159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Onko kasitoistalaisia? Millaisia settejä alla ja mimmoiset ajotuntumat?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

235/45R18 Michelin Pilot Sport 3, ainakin omaan silmään nätti ja sopusuhtainen valinta, ajotuntuma on mukava eikä uratkaan häiritte. Ainoa kirous on, että joillain asfalttilaaduilla noi renkaat kuulostaa laakerivauriolta - vaivaa lähinnä moottoriteitä.

Likainen auto ja jeQQ:n vihaama vesileima:
Kuva
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

himik
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Lada Samara 1.5i
Paikkakunta: tre

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja himik »

Itsellä alla 235/45 R 18 Marangonit. Mainettaan paremmat renkaat, joissa hyvä hinta-laatu suhde. Melko hiljaiset, joskus tulee yllättäviä "nyppäsyjä" alfalttiin kuluneista urista.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Janne »

235/4518 ja kokemuksia Goodyear F1 eaglesta ja Contin sport contactista. Goodyearit on kantikkaat, äänekkäät ja uraherkät mutta tautisen hyvät ajaa tasaisella tiellä. Contit hiljaisemmat ja ei vedä urissa. Ulkonäkö pyöreämpi ja jotenkin pliisumpi. Mutta kyllä ne on näistä ehdottomasti paremmat Suomen teille.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja michael »

Nokialaiset 245/45 R18 on alla. Toki vähän vetelee jos on pahat urat ja ääntäkin pitää mutta ajotuntuma ja pito on mieletön, vakioalustallakin, ja siitähän minä tykkään.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja willez »

235/40-18 Falken FK-453 , tosin 156 GTA... Toimii ja nätisti pyörii , hiljainenkin on. Pito on uskomaton varsinkin mutka-ajossa.

Kuva

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onko kellään 225/45 18 159:ssä? onko liian ohkanen jo?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja willez »

willez kirjoitti:Pito on uskomaton varsinkin mutka-ajossa.
Heh,eipä muuten olekaan :-D :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

DaViega kirjoitti:Onko kellään 225/45 18 159:ssä? onko liian ohkanen jo?
En usko liian ohkaiseksi. Oli mullakin harkintalistalla, 235 voitti lähinnä karvan isomman kehänsä ansiosta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

DaViega kirjoitti:Onko kellään 225/45 18 159:ssä? onko liian ohkanen jo?
Itellä on 225/40/18. Hyvältä tuokin tuntuu ajaa. Ei valittamista.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Täällä alla Pirelli PZero Nero 235/45/18. Näyttää juuri sopivalta alla, pitoa aivan riittävästi normaaliin ajoon.
Mukavuus tosin alkaa olla kateissa mutta sitä varten on sitten 16" tai 17" tassuja. Tasaisella pinnalla menee hyvin, suomalainen peruskarkea asvaltti nostaa selvästi melutasoa. Ei tosin liene renkaan vika sinällään, kuten ei sekään että tällainen leveä rengas myös haistaa sopivat urat huomattavasti kapeita selvemmin. Tuohan on ohjekirjankin suosittama koko 18" vanteelle, mainittu 225/40 vielä matalampana entistä kovempi ja epämukavampi (tahtoessaan saa lukea "urheilullisempi").
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja DaViega »

17" löyty sopiva vanne, jahka italian päädyssä herätään vastaamaan pariin kyssäriin ettei tarvitse italiaksi arpoa noita "raksi ruutuun" kohtia :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Vähän OT: Mulla on 235/35/19 Nokian kumeksilla. Saa oikeasti jo vähän varoa tietyömaiden yllätyksiä ja kanttareiden yli mennään hiipien. Ollakseen tuollaiset "vähän vanteen päälle sutaistu mustaa maalia" -malliset, olen kyllä positiivisesti yllättynyt miten mukavat ne muuten on ajaa.

Vähemmän OT: Tulevana talvena on todennäköisesti edessä pohdinta mikä olisi sopiva profiili talvirenkaassa 18" vanteelle. 225/40-45 varmaan suhteellisen järkevä. Nykyisellään on entisten omistajien jäljiltä jäätävän leveät 245!! luistimet alla. Siihen kun lisätään, että auto on varmaan pohjolan ainoa 159 josta ei mystisestä syystä X löydyä ajonvakautusta, niin loskaliirto on valmis. :mrgreen: (Tosin on sitä ennenkin ilman ajonvakautuksia autoa osattu ajaa...)

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Valaiskaa vielä tietämätöntä. Rengasprofiili olisi 225/40/18 92Y extraload teksti löytyy (Misukan Pilot Sport). Onko tuo rengastus "laiton" 159 2,4 JTDm:ään, jossa etuakselin paino 1300 ja taka 1100? Tuo kantavuusluokka 92 jäis karvan alle suositellusta 93:sta etuakselin kohdalta. Antaako tuo extra load anteeksi muutaman puuttuvan kilon? Mitä kantavuusluokkia on omissa autoissanne? En nyt oikein ole täysin valaistunut asiasta. Parkkihallissa tuntuu pyörivän isoja uusia autoja (A6 jne.) kantavuusluokan 91 renkailla??

Jännä juttu on mun mielestä myös se, että kun syötän kantavuuslaskuriin auton kokonaismassan rekisteriotteen mukaan (2170), antaa laskuri vaadittavaksi luokaksi 88? Jos käyttää kohtaa, jossa laitetaan suurimman akselin paino, tulee tuo 93. Laskuri pyytää käyttämään jompaa kumpaa tietoa.

Miten on uskaltaako noita heittää alle?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no tästähän oli jo :) Elikä poliisi sakottaa ja katsuri hylkää. Molemmissa tapauksissa riippuu tietysti virkamiehen huomiokyvystä/kiinnostuksesta. Sen kokonaismassan ihmettelyn voi tässäkohtaa unohtaa, akselimassa määrää. Etupäähän ei riitä, takapäähän riittää. Tarvitaanko lisää rautalankaa? :)

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

stoichiometric kirjoitti:^no tästähän oli jo :) Elikä poliisi sakottaa ja katsuri hylkää. Molemmissa tapauksissa riippuu tietysti virkamiehen huomiokyvystä/kiinnostuksesta. Sen kokonaismassan ihmettelyn voi tässäkohtaa unohtaa, akselimassa määrää. Etupäähän ei riitä, takapäähän riittää. Tarvitaanko lisää rautalankaa? :)
Ehkä vähän vielä rautalankaa :) Eli XL merkintä ei tuon ilmoitetun kantoluokan päälle enää pelasta tilannetta? Ei kai nuo voi silti alle levitä normaalikäytössä Suomen nopeuksilla, jos kantamasta puuttuu parikymmentä kiloa/nurkka? Ei ole tosiaan aikaisemmin tarvinut tuijotella tota kantoluokkaa. Aina on menny reilusti yli. Nytkin on nokialaisissa 98Y XL, ja rengasmelu sen mukaista.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käytännössä ei tarvinne pelätä (ainakaan minä en pelkäisi). Rengasvalmistaja on vastuussa merkinnöistään, joten niissä on taatusti toleranssia*, eikä siihen etuakselillekaan taida ihan aina olla sitä 1300kg massaakaan tarjolla.

*) Nokian renkaat joskus kertoili testaavansa renkaansa pykälän verran nopeusluokitusta korkeammalla nopeudella. Eli V-leimattavat tehdään kestämään ja testataan vähintään 270km/h, W 300km/h jne. Eiköhän kantavuusluokissa mennä pääosin samalla tyylillä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ei rengasvalmistajalla ole mitään vastuita tälläisessä tilanteessa, vastuu on renkaan alle laittajalla. Tuohon XL-merkintään vielä: "vakio" 225/40r18 renkaan kantavuusindeksi on 88, elikä tuo XL ilmenee jo tuosta 92 indeksistä. Tommosessa köykämoottori :lol: tupaoilonissa on jatkuvasti rutosti keulapainoa, yleensähän taka-akselin painot on samat tai korkeammat, koska kuormauksen vaikutus kohdistuu huomattavasti enemmän taka-akselille. Ha- kalustossa renkaat "räjähtävät" harvoin, rungon pettämisen havaitsee yleensä puoltamisena tai tärinänä sekä silmämääräisesti muotovikana. Ainakin laittasin max paineet alamittaisiin renkaisiin.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Asia kuitti! Tuli tosiaan tollanen uudehko kierros pilot sportia vanteiden mukana. Ei viittis heittää pois mokoman takia, kun kuitenkin noin lähellä oikeata arvoa liikutaan liikutaan. Josko tuo koko ei vielä näyttäis liian pieneltä niin hyvä. Sen näkee huomenna.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

stoichiometric kirjoitti:Ei rengasvalmistajalla ole mitään vastuita tälläisessä tilanteessa, vastuu on renkaan alle laittajalla.
Meinasin siis, että rengasvalmistajalla on vastuu sen merkinnän paikkansapitävyydestä. Jos 630kg kantavaksi speksattu rengas kantaa vain 627kg, on renkaassa virhe. Tämän takia oletettavasti rengasvalmistaja käyttää sen verran järkeään toleranssien suhteen, että se 630kg speksattu rengas kantaa käytännössä 650kg, ettei yksikään sarja jäisi millään vahingolla alle merkityn speksin. Toki alispeksisen renkaan alle laittaessaan ottaa sen riskin - josta (kuten totesit) on itse vastuussa - että rengasvalmistaja tekee sittenkin prkleen tarkkaa työtä. Muista käytännön syistä koettaisin kyllä kaupata noita renkaita eteenpäin, jotta saisin alle kutakuinkin joka suhteessa paremmat 235/45:t.

Kuriositeettina mainittakoon, että sama 1300kg etuakselimassa löytyy Q4:n rekisteröintitodistuksesta. Voi toki olla että AW on niin paljon F40:stä painavampi, että kuroo umpeen torseniboksin tuoman massalisän, joten en oikeasti uskalla verrata, onko näissä käytännössä eroa. Ensi kuussa saanen omastani akselikohtaisen punnitustuloksen, kun lenkitän sen leimalle.

Jaa niin, jos ruuvaat ne alle, niin kerro kuulostaako ne moottoritienopeuksissa uraisella asfaltilla laakerivauriolta. Pilot Sport 3 tuossa hitusen isommassa koossa meinaan kuulostaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Shit! Ai on nekin äänekkäät? En nyt tosin tiedä voiko melu paljon 225/50/17 98Y Hakka Z:sta koventua. Täytynee hommata Achillekset, jos noi ei pelitä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En mä niitä muuten kauheen äänekkäiksi (no, onko joku 45-sarjan V+ rengas hiljainen Suomen teillä?) sanoisi, mutta se äänen laatu on hivenen ärsyttävä, kun tosiaan onnistuu kuulostamaan siltä, että välillä miettii että tuleeko tuo pyöränlaakerista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

supa---
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2012, 11:34
Car(s): 159 2,4 JTDM Q4 SW vm. 08
Ex159 2,2JTS Sedan vm. 07

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja supa--- »

Hei,

Itse olen käyttänyt continental sportcontact 5 renkaita. Koko 235/45 18. Vanteet samat kuin viininpunaisessa alfassa tässä ketjussa. Ovat toimineet hyvin ja pidän näitä myös melko hiljaisina kokoon nähden.

Edelliset renkaat olivat sportcontact2

Autona siis 159 q4 2,4 jtdm SW.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuinka pitkään sulla Contit kestää ja millaisessa ajossa? Kaksista Contin kumeista on kokemusta - ContiVikingContact 5 -kitkat 9-3:n alla olivat oikein oivat, ContiPremiumContact 2:t puolestaan Audin alla kuluivat ns. silmissä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itellä samat meiningit, mutta 17" vanteissa. Contisportit hädin tuskin kuluneet 8tkm aikana. Eli kyllähän näillä ajelee.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Polforea kirjoitti:Kuinka pitkään sulla Contit kestää ja millaisessa ajossa? Kaksista Contin kumeista on kokemusta - ContiVikingContact 5 -kitkat 9-3:n alla olivat oikein oivat, ContiPremiumContact 2:t puolestaan Audin alla kuluivat ns. silmissä.
Omat ajot on varmaan 10 viime talvea menny kitkoilla. Noista contin kitkoista on vaan hyvää sanottavaa. Nyt tuli auton mukana uudet nastat,onneksi nekin contin. Silti vähän jännittää tottuuko noihin. Volvoissa ajelin sport contact 2:lla kesät ja kesti hienosti. Ainoa miinus oli renkaan vähän kuluessa kasvava melutaso ja renkaan reunan profiili joka oli aika kulmikas ja herkkä urille. Saabissa mulla kulu kaiken merkkiset renkaat silmänräpäyksessä (kesässä.)Kulmat oli kohdillaan mutta se söi renkaita :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Femma varmaan söi nimenomaan eturenkaita :roll:. Audin alla Primacy HP kesti n. 30% pidempään kuin mainittu CPC2, kolkin alla CVC5:t pyöri 2 (tai oikeastaan 1,5, koska ostin auton tammikuussa) talvea ja siirtyivät vielä etiäppäin kaverille. Kuulostaa siis siltä, että Contia voisi taas ruuvata alle, kun PS3:t kuluu loppuun.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti: että se 630kg speksattu rengas kantaa käytännössä 650kg, ettei yksikään sarja jäisi millään vahingolla alle merkityn speksin. Muista käytännön syistä koettaisin kyllä kaupata noita renkaita eteenpäin, jotta saisin alle kutakuinkin joka suhteessa paremmat 235/45:t. Kuriositeettina mainittakoon, että sama 1300kg etuakselimassa löytyy Q4:n rekisteröintitodistuksesta. Voi toki olla että AW on niin paljon F40:stä painavampi, että kuroo umpeen torseniboksin tuoman massalisän, joten en oikeasti uskalla verrata, onko näissä käytännössä eroa.
Renkaissa on toleranssia vaikka kuinka, mutta toki se aikaa myöden vähän pienenee renkaaseen kohdistuvien iskujen, väsymisen yms. johdosta. Tommosen ehjän loppuunajetun suht pienitilaisen ha-renkaan räjäyttäminen ei tahdo onnistua normaaleilla kompuroilla (8-10 bar). Ja pienien reikien korjaaminenkin on mahdollista ilman vahvikepaikkaa, joten varaa on. Noita akselimassoja ilmeisesti määritetään myös varmanpäälle/samaan painoon useampi malli. Omassa on painot 990 ja 950 ja vastaavasti n. 150kg omamassaltaan köykäsemmässä 1.6 voimalohko mareassa oli silti akselimassat 1000 ja 1000 :) Kokonaispaino oli myös luonnollisesti alfaa pienempi. En tiedä sitten, otetaanko noissa massoissa jotenkin huomioon yksittäiseen renkaaseen kohdistuvia rasituksia myös, eihän se kuormitus nyt täysin tasan mene samallakaan akselilla, joskus voi olla aikamoinenkin kuormitusero.

supa---
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2012, 11:34
Car(s): 159 2,4 JTDM Q4 SW vm. 08
Ex159 2,2JTS Sedan vm. 07

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja supa--- »

Huomasin muuten itsekkin, että aiempi versio Contisportcontact 2 oli reunoiltaan kulmikkaampi kuin nykyinen 5 -versio. Ostin vitoset viime kesän heinäkuussa ja nyt on tullut siis siitä asti ajeltua. Mielestäni toimii hyvin, koska ainakaan nelivedossa en ole havainnut juurikaan uraherkkyyttä ja tuntuma on kaikinpuolin hyvä. Kuluminen on ollut tasaista, mutta muuten kestävyydestä en osaa sanoa, kun en ole muita vastaavia renkaita autossani ehtinyt testaamaan. Edelliset Sportcontactit olivat jo melko loppuun ajetut, kun hankin autoni.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Jeh, olemme siis samoilla linjoilla, kunhan kommunikaatioepäselvyydet on ratkottu. Yksittäistä eturengasta vaivaava kuorma lienee äkkiä pohdittuna suurimmillaan, kun vastasuuntaan käännettäessä jarrutetaan kovasti (lähinnä siis väistötilanne, nykyautoissa kun kehtaa pitää keskimmäisen pedaalin pohjassa samalla kun ruoria riuhtoen tekee kaikkensa ettei osuisi), mikä toki muutenkin on renkaalle ja autolle haasteita pahimmasta päästä. Liikutaan melko helposti varmaan aika kaukana kokonaismassan neljänneksestä.

^Ok. Pyöreäolkaisuus kuulostaa positiiviselta, se kun tuppaa vaikuttamaan uraherkkyyttä vähentävästi.

Onko treadwear -lukema vertailukelpoinen eri rengasmerkkien välilllä? Jos on, viitsitkö supa--- vilkaista mitä Contin kyljessä lukee? Mun PS3:ssa se on muistaakseni vaatimattomat 320 tuntematonta yksikköä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Sama kieli, eri murre :) On noita vähänajettujakin runkopettäneitä renkaita tullut vastaan, yhteistä noille on ollut normaalia pienempi (halvempi) koko tehokkaassa ja vääntävässä autossa sekä kiinalaisuus. Koot on useasti olleet 235/45r17, 225/40r18 ja 235/40r18 joilla on korvattu hiukan isompia (225/50r17, 245/40r18 jne) kokoja. Kiinalaisissa sitä varmuuskerrointa on tyypillisesti ollut vähän niukemmin. Tuo treadwear lukema on ihan yhtä hyvä vertailukohta kuin esim. m+s merkintä kertomaan talvipidosta tai polttimoiden vertailu prosenttilukemien perusteella. Toki jos vastakkain on 100 ja 300, niin todennäköisesti tuon 300-lukeman renkaan kulutuskestävyys on parempi :)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Polforea kirjoitti: Onko treadwear -lukema vertailukelpoinen eri rengasmerkkien välilllä?
Periaattessa kai on mutta valmistajat tekevät testit itse parhaaksi katsomallaan tavalla => Käytännössä taitaa päteä vain saman firman tekeleisiin.
VMP

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Polforea kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:Ei rengasvalmistajalla ole mitään vastuita tälläisessä tilanteessa, vastuu on renkaan alle laittajalla.
Meinasin siis, että rengasvalmistajalla on vastuu sen merkinnän paikkansapitävyydestä. Jos 630kg kantavaksi speksattu rengas kantaa vain 627kg, on renkaassa virhe. Tämän takia oletettavasti rengasvalmistaja käyttää sen verran järkeään toleranssien suhteen, että se 630kg speksattu rengas kantaa käytännössä 650kg, ettei yksikään sarja jäisi millään vahingolla alle merkityn speksin. Toki alispeksisen renkaan alle laittaessaan ottaa sen riskin - josta (kuten totesit) on itse vastuussa - että rengasvalmistaja tekee sittenkin prkleen tarkkaa työtä. Muista käytännön syistä koettaisin kyllä kaupata noita renkaita eteenpäin, jotta saisin alle kutakuinkin joka suhteessa paremmat 235/45:t.

Kuriositeettina mainittakoon, että sama 1300kg etuakselimassa löytyy Q4:n rekisteröintitodistuksesta. Voi toki olla että AW on niin paljon F40:stä painavampi, että kuroo umpeen torseniboksin tuoman massalisän, joten en oikeasti uskalla verrata, onko näissä käytännössä eroa. Ensi kuussa saanen omastani akselikohtaisen punnitustuloksen, kun lenkitän sen leimalle.

Jaa niin, jos ruuvaat ne alle, niin kerro kuulostaako ne moottoritienopeuksissa uraisella asfaltilla laakerivauriolta. Pilot Sport 3 tuossa hitusen isommassa koossa meinaan kuulostaa.
Ruuvasin alle PP3 ja hyvin toimii. Ääni pieneni Hakka Z:sta jonkin verran ja pääsin keskikulutuksessa pienimpään lukemaan koko aikana, mitä Alfa on mulla lymyilly. Ajelin JKL-Kokkola-Jyväskylä välin ja sama reitti on tullut ajeltua aika useasti myös nokialaisilla. Kokokaan ei omaan silmään näytä mitenkään ylipieneltä. Toki jatkossa laitan 235/45/18 profiilin renkaat, mutta olen yllättynyt, kuinka hyvin nuo silti istuu ilman, että näyttää traktorilta ja silti ei pyöränkaariin jää mitään valtavaa tyhjää tilaa. En ihan maksimi (50psi) noihin töötänny. Tuntuu rullaavan silti hyvin ja ohjauskin keveni. Omaan silmään istuu mukavasti nuo Moda Volaret tohon 159:n muotoiluun.

Avatar
LAX
Viestit: 83
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja LAX »

Marutei kirjoitti:Vähän OT: Mulla on 235/35/19 Nokian kumeksilla. Saa oikeasti jo vähän varoa tietyömaiden yllätyksiä ja kanttareiden yli mennään hiipien. Ollakseen tuollaiset "vähän vanteen päälle sutaistu mustaa maalia" -malliset, olen kyllä positiivisesti yllättynyt miten mukavat ne muuten on ajaa.

Vähemmän OT: Tulevana talvena on todennäköisesti edessä pohdinta mikä olisi sopiva profiili talvirenkaassa 18" vanteelle. 225/40-45 varmaan suhteellisen järkevä. Nykyisellään on entisten omistajien jäljiltä jäätävän leveät 245!! luistimet alla. Siihen kun lisätään, että auto on varmaan pohjolan ainoa 159 josta ei mystisestä syystä X löydyä ajonvakautusta, niin loskaliirto on valmis. :mrgreen: (Tosin on sitä ennenkin ilman
ajonvakautuksia autoa osattu ajaa...)
Mulla on myös entisen omistajan jäljiltä 245 leveät Nokialaiset! No kohtahan nuo liukkaat alkaa, valitettavasti.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja Marutei »

^tuossa viikonloppuna kun vaihdoin nuo talvinakit alle, niin voi olla uusien etsintä edessä... 245 leveät Nokian hkpl 5, paistettu 07. Ihme että pysyy tiellä vaikka on kuiva asvaltti! :mrgreen:

235/45 olisi varmaan järkevä profiili. 225 houkuttaisi jos saisi vähän bensankulutusta pudotettua, mutta alkaa mennä kapeaksi 8,5" vanteella.

Avatar
LAX
Viestit: 83
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: 159 Mikä rengasprofiili 18" vanteelle

Viesti Kirjoittaja LAX »

Marutei kirjoitti:^tuossa viikonloppuna kun vaihdoin nuo talvinakit alle, niin voi olla uusien etsintä edessä... 245 leveät Nokian hkpl 5, paistettu 07. Ihme että pysyy tiellä vaikka on kuiva asvaltti! :mrgreen:

235/45 olisi varmaan järkevä profiili. 225 houkuttaisi jos saisi vähän bensankulutusta pudotettua, mutta alkaa mennä kapeaksi 8,5" vanteella.
Mulla on kesä renkaina tuo 235/45, pitääpä tarkistaa tuo omien renkaiden paistoaika. Mut hei oikeesti, osaako joku sanoa jonkun järki syyn miksi kitkat on pitänyt ottaa 245/40?

Vastaa Viestiin