, uusilla nokilla jne. voisi pikkasen nousta, mutta kun imu- ja pakosarjat on vakiot ei taida riittää.
No, se nyt vaan oli yksi ajatus.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Ei
Teho-paino suhteeseen ei kannata tuijottaa liiaksi. Endurancessa painaa enemmän se, että auto kestää, ei kuluta liikaa eikä syö renkaita. ALUSTA on kaiken a ja o. Mutkissa saa kyllä kiinni sen mitä muut suorilla saavuttaa.
Ajelimme yhden kauden ENDURANCE RACING luokassa 2L Sierroilla (nyt sekin on tunnustettu) joissa tehoa oli 110-125 hv pikkumuutoksilla. Penkitimme romut aina, että saimme olla varmoja seoksista ja koneen kunnosta. Pokaaleja ropisi ihan mukavasti.
2litrainen AR 75 140-150 heppaisena NÖYRYYTTÄISI MENNEN TULLEN Racing luokan bemuja, volvoja ja sierroja! Siksi jätinkin ilmoituksen ostopalstalle;D
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2527&highlight=
Puhun siis nimenomaan MYYNTILUOKASTA. Vähän se kirpaisee jos joutuu myymään, mutta vehkeet on halpoja ilmapiiri mahtava. LAJI ON TAJUTTOMAN HIENO! Ajatelkaa: 1,5 tuntia radalla (edit: siis jokainen kuski joukkueessa) vanhalla romulla NIIN LUJAA KUIN IKINÄ PÄÄSEE! Kisakierroksia ja kilometrejä tulee enemmän kuin missään muussa lajissa.
Ajelimme yhden kauden ENDURANCE RACING luokassa 2L Sierroilla (nyt sekin on tunnustettu) joissa tehoa oli 110-125 hv pikkumuutoksilla. Penkitimme romut aina, että saimme olla varmoja seoksista ja koneen kunnosta. Pokaaleja ropisi ihan mukavasti.
2litrainen AR 75 140-150 heppaisena NÖYRYYTTÄISI MENNEN TULLEN Racing luokan bemuja, volvoja ja sierroja! Siksi jätinkin ilmoituksen ostopalstalle;D
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2527&highlight=
Puhun siis nimenomaan MYYNTILUOKASTA. Vähän se kirpaisee jos joutuu myymään, mutta vehkeet on halpoja ilmapiiri mahtava. LAJI ON TAJUTTOMAN HIENO! Ajatelkaa: 1,5 tuntia radalla (edit: siis jokainen kuski joukkueessa) vanhalla romulla NIIN LUJAA KUIN IKINÄ PÄÄSEE! Kisakierroksia ja kilometrejä tulee enemmän kuin missään muussa lajissa.
Viimeksi muokannut alfista, 06 Touko 2004, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
tämä taitaa olla hieman liian kallis myyntiluokkaan...
auto löytyy muuten tuosta naapuri pitäjästä
http://www.skc.fi/ralli1_es_frame.htm
auto löytyy muuten tuosta naapuri pitäjästä
http://www.skc.fi/ralli1_es_frame.htm
Öh
Sissos kun otti sydämestä! Meinaako poijat lopettaa ajelun?
14900 on silti kyllä vähän likaa ES autosta koska siihen ei ole saanut laittaa edes viripalikoita. Tietysti jos renkaita ja muuta krääsää on riittävästi, mutta radalle pääsee kyllä edullisemminkin.
14900 on silti kyllä vähän likaa ES autosta koska siihen ei ole saanut laittaa edes viripalikoita. Tietysti jos renkaita ja muuta krääsää on riittävästi, mutta radalle pääsee kyllä edullisemminkin.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Öh
kallis on kyllä....hinnasta kun jonkin verran pois niin voisi ostaa ja rakennella katuautoksi, omaa jo valmiiksi tuota räyhäkästä racing lookia..
33 radalle
Moikka
Oli pakko vastata kun 33a käsiteltiin. Jos alustaa saa muutella-- madaltaa ja jäykistää, 33 on varmasti nopeampi kurvissa kuin painavat autot. Huomatkaa painopiste, boxeri on alhaalla laatikon kanssa. Ukko istuu lattialla matalalla ym. 16v:ssä on jäähdytetyt levyt edessä ja levyt myös takana. Käsiteltävyys mutkissa on oikein hyvä.
Katsokaa Sprintti alfan aikoja toissa vuonna Ahvenistolla, tehoja oli kuskin mukaan jotain 120hp käytössä. Itse olin mukana kyydissä 90kg lisäpainona.
Britit ajaavat kisasarjaa 33:lla, sieltä voisi yrittää etsiä lisätietoa. Jos löydätte alustatietoa, kertokaa minullekin.
TimoJ
Oli pakko vastata kun 33a käsiteltiin. Jos alustaa saa muutella-- madaltaa ja jäykistää, 33 on varmasti nopeampi kurvissa kuin painavat autot. Huomatkaa painopiste, boxeri on alhaalla laatikon kanssa. Ukko istuu lattialla matalalla ym. 16v:ssä on jäähdytetyt levyt edessä ja levyt myös takana. Käsiteltävyys mutkissa on oikein hyvä.
Katsokaa Sprintti alfan aikoja toissa vuonna Ahvenistolla, tehoja oli kuskin mukaan jotain 120hp käytössä. Itse olin mukana kyydissä 90kg lisäpainona.
Britit ajaavat kisasarjaa 33:lla, sieltä voisi yrittää etsiä lisätietoa. Jos löydätte alustatietoa, kertokaa minullekin.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Tuo endurance ois kyllä mielenkiintoista. Tuosta 33:sta varmasti saisi käyttökelpoisen kilpurin joka varmasti ainakin 320 bemut hakkaisi. Sitä en kyllä tiedä riittääkö tehot kolmelitraisiin verrattuna, sekä miten nuo jarrut muuten riittää, kun sylinterejä ai saanut vaihtaa. Levyistä huolimatta jarrut on aika tehottoman tuntuiset.
Ainakin näin amatööri kuskille 33 voisi olla kohtalainen juuri tuon matalan painopisteensä takia. Ollaan muutaman kerran käyty faijan kanssa jäällä koohottamassa. Sillä on V6 passat syncro ja ite, en ainakaan uskalla laskea sillä niin kovaa kun Alfalla. Se Passatti kallistelee ja ohjaus tuntuma ei ole ollenkaan niin hyvä kuin mun vanhassa 33:ssa. Ja mulla on tietääkseni ihan vakio permanentin alusta.
Ainakin näin amatööri kuskille 33 voisi olla kohtalainen juuri tuon matalan painopisteensä takia. Ollaan muutaman kerran käyty faijan kanssa jäällä koohottamassa. Sillä on V6 passat syncro ja ite, en ainakaan uskalla laskea sillä niin kovaa kun Alfalla. Se Passatti kallistelee ja ohjaus tuntuma ei ole ollenkaan niin hyvä kuin mun vanhassa 33:ssa. Ja mulla on tietääkseni ihan vakio permanentin alusta.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Linkki
http://mev4474.home.texas.net/
Tuolta löytyy neuvoa kisalaatikkoon vanhalle gtv:lle, pystyisikö soveltamaan muihinkin? Ratavideo giulialla näyttää hauskalta.
Käsittääkseni synkan pettäminen johtuu juuri rattaan suuresta painosta, Valantilla on kuvia keventämisestä.
33:een saa kyllä jarrut jos paloja ja levyjä saa vaihtaa. Jopa orkkispalat toimivat kohtuuhyvin. Tarvikepaloilla ei jostain syystä onnistu, eri asia on GreenStuff tai muut vastaavat.
Itse sain pinnat irti 2 sarjasta ferodon paloja, orkkikset sitten kestikin paremmin vaikka muuta sanottiin.
Jos kerran 120hp Sierra kulkee riittävästi kisaan, miksi ei auto jossa on 140hp ja erityisen matala painopiste? Muistaakseni carffin pj ajoi kerhokisassa varsin hyvin 33 16v alfalla, renkaatkin oli 14" lisut. Alusta oli täysin vakio, normaalit jarrut etc.
Huippunopeus on jotain 220, tosin kestää kauan saada vauhtiin. Erilailla välitettyjä laatikoitakin on eri 33 malleissa, tiheitäkin löytyy.
Tuolta löytyy yläreunasta välitykset eri malleista http://www.alfa-pages.co.uk/?go_to=disc
TimoJ
Tuolta löytyy neuvoa kisalaatikkoon vanhalle gtv:lle, pystyisikö soveltamaan muihinkin? Ratavideo giulialla näyttää hauskalta.
Käsittääkseni synkan pettäminen johtuu juuri rattaan suuresta painosta, Valantilla on kuvia keventämisestä.
33:een saa kyllä jarrut jos paloja ja levyjä saa vaihtaa. Jopa orkkispalat toimivat kohtuuhyvin. Tarvikepaloilla ei jostain syystä onnistu, eri asia on GreenStuff tai muut vastaavat.
Itse sain pinnat irti 2 sarjasta ferodon paloja, orkkikset sitten kestikin paremmin vaikka muuta sanottiin.
Jos kerran 120hp Sierra kulkee riittävästi kisaan, miksi ei auto jossa on 140hp ja erityisen matala painopiste? Muistaakseni carffin pj ajoi kerhokisassa varsin hyvin 33 16v alfalla, renkaatkin oli 14" lisut. Alusta oli täysin vakio, normaalit jarrut etc.
Huippunopeus on jotain 220, tosin kestää kauan saada vauhtiin. Erilailla välitettyjä laatikoitakin on eri 33 malleissa, tiheitäkin löytyy.
Tuolta löytyy yläreunasta välitykset eri malleista http://www.alfa-pages.co.uk/?go_to=disc
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
33
33 toimii radalla varmasti hyvin, onhan siitä esimerkkejä. Koneen tulavuus vähän hankala koska ison ja pikkuluokan raja on 1,6. Etuvetoinen on tietysti aina hankalampi säätää varsinkin kestävyysajoon. Vetarit on lujilla madalluksen ja pyöränkulmien aiheuttamien kulmien takia.
Luulisin, että myyntiluokassa olisi riemukasta jos hommaa pinon vanhoja teknisesti kunnossa olevia 75 2.0:a. Sisusta pois, kaaret, alusta ja tekniikan läpikäynti. Enempää ei kannata 900e tehdä.
Luulisin, että myyntiluokassa olisi riemukasta jos hommaa pinon vanhoja teknisesti kunnossa olevia 75 2.0:a. Sisusta pois, kaaret, alusta ja tekniikan läpikäynti. Enempää ei kannata 900e tehdä.
Meinaatko että 900 euron hintaan saa 6 tuntia kestävän 75:n tehtyä... Saako mistään lähes ajokuntoista 75:sta alle 1500 euron hintaan? Kannattanee harkita kuitenkin saloonia (ei myytäviä). 75:lla ei siellä ole pärjätty ja nyt säännöt rajasivat V6:nkin pois (liikaa tehoa vakiona).
Alfaton ainakin hetkellisesti...
ei
Ei, ihan tosi. Eihän siinä ole kun 190hp
Ajattelen asiaa siltä kannalta, että jos me saimme Sierran radalle 300e aihiosta niin eikö näitä tallin taakse ajettuja Alfojakin olisi olemassa. Tämä yksilö tosin saatiin kisoista, mutta rakennettiin käytännössä uudelleen.
Mutta kyllä tyylistä pitäisi sentään huolehtia. Jep, onhan 75:sta paljon kalliimpi korjailla. Foortin osia saa pohjanmaalla ärrältäkin.
Ajattelen asiaa siltä kannalta, että jos me saimme Sierran radalle 300e aihiosta niin eikö näitä tallin taakse ajettuja Alfojakin olisi olemassa. Tämä yksilö tosin saatiin kisoista, mutta rakennettiin käytännössä uudelleen.
Mutta kyllä tyylistä pitäisi sentään huolehtia. Jep, onhan 75:sta paljon kalliimpi korjailla. Foortin osia saa pohjanmaalla ärrältäkin.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Olemme rakentaneet 1,5 vuotta Lancia Beta Berlinaa ESA (endurance saloon) -luokkaan ja ehkä se tälle kaudelle jo ehtii kisoihinkin. Edullisuus on todellakin näennäistä. En tajua mihin sitä rahaa uppoaa, vaikka kaikki työt teemme itse ja käytämme aikaa löytääksemme "hyvää halvalla". Auto ja varaosa-autokin olivat jo omasta takaa ja rahaa on mennyt jotain 3500 €, eikä auto ole edes vielä valmis. Vyöt, tankki ja jotain pientä puuttuu vielä. Itselläni kiehtoi myös ajatus 75:n valjastamisesta tuohon sarjaan, mutta päädyimme kuitenkin Lanciaan. Osat ovat valtavan paljon edullisempia ja uskon sen myös kestävän paremmin. Ainakaan haaverin sattuessa ei tunnu niin pahalta. Peltiosien löytyminen on sitten asia erikseen, sillä tuolla korimallilla on tällä hetkellä rekisterissä ainoastaan yksi auto, mutta emmehän me kolaroi Tiimimme numero on 126 (Fiatin malli) ja nimemme on Italian Stallions. Olen spämmännyt meitä täällä ennenkin, joten yrittäkää kestää, jos tuo kaikki kuulosti tutulta. ESA- luokassa on kai ainakin kirjoilla useampikin 75 ja yksi tiimeistä oli todellakin paneutunut moottorin virittämiseen sääntöjen puitteissa. Olen nakkivarma, että Alfalla olisi aika sutjakkaa ajella, mutta uskon myös Lancian antavan kelpo kyydit. Auton polttoainetalous ja ajettavuus ovat todella suuria tekijöitä menestystä haettaessa. Toinen Rovaniemeläinen talli ajeli Lancia Prismalla Racing- luokassa viime ja toissa kaudella ja he saavuttivat kohtalaista menestystä. Ajoivatpa nopeimpia kierroksia yms. Moottorille he eivät olleet tehneet mitään, eli tehoja oli noin 110 hv.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
BSTR kirjoitti: "90" oli laittanut tuonne S24:ään linkin www.alfa75.info, josta löytyi melko kattava esittely alfa 75:sta kilpakäytössä ja teknisiä yksityiskohtia sisältäviä kuvia.
Vähän off topicia tähän väliin. Huomasiko kukaan muu tuolla alfa75.infon "kilpurit-osastolla" sitä jonkun norjalaisen petterin Alfa 75 katuautoa johon on ängetty 155 DTM Alfan moottori? Saattaa kuulostaa hauskalta vaikka kierrokset onkin rajoitettu "vain" kymppitonniin... Nythän pitääkin tonkia jostain esiin se Gatebil.no:n uusin filmi!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Onkohan nyt kuitenkaan noin ?Jappe kirjoitti: Jep oon ihan samaa mieltä, 75ts on oikea alfa tohon kisaan. Toivon menestystä!! ps.vaihda kumminkin nimimerkkiä...
Esim Bemuissa huitelee tehot jo 230 nurkissa ja kun nätisti ajelee niin silläkään ei tarvitse tankata useammin kuin muut...ja on reserviä...tämä ihan sisäpiiri tietona tämän vuoden kemora24h voittajatiimistä (totesivat myös että 4h kisoja Bemarilla ei voiteta enään janoisuuden takia.)
Totuus lienee että vaikka kuinka säästelee niin TSää joutuu kiristämään aika tavalla jotta toimii ja silloin radalla ainakin TSn elämä on rajattu...
Toisaalta myös V6 painaa ja on Juoppo ja ei sekään kestävyydellä ole juhlinut...
Itse kallistun kuitenkin jo äänien takia V6sen kannalle...
Painojakautumalla ei tunnu niin olevan väliä, sen saa rukattua erinäisin keinoin jos kerran etuvedot nykyään jyllää....(Calibrat&Hondat).
I´ll see you sonofabitches at the races