Alfa 156 kokemuksia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pinkman
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 10:07

Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pinkman »

Terve kaikille alan ihmisille.

Mitä mieltä olette alan ihmiset tästä mallista 156 Sportwagon 1,8 TS Super? 2000 vuoden malli.
Hyvät ja huonot puolet olisi kiva kuulla niiltä joilla kyseinen auto on.
Sekin riittää jos laittaa kokemuksia 156 Alfasta ylipäänsä.
Huomenna menossa katsomaan tälläistä.
Kiitos vastauksista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ihan ensimmäisenä kannattaa lukea nämä:
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22632" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
156 tyyppiviat http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=7447" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakopään tekeminen on ensiarvoista; eli 3v/60tkm vaihtoväli. Tarkasta, että on tehty ajallaan! Mikäli koneen käynnistäessä kuuluu dieselmäistä raksutusta, kertonee se ajoituksenmuuntimen huonosta hapesta yleisesti. Voi toki olla myös venttiilinnostimet ja sitärataa.
Helmojen ja pohjan kunto kannattaa todellakin tarkistaa, jos mahdollista niin nosturilla. Ikää alkaa olemaan, joten ruosteongelmaa voi hyvinkin löytyä.
Lisäksi kannattaa tarkistaa öljyn taso ja muistaa, että suomessa pitäisi niitä vaihdella 10tkm välein - iäkkäämpään ja enemmän ajettuun Valvoline MaxLife 10W-40 on hyvä, toinen päteväksi todettu on täyssynteettinen Valvoline 10W-60.

Jakopää kaikkineen (jos pitää teettää lähiaikoina) on mm. Nokialla viimetarkistamani mukaan ~550euroa sisältäen kaiken tarpeellisen, 1.8 koneessa ei ole tasapainoakselia, joten yksi hajoava osa vähemmän... Tulppien vaihtoväli 100tkm, NGK Platinat (tai Iridiumit) - Suomi-hintaan ~205euroa setti + työt, briteistä saanee huomattavasti halvemmalla, alle puoleen hintaan. Näillä pitäisi nyt päästä ainakin alkuun 8)
Ja tukivarret näissä on kulutuskamaa, TRW on todettu yhdeksi hyvin harvoista kestävistä valmistajista näissä. Huonoja halpisosia joutuu vaihtelemaankin sitten jopa kuukausien välein, jolloinka tuplahinta osalle kannattaa maksaa, jos se kestää edes pari vuotta. Omassa 1.8:ssa ('03 mukamas, valmistettu '02 ja mallivuosi '01, vaikka onkin ensimmäistä facelift-mallia) kesti tukivarret arviolta 110tkm, jossa vaiheessa vaihdettiin eteen kaikki.

Ainiin, Nettiautosta bongattu-ketjuun voi toki laittaa linkkiä jos auto netissä myynnissä, josko joku olisi jo käynyt katsastamassa yksilöä ja tietäisi siitä jotain.

EDIT:
Lisättäköön, että yhden 2.0twinsparkin kokemuksella 2.0 kone on selvästi pirteämpi, kuin 1.8. Edellinen auto oli ns. pommi ja siinä tuli lähes jokainen kuviteltavissa oleva vika 2,5vuoden aikana, jonka auto oli talossa. Nykyinen yksilö on tähän mennessä ollut moninkerroin vaivattomampi ja ongelmattomampi yksilö ja voi olla kyllä tyytyväinen. 1.8 on aika väännötön kone, mutta niinhän nämä twinsparkit muutenkin. Kierroskoneita jne. Oikeilla öljyillä ja oikealla pidolla ei pitäisi mitään ihan ihmeellistä olla, joka tapauksessa suosittelen ruostesuojaamista ennen talvea ja kuraläppiä ainakin eteen, jotta kiveniskemät ei nuiji maalipintaa murusiksi ja aiheuta ruostumista helmassa. Siitäkin kun on kokemusta :)

Pinkman
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 10:07

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pinkman »

Kävin laittamassa bongaa nettiautosta sivulle linkin autoon joka on kiikarissa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä tuo kakstonnari minusta vääntää melkein 20 vuotta vanhaksi konstruktioksi ihan hyvin:

Kuva

Harvemmassa autossa taisi tuolloin vielä olla muuttuva imuventtiilien ajoitus ja muuttuvapituuksinen imusarja, liekö sitten niiden ansiota. Harmi vaan että kattilan luotettavuus ei ole ihan timanttia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tsekkaa nämä , ranking-järjestyksessä:
1) Korin kunto( helmojen ja lattian ruosteviat ), 2)moottorin huolto ( öljynvaihdot ja jakopää ) , 3)voimansiirto ( kytkin ja vaihteisto ). Valitse yksilö , joka läpäisee ainakin nämä kolme kohtaa. Hylkää raakasti huonot yksilöt.
Älä kiinnitä liikaa huomioita esim. varusteisiin ( nahat, vanteet) , sillä noita pystyy hankkimaan lisää
siihen huolella valittuun yksilöön.

Muiden vikojen kanssa oppii elämään ( mm. alfasähköt --> OBD- lukija tarpeen, alustan tukivarsien ja puslien tiheähkö vaihtotarve ), jos muistaa 156:n monet hyvät puolet.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Pinkman
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 10:07

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Pinkman »

kiitos vastauksista.

Siinä Alfassa jota kävin tänään katsomassa, oli takana parissa kohtaa ruostetta tuloillaan.
Paikkamaalilla peitetty.Molemmin puolin samassa kohtaa?Mitähän sekin tarkoittaa?
en uskaltanut vielä ostaa.Pelkään että vuoden parin päästä on koko auto täynnä ruostetta.
Vittu että oli hyvä ajaa.Ainoa miinus tuo^.
Helmat oli hyvässä kunnossa ja kiven hakkaamia oli etupäässä mutta niitähän nyt kuuluukin olla tuon ikäisessä autossa.
Kone kehräsi tasaisesti koko ajan enkä huomannut mitään vikaa missään.Tasainen ääni kuului koko ajan, ei mitään ylimääräistä.
Huollot oli kaikki tehty ajallaan.

Saatana kun ei tiedä mitä tekis :-D

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Pinkman kirjoitti:V*ttu että oli hyvä ajaa.
Noin minäkin ajattelin 25 vuotta sitten, kun pääsin ajamaan duunikaverin 75 tessua :-D

Asiaan.

Karjut ovat tuossa yllä jo antaneetkin monta hyvää vinkkiä. Todellakin katso tarkasti mahdolliset ruostevauriot, sillä tuon ikäisissä autoissa niitä melko todennäköisesti jo on. Omassa ex-156:ssa (vm. 98) kuskin puolen jalkatilan pellit ja helmat piti uusia 12 vuoden ikäisenä. Minun mielestäni ruostevaurioiden korjaus on ihan vihoviimeistä hommaa. Muista korjauksista kyllä selviää ärräpäillä ja rahalla.

156 on ihan pirun hauska auto. Onnea etsintään :)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^Koita koeajaa ainakin kolme 156:sta, jotta huomaat ne pienet ( ja joskus älyttömän isot ) erot. Pää kylmänä... :wink:

Apropå, jos oikein maltat mielesi niin osta Alfa talvella kunnon pakkaselle ( 15 - 20 astetta) niin mm. vielä paremmin erottuu jyvät akanoista ( mm. akun, tulppien, ruiskutuslaitteiden,ilmin ja lamdan kunto ).

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

Jiitee kirjoitti:^^Koita koeajaa ainakin kolme 156:sta, jotta huomaat ne pienet ( ja joskus älyttömän isot ) erot. Pää kylmänä... :wink:

Apropå, jos oikein maltat mielesi niin osta Alfa talvella kunnon pakkaselle ( 15 - 20 astetta) niin mm. vielä paremmin erottuu jyvät akanoista ( mm. akun, tulppien, ruiskutuslaitteiden,ilmin ja lamdan kunto ).

Jt
Moi,
minullakin on yksi 156 2.0 JTS vm 2004 kiikarissa ja sitä talvihommaa mietin, että onkos Alfat millaisia talviautoja? Kävin tänään koeajolla ja voi pojat, tykkäsin ajamisesta! Mutta vähän askarruttaa juuri talvikäyttö ja toisaalta polttoaineen kulutus ja määräaikaishuoltojen hinnat. Millaista hintaa voi odottaa määräaikaishuolloille? Tähän yksilöön (120 000 km) on vaihdettu 110:n kohdalla jakohihna ja huoltokirja on asianmukainen.

Muuta koeajossa huomattua: oikeanpuolen kaiutin pätkii, kuskin oven sisäpuolinen avauskahva ei oven auki ollessa palaudu lepoasentoonsa, kovemmassa jarrutuksessa ehkä hivenen puoltaa vasemmalle. Ilmastoinnin logiikasta en saanut vielä selvyyttä :crazyeyes: . Ja tukivarsia mietin kun oli aika pintaruosteessa, mutta myyjä puhui, että siitä ei pidä huolestua. Nyt kuitenkin luen täältä, että tukivarret menisivät yleensä aika taajaan vaihtoon.

Ja mikä on vaihdekepin vieressä oleva kolmiasentoinen nappi, jossa on nuoli vasemmalle, pallura ja nuoli oikealle? Myynnin varustelista oli vähän ylipuhuva eikä siinä kaikkea luvattua ole. Ovat tainneet kopioida listan jostain toisesta autosta ja oli jäänyt vähän perkaamatta.

Pitää varmaan mennä vielä katsomaan. Vaihdokki ei ollut vielä ehtinyt olla kovin kauaa liikkeessä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se nappi on peilien säätö.

Huollot maksaa mitä maksaa: Jakopää ~550eur monessa paikassa, Delta ehkä tarjoaa työn 1900eurolla (kokemusta on.) Eli vaihtelee. JTS-koneissa on ENSIARVOISEN TÄRKEÄTÄ käyttää 10w60-öljyä, ettei nokka-akselit kulahda.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja willez »

156 on vuoden talviauto 1998 ? Vai muistanko väärin :silent: Lämpiää nopiasti (kutoskoneet) mun kokemusten mukaan , lämmintä tulee sisälle myös nopeasti. Käymään aina kuin palmun alta,lohkiksella tai ilman...

Takalasin ja peilienlämmittimet erittäin tehokkaat. Muistan viime talvena kun oli joku aamu jotain -20C ja auto tulille,lämmittimet päälle ja pihalle tupakalle. Takalasista nousi jo toisen henkosen aikana reilusti höyryä ja selvät sulat raidat jo + peilit lähes kirkkaat 8)

Kiva ajaa ja ihmiset tuijottaa liikenteessä , ehkä sen takia että on niin kaunis auto ? :lol: Erottuu tosta VAG-Tojota massasta edukseen !

Huollot samanhintaiset ellei halvemmatkin kuin perusautoissa , riippuu ihan asentajan mielentilasta. Kannattaa etsiä "alfisti" joka huoltaa autosi..

Kutoskoneiset tornareitten mukaan kestäis paremmin ? Hihna + muut moottoriin liittyvät. Alusta on kaikissa sama , tarkka mutta herkkä :) Tukivarsia menee enemmän kun avensiksessa. Omaan -98siin vaihdettu mun aikana eteen Kaikki mitä pystyy ja taakse linnunluut.. Tietty pidän itteäni "hifistinä" , eli perusalfisti :-D Ehkä jopa "turhaan" vaihdoin pari tukivartta..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllä 156 pitää kutinsa myös talvella, ei ole ollut ongelmia normi talvikäytössä niin kauan kun akussa on ytyä, pätee alfaan samat klisheet kuin muihinkin, lyhyt matka-ajo tappaa akun kun kylmällä ei ota latausvirtaa vastaan. faktat tiskiin, jos auto on hyvä ajaa kesällä, niin kyllä se on samaa puuta myös talvella ;)
Pintaruoste tukivarsissa ihan normaalia suomen suolakylvyssä.
Mitä noihin vikoihin tulee, niin vähän tarvitsee huoltoa, jarrujen herkistystä, ehkä uuden sisäkahvan vaijerin ja vähän CRC:tä oviliittimeen, niin ei musiikkikaan pätki.

Mikäs ilmastoinnissa ihmetytti?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

DaViega kirjoitti:
Mikäs ilmastoinnissa ihmetytti?
No kyllä se ilmastointi selkis, kun luin manuaalia. :lol: Tänään kävin toisella koeajolla, piti saada vaimo mukaan :twisted: Ja kyllä sekin tykästyi. Oikean etupään tukivarsi oli vaihdettu ja koiranluut, jarrulevyt (eteen) ja -palat yms. oli huoltohistoriassa parin vuoden sisään. Ajotietokoneenkin sain näkymään.
Öljy ei ole ollut 10W-60, josta myyjä ei ollut kuullutkaan, vaan olikos 5W-50. Nesteet kuulemma tarkistettu liikkeessä, mutta jäähdytinnesteen pinta oli vähän alhaalla ja siitä huomautin, että pitäisi laittaa. Määräaikaishuollot oli tehty hyvissä ajoin ja seuraava huolto on ajoitettu ensi talvelle.

Kaksi edellistä katsastusta oli mennyt suorilta läpi (vanhempia ei ollut mukana), ainoastaan keväällä tarkistuksessa oli huomautus ajovaloista. Olisko ollu polttimo pimeänä. Joku teippi oli oikeanpuolen ajovalon perässä, siis sisäpuolella siinä osassa, joka otetaan ulos polttimoa vaihdettaessa. Se vissiin piti sen osan umpiossa.
Edelleen vaikutti oikein siistiltä, mutta sateessa otin kännykällä muutaman kuvan parista kohdasta, joista haluaisin kysyä: Molemmissa kyljissä takaoven alla oli kohdat, jotka näyttivät siltä, että on joku teippi?? Liitteen kuva selvittää paremmin. Ja jokaisessa kulmassa (tunkin paikan kohdalla?) oli vähän painumaa, joka oli maalattu auton värillä. Olisko voitu hitsata niitä nostokohtia? Kuvissa näkyy huonosti sitäkin parista kohdasta.

Miltä kuvat näyttävät, onko toivoa? Nyt vasta kuvasta huomasin, että onko tuossa yhdessä taustalla moottorin pohja näkyvissä ja voisko se olla öljyinen? Ja mitä, jos se on? Kuvat on otettu kovassa sateessa tehdyn koeajon jälkeen. Muuten konehuone oli pellin kautta katsottuna siistin näköinen ja mielestäni ääni oli hyvä. Tietokone näytti aika odotetunlaista kulutusta ajotavan mukaan 6-12 l, normaalissa kaupunkinopeudessa jotain 6,5-8.

Maantienopeudessa ehkä pienen pientä värinän tuntua, onko normaalia? Ei todellakaan isoa kun en sitä ensimmäisellä ajolla edes huomannut.

Äänentoisto on vähän parannusta kaipaava. Ilmeisesti vain edessä kaksi pientä kaiutinta. Joku Bosen opaskirja on mukana, mutta oliko näissä vakiona joku tietty systeemi?
Liitteet
alfa.jpg
(90.54 KiB) Tiedosto ladattu 3376 kertaa

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

helman taaempi pystysauma tuppaa elämään vähän ja se maali alkaa halkeilemaan. paikkamaalia heti kun ilmestyy halkeamaa, kiveniskeymää tms. ja etuläpät pitämään tulevia vaurioita kurissa.

Tuota on nostettu tunkilla väärästä paikasta :?

Värinä saattoi tulla renkaista joissa vähän epätasapainoa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

Renkaiden epätasapainoa epäilin itsekin. Renkaat on kyllä melko vähän käytetyn näköiset, mutta kyllähän niihin on entisissäkin renkaissa epätasapainoa joskus tullut. Mutta noi ei siis näytä siltä, että peli olis menetetty?

Mites se moottorin pohja? Osataanko siihen sanoa mitään? Kovasti auto polttelis mielessä ja halu olis liittyä ylpeiden Alfa Romistien joukkoon. Kaikki on kaupantekoa varten jo sovittu, sen kuin menis hakemaan pois, mutta nämä nyt vielä mietityttää. Se etu liikkeestä ostaessa kyllä on, että myyjäkin sanoi, että jos nyt puolen vuoden sisään tulee jotain isompaa ja yllättävää, niin liike tulee vastaan ja ne pyritään sopimaan sillä mielellä, että asiakas mahdollisesti jatkossakin haluaa asioida siellä liikkeessä. Omissa hommissakin se menee usein niin, että otetaan vaikka vähän takkiin, kunhan saadaan hyvät asiakkaat pidettyä tyytyväisenä.

Varmaan hallitunkkia käytetty, eikös se silloin noin painuisi? Miten lie sitten onnistuu auton tunkilla vaihto, jos tien päällä tarttee alkaa vaihtamaan. Mistäs kohdasta se hallitunkki sitten pitäisi laittaa? Ite en sellaista omista, vaikka on pitänyt sellainen vuosia jo hankkia.
Viimeksi muokannut taistelija, 18 Heinä 2013, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Niin... tuohan on polttoainetankki kuitenkin...?

nuo helmat näyttävät kosmeettisilta vaivoilta joista ei ole ongelmaa jos et enän käytä auton omaa tunkkia, jos ei näy ihan reikiä niin varmasti olisi korjattavissa tai vähintäänkin siistittävissä, varmana joku osaa noi korihommat paremmin selittää kuin minä :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

DaViega kirjoitti:Niin... tuohan on polttoainetankki kuitenkin...?
Haha! Niin onkin! Nyt jo käy kaikille selväksi, miten pro olen näissä hommissa ja siksi täällä häiriköin :mrgreen: Mutta miksi se on tuon värinen alapinnasta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

taistelija kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Niin... tuohan on polttoainetankki kuitenkin...?
Haha! Niin onkin! Nyt jo käy kaikille selväksi, miten pro olen näissä hommissa ja siksi täällä häiriköin :mrgreen: Mutta miksi se on tuon värinen alapinnasta?
156:ssahan on ihan omat nostopaikkansa. Mukana tuleva tarviketunkki on HÄTÄTILANTEITA varten. Se tuskin edes kestäisi jatkuvaa vuosittaista käyttöä. Se on muotoiltu helman muotoon ja teoriassa ei aiheuta painumia - hallitunkki on eri maata ja näyttää tosiaan siltä, että rankasti helmasta nostettu. 156:ssa on keulassa omat nostopaikkansa (n. 20cm syvyydessä keskemmälle autoa) ja takana on yksi hyvä paikka nostaa takatukivarren (vai onko pitkittäistanko, mikä nyt olikaan) puslan kohdalta. Koetan löytää sen komean kuvan tuosta nostopaikkahommasta.

Tuo tankin pohja voi olla märkä pelkästään roiskeveden takia, jos autolla ajettu kuten kuvista katsottaessa näyttää.
Olen yhden kerran nähnyt livenä tollaiset pysty"teipit", joilla oli valitettavasti peitetty ruostetta, eikä siis korjausta... Tuo on juurikin helman pystysauma, joka on äärimmäisen herkkä (päätellen siitä, kuinka usein niitä näkee) ruostumaan. Jos pohjat on tehty hyvin, niin jopa tuo suoja on varsin jees. Vinkkinä, että nuo rumilukset saa helpoiten piiloon kunnon helmasarjalla, vaikkapa alkuperäisellä SportPack-helmasetillä joita saa halvimmillaan alle sadan viidenkympin. Toki sitten pitää värjätä sopivaksi ja asentaa, mutta kuitenkin.

Ei näytä lainkaan pahalta loppujen lopuksi, selvästi paremmalta tuo näyttää kuin oma edeltäjä ja nykyinen näyttää vaan hieman paremmalta, joten tuosta puolesta en olisi huolestunut. Värinä voi johtua epätasapainosta renkaissa. Tai kolhusta vanteessa. Tai jotain vastaavaa. Jos pyöränkulmat on kunnossa, en olisi erityisen huolestunut... Vaihteistoöljyt suosittelisin vaihdattamaan pikimiten, mieluiten vieläpä oikeaan tavaraan eikä siihen, mitä sattuu hyllystä löytymään.

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

No niin, selvis näin oston jälkeen muutamia asioita :evil: :
- ilmeisesti jäähdytin vuotaa vähän
- pakoputken keskiputki mennee vaihtoon
- käsijarru pitää toispuoleisesti
- öljyproppua ei oltu edellisessä vaihdossa saatu auki -> vanhat pitänyt imeä pumpulla
- jotain pitää tehdä jarruissa, edellinen huoltomies oli suositellut jarrujen huoltoa. Levyt eteen vaihdettu kaksi vuotta sitten. Olin katsonut papereista huonosti ja luulin, että huoltoja oli tehty huomautuksen jälkeen. Eli nipussa oli vanhempia huoltolappuja kuin paperi, jossa huomautukset oli
- tulppia ei ole vielä vaihdettu, ajettu siis 122 000
- olikohan muuta... ei tuu nyt mieleen, kun vähän harmittaa.

Mutta mitä äänentoistosta tuolla toisaalla huomautin, niin selvis että soittimen fader oli laitettu ihan eteen ja diskantit täysillä ja bassot pois. Eli onhan tässä kuusi kaiutinta, mutta etuovessa oleva isompi kaiutin pätkii. Eli kyllä tuon yhden pätkimisen hoidettua kelpaa musakkia kuunnella.

Taidan mennä alkuviikosta Autokeskukseen pyytämään pakettitarjousta ainakin yllämainittujen hommien korjaamiseksi. :roll:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Varmaan kannattaa kysyä muualtakin tarjous.
Itse osat, jotka luettelit, eivät kauhesti kustanna.

Edit: jatkoa uusia forumisteja säikeen kyselyyn:
Pyydät tohon huoltolistaan myös öljyn ja suodattimen vaihdon.
Voit vaikka kysyä mitä öljyä käyttävät ja paljonko hinta muuttuu itse tuoduilla öljyillä.

Tuossahan ei ole "normaaliauton" huolloista poikkeavaa kuin tulppien vaihto.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ostithan liikeestä auton? et yksityiseltä?
Soitta sinne suuntaan, mitä ovat tuollaisista vioista mieltä, kuka kustantaa ja minkä verran
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

Joo sinne liikkeeseen nyt sitten ajattelin ensin ottaa yhteyttä. Kyllä olikin puhetta että varsinkin jos jotain isompaa tulee niin liike tulee vastaan. Sanoinkin lähtiessäni että jos tulee murhetta niin menen sen olkaa vasten itkemään :-D

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vito »

Rasvis kirjoitti:Kyllä tuo kakstonnari minusta vääntää melkein 20 vuotta vanhaksi konstruktioksi ihan hyvin:

Kuva

Harvemmassa autossa taisi tuolloin vielä olla muuttuva imuventtiilien ajoitus ja muuttuvapituuksinen imusarja, liekö sitten niiden ansiota. Harmi vaan että kattilan luotettavuus ei ole ihan timanttia.
Vertailun vuoksi hieman OT:na kun (bensa)kuskit aina valittaa dieselien huonosta alaväännöstä :roll: :mrgreen:
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli jos oikein luen, 2.4JTD vääntää ~1500:sta melkein 4000:een tasaisen väkevästi? Aika makoisaa, etenkin benzuuniin verraten ;) Hieman eri vääntökäyrä kyllä ko tessussa. Hieman eri vääntäkäyrä ja tehokäyrä, kuin tuossa meirän 1.8 tessussa :<

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Softalla, Aqu, softalla. Se punainen käyrä on siis Squadran järeämmän softan (hintaa huntti enemmän kuin miedommalla sinisellä, joten tuskin tulee muuta vielä kuin softa), musta vakioauton.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vakiota katselinkin ja aika pieni ero tuo nyt loppujenlopuksi vakionakin on. Mutta tottakai softalla saa parempaa. Mistäs mä nyt paritonttua repäsisin mukavasti... :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vito kirjoitti:Vertailun vuoksi hieman OT:na kun (bensa)kuskit aina valittaa dieselien huonosta alaväännöstä
Kuva
Kuva

Näinpä... Ja vähän vähemmän radikaalina vertailuparina ykspisteäkänen naku ja bikkubusso. 2000 kierroksella käytettävissä 90 vastaan 51 heppaa, tulee vähän erilainen vaste kun kahdeksastakympistä kutosella painaa kaasua. Kierroksia käytettäessä (vakio) nelosdieseli jää tietty katselemaan takavaloja mutta Alfan naftakoneen hienous onkin siinä että aina tapahtuu jotain kun vaan ojentaa nilkkaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Dieselin ja bensan vertaaminen on vähän luonnotonta, kukaan tuskin tekee päätöstä tehon perusteella, vaan enneminkin sen, kumpi on omaan tilanteeseen sopivampi.

Onnea 'kollegoille', joku päätyi ostamaan Alfan sen jälkeen kun oli kysellyt täältä neuvoa, eikä siirtynnyt Matiziin tai corollaan :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

taistelija kirjoitti:No niin, selvis näin oston jälkeen muutamia asioita :evil: :
- ilmeisesti jäähdytin vuotaa vähän
- pakoputken keskiputki mennee vaihtoon
- käsijarru pitää toispuoleisesti
- öljyproppua ei oltu edellisessä vaihdossa saatu auki -> vanhat pitänyt imeä pumpulla
- jotain pitää tehdä jarruissa, edellinen huoltomies oli suositellut jarrujen huoltoa. Levyt eteen vaihdettu kaksi vuotta sitten. Olin katsonut papereista huonosti ja luulin, että huoltoja oli tehty huomautuksen jälkeen. Eli nipussa oli vanhempia huoltolappuja kuin paperi, jossa huomautukset oli
- tulppia ei ole vielä vaihdettu, ajettu siis 122 000
- olikohan muuta... ei tuu nyt mieleen, kun vähän harmittaa.
Kävin tänään juttusilla ja selvisi hommia. Ilmeisesti ko. jarruasiat on hoidettu kuntoon - maininnan jälkeinen katsastus on mennyt huomautuksitta läpi, käsijarruissa olisi pitänyt olla 50% heittoa. Eihän sillä katsastuksesta läpi päästä? Ja jarrulevyt oli nyt taaksekin ilmeisesti vaihdettu kun auton vieressä kumartelimme.
Jäähdyttimestä ei ollut ainakaan tässä muutaman päivän aikana kadonnut lainkaan nestettä, eli tästä ei tarvinne ainakaan vielä olla huolissaan.
Pakarin keskiosa vaihdetaan 50-50 -diilillä eli tästä tulee n. 100€:n kulu maksettavaa itselle.
Öljyjen vaihto hoidetaan, vien omat öljyt (kun ei siellä sopivaa ole) ja suodattimen ja äijät tekee vaihdon. Motonetistä kävin kyselemässä suodatinta, niin koittivat mun mielestä tarjota sopimatonta. Ei se poikakaan ihan varma asiasta ollut, muttei löytänyt sopivampaa kuin tuote 15-5332. En nyt ihan itekään ota tuosta selvää, että käykö se? Vai kannattaako hankkia orkkis Heikalta?

Millainen homma on tulppien vaihto tähän 156:n JTS-koneeseen? Onko paha homma tehdä vaihto "ite".

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuohon on tarjolla monta suodatinkokoa ja mallia, joista ymmärtääkseni aina vain yksi on oikeasti oikea. Siellä on liian lyhyttä tai liian pitkää mikä menee kyllä paikalleen, enkä tiedä pitkäaikaisesta haitasta, mutta ilmeisesti paineet vähän erilaiset kuin suunnitellut väärän kokoisella suodattimella. Itselläni 2.0TS:ssä oli kahta tai kolmea eri kokoista suodatinta, joista jokainen oli "se ainoa oikea koko" :D

Jos tulppienvaihto-operaatio on JTS:ssä edes puolet niin "paha" kuin TS:ssä, ei se ole homma eikä mikään. Twinsparkissahan on 8 tulppaa ja homma menee näin: moottorin yläsuoja irti (öljykorkki toki takaisin paikalleen heti irroituksen jälkeen, jottei mujua mene koneen puolelle). Puolapakasta jokaselle puolalle menevä johto irti. Puolapakka irti (4 tai 6 torxia taisi olla) ja nostetaan. Ja stiten vanhat tulpat pois ja uudet kiinni ja tavarat takaisin paikoilleen.
Seuraavalla kerralla kun tuon TS:ään teen, aikaa mennee ehkä n. 30min, kun putsailee tulpankoloista mujut pois samalla, hifistelee puolien johdot ja liittimet puhtaaksi ymv.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja willez »

Ihmettelin töissä kun kirja sanoi JTSän öljynsuodattimeksi Mann 75/3 eli sama "nuuskapurkki" jota rellu käyttää..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kyllähän sinne menee sellanen suht'koht' ohkanen suodatin. jos myyjä tarjoaa 'normaali' kokoista suodatinta, niin kieltäydy kohteliaasti.
Tilaisin Heikalta, niin tulee alkuperäinen - Heikka vaan taitaa olla lomilla vielä tässä kohtaa elämää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Smacket »

willez kirjoitti:Ihmettelin töissä kun kirja sanoi JTSän öljynsuodattimeksi Mann 75/3 eli sama "nuuskapurkki" jota rellu käyttää..
Sukulainen osti juuri myös 156 TS:ään suodattimen - sai Mannin fitterin myös kouraan. Taitaa olla ihan normitavaraa.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:Lämpiää nopiasti (kutoskoneet) mun kokemusten mukaan
JTS vähän verkkainen lämpenemään.
willez kirjoitti:lämmintä tulee sisälle myös nopeasti.
Ilmastointi automaatilla saa palella, käsin kun kääntää lämmönjakoa sopivammaksi tarkenee. Luigi unohtanut testata automaattia pakkasessa?
willez kirjoitti:Käymään aina kuin palmun alta,lohkiksella tai ilman...
Viime talven pakkasilla en uskaltanut jättää töihin pääsyä Alfan varaan, vaan alfa seisoi kylmimmät viikot...
willez kirjoitti:Takalasin ja peilienlämmittimet erittäin tehokkaat.
Aika hitaat ovat.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itseasiassa takalasin pitäisi tehojen perusteella olla hyvinkin nopea... Ainakin ei-ekohirvityskoneessa (JTS vs TS) :D Mutta peileissä huomannut "väsymistä" paljonkin... Hanttarin puolen lämmitys on surkeatehoinen. Kuskinpuolella toimii jotenkin, vaihdettu toisesta autosta vaihtopeilin muodossa. Silmin ei voi havaita mitään vikaa tai virhettä...

Edellisessä twinsparkissa oli takalasin lämmitin tehokas, peilienlämmitin vaihteleva. Joskus sulatti senttikaupalla lunta ja jäätä parissa minuutissa, joskus ei puolessa tunnissa saanut läheskään koko peilialaa puhtaaksi.

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja taistelija »

DaViega kirjoitti: Mitä noihin vikoihin tulee, niin vähän tarvitsee huoltoa, jarrujen herkistystä, ehkä uuden sisäkahvan vaijerin ja vähän CRC:tä oviliittimeen, niin ei musiikkikaan pätki.
Ulkomaan foorumilta luin, että se oviliittimen suojamuovin avaaminen ja kiinni laittaminen on piikki lihassa. Mikäs siitä sellaisen tekee? Jos otan auki, niin jääkö laittamatta takaisin kiinni? Aattelin ensin koittaa sen liittimen putsata, sinne pätkimiset viittaisi tai sitten soittimen taakse.
Mites kahvan vaijerin vaihto? Mulla entisessä autossa jäi oven sisäkuori vähän alhaalta repsottamaan kun ei saanut ensin pois ja sitten en saanut enää kunnolla takaisin kiinnikään :silly:

Öljysuodatin muuten löytyi Varaosavarikolta. Tais olla toi sama Mannin, mitä noi pari kaveria mainitsi tuossa yllä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ainoa minkä voi sössiä sen ovi liittimen kanssa on, että sen oven puoleisen liittimen painaa oven sisään, jos se ei ole painettu alas lukitukseensa, kumia voi joutua taiteilemaan paikalleen (jos oikein muistan) mutta muuten selviää kunhan vaan on paikka, missä oven saa kokonaan auki.

Vaijerin vaihto helpottuu kun ottaa ovipahvin irti. itse en tuota 156:sta ikinään tehnyt, niin joku joka homman on tehnyt voi jelppiä yksityiskohdissa :lol:
Edit: teinpäs, kun vaihdoin ovenrajoittimen... pari piiloruuvia, verhoilukiinikkeitä ja liittimä niin saa pahvin pois, lukossa olevat vaijerin päät saa pois kun irrottaa sen muovisen oven 'apurungon'

Mitä tulee lämppäreihin, niin takalasinlämmitin on tehokas, penkinlämmittimet kohtuulliset joskin alkuunsa vähän hitaat. Moottori lämpiää aluksi aika hitaasti, mutta antaa lämpöä kohtuullisesti. Vaatii tosin pahvin keulalle, talven kyllä selviää eikä kova pakkanenkaan ollut ongelma käynnistymisen tms kannalta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin