Joo tätä oon itsekin ihmetellyt. Kai se on joku muoti juttu sitten? Säästävät ajovalopolttimoita? Kun viilaavat noita aftermarket-ledejä kiinni. Näyttää auto paremmalta kait sitten?jkk kirjoitti:^ ja ^^ymmärrän et uusissa autoissa on toi valoautomatiikka, mutta minkä ihmeen takia vanhojen ritsojen pitää urittää matkia uusia pitämälä perät pimeenä ja edesä jotku jälkiasenteiset day time led valot tai jotku vetää jopa sumarit päällä. ihmeen paljo nähdään vaivaa. sitä paitsi mitä se haittaa jos valot palavat?? tekevätkö autosta rumemman tai kenties perä pimeenä syntyy selvää säästöä. huh.
Ja ne saksalaisissa autoissa etenkin näkyvät "kopio" uusledi valoumpiot on varsin hauskan näkösiä. Mahtaa valoteho olla kovinkin tehokasta.
Radiosta tuli hiljattain juttu näistä tuunaus ledivalo-autoista. Radalle.com:n vetäjä oli myös kommentoimassa ihan uutisiin asti päässeessä jutussa näitä juttuja.
"Olet niin turvaton kuski kun on vääränlainen lamppu autossa ja kortti pois" oli se viiminen kommentti häneltä.
NO tuo meni nyt vähän paksun puoleiseksi kommentiksi, joka ainakin mun mielestä äänen sävyltään oli jo ihan sellanen verenpaine nousee ajatuksestakin-kommentti.
En usko, että poliisi näistä laittomista (Ei liikenne käyttöön) tekstin sisältävistä aftermarket ledivalosarjoista sun muista härpättimistä korttia pois ottaa, mutta kilvet voi lähteä hyvinkin pois jos sille päälle sattuvat.....
Poliisin kommentti sitä vastoin oli hyvinkin asiallinen. Vastuu ajoneuvon kunnosta on kuljettajalla ja jos siihen tungetaan yli kirkkaita tai himmeitä lamppuja ja kikkaillaan viritelmillä ties minkä näkösillä, niin syystäkin siitä pitää antaa noottia. Ei ole yks tai kaks kertaa kun joissain tuuninki autoissa on niin tummia takavaloja, ettei vilkkua tietyissä sääoloissa nää kuin 2m päästä. Nää on onneksi vähentyneet ja tilalle on tullu sitten yli kirkkaita "sinisiä" ajovaloja sun muita ledi hässäköitä.
Sama koskee ehkä vielä enemmän tiettyä motoristi ryhmää, joka tuunaa prätkiään, ehkä enemmän jopa vielä tätä street faitter-porukkaa kuin HD miehiä. Lähes ensimmäinen ja näkyvin muutos on vaihtaa ne turvalliset isot vilkut joihinkin pieniin mitättömiin tikittimiin, joita ei tahdo nähdä oikeastaan ollenkaan. Vilkun vilkkumisnopeuskin on niin tiheä, että menee hetki tajuta sen olevan päällä. Vilkkujen väri on usein hyvin haalea mitätön väri, joka ei erotu kirkkaassa kelissä juuri minnekään. Tämän päälle vielä se on niin lähellä runkoa, että sekottuu hyvin helposti heijastuksiin ja varjoihin, joita pyörä aiheuttaa auringossa.
HD-miehillä on sitten tämä toinen tauti, otetaan vilkut kokonaan pois kuten Klaukkalassa eräs HD-herra oli tehnyt. Merkin anto kääntymisestä tehdään jalan kanssa. No meneehän se päivällä vielä, teeppä se rekan edessä pimeällä. Voi olla, että jää viimeiseksi kääntymiseksi.
TÄTÄ mä en oo ikinä käsittänyt, moottoripyöräilijä on kuitenkin turvaton aina, ja jos vielä ihan itse omistajana heikennät sitä turvallisuutta ulkonäön takia, niin on se vähän saapas touhua. Tuntuu joskus, että kumisaapaskin on viisaampi kun tuunausta tekevä ihminen......
Mutta tosiaan, vastuu ajoneuvon kunnosta ja siitä mitä siihen tunkee kiinni, on kuljettajalla. Kuljettaja on vastuussa tekemisistään ja vastaa ajoneuvon kunnosta. Niin yksinkertaista ja ei siihen kannata sitten alkaa raamattua selittämään, jos tulee sanomista.