Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

jkk kirjoitti:^ ja ^^ymmärrän et uusissa autoissa on toi valoautomatiikka, mutta minkä ihmeen takia vanhojen ritsojen pitää urittää matkia uusia pitämälä perät pimeenä ja edesä jotku jälkiasenteiset day time led valot tai jotku vetää jopa sumarit päällä. ihmeen paljo nähdään vaivaa. sitä paitsi mitä se haittaa jos valot palavat?? tekevätkö autosta rumemman tai kenties perä pimeenä syntyy selvää säästöä. huh.
:lol: Joo tätä oon itsekin ihmetellyt. Kai se on joku muoti juttu sitten? Säästävät ajovalopolttimoita? Kun viilaavat noita aftermarket-ledejä kiinni. Näyttää auto paremmalta kait sitten?
Ja ne saksalaisissa autoissa etenkin näkyvät "kopio" uusledi valoumpiot on varsin hauskan näkösiä. Mahtaa valoteho olla kovinkin tehokasta.

Radiosta tuli hiljattain juttu näistä tuunaus ledivalo-autoista. Radalle.com:n vetäjä oli myös kommentoimassa ihan uutisiin asti päässeessä jutussa näitä juttuja.
"Olet niin turvaton kuski kun on vääränlainen lamppu autossa ja kortti pois" oli se viiminen kommentti häneltä.

NO tuo meni nyt vähän paksun puoleiseksi kommentiksi, joka ainakin mun mielestä äänen sävyltään oli jo ihan sellanen verenpaine nousee ajatuksestakin-kommentti. :lol:
En usko, että poliisi näistä laittomista (Ei liikenne käyttöön) tekstin sisältävistä aftermarket ledivalosarjoista sun muista härpättimistä korttia pois ottaa, mutta kilvet voi lähteä hyvinkin pois jos sille päälle sattuvat.....

Poliisin kommentti sitä vastoin oli hyvinkin asiallinen. Vastuu ajoneuvon kunnosta on kuljettajalla ja jos siihen tungetaan yli kirkkaita tai himmeitä lamppuja ja kikkaillaan viritelmillä ties minkä näkösillä, niin syystäkin siitä pitää antaa noottia. Ei ole yks tai kaks kertaa kun joissain tuuninki autoissa on niin tummia takavaloja, ettei vilkkua tietyissä sääoloissa nää kuin 2m päästä. Nää on onneksi vähentyneet ja tilalle on tullu sitten yli kirkkaita "sinisiä" ajovaloja sun muita ledi hässäköitä.

Sama koskee ehkä vielä enemmän tiettyä motoristi ryhmää, joka tuunaa prätkiään, ehkä enemmän jopa vielä tätä street faitter-porukkaa kuin HD miehiä. Lähes ensimmäinen ja näkyvin muutos on vaihtaa ne turvalliset isot vilkut joihinkin pieniin mitättömiin tikittimiin, joita ei tahdo nähdä oikeastaan ollenkaan. Vilkun vilkkumisnopeuskin on niin tiheä, että menee hetki tajuta sen olevan päällä. Vilkkujen väri on usein hyvin haalea mitätön väri, joka ei erotu kirkkaassa kelissä juuri minnekään. Tämän päälle vielä se on niin lähellä runkoa, että sekottuu hyvin helposti heijastuksiin ja varjoihin, joita pyörä aiheuttaa auringossa.

HD-miehillä on sitten tämä toinen tauti, otetaan vilkut kokonaan pois kuten Klaukkalassa eräs HD-herra oli tehnyt. Merkin anto kääntymisestä tehdään jalan kanssa. No meneehän se päivällä vielä, teeppä se rekan edessä pimeällä. Voi olla, että jää viimeiseksi kääntymiseksi.

TÄTÄ mä en oo ikinä käsittänyt, moottoripyöräilijä on kuitenkin turvaton aina, ja jos vielä ihan itse omistajana heikennät sitä turvallisuutta ulkonäön takia, niin on se vähän saapas touhua. Tuntuu joskus, että kumisaapaskin on viisaampi kun tuunausta tekevä ihminen......

Mutta tosiaan, vastuu ajoneuvon kunnosta ja siitä mitä siihen tunkee kiinni, on kuljettajalla. Kuljettaja on vastuussa tekemisistään ja vastaa ajoneuvon kunnosta. Niin yksinkertaista ja ei siihen kannata sitten alkaa raamattua selittämään, jos tulee sanomista.
Viimeksi muokannut S_A, 12 Kesä 2013, 07:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ Jälkiasennuksessa ei muuta kannatakaan harkita kuin laittaa päiväajovalot palamaan, kun muut valot ovat sammutettuina.
  • - muutoin voi olla "hieman" haastavaa toteuttaa kaikki vaatimukset, esim. ettei lähivaloja tai sumuvaloja saa samanaikaisesti päälle (tätä teinix-viritystä näkee usein pakettiautoissa) ja että mittariston merkkivaloista näkee, onko päällä lähi- vai päiväajovalot
    - säästyy polttimoita, mm. mittarivalot voivat olla veemäsiä vaihtaa, vaikka polttimot ovatkin halpoja
    - säästyy bensaa, pelkästään persuuksissa on 30-50 W edestä lamppuja ja tähän päälle keula ja mittarivalaistus
^^^ polliisia nyt ei ylipäätään tunnu paljoa kiinnostavan. On tullut nähtyä nopeusvalvontaratsia, jossa ei kaatosateessa täysin ilman valoja ajavat autot aiheuttaneet mitään reaktiota (aikaan, jolloin näitä päiväajovaloja ei vielä tunnettu). Ja onhan tuossa polliisiteeveessäkin muutamaan otteeseen demottu, että valoton autoilija pysäytetään ja hänelle sanotaan hyi hyi. Eihän siinä ole mitään riskiä, kun ajelee pimeällä ilman valoja. Toisin kuin muutaman km/h ylinopeutta ajettaessa...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

insinörtti kirjoitti:^^ Jälkiasennuksessa ei muuta kannatakaan harkita kuin laittaa päiväajovalot palamaan, kun muut valot ovat sammutettuina.
  • - muutoin voi olla "hieman" haastavaa toteuttaa kaikki vaatimukset, esim. ettei lähivaloja tai sumuvaloja saa samanaikaisesti päälle (tätä teinix-viritystä näkee usein pakettiautoissa) ja että mittariston merkkivaloista näkee, onko päällä lähi- vai päiväajovalot
    - säästyy polttimoita, mm. mittarivalot voivat olla veemäsiä vaihtaa, vaikka polttimot ovatkin halpoja
    - säästyy bensaa, pelkästään persuuksissa on 30-50 W edestä lamppuja ja tähän päälle keula ja mittarivalaistus
^^^ polliisia nyt ei ylipäätään tunnu paljoa kiinnostavan. On tullut nähtyä nopeusvalvontaratsia, jossa ei kaatosateessa täysin ilman valoja ajavat autot aiheuttaneet mitään reaktiota (aikaan, jolloin näitä päiväajovaloja ei vielä tunnettu). Ja onhan tuossa polliisiteeveessäkin muutamaan otteeseen demottu, että valoton autoilija pysäytetään ja hänelle sanotaan hyi hyi. Eihän siinä ole mitään riskiä, kun ajelee pimeällä ilman valoja. Toisin kuin muutaman km/h ylinopeutta ajettaessa...
Joo joskus kyllä ihmettelen, että eivät puutu tollasiin selviin juttuihin, ihan vaan vaikka muistuttamalla.
Saisivat muutenkin bussikaistalla roikkujiin puuttua enemmän.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:Radiosta tuli hiljattain juttu näistä tuunaus ledivalo-autoista. Radalle.com:n vetäjä oli myös kommentoimassa ihan uutisiin asti päässeessä jutussa näitä juttuja.
"Olet niin turvaton kuski kun on vääränlainen lamppu autossa ja kortti pois" oli se viiminen kommentti häneltä.

NO tuo meni nyt vähän paksun puoleiseksi kommentiksi, joka ainakin mun mielestä äänen sävyltään oli jo ihan sellanen verenpaine nousee ajatuksestakin-kommentti. :lol:
En usko, että poliisi näistä laittomista (Ei liikenne käyttöön) tekstin sisältävistä aftermarket ledivalosarjoista sun muista härpättimistä korttia pois ottaa, mutta kilvet voi lähteä hyvinkin pois jos sille päälle sattuvat.....
Jonkun uutisen mukaan se Akinaattorin kommentti koski sitä, kun kolmesta sakosta vuoden sisään lähtee kortti jäähylle, että ei kai siitä pitäisi korttia pois ottaa. Olen ihan samaa mieltä, ei tuosta pitäisi olla aiheellista jakaa kuin yhdet sakot per auto/kuski, mutta jos/kun jästipää ei sillä opi ja tajua tilannetta korjata, niin voihan niitä tulla useammat - ja siis siitä kolmannesta se ajoloma.

Mitä valoautomatiikkaan tulee, niin sen toimintaa ei käytännössä pitäisi olla tarvetta kuskilla tajuta. Siksi se on automatiikka. Ongelman tekee ne autot, joista valoautomatiikka puuttuu ja ne, joissa se on toteutettu päin sanonko mä mitä. Ja tietty ne kuskit, jotka säheltävät valoja käsin vaikka auto tekisi sen paremmin. Verrokiksi mainittakoon, että mulla B8 Audi räväytti xenonit päälle parkkihalliin ajaessa ihan kirkkaanakin päivänä vaikka käynnistysraja oli minimissään, eli tasan varmasti automatiikkaa käyttäessä oli valot päällä (eli olisi ollut takavalotkin, jos tuo olisi niitä ikinä pimentänyt) sadekelillä, sumussa ja hämärässä. Tuollasia niiden pitäisi olla muissakin autoissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:Radiosta tuli hiljattain juttu näistä tuunaus ledivalo-autoista. Radalle.com:n vetäjä oli myös kommentoimassa ihan uutisiin asti päässeessä jutussa näitä juttuja.
"Olet niin turvaton kuski kun on vääränlainen lamppu autossa ja kortti pois" oli se viiminen kommentti häneltä.

NO tuo meni nyt vähän paksun puoleiseksi kommentiksi, joka ainakin mun mielestä äänen sävyltään oli jo ihan sellanen verenpaine nousee ajatuksestakin-kommentti. :lol:
En usko, että poliisi näistä laittomista (Ei liikenne käyttöön) tekstin sisältävistä aftermarket ledivalosarjoista sun muista härpättimistä korttia pois ottaa, mutta kilvet voi lähteä hyvinkin pois jos sille päälle sattuvat.....
Jonkun uutisen mukaan se Akinaattorin kommentti koski sitä, kun kolmesta sakosta vuoden sisään lähtee kortti jäähylle, että ei kai siitä pitäisi korttia pois ottaa. Olen ihan samaa mieltä, ei tuosta pitäisi olla aiheellista jakaa kuin yhdet sakot per auto/kuski, mutta jos/kun jästipää ei sillä opi ja tajua tilannetta korjata, niin voihan niitä tulla useammat - ja siis siitä kolmannesta se ajoloma.

Mitä valoautomatiikkaan tulee, niin sen toimintaa ei käytännössä pitäisi olla tarvetta kuskilla tajuta. Siksi se on automatiikka. Ongelman tekee ne autot, joista valoautomatiikka puuttuu ja ne, joissa se on toteutettu päin sanonko mä mitä. Ja tietty ne kuskit, jotka säheltävät valoja käsin vaikka auto tekisi sen paremmin. Verrokiksi mainittakoon, että mulla B8 Audi räväytti xenonit päälle parkkihalliin ajaessa ihan kirkkaanakin päivänä vaikka käynnistysraja oli minimissään, eli tasan varmasti automatiikkaa käyttäessä oli valot päällä (eli olisi ollut takavalotkin, jos tuo olisi niitä ikinä pimentänyt) sadekelillä, sumussa ja hämärässä. Tuollasia niiden pitäisi olla muissakin autoissa.
Okei joo no se meni mulla vähän töitten kanssa ohi välillä se uutinen, mutta se viiminen kommentti jäi mieleen aina.
3.sakkoa lähtee kortti muutenkin. Joten ei se ole mitenkään erikoinen juttu. Jos tosiaan ei tajua korjata, niin pakkohan se on sitten jotain tehdä asialle.

Joo Toiotassakin on sama homma, AUTO-toiminnolla parkkihallissa syttyy lamput ja hämärässä ne syttyy itsekeen. Sitä valoanturin herkkyyttäkin saa vielä erikseen säätää. Ei pitäisi olla liian vaikaa ymmärtää nykyaikaisen Ipädfeispook kansankaan tämmöset jutut. :lol:
Se mikä mua tässä mun Toiotassa harmittaa on se, että "päivälampuilla" ajaessa ne takalamput ei tosiaan pala. Saisi palaa oikeasti. Mutta toistaalta; niin super turvallisena itseään kehuva VOLVO:kin on näihin uusiin autoihinsa kytkenyt takavalot pois päältä kun ledit-palaa keulalla. Joten kaipa sitä kehtaa Toiotallakin ajaa takavalot pimeänä keskellä päivää kaupungiolosuhteissa..... :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei se pimeä perä ole oikeasti mikään ongelma niillä keleillä, kun huomiovalot/päivävalot on se oikea valinta. Silloin kun tarttee takavaloja, olisi ihan hyvä olla myös ne ajovalot päällä ja kunnollinen automatiikka pitää huolen siitä, että näin on.

Huono automatiikka, puuttuva automatiikka tai mielestään automatiikkaa parempi kuljettaja voi tämän skenaarion rikkoa ja sitten niitä pimeäperäisiä näkyy (tai siis ei näy) huonolla kelillä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itse en ymmärrä näitä jälkiasenteisia ledejä ihan sen takia, et ok, maksaa paketti joku 100e. Sillä hinnalla ostaa aika monen vuoden polttimot (olettaen ettei auto polta niitä parin viikon välein). Ja sitten nää samat kaverit sanoo säästävänsä tolla rahaa (jossain vm-00 teinibiimerissä)?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vode »

Shuttle kirjoitti:Itse en ymmärrä näitä jälkiasenteisia ledejä ihan sen takia, et ok, maksaa paketti joku 100e. Sillä hinnalla ostaa aika monen vuoden polttimot (olettaen ettei auto polta niitä parin viikon välein). Ja sitten nää samat kaverit sanoo säästävänsä tolla rahaa (jossain vm-00 teinibiimerissä)?
Bensaa säästyy :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

montas litraa litraa säästyy satasella bensaa ledilampuilla? :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllähän ledipäivävalot jonkun verran säästää bensaa verrattuna täysiin valoihin. Ajovalot haukkaa jonkun 120 wattia, parkit 30 - 40 wattia ja mittarivalot vielä ehkä 10 - 20 wattia, yhteensä ehkä 180 wattia. Bensasta tulee sähköä aika heikolla hyötysuhteella, 20 % ei liene iso valhe.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^^^ Stiloon maksoi öbaut 7 vuotta sitten polttimoiden vaihto 100-130 €. Polttimot kestivät tasan 12 kk ja poksahtivat aina tammikuun alussa. Ei pal ollut mahdollisuutta kerrostalon pihalla askarrella – tässä ainakin korjaamon käyttämä tyyli oli rengas irti, sisälokari irti jne.

Tämä on aika yleinen ”feature” 2000-luvun alun autoissa. Jos päiväajovaloilla saa polttimoiden eliniän tuplattua + kesän aikana säästyy parikymmentä litraa bensaa, valot voivat tienata hintansa jo yhdessä vuodessa.

Niin, ja bensa ei tosiaan muutu sähköksi edes 20 % hyötysuhteella. Laturin hyötysuhde taitaa olla lähempänä 50 %, kun mukaan lasketaan kiilahihnavälitys, ja moottori muuttaa bensaa liike-energiaksi parhaimmillaankin noin 30 % hyötysuhteella, joten kokonaishyötysuhde 15 % ja em. 180 W tuottaminen syö aika tarkalleen kahvikupillisen (1,25 dl) tunnissa. Tutumpi l/100 km toki riippuu siitä, montako tuntia 100 km tahkoamiseen käytetään. Haarukka on siis 0,1-0,5 l/100 km (moottoritie...ruuhkamatelu).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

insinörtti kirjoitti:^^^^ Stiloon maksoi öbaut 7 vuotta sitten polttimoiden vaihto 100-130 €. Polttimot kestivät tasan 12 kk ja poksahtivat aina tammikuun alussa. Ei pal ollut mahdollisuutta kerrostalon pihalla askarrella – tässä ainakin korjaamon käyttämä tyyli oli rengas irti, sisälokari irti jne.

Tämä on aika yleinen ”feature” 2000-luvun alun autoissa. Jos päiväajovaloilla saa polttimoiden eliniän tuplattua + kesän aikana säästyy parikymmentä litraa bensaa, valot voivat tienata hintansa jo yhdessä vuodessa.

Niin, ja bensa ei tosiaan muutu sähköksi edes 20 % hyötysuhteella. Laturin hyötysuhde taitaa olla lähempänä 50 %, kun mukaan lasketaan kiilahihnavälitys, ja moottori muuttaa bensaa liike-energiaksi parhaimmillaankin noin 30 % hyötysuhteella, joten kokonaishyötysuhde 15 % ja em. 180 W tuottaminen syö aika tarkalleen kahvikupillisen (1,25 dl) tunnissa. Tutumpi l/100 km toki riippuu siitä, montako tuntia 100 km tahkoamiseen käytetään. Haarukka on siis 0,1-0,5 l/100 km (moottoritie...ruuhkamatelu).
Tekniikan Maailma tais päästä samoihin lukemiin joskus 80-luvulla. Stiloon saa ainakin ajovalopolttimot vaihdettua 20 minuutissa (mutka- ja suoraleukapihdeillä). Tsiigasin Malminkartanon autohuollossa tuota. Siinähän polttimot tosiaan kärysivät kerran vuodessa, vaikka käynnistin mosan aina lamput pimeinä. Tuli myös kokeiltua eri hintaisia polttimoita ilman hyötyjä.

Liikenne sujui tänään oikein mainiosti!

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Noita lamppuja ja niiden automatiikkaa tuli tänään mietittyä kaupungilla
-uusi golf, mulla on kännykässä parempi fikkari vrt tän auton etuledit
-uusi A märsu, auto automaattisesti pimeenä myös edestä...?
-uusi X1 biimeri, iloisesti palaa valot sekä edessä että takana....biimerikuskeilla varaa lamppujenpolttoon :wink:
-uusien isompien märsujen etuledit näkyy oikeasti...tuttu juttu joka huomattu ennenkin, vai onko vain takseissa?

Mietittyttää josko tämä sallittu valottomuus on lisännyt onnettomuuksia missä määrin, ei taida löytyä virallista tietoa jos ollenkaan.
Omasta puolestani saa tietysti tapattaa itsensä autolla jos siltä tuntuu, valitetavaa että "valottomuus" onnettomuuksissa on myös se toinen osapuoli mukana.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

MATRUUSI kirjoitti:Noita lamppuja ja niiden automatiikkaa tuli tänään mietittyä kaupungilla
-uusi golf, mulla on kännykässä parempi fikkari vrt tän auton etuledit
-uusi A märsu, auto automaattisesti pimeenä myös edestä...?
-uusi X1 biimeri, iloisesti palaa valot sekä edessä että takana....biimerikuskeilla varaa lamppujenpolttoon :wink:
-uusien isompien märsujen etuledit näkyy oikeasti...tuttu juttu joka huomattu ennenkin, vai onko vain takseissa?

Mietittyttää josko tämä sallittu valottomuus on lisännyt onnettomuuksia missä määrin, ei taida löytyä virallista tietoa jos ollenkaan.
Omasta puolestani saa tietysti tapattaa itsensä autolla jos siltä tuntuu, valitetavaa että "valottomuus" onnettomuuksissa on myös se toinen osapuoli mukana.
Ja nää Audit, joissa ledit himmenee kun vilkun laittaa päälle. Varmaan kätevää, mutta väkisinkin miettii, mitäs sitten kun auto on 5v vanha? Toimiiko tuo sillonkin mukisematta?
Hienoa tekniikkaa ja kivalta näyttää, mutta kestääkö se?
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En jaksais panikoida siitä, että kestääkö lediohjuri 5 vuotta. Se on kuitenkin aika peruskauraa elektroniikkansa suhteen kun verrataan vaikka moottorinohjauksen aivolaatikkoon, eikä nekään - ennustuksista huolimatta - ole vieläkään se 3-5v iässä poikkeuksestta porsiva palikka, vaan lähinnä yksittäistapauksia merkistä riippumatta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paitsi kun kyseessä on audi, osaa saa marmorilta ja sen hinta on 500eur, vaikka itse osa olisi n. 5eur.

Vähän sama meno kuin Veholla, Sprintteriin piti saaha lukkomekanismia... Keskuslukitus polttelee sulaketta. Itse lukkomekanismin hinta pyörii <100eurossa, mutta silti laskutus 400-500eur. Kuulemma vielä jokaisessa ovessa erilainen mekanismi, ettei vaan voi ottaa esim. oikeanpuoleista ja laittaa sitä joko eteen- tai taakse.

Diagnostiikka toki maksaa vielä tuohon päälle, puolisen tunnin homma kaikkineen :roll:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Meikäläiset valittaa liikennekulttuurista! Itänaapurissa meno on vähän karumpaa ainakin rahtipuolella...

http://www.youtube.com/watch?v=JkjG0ivnMYo
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:En jaksais panikoida siitä, että kestääkö lediohjuri 5 vuotta. Se on kuitenkin aika peruskauraa elektroniikkansa suhteen kun verrataan vaikka moottorinohjauksen aivolaatikkoon, eikä nekään - ennustuksista huolimatta - ole vieläkään se 3-5v iässä poikkeuksestta porsiva palikka, vaan lähinnä yksittäistapauksia merkistä riippumatta.
No joo, mutta sitten kun se tilttaa, niin mitäs sitten? Ajetaan ilman vilkkuja ja toivotaan parasta? :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Noi ledit on niin 2008.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

pitkämies kirjoitti:Meikäläiset valittaa liikennekulttuurista! Itänaapurissa meno on vähän karumpaa ainakin rahtipuolella...

http://www.youtube.com/watch?v=JkjG0ivnMYo
Ottamatta kantaa siihen mitä videon lopussa oli;
kuinka moni haluaa vielä näitä superrekkoja Suomen teille? 76 tonnin maksimipainoa ja ei muuta ku onnea sitten talvella....

Vaikka mulla ei ole metrinkään kokemusta perävaunullisen rekan ajamisesta; ei ne päättäjät taida oikeen tosiasioista tietää mitään.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

S_A kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:Meikäläiset valittaa liikennekulttuurista! Itänaapurissa meno on vähän karumpaa ainakin rahtipuolella...

http://www.youtube.com/watch?v=JkjG0ivnMYo
Ottamatta kantaa siihen mitä videon lopussa oli;
kuinka moni haluaa vielä näitä superrekkoja Suomen teille? 76 tonnin maksimipainoa ja ei muuta ku onnea sitten talvella....

Vaikka mulla ei ole metrinkään kokemusta perävaunullisen rekan ajamisesta; ei ne päättäjät taida oikeen tosiasioista tietää mitään.....
No siellä onkin joku alepan kassa ministerinä. Virkamiehet taas tekee niiko lobataan. Sen näkee siitä, että teitä huononnetaan ja rekkoja koitetaan suurentaa. Sitä en kyl keksi, et kenen etuja tieverkon rapauttaminen ajaa, ellei sillä sitten koeteta valmistautua neukkulan hyökkäykseen. Panssarikiilathan on aina pysähtyny, ku maasto on huono ja tiet velliä.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:
S_A kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:Meikäläiset valittaa liikennekulttuurista! Itänaapurissa meno on vähän karumpaa ainakin rahtipuolella...

http://www.youtube.com/watch?v=JkjG0ivnMYo
Ottamatta kantaa siihen mitä videon lopussa oli;
kuinka moni haluaa vielä näitä superrekkoja Suomen teille? 76 tonnin maksimipainoa ja ei muuta ku onnea sitten talvella....

Vaikka mulla ei ole metrinkään kokemusta perävaunullisen rekan ajamisesta; ei ne päättäjät taida oikeen tosiasioista tietää mitään.....
No siellä onkin joku alepan kassa ministerinä. Virkamiehet taas tekee niiko lobataan. Sen näkee siitä, että teitä huononnetaan ja rekkoja koitetaan suurentaa. Sitä en kyl keksi, et kenen etuja tieverkon rapauttaminen ajaa, ellei sillä sitten koeteta valmistautua neukkulan hyökkäykseen. Panssarikiilathan on aina pysähtyny, ku maasto on huono ja tiet velliä.
Joo ei niillä kyllä ole todellisuudesta aavistusta. En tiedä mitä rekan kuljettajat tästä ovat, mutta ei taatusti ainakaan hyvällä mietitä, näitä Suomen talviolosuhteita ja painot senkun nousee ja sitten kun nytkin on vaikeaa tietyissä keleissä niin mitäs sitten kun on 15 tonnia lisää painoa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:No joo, mutta sitten kun se tilttaa, niin mitäs sitten? Ajetaan ilman vilkkuja ja toivotaan parasta? :lol:
Niinhän mersukuskit on ajanu jo ainakin toistakymmentä vuotta ja yllättävän moni niistäkin pysyy hengissä. :mrgreen:

Ei vais, tottakai vika korjataan. Voihan sillä olla hintaa, mutta huomattavasti enemmän mua VAG-leirissä pelottais pumppusuuttimet, cr:n painepumppu, dsg-aski ja tsi:n sekä v6:n jakopää. Tosin tuskin jaksasin niidenkään takia etukäteen panikoida, kun ei se mitään auta - tosin niiden puolesta saattaisin jättää auton ostamatta. Ledidriverin takia en.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:No joo, mutta sitten kun se tilttaa, niin mitäs sitten? Ajetaan ilman vilkkuja ja toivotaan parasta? :lol:
Niinhän mersukuskit on ajanu jo ainakin toistakymmentä vuotta ja yllättävän moni niistäkin pysyy hengissä. :mrgreen:

Ei vais, tottakai vika korjataan. Voihan sillä olla hintaa, mutta huomattavasti enemmän mua VAG-leirissä pelottais pumppusuuttimet, cr:n painepumppu, dsg-aski ja tsi:n sekä v6:n jakopää. Tosin tuskin jaksasin niidenkään takia etukäteen panikoida, kun ei se mitään auta - tosin niiden puolesta saattaisin jättää auton ostamatta. Ledidriverin takia en.
No joo DSG:stä en ole kuullut kun huonoja juttuja. Siitä tulee varmaan kirosana tulevaisuudessa.
Tulee varmaan ihan hauskaa kun nää autot on sen 10v vanhoja. Korjaaminen maksaa tuhansia euroja, jos 5000e riittääkään. Osta sitten siitä auto joo, jonka laatikko alkaa 60 000km välein nikottelemaan. Pahimmat mitä oon luotetettavista lähteistä kuullut, 60 000km ja alkaa hajoamaan, joko elektroniikka tai laatikko tai molemmat.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

DSG:tä vaivaa edelleen ensimmäisten versioiden kuuluisuus, vaikkei kai nykyisetkään ihan ongelmattomia ole. Kyseessä kuitenkin on suhteellisen tuore tekniikka, joka vielä hieman hakee paikkaansa ja olemustansa, mutta eiköhän nekin vähitellen ala olla käyttöä kestäviä värkkejä. Vastaavia(?) tuplakytkinaskeja käytetään kuitenkin mm. Porchessa (PDK), BMW:ssä (M DCT), Fiatissa ja Alfassa (TCT), vissiin Fordissa (DCT), Mercedeksessä (SLS AMG:n aski, Wikipedian(1) mukaan sama kuin Ferrari Californiassa), Nissanissa, (GT-R:n GR6) ja oletettavasti vähän muuallakin. Jos ei vielä ole, niin ei mene kauaa että tuplakytkintekniikkaa löytyy Toyotasta. Suurin osa ainakin mun näkemien/lukemien/kuulemien tuplakytkinaskien kiroamisista koskee nimenomaan VAG:n DSG:tä ja senkin maineesta vastaa ymmärtääkseni hyvin vahvasti se alkuperäinen DQ250, joka oli maailman ensimmäinen tuplakytkinaski tuotantoautossa. Ei lie ensimmäinen kerta, kun ensimmäinen tuotantoversio antaa tekniikalle pitkäaikaisen uskottavuusongelman. Ei myöskään lie ihme, että Audi käyttää nykyään DSG:n sijaan nimitystä S-Tronic - mielenkiinnolla odottelen että koska tuo aski brändätään volkkariin jollain uudella nimellä, jotta akronyymi DSG ei enää pelota potentiaalisia ostajia.

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti: Jos ei vielä ole, niin ei mene kauaa että tuplakytkintekniikkaa löytyy Toyotasta.

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En usko mutten että Toyota lähtee tohon soppaan, se olisi jo lähtenyt siihen. Nykyset automaatit, mitä uusiin Yariksiin, Auriksiin, Avensiksiin ym. saa, on portaaton automaatti, jossa on manuaali mahdollisuus kepillä sekä ratin viiksillä. Se on peruja itseasiassa Priuksesta tuo tekniikka joka on muutettu vaan sitten EI Hybridiksi.
Ja nykypäivää kun katsoo, valtava määrä kehitystyötä on nähty tähän hybridin portaattomaan automaattiin joka on sovellettu sitten normaali Toyotan vaihteistoksi. Eli en usko kyllä, että tuplakytkintä tullaan näkemään ihan vähään aikaan missään Toyotassa.

Ja tosiaan itseltä löytyy tällänen Multidrive S-vaihteisto ja täytyy sanoa kyllä, että se toimii erinomaisesti. Pehmeitä vaihtoja manuaali-asetuksella. Automaatti-toiminolla meno on tasasta, koska se on portaaton. Manuaalilla vaihdot ovat viiveettömiä ja eivät nyi, vaihtoa tuskin huomaa.
SPORT-napilla sitten saa vähän lisää voimaa sinne tarvittaessa.
Mitään kytkimiä sielä ei ole, ei tuplaa ei triplaa. Todella mukavaa tasasta kyytiä ja ei takuulla tule hajoamaan ihan helpolla.

Mutta en tosiaan usko, että Toyota tohon lähtee, se olisi varmaan nähty jo tässä uudessa 86GT:ssä, jos sellasta olisivat halunneet, siihenkin saa samaa periaatetta noudattavan Multidrive S:n muistaakseni. JOskin vähän viilattuna.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Eikö muka vielä ollut:

Kuva

Juvosen Joukolla oli kiire Expertille?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No mutta tuollaisesta parkeeraamisesta päätellen kuski on jo käytänössä katsoen aivokuollut, kyllähän sellasella invalappu heltiää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

S_A kirjoitti:No joo DSG:stä en ole kuullut kun huonoja juttuja. Siitä tulee varmaan kirosana tulevaisuudessa.
Das Schlechte Getriebe.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oli taas sellainen riemuidiootti tojotisti, että oksat pois. Turpiin ois pitänyt lyödä. Eli saviontieltä tuli perässä kohti sulaa. Siinä sitten fallbackantiellä vähän ennen kuudenkympin aluetta ohi about kaheksaakymppiä. Kehtas vielä mulkoilla ohittaessaan stana! On se ny prkl kun pitää eka ajaa kympin yli rqjotiksen perseessä kiinni ja sitten vielä tuollain ohittaa... Koko matkan jatkoi railakasta ylinopeutta ja kauan ennen vianoria näkyi viimeinen vilaus..

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Suhasin munamankelilla Selloon, sieltä Muuralaan ja himaan. Oikeen pitää kehasta, että jokainen autoilija väisti silloin ku laki sanoi. Ainoon veetutus tuli satulasta, jonka huomasin olevan päin rrrrsiettä. Pitänee vääntää se samansuuntaiseksi rungon kanssa ennen seuraavaa tsieguraa.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

h_lauri kirjoitti: Ainoon veetutus tuli satulasta, jonka huomasin olevan päin rrrrsiettä.
Eikös sen vähän niin kuulukin olla? Renkaatkin kai ottivat maahan?
Järkiautoilija

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

:-D

Joo, muttei vinossa. Vahingossa huomasin, oli sen verran vähän. Lienee kuitenkin vaikuttanut siihen, että aivoni ovat tuntunee litteämmiltä kuin ennen.

Avatar
JuhaT.
Viestit: 79
Liittynyt: 22 Heinä 2006, 14:48
Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
Paikkakunta: Hamina

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JuhaT. »

Paikallinen pakinoitsija on joskus kirjoitellut mopotytöistä, että lauman sisäinen dynamiikka vie kaiken huomion. Muu maailma ja muu liikenne katoaa mielestä. Ja sen huomaa. Pari kesää sitten jouduin tekemään risteyksissä kaikkiaan kolme äkkijarrutusta, kun muuten mopotyttö olisi työntänyt itsensä suoraan auton alle. Ja kyllä, kaikissa tapauksissa mopoilija oli väistämisvelvollinen.

Tänään polkupyörälenkillä kävi vastaava tapaus. Mopotytöt tulivat minua vastaan. Ajelivat vain tällä kertaa polkupyörillä ja ikääkin oli sen verran, että vuorenvarmasti eläkeläisistä oli kyse. Kaikki näköjään huomasivat minut, mutta silti viimeinen kurvasi suoraan päin. Oli pakko ajaa ojaan, että mummon luut säästyivät.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tulipas aamusella testattua 156:n jarruja. Toimii! Juu, peränajajana olisin ollut kyllä syyllinen, mutta hieman olisi kyseenalaistanut edellä ajaneen Volvokuskin toiminnan tilanteessa.

Valtatieltä oikealle kääntyvien kaistalla valmiiksi jarrulla kääntymistä varten hidastaen ja vihreä nuolivalo palaa. Minä olin n.30 metrin päässä valoista ja Volvo 15 metriä edelläni, vauhtia vielä n.60 siinä vaiheessa ja valot vaihtuu keltaiselle. Useampi kuski olisi tuosta valuttanut keltaisilla läpi ja näin oletin myös Volvokuskin toimivan ja minullakin oli perässä vahva aikomus moiseen suoritukseen, mutta tämäpä päätti lyödä lossat kiinni ja koska jarruvalot paloivat jo valmiiksi, niin tuli lisähidastuvuus pienenä yllärinä, mutta onneksi itsekin olin valmiiksi jarrulla. Volvo valui viivan yli ja minä sain onneksi ABS:it rutisten väistettyä hieman vasemmalle ja pysähtymäänkin ennen osumaa, itse asiassa pysähdyinkin ennemmin, joten jarrut Italiaan 1-0.

Olisi siis ollut päinvastaisessa tilanteessa Volvo minun kontissani, mutta en todellakaan olettanut siltä matkalta yrittävän vielä keltaisiin pysähtyvän eikä se kunnolla meinannutkaan onnistua. Syyllinen olisin tietysti osuessa ollut minä, mutta ei kyllä ollut kuskilla minkäänlaista tilannetajua ja käsitystä siitä, miltä matkalta siihen keltavaloon on järkevää yrittää pysäyttää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Noita keltaisiin pysähtyviä sankareita riittää ihan yhtä paljon, kuin niitäkin jotka posottaa vielä punaisillakin suoraan läpi. Tuntuu välillä, että osalla ihmisistä tuo tilannetaju ei toimi sitten ollenkaan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Shuttle kirjoitti:^Noita keltaisiin pysähtyviä sankareita riittää ihan yhtä paljon, kuin niitäkin jotka posottaa vielä punaisillakin suoraan läpi. Tuntuu välillä, että osalla ihmisistä tuo tilannetaju ei toimi sitten ollenkaan.
Se on vaan elettävä tilanteen mukaan, sillä osa ei kokemattomuuttaan /arkuuttaan osaa arvioida vauhtia ja matkaa oikein, ja osa mielestään osaa, mutta aistihavainnot eivät enää pelaa kuten nuorempana. Toivottavasti nämä kaksi ääripäätä eivät kovin usein aja peräkkäin... :roll:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ajoin eilen melkein hirven kanssa yhteen, paniikkijarrutus ja hirven takaa, alle metrin päästä ohi. Muuten ok lopputulema mutta jarruputki alkoi vuotamaan heti letkun yläpuolelta.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Itselläkin kerran pompannut 100-vauhdissa hirvi nenän edestä ja siinä kohtaa jossa ehdin painamaan jarrua, olin jo hirven piirtämän kuvitteellisen viivan yli. Silloin oli pakko pysähtyä, kun pumppu löi pikkasen ylikierroksia.

Jarruputkia kuitenkin on vielä toistaiseksi löytynyt varustelluista autotarvikeliikkeistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Kerran väistänyt kaksi aikuista hirveä alle kymmenen metrin päästä viisvitosella.....Polvet löi jälkeenpäin loukkua! MB Actroksella tullut pari kertaa hirvi tien yli ja peura samaten......läheltä käynyt kyl mutta se on kumma kuinka se massa ja korkeus rauhoittaa kun tietää ettei ne tuu lasille......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Se tunne kun pikkuisella Puntolla 120km/h vauhdista onnistuu syystä (tuuri?) tai toisesta (kohtalo?) välttämään kohtaamisen ison hirven kanssa ~1m turvavälillä, on melko pysäyttävä. Tuosta on aikaa joitakin vuosia, mutta kokemus ei ihan heti unohdu.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Lehmän kanssa on kerran ollut kolari lähellä. Onneksi Mersussa oli hyvät jarrut ja lehmä ehti väistää vastaantulijoiden puolelle metrin verran.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään ajelin tossa kohti Espoonkeskusta Petaksen baarin kohdilla kun vastaan tuli enduro-tyyppinen moottoripyörä, josta näki selvästi vain pohjapanssarin moottorin alla.......... :roll:

Oli muutenkin joillain Juhannuksena herne aika syvällä nenukissa, ainakin mitä tuli saatua palautetta tien päällä....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Aamusella seisoskelin vihreissä, koska seuraavien valojen jono ei liikkunut, eikä tapoihin kuulu risteyksen tukkiminen. Radiota sitten piti laittaa suuremmalle, jotta sai peitettyä takana olleen puupään torvensoittelun.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Tuo on kyllä aina hauskaa. Vähemmän hauskaa on se kun se torvensoittelija pääsee tukkmaan sen risteyksen. Muutenkin välillä tuntuu, että monet ei näe liikenteessä kuin sen 10m tai edessä javan takavalot.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Vaihteeksi taas tänään jollain oli vaikeuksia liittyä motarille á 60km/h, ja tietenkin kävi säkä että olin juuri tämän sankarin takana. :fist:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jätä nutaajaan (tarpeeksi) väliä jo rampilla, niin kiihdytyskaistalla on tilaa ottaa vauhtia ja liittyä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Seisoin valoissa vasemmalle kääntyvällä kaistalla ekana ja kattelin peilistä, että tyypillisen näköistä saksalaisautoilua, kun takana oleva audikuski ei ollut löytänyt vilkkuviikseä. Siinä odotellessa myös suoraan meneville vaihtui punaiset, niin eikö e87-korinen 1-sarjan BMW posauttanut samojentein punaisia päin. Stereotypioiden kohtaaminen melkein jo huvitti, mutta vaikkei käytännön vaaratilannetta kohdalle osunut, ei punaisia päin ajaminen naurata oikeastaan koskaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Polforea kirjoitti:^Jätä nutaajaan (tarpeeksi) väliä jo rampilla, niin kiihdytyskaistalla on tilaa ottaa vauhtia ja liittyä.
Hyvä neuvo, vaikka takana tuleva idari sitten vilkutteleekin valoja. Kun itse kiihdyttää haluamaansa väliin, vilkuttelija on 500 metriä takana. Ja jossain 1,5 kilsan päässä on saanut kelattua vauhtia sen verran, että pääsee ohitse.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, se on joskus tosiaan vaikeeta kattoo sitä edellä menevää autoa pidemmälle. Jos katsoisi ja näkisi sen nutaajan, saattaisi jopa huomata ja arvata että kohta tää edessä oleva kaveri torppaa sen lapun lattiaan ja menee sinne liikenteen sekaan heittämällä. Sama efekti kuin stoichiometricin kertomassa risteyskäytöksessä, ei nähdä yhtä autoa pidemmälle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin