156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Kaverin kanssa juuri vaihdettiin 2.5 v6 bussoon uusi hihna, kiristin ja ohjurit vesipumppuineen. Uusi hihna saatiin oikeaan kireyteen, ja jokaisessa nokkapyörässä olevat tussinmerkit ovat TISMALLEEN oikeissa paikoissa.
Kun yritän pyörittää räikän kanssa kampiakselia, niin kone pyörii noin puoli kierrosta ja sitten jämähtää kiinni. Aivan sama kumpaan suuntaan pyörittää.
Missä siis vika? Voiko joku venttiili ottaa mäntään kiinni, vaikka nokkapyörät sekä vetoakseli ovat tismalleen oikeissa asennoissa, ja hihna on kireä kauttaaltaan?
Kun yritän pyörittää räikän kanssa kampiakselia, niin kone pyörii noin puoli kierrosta ja sitten jämähtää kiinni. Aivan sama kumpaan suuntaan pyörittää.
Missä siis vika? Voiko joku venttiili ottaa mäntään kiinni, vaikka nokkapyörät sekä vetoakseli ovat tismalleen oikeissa asennoissa, ja hihna on kireä kauttaaltaan?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Ootko siis tehnyt tussimerkinnät vetoakseliin ? Sitten voikin olla jako hiukan pielessä... Kannattais tehdä lukkopaloilla ja heittokellolla alfan kutoskoneet.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
^vetoakseliin
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Jako lienee seonnut ja männät kohtaa venttiilit..
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Jako sekasin, ei kait ne nokkapyörien merkit paikoillaan pysykkään, eikös niissä ole liikkumavara ja ne kiristetään hihnan kiristyksen jälkeen.
Lukituspalat olis ollut vuokrata niin homma olis ollut kerralla kunnossa
Lukituspalat olis ollut vuokrata niin homma olis ollut kerralla kunnossa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Tässä kohtaa kai pitäisi mainita siitä aikaisemmasta aloittamastasi topicista mutta se ei ehkä tässä vaiheessa enää tuo mitään lisäarvoa.
1. Ota nokka-akselit irti
2. Hae YKK heittokellolla
3. Käännä moottoria taaksepäin siten, ettei yksikään mäntä ole ylhäällä
4. Asenna nokka-akselit takisin suurinpiirtein kohdalleen
5. Käännä nokka-akselit kohdalleen lukituspalojen kanssa
6. Hae YKK heittokellolla
7. Asenna jakohihna ohjeiden mukaisesti
Lopuksi kirjoita tussimerkki jakopään koteloon: "Käytä lukituspaloja!"
1. Ota nokka-akselit irti
2. Hae YKK heittokellolla
3. Käännä moottoria taaksepäin siten, ettei yksikään mäntä ole ylhäällä
4. Asenna nokka-akselit takisin suurinpiirtein kohdalleen
5. Käännä nokka-akselit kohdalleen lukituspalojen kanssa
6. Hae YKK heittokellolla
7. Asenna jakohihna ohjeiden mukaisesti
Lopuksi kirjoita tussimerkki jakopään koteloon: "Käytä lukituspaloja!"
VMP
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=25835" onclick="window.open(this.href);return false;
...siis tästä oli aiemmin kyse.... Voi jehna. Jos tämä tarina on tosi niin kohta on halvalla chattiautossa konevammainen 156 kaupan.
No nyt älä enää koita pyörittää sitä ettei mene rikki mitään. Ja tee kuten "mattijus" edellä kirjoitti. Jos ei ole heittokelloa niin ruuvimeisseli ykköspyttyyn tulpankolosta pystyyn ja etsii sillai sen YKKn. Ei korvaa kelloa mut saat jaon riittävän lähelle lukkopalojen kanssa.
On tää huima tapaus jos on totta.
...siis tästä oli aiemmin kyse.... Voi jehna. Jos tämä tarina on tosi niin kohta on halvalla chattiautossa konevammainen 156 kaupan.
No nyt älä enää koita pyörittää sitä ettei mene rikki mitään. Ja tee kuten "mattijus" edellä kirjoitti. Jos ei ole heittokelloa niin ruuvimeisseli ykköspyttyyn tulpankolosta pystyyn ja etsii sillai sen YKKn. Ei korvaa kelloa mut saat jaon riittävän lähelle lukkopalojen kanssa.
On tää huima tapaus jos on totta.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Vetoakseli Siis kampiakseli piti sanoa. Anyways, merkit laitettiin nokkapyöriin, ja kampiakseliin kun vanha hihna oli vielä kiinni. ja nyt uusi hihna on oikeassa kireydessä, ja merkit on silti kaikki just oikein. ei ymmärrä...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Oliko hihnapyörät irti missään vaiheessa, tai löysällä? En tiedä tuosta tekniikasta, mutta ei täällä huvikseen lukkopalojen perään huudella... Kuulemma kutosessa "lukkopaloillakin tarpeeks helppo kusta jako". Ja oireet on selvästi juurikin päin mäntyä menneen jaon.
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Tuotatuota.. Ilmeisesti olet joutunut käyttämään kampiakselin hihnapyörän irti?
Tuli vaan mieleen tapaus josta taisi olla juttua tällä foorumilla. Eli kampiakselin jakopyörän kiilaura/kiila/kampiakselin kiilaura-kombinaatio oli kulunut väljäksi. Sillä seurauksella että hihnapyörän irroituksen jälkeen jakopyörä pääsi hieman pyörähtämään suhteessa kampiakseliin.
Jos näin on päässyt käymään, ei jakopyörässä oleva tussimerkki olekaan oikealla kohtaa suhteessa kampiakseliin.
Lukkopaloilla ja mittakellolla tuo ongelma ei välttämättä olisi haitannut vaikka silloinkin olisi vaara että jossain vaiheessa jakopyörä liikahtaa ja jako menee sekaisin ajon aikana.
Heittokellon sijasta voi käyttää myös paksua öljyä männän päälle laskettuna. Kun mäntä on ylhäällä ei tulpanreijästä enää tule tavaraa ulos. Tällaisen operaation jälkeen täytyy männän päältä imeä ruiskulla öljyt pois ettei tule hydrolukkoa
Niin tuossa tosiaan juttua kampuran pyörästä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... la#p354796" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuli vaan mieleen tapaus josta taisi olla juttua tällä foorumilla. Eli kampiakselin jakopyörän kiilaura/kiila/kampiakselin kiilaura-kombinaatio oli kulunut väljäksi. Sillä seurauksella että hihnapyörän irroituksen jälkeen jakopyörä pääsi hieman pyörähtämään suhteessa kampiakseliin.
Jos näin on päässyt käymään, ei jakopyörässä oleva tussimerkki olekaan oikealla kohtaa suhteessa kampiakseliin.
Lukkopaloilla ja mittakellolla tuo ongelma ei välttämättä olisi haitannut vaikka silloinkin olisi vaara että jossain vaiheessa jakopyörä liikahtaa ja jako menee sekaisin ajon aikana.
Heittokellon sijasta voi käyttää myös paksua öljyä männän päälle laskettuna. Kun mäntä on ylhäällä ei tulpanreijästä enää tule tavaraa ulos. Tällaisen operaation jälkeen täytyy männän päältä imeä ruiskulla öljyt pois ettei tule hydrolukkoa
Niin tuossa tosiaan juttua kampuran pyörästä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... la#p354796" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut äölkjhgf, 26 Heinä 2013, 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Eihän omien merkkien kanssa löysätä hihnapyöriä, muutenhan merkit on hyödyttömät.
Laskitko myös hampaat merkkien väleiltä, niillä voi saada myös jaon kohdalleen, kunhan 1 on ykk:ssa.
Laskitko myös hampaat merkkien väleiltä, niillä voi saada myös jaon kohdalleen, kunhan 1 on ykk:ssa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
mattijus kirjoitti:Lopuksi kirjoita tussimerkki jakopään koteloon: "Käytä lukituspaloja!"
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
pitääpä hetimmiten tarkistaa tuo kampiakselin kunto, ettei ole tollai päässy väljäksi. Kaverilla on mutterimopo, sillä hoituupi...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Ihan sivusta vaan kyselen, mitä nyt aiot tehdä pulttikoneella?
Hommaat/vuokraat mittakellon ja teet mattijus:n ohjeilla - tai viet auton korjaamolle jossa voivat tuon tehdä
Hommaat/vuokraat mittakellon ja teet mattijus:n ohjeilla - tai viet auton korjaamolle jossa voivat tuon tehdä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Huomaa myös että kun ykkösen mäntä on TDC:llä niin kampiakseli pystyy vielä kiertää asteen tai kaksi ennen kuin mäntä taas menee alaspäin. Eli merkkaa kampiakselilla missä asennossa heittokello alkaa alkaa näyttä TDC ja toinen merkki missä se lopettaa näyttää TDC. Keskellä merkkien välissä on se TDC, muuten voi olla että jää asteen väärä..
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Ja sitten kun remmi on paikallaan, niin puristusmittaus, ehdottomasti. Siellä jos/kun on nyt pyöritelty mäntiä venttiilejä vasten, niin on voinut venttiili vääntyä. Jonkun aikaa kone voi käydäkin suht asiallisesti, kunnes eräänä päivä vääntynyt venttiili katkeaa, tippuu männän päälle jne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
sellanen tyhmänpuoleinen kysymys että: Tuossa bussossa vissiin on hydrauliset venttiilinnostimet? päätin nimittäin vetää pienellä riskillä, ja pyöräytin startilla autoa salamannopeasti. Nyt kampiakselia pystyy pyörittämään räikällä, ja kone pyörii ympäri niin kuin pitääkin. Startatessa kumminkin kuului nakuttavaa ääntä, mikä meinaisi että venttiilit olisivat jääneet kantamaan. Saako hydrauliset venttiilinnostimet ns. käyttövoimansa apulaitehihnalta, vai mistä?
Ymmärsin, että jos mäntä olisi ottanut kiinni venttiiliin, en nyt pystyisi pyörittämään konetta myötäpäivään räikällä?
Ymmärsin, että jos mäntä olisi ottanut kiinni venttiiliin, en nyt pystyisi pyörittämään konetta myötäpäivään räikällä?
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Varmaankin voisi paikkakunnaksi laittaa Porvoo?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Eli summa summarum:
1) Teitte jakopään ilman lukkopaloja lukuisten varoitusten jälkeenkin
2) Homma meni reisille ja sanottiin, että laita jako kohalleen.
3) Menet ja väännät startilla konetta, seurauksena nyt (etenkin jos jako, kuten epäillä voidaan, on mennyt pieleen): jotain on varmasti rikki.
Venttiilijumppa on varmasti kalliimpaa ja aikaa enemmän vievää, kuin olisi ollut alunperinkin käyttää niitä perkutan lukkopaloja.
Hyvinhän on voinut venttiilinnostimet/venat paukahtaa ja nyt sen takia pyörii räikällä, kun ei ole enää "sulaketta" välissä hidastelemassa menoa...
1) Teitte jakopään ilman lukkopaloja lukuisten varoitusten jälkeenkin
2) Homma meni reisille ja sanottiin, että laita jako kohalleen.
3) Menet ja väännät startilla konetta, seurauksena nyt (etenkin jos jako, kuten epäillä voidaan, on mennyt pieleen): jotain on varmasti rikki.
Venttiilijumppa on varmasti kalliimpaa ja aikaa enemmän vievää, kuin olisi ollut alunperinkin käyttää niitä perkutan lukkopaloja.
Hyvinhän on voinut venttiilinnostimet/venat paukahtaa ja nyt sen takia pyörii räikällä, kun ei ole enää "sulaketta" välissä hidastelemassa menoa...
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
huoh... tiedän riskit. En ole idiootti. voisiko joku ystävällisesti nyt sanoa mitä kautta nuo venttiilinnostajat toimii? apulaitehihna nyt ei siis ole vielä paikallaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Pyöriihän se nyt ympäri kun olet venttiilit laittanu mutkalle sopivasti mäntiin nähdenTwinblade kirjoitti: päätin nimittäin vetää pienellä riskillä, ja pyöräytin startilla autoa salamannopeasti. Nyt kampiakselia pystyy pyörittämään räikällä, ja kone pyörii ympäri niin kuin pitääkin. Startatessa kumminkin kuului nakuttavaa ääntä, mikä meinaisi että venttiilit olisivat jääneet kantamaan. Saako hydrauliset venttiilinnostimet ns. käyttövoimansa apulaitehihnalta, vai mistä?
Ymmärsin, että jos mäntä olisi ottanut kiinni venttiiliin, en nyt pystyisi pyörittämään konetta myötäpäivään räikällä?
Mulla on ehjät kannet myynnissä PM jos kiinnostaa.
Siis nehän toimii juuri tuolla jakohihnalla..... Remmi pyörittää nokkia, nokka painaa venttiilin auki.Twinblade kirjoitti:huoh... tiedän riskit. En ole idiootti. voisiko joku ystävällisesti nyt sanoa mitä kautta nuo venttiilinnostajat toimii? apulaitehihna nyt ei siis ole vielä paikallaan.
tuolta voi opiskella http://auto.howstuffworks.com/camshaft.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Homma on siis edennyt. Nyt seuraava askel on ottaa kannet irti ja tarkistaa vahingot. Se sinun "pieni riskisi" oli nimittäin sama, kuin mitä riski on pelatessa venäläistä rulettia revolveri täyteen ladattuna. Sieltä on nyt venttiilejä mutkalla, ja se ei siitä paremmaksi muutu muuten, kuin korjaamalla vahingot. Tähänastisten näyttöjen perusteella suosittelen vähintäänkin ottamaan mukaan sellaisen, joka homman päälle ymmärtää, ettei tule vieläkin kalliimpia oppirahoja - jo purkuvaiheesta alkaen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Juuri näin, eli tästä syystä et pystynyt pyörittämään konetta räikällä. Startilla sait venttiilit solmuun, männät eivät enää ota venttiileihin kiinni joten moottori pyörii vapaasti.Twinblade kirjoitti: Ymmärsin, että jos mäntä olisi ottanut kiinni venttiiliin, en nyt pystyisi pyörittämään konetta myötäpäivään räikällä?
V6:n kansien remontointi onkin sitten pykälän työläämpi urakka.
Vähän hämmästyttää tekemäsi ratkaisut, olet saanut hyviä vinkkejä ja silti pitää tehdä päinvastoin
Viimeksi muokannut mattijus, 29 Heinä 2013, 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Mulla taas olis varaosa-autolle käyttöä. Saa olla rikkikin
Nämä on nyt niitä ns.oppirahoja, mitkä jokainen itse tekevä voi joutua joskus maksamaan. Ja kyllä täällä asiallisesti vastataan ilman vittuilua. Ja ennen kaikkea: Jos suurin osa tänne kirjoittajista neuvoo tekemään tietyllä tavalla on siihenkin syynsä. Lukkopalat maksaa muutaman kympin ja neuvot täällä ovat ilmaisia..
Nämä on nyt niitä ns.oppirahoja, mitkä jokainen itse tekevä voi joutua joskus maksamaan. Ja kyllä täällä asiallisesti vastataan ilman vittuilua. Ja ennen kaikkea: Jos suurin osa tänne kirjoittajista neuvoo tekemään tietyllä tavalla on siihenkin syynsä. Lukkopalat maksaa muutaman kympin ja neuvot täällä ovat ilmaisia..
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Taitaa mennä kantapään kautta tämä sitten, jääräpää kun olen. Nyt nostan kädet pystyyn ja kiikutan rakkineen pajalle. korjatkoon siellä.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
No kerrohan sitten kuinka kävi ja mitä oli rikki!
Abarth 500 Esseesse
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Twinblade sanoo korjaamolle, ETTEI MISSÄN NIMESSÄ pyöritä konetta enempää. Hakkelusta siellä on jo nyt, mutta että ei enään pahemmaksi menisi.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Oho , aika raju meininki Ilmeisesti starttausyrityksessä haettiin oikotietä onneen... Toivottavasti ei oo kannet nyt p*skana..
Itse vein suosiolla alfavelholle laitettavaksi joka on tehnyt tämän homman sata kertaa,menee huolellisesti ja nopeasti. Ei tule yllätyksiä ja jonkun näköinen takuukin on jos kajahtaa...
Itse vein suosiolla alfavelholle laitettavaksi joka on tehnyt tämän homman sata kertaa,menee huolellisesti ja nopeasti. Ei tule yllätyksiä ja jonkun näköinen takuukin on jos kajahtaa...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
^
Tämä.
@Twinblade
Oppirahoja, on niistä kokemusta varmaan lähes kaikilla meistä... Itse edelliseen kakslitraseen pistin 2,5vuodessa talouden rahoja jotain 7500euron edestä (huoltoja, korjauksia). Loputon suo oli. Otin opikseni ja hommasin huomattavasti vähempivikaisen yksilön nyt ja jos ei yllätyksiä satu niin tämä tulee maksamaan samassa ajassa moninkerroin vähemmän. Kopkop jne...
Tämä.
@Twinblade
Oppirahoja, on niistä kokemusta varmaan lähes kaikilla meistä... Itse edelliseen kakslitraseen pistin 2,5vuodessa talouden rahoja jotain 7500euron edestä (huoltoja, korjauksia). Loputon suo oli. Otin opikseni ja hommasin huomattavasti vähempivikaisen yksilön nyt ja jos ei yllätyksiä satu niin tämä tulee maksamaan samassa ajassa moninkerroin vähemmän. Kopkop jne...
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Ikävä homma. Kannattaa täältä kysellä minne viedä, sillä pajoissakin on eroja etenkin kun näiden Alfojen kanssa ollaan liikkeellä - osaamisen kanssa on joillakin vähän niin ja näin, mutta laskutuksen kanssa ei yhdelläkään ole ollut ongelmia. Ja ehjien kansien vaihdattaminen voi tulla reilusti halvemmaksi, kuin siellä nyt paikoillaan olevien korjauttaminen. Kannattaa siis kysellä niitäkin täältä, kunhan nyt selviää, mitä sieltä on mennyt. Hyvällä tuurilla tarvitsee vain muutaman venttiilin, eikä uusia ohjaimia tms. Silloin voi korjauttaminen olla edullisempi vaihtoehto.Twinblade kirjoitti:Taitaa mennä kantapään kautta tämä sitten, jääräpää kun olen. Nyt nostan kädet pystyyn ja kiikutan rakkineen pajalle. korjatkoon siellä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Omissa tiedoissa ei ollut tarkempia auton tietoja, jos kyseessä alkupään 156 ja ns. peruskunnossa ei korjaamisessa ole mitään järkeä, pajalla tehty moottoriremontti ylittää auton arvon.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Selviikö tuosta rempasta alta kolmen tonnin?
Jos vielä 90-luvun lopun vehje niin varaosiksi, jollei poikkeuksellisen hyväkuntoisesta ole kyse.
Jos vielä 90-luvun lopun vehje niin varaosiksi, jollei poikkeuksellisen hyväkuntoisesta ole kyse.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Jämähtääkö se kiinni käsin pyörittäessä niin ettei varmaalla liiku vaikka kuinka vääntää vai tulee jäykempi kohta? millaisella varrella,miten ja mistä olet pyörittänyt?
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
^ kyl sitä nyt pystyy pyöräyttään räikällä kun ensin startilla rusautettiin väkisin jokunen venttiili mutkalle.
Twinblade kirjoitti:sellanen tyhmänpuoleinen kysymys että: Tuossa bussossa vissiin on hydrauliset venttiilinnostimet? päätin nimittäin vetää pienellä riskillä, ja pyöräytin startilla autoa salamannopeasti. Nyt kampiakselia pystyy pyörittämään räikällä, ja kone pyörii ympäri niin kuin pitääkin. Startatessa kumminkin kuului nakuttavaa ääntä, mikä meinaisi että venttiilit olisivat jääneet kantamaan. Saako hydrauliset venttiilinnostimet ns. käyttövoimansa apulaitehihnalta, vai mistä?
Ymmärsin, että jos mäntä olisi ottanut kiinni venttiiliin, en nyt pystyisi pyörittämään konetta myötäpäivään räikällä?
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
jep... vuosmalli 2000 on kyseessä. Ja vaikka tulisikin kalliiksi, haluan tuon yksilön ajoon takaisin. Startilla pyöräytin ihan vaan pari kertaa, ja sitten lopetin, kun huomasin että yksi nokkapyöristä heilahti noin 5-6 hammasta vinoon. muut pysyivät merkeissään. Tietääkö kukaan Porin seudulla jotain hyvää pajaa johon viedä tuo peltilehmä?
.... heheh. vittuy että olin tyhmä, näin jälkiviisaana ajateltuna. Yritin saada vaan sen nopeasti kuntoon. Olisi pitänyt kuunnella foorumilaisia.
.... heheh. vittuy että olin tyhmä, näin jälkiviisaana ajateltuna. Yritin saada vaan sen nopeasti kuntoon. Olisi pitänyt kuunnella foorumilaisia.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Ei sais koskaan vääntää veistä haavassa, mutta toi on aika hyvä: Silmällä jako suurinpiirtein kohilleen ja startilla loput No joo... Anteeksi, mulla on kans noita ehjiä kansia jos tarvii.
Kannattaa varmaan ihan ekaks laittaa jako kunnolla kohilleen niillä paloilla ja mitata puristuspaineet. Saattaa olla onni onnettomuudessa jos hihna on antanu periks ennen venttiileitä, kun kerran hypänny jako startatessa yhestä pyörästä.
Kannattaa varmaan ihan ekaks laittaa jako kunnolla kohilleen niillä paloilla ja mitata puristuspaineet. Saattaa olla onni onnettomuudessa jos hihna on antanu periks ennen venttiileitä, kun kerran hypänny jako startatessa yhestä pyörästä.
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Voi myös olla niin että jokin venttiili on hieman vääntynyt vaikka puristuspaineet olisikin ok. Tällainen venttiili voi ajan myötä väsyä ja katketa aiheuttaen ongelmia tulevaisuudessa.Jonzan kirjoitti: Kannattaa varmaan ihan ekaks laittaa jako kunnolla kohilleen niillä paloilla ja mitata puristuspaineet. Saattaa olla onni onnettomuudessa jos hihna on antanu periks ennen venttiileitä, kun kerran hypänny jako startatessa yhestä pyörästä.
AINA jakohihnan vaihdon jälkeen täytyy kampiakselia pyöräyttää vähintään kaksi täyttä kierrosta käsivoimin, että kaikki tahdit on käyty läpi.
Tästä huolimatta on vaara että moottorin käynnistyessä jokin venttiili nappaa kiinni kun hydraulinen nostaja saavuttaa täyden pituutensa öljynpaineen noustessa (siis jos jako ei ole ihan kohdallaan).
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
niin, tietääkö kukaan Porin seudulla yhtään alfa-velhoa?
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Ottaen huomioon auton hinnan, minä ottasin pienen riskin ja kokeilisin josko vaikka olis käyny hyvä tuuri ja venttiilit säilyny. Voi olla hyvinkin että kestää monta monta vuotta. Ja jos vaikka kilahtaa sitten tonnin parin jälkeen, niin vaihtomoottori on varmasti jokatapauksessa paljon edullisempi ratkasu kun kansityöt pajalla teetettynä.äölkjhgf kirjoitti: Voi myös olla niin että jokin venttiili on hieman vääntynyt vaikka puristuspaineet olisikin ok. Tällainen venttiili voi ajan myötä väsyä ja katketa aiheuttaen ongelmia tulevaisuudessa.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Sulla on aika jyrkkä oppimiskäyrä edessä tuon kanssa... ota coolisti , harkiten ja ajan kanssa huoltohommelit niin kyllä siitä tekemällä oppii.Twinblade kirjoitti:jep... vuosmalli 2000 on kyseessä. Ja vaikka tulisikin kalliiksi, haluan tuon yksilön ajoon takaisin. Startilla pyöräytin ihan vaan pari kertaa, ja sitten lopetin, kun huomasin että yksi nokkapyöristä heilahti noin 5-6 hammasta vinoon. muut pysyivät merkeissään. Tietääkö kukaan Porin seudulla jotain hyvää pajaa johon viedä tuo peltilehmä?
.... heheh. vittuy että olin tyhmä, näin jälkiviisaana ajateltuna. Yritin saada vaan sen nopeasti kuntoon. Olisi pitänyt kuunnella foorumilaisia.
Lykkyä
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Itse myös laittaisin jaon kohdilleen oikeilla välineillä ja koittaisin vielä. Jokatapauksessa, jos halvalla itselleen haluaa korjata ei tarttis ottaa kun se toinen kansi pois ja pelkät pakovenat uusiks, jos muuten merkinnät sattui kohdalleen. Tussimerkinnäthän on turhia pyörätytyksen jälkeen.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Täällä ollaan hanakasti ehdottamassa varaosiksi/paaliin Jos kärry on muutoin perusehjä ja historiaa tiedossa, niin mistäs sitten saa hommattua vastaavan pienemmillä kokonaiskustannuksilla loppujen lopuksi. Toki tuo kiinniottaneiden venttiileiden vaihtotyö kaikkineen maksaa, mutta pienen ylihinnan auton markkina-arvoon nähden sietääkin. Voishan sitä miettiä niin, että sitä perus jakoremmihuoltoakaan ei kannata ruveta ollenkaan tekemään /vaihdattamaan, kun menee niin lähelle auton arvoa. Tottakai, jos auto on loppu/yleisvammainen niin panostus siihen on turhaa.
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
^ Täysin samaa mieltä. Rempan pahimmalla hinnalla saa varmasti vastaavan, mutta ei tiedä sitten mitä ylläreitä sieltä löytyy. Tähän sopisi tuo lausahdus "Korjaa ku ite hajotitkin!"
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Kai niitä kokonaisia vaihtomoottoreitakin saa alle tonnilla? Olis ehkä vähän helpompi ja nopeampi homma.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Saa koko auton aika halvalla http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/5544834
Kai se kannen vainto on helpompaa kuin koko motti repiä ylös?
Kai se kannen vainto on helpompaa kuin koko motti repiä ylös?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Moottorin vaihto on helpompii työ kuin kansiremontti.
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: 156 2.5 V6 Jakohihna ei pyöri
Olen täällä Porissa saanut huomata että kovin moni paja ei mielellään ota Alfa Romeota mihinkään isompaan huoltoon. Kytkin/jakopää paketin vaihdatin Kartanon Autohuollossa 1243eur, eikä ne olisi sitä ottanut jos olisi tiennyt kuinka sangen vee-mäinen homma taisi olla sekinTwinblade kirjoitti:niin, tietääkö kukaan Porin seudulla yhtään alfa-velhoa?
Oman autoni alkuperäisomistaja on aikoinaan antanut hihnan napsahtaa josta tallessa huollon euroaikainen kuitti: 2950eur, josta:
-Asennustyö 836,20eur
-Varaosat 1806,45eur
-Kansi/venttiilit koneistus" 303e.
Varmasti hinnoissakin tapahtunut nousua 02 jälkeen Ja tuokin siis 1.8 TwinSpark. Ja varmaan kannattava silloin aikoinaan, auton vasta nelisen vuotta vanhana laitattaa. Nykyään tuollaiset summat ylittäisi niin paljon auton nykyisen arvon joten en laitattaisi enää kuntoon.