156:n automaatti-ilmastoinnin ongelma
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
156:n automaatti-ilmastoinnin ongelma
Tulipa sitten oudompi ongelma. Ihmettelin kun ei tule niin kylmää kuin pitäisi, ja päätin käyttää autoa ilmastointihuollossa. Autoa haettaessa sanoivat että kylmäaineissa ei mitään vikaa, kompura ok ja yleensäkin kaikki viimeisen päälle jees.
Kun auto on parkissa niin tulee todella kylmää ilmaa - peräti +2,5 asteista, MUTTA kun lähtee ajamaan niin alkaa ilmastointi mennä "polvilleen". Kilometrin ajon jälkeen enää +13 asteista, sen kylmempää ei ajon aikana tule. Hakuammuntana eivät halunneet alkaa autoa sen paremmin tutkimaan, tulisi kuulemma liian kalliiksi. Kehoittivat ottamaan merkkiliikkeeseen yhteyttä... Pakko kai ajella DA:on...
Ellei täällä kukaan osaisi sanoa hyviä vinkkejä?!?
Kun auto on parkissa niin tulee todella kylmää ilmaa - peräti +2,5 asteista, MUTTA kun lähtee ajamaan niin alkaa ilmastointi mennä "polvilleen". Kilometrin ajon jälkeen enää +13 asteista, sen kylmempää ei ajon aikana tule. Hakuammuntana eivät halunneet alkaa autoa sen paremmin tutkimaan, tulisi kuulemma liian kalliiksi. Kehoittivat ottamaan merkkiliikkeeseen yhteyttä... Pakko kai ajella DA:on...
Ellei täällä kukaan osaisi sanoa hyviä vinkkejä?!?
Abarth 500 Esseesse
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Voi johtua siitä, että ajettaessa ilmaa tulee enemmän sisään ajoviiman aiheuttamasta paineesta johtuenkuin parkissa ollessa. Tällöin liikkessä ollessa ilmastoinnin kennolla on vähemmän jäähdytettävää ja ilma on siis kylmempää mentyään hitaasti kennon läpi.
Siloin kun automaatti-ilmastointi toimii kunnolla sen ei huomaakaan olevan päällä -ei seillä palella saa. Jos tulee kylmä tai vedontunne automatiikka ei toimi niin hyvin kuin suunniteltu. Kokeile ajaa puoli tuntia ilman ilmastointia kytkese sitten päälle - huomaat eron varmasti.
Kuinka kuuma siellä autossa on?
Siloin kun automaatti-ilmastointi toimii kunnolla sen ei huomaakaan olevan päällä -ei seillä palella saa. Jos tulee kylmä tai vedontunne automatiikka ei toimi niin hyvin kuin suunniteltu. Kokeile ajaa puoli tuntia ilman ilmastointia kytkese sitten päälle - huomaat eron varmasti.
Kuinka kuuma siellä autossa on?
MP
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Tottakai ilma on kylmempää kun puhallus on asennossa 1 kuin 4. Mutta kyllä sieltä alle 13-asteista pitää tulla, on nuppi 1:llä tai 4:sella. Automaattiasennossakin pitää tulla kylmempää kun "pyynti on täysin sinisellä". DA:n mieskin sanoi et ei kuulosta normaalilta, mutta menee viikonlopun yli ennen kylmäkone-expertti palaa töihin.
Abarth 500 Esseesse
m.sa kirjoitti:Tottakai ilma on kylmempää kun puhallus on asennossa 1 kuin 4. Mutta kyllä sieltä alle 13-asteista pitää tulla, on nuppi 1:llä tai 4:sella. Automaattiasennossakin pitää tulla kylmempää kun "pyynti on täysin sinisellä". DA:n mieskin sanoi et ei kuulosta normaalilta, mutta menee viikonlopun yli ennen kylmäkone-expertti palaa töihin.
asento 1 tai 4 ei pitäisi vaikuttaa sisääntulevan ilman lämpötilaan vaan ilman määrään. Onko tuosta tarkistettu että suodattimet ovat puhtaita?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Sulla jäi aiemmin kertomatta, missä asennossa nupit olivat. Kyllähän 13 astetta kuullostaa lämpimältä, jos säädöt on kylmimmällä,mutta en ole omasta autosta mitannut lämpötiloja, koska tuntuu toimivan. Tärkeintä on tietty, että lämpötila pysyy siellä minne sen asettaa. äärilämpöjä ei oo tullu testailtua kummassaaan päässä asteikkoa. Minkälaisella mittarilla mittasit lämpöä ja mistä kohtaa?
Kuinka kuuma siellä autossa on jos lämmöt on asetettu esim. 20 asteeseen?
Kuinka kuuma siellä autossa on jos lämmöt on asetettu esim. 20 asteeseen?
MP
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Sori joo, ois pitäny olla tarkempi. Suotimet vaihdettu 3000km sitten. Kyllä 4-asennossa tulee hieman lämpimämpää ilmaa, koska kenno ei ehdi jäähdyttää tarpeeksi, mutta tuskin siinä hirveää eroa on. Virtaus tosin viilentää kuumaa kuskia paremmin. Jos nupin laittaa esim 21-asentoon niin ilma on suunnilleen samanlämpöistä. Ainoastaan ajon aikana ei saa millään konstilla alle 13-asteista... Mitattu digi-mittarilla (huollon oma, vähän kuumemittarin näköinen), pyöreistä suulakkeista sekä keskimittareiden päällä olevista pienistä.
Abarth 500 Esseesse
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Niistä pyöreistä ei tule ollenkaan jäähdytettyä ilmaa ilmastointilaitteelta. Keskeltä tulee vähän ja ajloille ja laidoista pikkusuuttimista ja taakse pyöreistä tulee ilmastoinnilta. Itsekin kummastelin uutena ettei pyöreistä kojelaudan päissä olevista tullut jäähdytettyä ilmaa.
Jos vertaa esim. Saabbiin niin sieltä tulee tosi kylmää 156seen verrattuna ihan perstuntumalla.
Jos vertaa esim. Saabbiin niin sieltä tulee tosi kylmää 156seen verrattuna ihan perstuntumalla.
MP
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Tuota ei pantukaan merkille ettei pyöreistä tuu ilmastoinnin kautta. Kehuivat ilmastointihuollossa, että on harvinaisen hyvä järjestelmä. Huomattiin ku 1 ja 2 - vaihteella painaa kaasun pohjaan niin kompura tippuu pois pelistä (merkkivalo kyllä palaa). Antaa näinollen kaikki mahd. tehot käyttöön, ei oo kuulemma kaikissa merkeissä näin fiksua järjestelmää... Ihme että joku "maallikko" kehuu Romeoita.
Abarth 500 Esseesse
tarkoititko niitä pyöreitä suuttimia (samanlaisia kuin takana)? kyllä niistä minun muistikuvani mukaan :MP kirjoitti:Niistä pyöreistä ei tule ollenkaan jäähdytettyä ilmaa ilmastointilaitteelta. Keskeltä tulee vähän ja ajloille ja laidoista pikkusuuttimista ja taakse pyöreistä tulee ilmastoinnilta. Itsekin kummastelin uutena ettei pyöreistä kojelaudan päissä olevista tullut jäähdytettyä ilmaa.
Jos vertaa esim. Saabbiin niin sieltä tulee tosi kylmää 156seen verrattuna ihan perstuntumalla.

- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Juu,
Niitä kojelaudan päässä olevia juuri meinaan. Niiden yläpuolella olevista kiinteistä pienemisträ tulee kylmää. Entinen työkaveri just testautti autoaan ja ilmastointia, kun takuu oli loppumassa (156 V6) mutta ei siinä vikaa löytynyt. Ne ilmastoinnoin kanavat on kohtuu pienet ja sen takia kylmää ilmaa ei tule ihan siihen tahtiin kuin joissakin muissa vehkeissä, mutta toistaiseksi on pärjännyt. Saabin tusosa jo mainitisnkin.
Kylmää tulee kojelaudan päissä pyöreiden yläpuolella olevista kiinteistä pienemmistä suuttimista ja keskeltä sekä jaloille. Taakse tulee kylnmää myös pyöreistä
Niitä kojelaudan päässä olevia juuri meinaan. Niiden yläpuolella olevista kiinteistä pienemisträ tulee kylmää. Entinen työkaveri just testautti autoaan ja ilmastointia, kun takuu oli loppumassa (156 V6) mutta ei siinä vikaa löytynyt. Ne ilmastoinnoin kanavat on kohtuu pienet ja sen takia kylmää ilmaa ei tule ihan siihen tahtiin kuin joissakin muissa vehkeissä, mutta toistaiseksi on pärjännyt. Saabin tusosa jo mainitisnkin.
Kylmää tulee kojelaudan päissä pyöreiden yläpuolella olevista kiinteistä pienemmistä suuttimista ja keskeltä sekä jaloille. Taakse tulee kylnmää myös pyöreistä
MP
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu