Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
Valvoja: Moderators
Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
(Pikaisen haun perusteella nokka-akselin asentotunnistimesta on muitakin ketjuja, mutta katsoin parhaaksi aloittaa uuden)
Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia Alfa 156 T.S. 2.0 Sportwagon – 2001
Jakohiha vaihdettu tarinassa esiintyvällä korjaamolla auton myyneen autoliikkeen laskuun helmikuussa 2013, jonka jälkeen autolla ajettu noin 5 tkm ilman suurempia ongelmia. Auton ostosta on vajaa puoli vuotta ja tuo jakohihnaremppa siis kuului kauppahintaan.
Episodi 1. - 17. heinäkuuta 2013
Auto sammui kesken ajon moottoritien ramppiin, suihkutuksen merkkivalo syttyi.
Moottori käynnistyi kun polttoainepumpun ja suihkutuksen relettä vähän koputeltiin.
Auto kulki noin kymmenen kilometriä, kun vika uusiutui. Korjausyrityksenä (ja pienen kävelyretken tuloksena) polttoainepumpun ja suihkutuksen releet vaihdettiin.
Auto kulki normaalisti, kunnes noin 70 kilomerin ajon jälkeen vika uusiutui. Yrityksistä huolimatta auto ei käynnistynyt ja auto jouduttiin hinaamaan korjaamolle.
Episodi 2. - viikkoa myöhemmin
Korjaamolla vaihdettiin polttoainepumppu. Auto käynnistyi normaalisti. Noin viiden kilometrin ajon jälkeen suihkutuksen merkkivalo syttyi ja auto sammui kesken ajon. Ei käynnistynyt enää ja uusi hinaus samalle korjaamolle.
Episodi 3. - viikkoa myöhemmin
Korjaamolla selviteltiin vikakoodeja ja diagnoosiksi tuli kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien anturit. Molemmat vaihdettiin.
Episodi 4. - 1.8.2013
Auto lähti korjaamon pihasta normaalisti liikkeelle, kunnes suihkutuksen merkkivalo taas syttyi-. Nyt auto pysyi kuitenkin käynnissä, mutta lämmöt alkoivat nousta lähelle ylärajaa. Soitin korjaamolle, ja he kehottivat ajamaan auton takaisin nyt kun vika oli päällä. Matkalle korjaamolle alkoivat tyhjäkäynnin kierrokset heittelehtimään rajusti liikennevaloissa ja ajaessa auto alkoi nykimään voimakkaasti. Suihkutuksen merkkivalo paloi koko ajan.
Korjaamolla luettiin taas vikakoodit, ja tulos oli nyt tuulettimen ja nokka-akselin asentotunnistimen häiriökoodit. Molemmat nollattiin, auto käynnistettiin ja suihkutuksen merkkivalo ja nokka-akselin asentotunnistimen häiriökoodi ilmestyi näytölle noin minuutin käynnissä olon jälkeen.
Auto jäi korjaamolle lisätutkimuksia varten.
Episodi 5. - 9.8.2013
Korjaamolta soitettiin ja ilmoitettiin että vikaa ei ole saatu korjattua ja he nostavat kädet ilmaan. Arvioivat mahdolliseksi viaksi sähkösarjoitusta tai ECU boksia. Lisälaskua ei enää tule, mutta kehottivat siirtymään merkkiliikkeen puoleen.
Soitin merkkiliikkeeseen ja ehdottivat vikakoodien lukua (hintaan 60 euroa) ja huoltoon jättämistä (90 euroa tunti), mutta liikkeen Alfa spesialisti jäi juuri viiden viikon lomalle joten suosittelivat että homma hoidettaisiin vasta sen jälkeen.
Yhteenveto:
Suihkutuksen merkkivalo syttyy → käyntihäiröt, sammumiset ja lämpöjen nousu
Vaihdetut osat:
Polttoainepumpun ja suihkutuksen releet.
Polttoainepumppu
Kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien anturit
Löytyisikö foorumilaisilta neuvoa tai pätevää korjaamoa joka osaisi auttaa. Auto sijaitsee Kouvolassa (tällä hetkellä edelleen korjaamon pihassa). Vaikka korjaamo on ollut erittäin yhteistyöhaluinen ja alennusta työstä ja osista on tullut reilusti niin laskua tähän mennessä suoritetuista korjauksista on tulossa kuitenkin jonkun verran. Eihän niitä mielellään maksaisi, kun auto on edelleen lähes ajokelvoton. Merkkiliike on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta korjauskulut voivat nousta melkoisen kalliiksi jos ovesta sisäänajokin maksaa noin 150 euroa.
Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia Alfa 156 T.S. 2.0 Sportwagon – 2001
Jakohiha vaihdettu tarinassa esiintyvällä korjaamolla auton myyneen autoliikkeen laskuun helmikuussa 2013, jonka jälkeen autolla ajettu noin 5 tkm ilman suurempia ongelmia. Auton ostosta on vajaa puoli vuotta ja tuo jakohihnaremppa siis kuului kauppahintaan.
Episodi 1. - 17. heinäkuuta 2013
Auto sammui kesken ajon moottoritien ramppiin, suihkutuksen merkkivalo syttyi.
Moottori käynnistyi kun polttoainepumpun ja suihkutuksen relettä vähän koputeltiin.
Auto kulki noin kymmenen kilometriä, kun vika uusiutui. Korjausyrityksenä (ja pienen kävelyretken tuloksena) polttoainepumpun ja suihkutuksen releet vaihdettiin.
Auto kulki normaalisti, kunnes noin 70 kilomerin ajon jälkeen vika uusiutui. Yrityksistä huolimatta auto ei käynnistynyt ja auto jouduttiin hinaamaan korjaamolle.
Episodi 2. - viikkoa myöhemmin
Korjaamolla vaihdettiin polttoainepumppu. Auto käynnistyi normaalisti. Noin viiden kilometrin ajon jälkeen suihkutuksen merkkivalo syttyi ja auto sammui kesken ajon. Ei käynnistynyt enää ja uusi hinaus samalle korjaamolle.
Episodi 3. - viikkoa myöhemmin
Korjaamolla selviteltiin vikakoodeja ja diagnoosiksi tuli kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien anturit. Molemmat vaihdettiin.
Episodi 4. - 1.8.2013
Auto lähti korjaamon pihasta normaalisti liikkeelle, kunnes suihkutuksen merkkivalo taas syttyi-. Nyt auto pysyi kuitenkin käynnissä, mutta lämmöt alkoivat nousta lähelle ylärajaa. Soitin korjaamolle, ja he kehottivat ajamaan auton takaisin nyt kun vika oli päällä. Matkalle korjaamolle alkoivat tyhjäkäynnin kierrokset heittelehtimään rajusti liikennevaloissa ja ajaessa auto alkoi nykimään voimakkaasti. Suihkutuksen merkkivalo paloi koko ajan.
Korjaamolla luettiin taas vikakoodit, ja tulos oli nyt tuulettimen ja nokka-akselin asentotunnistimen häiriökoodit. Molemmat nollattiin, auto käynnistettiin ja suihkutuksen merkkivalo ja nokka-akselin asentotunnistimen häiriökoodi ilmestyi näytölle noin minuutin käynnissä olon jälkeen.
Auto jäi korjaamolle lisätutkimuksia varten.
Episodi 5. - 9.8.2013
Korjaamolta soitettiin ja ilmoitettiin että vikaa ei ole saatu korjattua ja he nostavat kädet ilmaan. Arvioivat mahdolliseksi viaksi sähkösarjoitusta tai ECU boksia. Lisälaskua ei enää tule, mutta kehottivat siirtymään merkkiliikkeen puoleen.
Soitin merkkiliikkeeseen ja ehdottivat vikakoodien lukua (hintaan 60 euroa) ja huoltoon jättämistä (90 euroa tunti), mutta liikkeen Alfa spesialisti jäi juuri viiden viikon lomalle joten suosittelivat että homma hoidettaisiin vasta sen jälkeen.
Yhteenveto:
Suihkutuksen merkkivalo syttyy → käyntihäiröt, sammumiset ja lämpöjen nousu
Vaihdetut osat:
Polttoainepumpun ja suihkutuksen releet.
Polttoainepumppu
Kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien anturit
Löytyisikö foorumilaisilta neuvoa tai pätevää korjaamoa joka osaisi auttaa. Auto sijaitsee Kouvolassa (tällä hetkellä edelleen korjaamon pihassa). Vaikka korjaamo on ollut erittäin yhteistyöhaluinen ja alennusta työstä ja osista on tullut reilusti niin laskua tähän mennessä suoritetuista korjauksista on tulossa kuitenkin jonkun verran. Eihän niitä mielellään maksaisi, kun auto on edelleen lähes ajokelvoton. Merkkiliike on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta korjauskulut voivat nousta melkoisen kalliiksi jos ovesta sisäänajokin maksaa noin 150 euroa.
- Structus Infiniti -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
Onko kukaan selvittänyt josko olisi kansipahvi mennyt ? Onko jäähdytysneste normaalissa tasossa / oikean väristä ? Paisuntasäiliöstä voi mitata pakokaasutesterillä tuleeko sinne pakokaasuja (kansipahvi morjens) ...
Onko kyseisestä yksilöstä katkennut remmi joskus / tehty kansiremonttia ? Jos olisi kannessa (venttiileissä) vikaa ?
Ettei olisi jakohihnaremontissa mennyt joku reisille, kiristin jääny löysälle ja jako hypännyt ? Jako pielessä ja ECU luulee että kampiakseli ja nokka-akseli on pielessä (anturit sököt).. Soita jakohihnan vaihtaneelle verstaalle ja kysy mitä sinne on tehty , onko vaihdettu jakohihnasarja kokonaisena,ettei esim.pelkkää hihnaa...
Edit : Olettaen että ongelmat ovat alkaneet helmikuisen jakohihnaremontin jälkeen...
Edit2 : Kannattaa muistaa että merkkiliike ei tiedä asiasta yhtään sen enempää kuin normaali ketjukorjaamo... Pyytävät vain enemmän rahaa työstä ja osista ja kohta ehdottavat että laitetaan vaihtomoottori
Onko kyseisestä yksilöstä katkennut remmi joskus / tehty kansiremonttia ? Jos olisi kannessa (venttiileissä) vikaa ?
Ettei olisi jakohihnaremontissa mennyt joku reisille, kiristin jääny löysälle ja jako hypännyt ? Jako pielessä ja ECU luulee että kampiakseli ja nokka-akseli on pielessä (anturit sököt).. Soita jakohihnan vaihtaneelle verstaalle ja kysy mitä sinne on tehty , onko vaihdettu jakohihnasarja kokonaisena,ettei esim.pelkkää hihnaa...
Edit : Olettaen että ongelmat ovat alkaneet helmikuisen jakohihnaremontin jälkeen...
Edit2 : Kannattaa muistaa että merkkiliike ei tiedä asiasta yhtään sen enempää kuin normaali ketjukorjaamo... Pyytävät vain enemmän rahaa työstä ja osista ja kohta ehdottavat että laitetaan vaihtomoottori

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
Voisit kokeilla Kouvolan Deltan huoltoa, sieltä minä olen kahteen Alfaani aina avun saanut.
Tiedän kyllä tätä foorumia muutaman vuoden lukeneena deltan huonon maineen, mutta loppupelissä vian löytää/korjaa asentaja sillä koulutuksella ja ammattitaidolla mikä hänellä on.
Nyt kun Delta-Auto ei ole enää Fiat-konsernin merkkiliike ja omistajat ovat vaihtuneet, niin firman sisälläkin taitaa olla vähän helpompaa, voivat tilata Alfan varaosat sieltä, mistä asiakas haluaa tai parhaaksi katsovat.
Näin minä olen asian ymmärtänyt, sillä ei välttämättä tarvitse olla mitään tekemistä tosiasioiden kanssa.
-lato
Tiedän kyllä tätä foorumia muutaman vuoden lukeneena deltan huonon maineen, mutta loppupelissä vian löytää/korjaa asentaja sillä koulutuksella ja ammattitaidolla mikä hänellä on.
Nyt kun Delta-Auto ei ole enää Fiat-konsernin merkkiliike ja omistajat ovat vaihtuneet, niin firman sisälläkin taitaa olla vähän helpompaa, voivat tilata Alfan varaosat sieltä, mistä asiakas haluaa tai parhaaksi katsovat.
Näin minä olen asian ymmärtänyt, sillä ei välttämättä tarvitse olla mitään tekemistä tosiasioiden kanssa.

-lato
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
Niin se menee että vika on yleensä edellisessä korjauksessa, ja kun ongelmat ovat alkaneet jakohihnan vaihdon jälkeen niin ihan ensimmäisenä oli syytä tarkistella se jakopää, sen pystyy tekemään mikätahansa korjaamo JOLLA ON KÄYTÖSSÄ AJOITUSTYÖKALUT.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
Releet on näköjään vaihdettu, mutta onko releiden kantoja vaihdettu? Omassa projekti 156:ssa (vm. 1999 2.0 TS) akkukotelon etupuolella oleviin relekantoihin (joista yksi on polttoainepumpun rele) tulevat johdot olivat niin hapettuneet, että yksi johto irtosi käytännössä hipaisun seurauksena eikä auto enää käynnistynyt. Ostin Motonetista uudet relekannat sekä niihin tarkoitetut abikoliittimet ja laitoin uudet liittimet releille. Tinasin kaikki abikot johtimiin kiinni, jottei kupari ihan heti muutu patinaksi.
EDIT 12.8.2013: Jos relekantoihin tulevat johdot ovat kunnossa, niin kannattaa myös tarkistaa, mistä nuo em. releet saavat maadoituksensa ja varmistaa että maadoitus on kunnossa. Muistaakseni nuo releet on merkitty tunnuksin EFI (polttoaineen suihkutus), FAN (ilmeisesti jäähdyttimen vapaatuuletin eli flekti) ja Fuel pump eli polttoainepumppu. EFI:n ja/tai Fuel pumpin sekoilu selittäisi käyntiongelmat ja moninaiset häiriöilmoitukset ja FANin toimimattomuus lämpöjen nousun.
EDIT 12.8.2013: Jos relekantoihin tulevat johdot ovat kunnossa, niin kannattaa myös tarkistaa, mistä nuo em. releet saavat maadoituksensa ja varmistaa että maadoitus on kunnossa. Muistaakseni nuo releet on merkitty tunnuksin EFI (polttoaineen suihkutus), FAN (ilmeisesti jäähdyttimen vapaatuuletin eli flekti) ja Fuel pump eli polttoainepumppu. EFI:n ja/tai Fuel pumpin sekoilu selittäisi käyntiongelmat ja moninaiset häiriöilmoitukset ja FANin toimimattomuus lämpöjen nousun.
Viimeksi muokannut TeroV., 12 Elo 2013, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
kantsii tsekata myös se nokka-akselin anturin piuha vaikka onkin vasta vaihdettu, jos piuhan kiinnitys on jäänyt korjaamolla puutteelliseks on tästä seurauksena se että pääsee ottamaan nokkapyörään kiinni josta taas seurauksena johdon rispaantuminen -> antaa säännöllisesti vikakoodin tuosta anturista.. omassa jo ex yksilössä oli kansirempan yhteydessä rysitty anturin piuhan kiinnitys josta seurauksena vastaavat oireet kuin sinulla..
Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia
Päivitystä tilanteeseen.
Sain korjaamolta Autodatan tulosteen, jossa kerrottiin että vikakoodi (jota ei siis saada pois) on P0340.
Netistä löysin tämän infon
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi vielä sellaista lupaavaa tietoa että käydessäni auton myyneessä liikeessä, he olivat oikein yhteistyöhaluisia ja ymmärtäväisiä tilanteeseen. Koska auton ostosta on alle 6 kuukautta niin myyjäliikkeellä on vielä virhevastuu.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoliikkeessä lupasivat ottaa yhteyttä korjaamoon ja selvittää mitä asialle voisi tehdä.
Eiköhän tämä tästä jotenkin selviä...
Edit: pari kirjoitusvirhettä
Sain korjaamolta Autodatan tulosteen, jossa kerrottiin että vikakoodi (jota ei siis saada pois) on P0340.
Netistä löysin tämän infon
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi vielä sellaista lupaavaa tietoa että käydessäni auton myyneessä liikeessä, he olivat oikein yhteistyöhaluisia ja ymmärtäväisiä tilanteeseen. Koska auton ostosta on alle 6 kuukautta niin myyjäliikkeellä on vielä virhevastuu.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Autoliikkeessä lupasivat ottaa yhteyttä korjaamoon ja selvittää mitä asialle voisi tehdä.
Eiköhän tämä tästä jotenkin selviä...
Edit: pari kirjoitusvirhettä
- Structus Infiniti -