GTV:n vikailmoitus ja vaihteeksi hyvää palvelua DA:ssa!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

GTV:n vikailmoitus ja vaihteeksi hyvää palvelua DA:ssa!

Viesti Kirjoittaja JRA »

Eilen aamulla töihin startatessani GTV:n automaattisen vianseurantajärjestelmän (EOBD) varoitusvalo jäi palamaan. Minä siinä sitten soittelin H:gin Delta-Auton pikahuoltoon, josko ehdittäisiin katsoa, mikä autoa vaivaa.

Yllätyksekseni sainoivatkin, että sen kun tulet milloin vaan, niin lyödään auto testeriin ja puretaan vikamuisti.

Tuloksena oli sitten se, että koska autoni oli ollut 1. yötä kiinni moottorinlämmittimessä, oli veden lämpötila aamulla "liian" korkea suhteessa ilman lämpötilaan ja GTV kirjaa sen tylysti viaksi. Asian pitäisi siis korjaantua ilmojen kylmetessä.

Vikailmoitus siis kuitattiin tyhjentämällä vikamuisti ja kysyessäni, mitä olen velkaa, olin ihmeissäni saatuani vastaukseksi, että "eiköhän tämä ollut tässä". Eli DA:lta hyvää ja ystävällistä palvelua ja vieläpä ilmaiseksi!

Ja GTV:n omistajille tiedoksi, että tuo paikka asentaa lämmitin vesiletkuun (kiusallisen lähelle lämpötila-anturia) on suunnilleen ainoa mahdollinen, elikkä jos ko. käyttäytymistä ilmenee, voi syy olla sama kuin minulla.

Ja vielä Paronille - kyllä sitä takaluukun avausmekanismin takkuilua on ollut täälläkin. Itse olen selvinnyt sillä, että avaan takaluukun ulkoa avaimella aina kun ei aukea sisältä. Sen jälkeen aukeaa sisältä taas kotvan aikaa...

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

GTAssa on ihan sama ominaisuus ja se ei ikävä kyllä korjaannu ilmojen kylmetessä, pikemminkin päinvastoin. Ainoa mikä auttaa on säätää lämppäri lopettamaan muutama minuutti ennen kun alkaa autoa starttailemaan. Silloin lämpötila anturin ympärillä ehtii hiukan laskea eikä se laukaise vikailmoitusta.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Letkulämmittimestä ei ole kuin huonoja kokemuksia. Käytännössä tuntuu että niillä ei saa lämmitettyä kuin letkut. Nimensä mukainen kapine siis. Uusiin (2004 ->) V6-Alfoihin Defa suosittelee öljypohjan kylkeen asennettavaa säteilylämmitintä. Juttelin pitkään Kahan (maahantuoja) edustajan kanssa ja sain sellaisen ahaa-elämyksen säteilylämmittimen hyvistä puolista että päätin yrittää sellaisen asennusta 166seen. Eli viikon päästä olen viisaampi että saako 99-malliseen V6seen saman lämmittimen kuin uudempiin ja jos saa, niin tiedetään samalla kuinka pelittää. Öljypohjassa ei pitäisi suurempia muutoksia olla, mutta Kaha ei ota hommasta tietty vastuuta eikä heillä ole intressiä tutkia vanhojen Alfojen lämpiämistä... :wink:

Sassicaia: Ainakin 156 GTA:han löytyy "hyllystä" säteilylämmitin. Kannattanee harkita letkulämmittimen vaihtoa siihen jos puoletkaan Defan mainospuheista pitävät kutinsa.

Wannabe
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Heinä 2003, 21:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wannabe »

Ja nyt tulee tekstiä kokemuksen syvällä rintaäänellä. :lol:

Olen antanut itseni lukea toisilta palstoilta, että lämpötilaongelmaa on hoidettu takaisiniskuventtiileillä joillain VAG-merkeillä. En ole varma toimisiko tässä yhteydessä.

Samoilla foorumeilla on annettu ymmärtää, että säteilylämmittimet tuottavat lähinnä henkistä hyvinvointia omistajilleen - eivät niinkään lämpöä autolle. :wink:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Itse olen ihan tyytyväinen 75:n letkulämmittimeen.

Tänäkin aamuna koneppellin avattuani pystyi hyvin tuntemaan lämpimän pöllähdyksen konehuoneesta ja viisari nousi heti kun käynnistin auton.

Pakkasellakin lämpöä alkaa tulemaan parissa minuutissa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..samoilla linjoilla abarthin kanssa eli ei ole kyllä mitään valittamista letkulämittimestä 75:n suhteen
lämpeää todellä nopeasti ja parin tunnin hehkutuksen jälkeen lämpö tuntuu jopa koneen takaosassa..
tietenkin valurautaiset Fiat johdannaiset ovat hieman eriasia, noissa vanhissa alfoissa kun tuo nestetilavuus on melkoinen johtuen ontosta lohkosta... :)

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Selvähän se on että letkulämmitin toimii jos saa alavesiletkuun laitettua riittävän tehokkaan vastuksen joka mahdollistaa tehokkaan kierron. Eli käytännössä ainakin vanhemmissa autoissa pelaa. Uusissa konehuonedesigneissa ei vaan tunnu pelaavan. Omaa kokemusta on lähinnä JTS:n lämmittimen kanssa. Se lämmittää etupäässä letkua johon se on kiinnitetty. Pakkasella ei moottorin suojamuovi edes ole lämmin. Suojamuovin alla koneen kansi on aavistuksen muita metalliosia lämpimämpi - muu kone on kylmä. Startissa ei juurikaan huomaa onko piuha ollut kaksi tuntia paikallaan vai lähteekö rehellisesti kylmästartilla. Nesteen kierto on siis surkeaa kun lämmitin ei ole parhaassa mahdollisessa paikassa ja sen tehossa on täytynyt tinkiä. Ja kyllä, on kokeiltu kahta eri lämmitintä. Ensimmäinen ei jaksanut keittää kuin 15 cm letkua tyhjäksi. Ei kiertoa laisinkaan.

Olisi mielenkiintoista saada säteilylämmittimestä muutakin kuin essonbaarin-tasoisia huomioita. Ainakin eräässä 156 V6ssa se toimii huomattavasti letkulämmitintä tehokkaammin. Jos volvon 5-pyttyisten koneiden huomiot ovat taustalla niin ne voinee unohtaa. Noh, kai se on itse tämäkin kokeiltava.

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

No niin, takaluukun aukaisumekanismi & kuskin puoleisen lukon uusiminen menossa takuuhuoltoon. DA lupasi hoitaa homman nopeasti - katsotaan. Nyt erittäin tyhmä kysymys: DA väittää minulle ettei GTV:ssa ole keskuslukituksen kaukokäyttöä. Voiko tämä pitää paikkaansa?
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps...kokeilemallahan se selviää.. :wink:

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

MKT kirjoitti:Sassicaia: Ainakin 156 GTA:han löytyy "hyllystä" säteilylämmitin. Kannattanee harkita letkulämmittimen vaihtoa siihen jos puoletkaan Defan mainospuheista pitävät kutinsa.
No joo, voisihan tuota harkita, mutta operaation vaiva ja kustannukset olisivat arvatenkin järkyttävässä suuruusluokassa, joten en taida laiskana jaksaa. Ajan niin vähän talvella, että en jaksa stressata jos virheilmoitus joskus syttyy, sehän ei kai vaikuta moottorinohjauksen toimintaan vai vaikuttaako?

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Viesti Kirjoittaja JRA »

Punavuoren Paroni kirjoitti:Nyt erittäin tyhmä kysymys: DA väittää minulle ettei GTV:ssa ole keskuslukituksen kaukokäyttöä. Voiko tämä pitää paikkaansa?
Ei pidä. Minulla on.

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Sitä minäkin. Ku ostin autoni Deltasta, niin sain vain vara-avaimet koska ykkösavain oli "tallessa". Eli se oli hävinnyt ja sain uuden avaimen tilalle, siis sellaisen kaukokäyttöön tarkoitetun. Noh, menin Deltaan sitten sitä koodailemaan, niin eipäs onnistunutkaa koska eivät olleet ennen GTV:n avainta koodailleet. Myöhemmin olivat sitten löytäneet alkuperäisen avaimen - ilman kaukokäyttöä. Tässä vaiheessa minulle vakuuteltiin, että autossa EI ole kaukokäyttöä mitä kuitenkin vahvasti epäilin vm. 2003 olevassa ei_ihan_ilmaisessa autosta.

Eli ei muuta kuin takaisin utelemaan Deltaan...
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Viesti Kirjoittaja JRA »

Punavuoren Paroni kirjoitti:Sitä minäkin. Ku ostin autoni Deltasta, niin sain vain vara-avaimet koska ykkösavain oli "tallessa".
Eli ei muuta kuin takaisin utelemaan Deltaan...
Minulla on 4 avainta; ykkös- ja kakkosavaimessa on keskuslukituksen kaukosäädin. Kolmas ja neljäs avain ovat pelkkiä vara-avaimia...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Sassicaia kirjoitti:... Ajan niin vähän talvella, että en jaksa stressata jos virheilmoitus joskus syttyy, sehän ei kai vaikuta moottorinohjauksen toimintaan vai vaikuttaako?
Taitaapa vaikuttaakin. Mitä nyt kerran vain on itsellä tuo käynyt, mutta silloin tuuletin huusi koko matkan deltaan. Jokuhan kertoi vastaavaa. Tuulettimen lisäksi saattaa tehdä muitakin temppuja (rikastaminen) jotta varmistaa ettei moottori ylikuumenisi - varmuuden vuoksi kun ei lämpötilatietoja muualta saa. Taitaa se öljynlämpökin olla vain ajotietokoneen näyttöä varten.

Nyttemmin odotan vähintään 2 minuuttia ennen käynnistämisestä lämmittimen pois kytkemisen jälkeen. Enkä lämmitä suojakelillä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

BSTR kirjoitti:Taitaapa vaikuttaakin. Mitä nyt kerran vain on itsellä tuo käynyt, mutta silloin tuuletin huusi koko matkan deltaan. Jokuhan kertoi vastaavaa. Tuulettimen lisäksi saattaa tehdä muitakin temppuja (rikastaminen) jotta varmistaa ettei moottori ylikuumenisi - varmuuden vuoksi kun ei lämpötilatietoja muualta saa.
Ai niin, alkaakin palailemaan pätkittäin mieleen viime talven tapahtumia, tuuletinhan tosiaan pärähti päälle. Mutta varoitusvalohan sammui itsestään about kuuden tunnin kuluttua jos autoa ei välillä käynnistellyt ja silloin flekti ei enää lähtenyt pyörimään kun ilmeisesti lastuaivo tajusi lämpötilojen normalisoituneen. Mahtaakohan se vielä valon sammumisen jälkeenkin pelailla moottorinohjauksen kanssa? Eli pitäisikö käytännössä viedä nollattavaksi joka helvatan kerta kun valo syttyy?

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

MKT kirjoitti:Uusiin (2004 ->) V6-Alfoihin Defa suosittelee öljypohjan kylkeen asennettavaa säteilylämmitintä.
Tuossa linkki tietoihin:
http://www.defa.com/doc/800/2828.pdf

Ohjeissakin varoitetaan että öljyä lämmittävä ei ole yhtä tehokas kuin jäähdytysnestettä lämmittävä.

Tuo säteilylämmitin on mielestäni väärä sana kun kyseessä on lämmön johtumiseen perustuva laite.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JRA kirjoitti:Minulla on 4 avainta; ykkös- ja kakkosavaimessa on keskuslukituksen kaukosäädin. Kolmas ja neljäs avain ovat pelkkiä vara-avaimia...
Jep, samoin mulla, vaikkei auto ole edes Lusso-malli kuten Paronilla.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minun vanhaa alfaani jaksaa letkulämmitin lämmittää hyvin, helppo todeta kun ei ole suojamuoveja :wink: . Letkut lämpiää sekä kansi ja lohko, kovalla pakkasella venttiilikopat pysyvät melko pitkään kohmeessa mutta eihän siitä ihan vierestä neste kierräkään. Ja nestetilavuus on jotain 10 litran luokkaa.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

BSTR kirjoitti:Tuossa linkki tietoihin:
http://www.defa.com/doc/800/2828.pdf

Ohjeissakin varoitetaan että öljyä lämmittävä ei ole yhtä tehokas kuin jäähdytysnestettä lämmittävä.

Tuo säteilylämmitin on mielestäni väärä sana kun kyseessä on lämmön johtumiseen perustuva laite.
Heheh, juuri tuota Kahalla kertoivatkin eli pakko lisätä "varoitus" että laite ei ole yhtä "tehokas" kuin perinteinen lämmitin. Ongelma on se että tavallinen tallaaja on sitä mieltä että moottorilämmitin toimii (on siis tehokas) silloin hyvin kun sisätiloihin alkaa nopeasti tulla lämmintä ilmaa. Tietty sitä tulee nopeammin silloin kun lämmitin on jäähdytysnesteessä. Ainakin minulle - sisätilanlämmittimen onnellisena omistajanakin - on tärkeämpää se että öljyt + moottori ovat lämpimät. Letkut ehtivät lämmetä ajossakin. :-D

En ole itse keksinyt säteilylämmitin-termiä vaan käytin sitä nimeä jolla laite yleisesti tunnetaan. Lämmön siirtymistavat ovat kyllä tuttuja.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Nyt on LOHKOLÄMMITIN asennettu (3.0 V6 24V) ja ensimmäiset kokemukset saatu. Kyseessä on siis lohkon ulkopuolelle sijoitettu lämmitin, lämmitysvastuksen kehittämä lämpö siirtyy lämpöä johtavan liitoksen kautta moottorin öljypohjaan. Tuota voi kai sanan varsinaisessa merkityksessä sanoa lohkolämmittimeksi :wink:

Tuolla kapineella ei sula lumet konepelliltä. Samoin jos avaa konepeiton niin kannet tuntuvat käteen melkoisen viileiltä. Surkea kapine siis? Ahaa-elämys tuli tänään kun laite oli päällä 1,5 tuntia 13-asteen pakkasessa. Kannet olivat kalsean tuntuiset, vesiletkut kylmät ja lumet konepellillä. Pieni aavistus tulevasta kun vedin öljytikun ulos - hetkinen, onko tämä lämmin? Ujutin käden auton alta öljypohjalle - sehän on LÄMMIN! Nopeasti ratin taakse hyytävästä ulkoilmasta. Startti pyöräytti viisi vuotta vanhan akun avustamana kaksi päivää seisseen moottoriteollisuuden taideteoksen käyntiin vaivattomasti. Kone lämpesi nopeasti. Sanokaa mitä sanotte mutta tämä on juuri sellainen lämmitin mitä Alfaan kaipaan.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

MKT kirjoitti:Nyt on LOHKOLÄMMITIN asennettu (3.0 V6 24V) ja ensimmäiset kokemukset saatu. Kyseessä on siis lohkon ulkopuolelle sijoitettu lämmitin, lämmitysvastuksen kehittämä lämpö siirtyy lämpöä johtavan liitoksen kautta moottorin öljypohjaan. Tuota voi kai sanan varsinaisessa merkityksessä sanoa lohkolämmittimeksi :wink:
Eipäs kun öljypohjanlämmittimeksi,öljyvarastonlämmittimeksi tai öljyn lämmittimeksi :wink:

Vastaa Viestiin