Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Roadkill kirjoitti:No niin, riitti se kuumailmapuhallin sittenkin, eli alapallo onnistuneesti irti. Seuraava tenkkapoo onkin sitten vanhan varren pois saaminen...

Ymmärrän kyllä, että ottamalla iskarin haarukan irti iskarista olisi tilaa enemmän, kuten myös jarrusatulan ja -levyn irrotuksella. Joskus epähuomiossa rupesin ottamaan sitä aluhaarukkaa iskarista irti, eikä kyllä tuntunut sekään kovin helpolta hommalta.
Itse otin vetarin pois navasta. Helpottaa huomattavasti eikä ole paha rasti. Ainakin V6:ssa oli vaikeuksia saada alapalloa mahtumaan muuten pois reiästä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^onko kutosen vetarin ulkohalkaisija suurempi? Pikkumoottorisen mahtuu hyvin tulemaan kunhan sitä niveltä kääntää vähän vinoon.
^^^^^jos tuota minun tapaa käytät, niin laita vaikka nippusiteillä kannatus sieltä ylätukivarren kiinnityksen kautta jousipaketille.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Taitaa jousipuristimet löytyä. Nyt pitää vähän kerätä voimia ja jatkaa huomisiltana :) Ihmisen tekemäksi keksinnöksi tuo on harvinaisen v-mäinen, ainakin näin amatöörille.

Abarth, ilmeisesti 166:sen alatukivarsi on erilainen ebay-kuvista päätellen.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

stoichiometric kirjoitti:^onko kutosen vetarin ulkohalkaisija suurempi? Pikkumoottorisen mahtuu hyvin tulemaan kunhan sitä niveltä kääntää vähän vinoon.
Samaa mietin. Pikku moottoriseen en koskaan ole vaihtanut alavartta, joten paha sanoa. Ainakin kutosessa oli todella ahdas väli, ehkä se nipin napin olisi ollut mahdollista saada välistä ilman vetarin irrotusta, mutta kun vetarin irrottaa navasta sen verran helposti, niin en viitsinyt alkaa enempää turaamaan sen kanssa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Myös 166:ssa vetari kannattaa tai jopa pitää ottaa navasta pois, että saa iskarin haarukan pois tolpasta ja siten tolpan pois. Vetarin irroitus navasta on tosiaan pala kakkua.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tulee mieleen kun vaihdoin 146:sta tukivarret kotipihalla nokka kohti katua ja etupää pukkien päällä.
En saanut ensimmäisen tukivarren pultteja millään paikoilleen ja auto jäi yöksi etupää nostettuna ilman renkaita tietenkin. Seuraava päivä olikin talven paluu (tapahtuma on toukokuussa) ja satoi lunta kuin olisi saatanan keskitalvi. Auto seisoi siinä pelottamassa naapureita yli kaksi viikkoa. Onneksi oltiin lomalla sillä aikaa mutta naapureilta sai kuulla essonbaarin terveisiä kotiin palatessa.
:drinking:
Kuva

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Jarsan kirjoitti:
Roadkill kirjoitti:No niin, riitti se kuumailmapuhallin sittenkin, eli alapallo onnistuneesti irti. Seuraava tenkkapoo onkin sitten vanhan varren pois saaminen...

Ymmärrän kyllä, että ottamalla iskarin haarukan irti iskarista olisi tilaa enemmän, kuten myös jarrusatulan ja -levyn irrotuksella. Joskus epähuomiossa rupesin ottamaan sitä aluhaarukkaa iskarista irti, eikä kyllä tuntunut sekään kovin helpolta hommalta.
Itse otin vetarin pois navasta. Helpottaa huomattavasti eikä ole paha rasti. Ainakin V6:ssa oli vaikeuksia saada alapalloa mahtumaan muuten pois reiästä.
En ole aiemmin irroitellut tuosta vetaria, eli... Kumi irti ja siitä sitten? Missä kohtaa ja miten sen voi ryssiä?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei vetarin kumia tarvi irrottaa. Napamutteri vetarin päästä pois ja se on siinä. Yläpallo sulla olikin jo irti niin vetarin saa pukattua pois navasta ja sivulle syrjään. Kannattaa tukea/sitoa vetari kiinni, ettei jää roikkumaan nivelen varaan.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Ai se olikin niin helppo. Kiitos. Napamutteriin tarvitaan vissiin joku megahylsy, muistanko nähneeni jossain luvun 32 mm (kun ei auto onneksi ole tässä työpöydän vieressä niin ei voi tarkistaa)?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Roadkill kirjoitti: Missä kohtaa ja miten sen voi ryssiä?
Ottamalla kumin irti :mrgreen:

Otat vaan sen mutterin auki vetarin päästä ja käännät navan pois tieltä.
napa2.png
(229.35 KiB) Tiedosto ladattu 5548 kertaa
Ylätukivarren pallo täytyy olla myös irti. Näin 166:ssa.
napa.png
(361.36 KiB) Tiedosto ladattu 5548 kertaa


Edit: Jarsan ehtikin jo näemmä ensin

Edit2:
Roadkill kirjoitti: Napamutteriin tarvitaan vissiin joku megahylsy, muistanko nähneeni jossain luvun 32 mm
Oli 32 tai 36. Hitto kun ei muista. Omasta hylsystäni jouduin hiomaan ulkokehältä tavaraa pois, että mahtui napaan. Paineilmapyssyllä lähtee kivasti auki. Jos tavallisella avaimella kääntää, niin vetari pyörii mukana ellei saa lukittua sitä jotenkin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos vanteesta saa keskikupin/-lätkän pois ja hylsy mahtuu keskireiästä, kannattaa mutu polkaista auki jo auton ollessa maassa. Renkaan maata vasten oleva kitka jarruttaa kummasti vetarin mukana pyörimistä, etenkin jos seisontajarru on päällä (ja toimii).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarsan kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti: Ei kai sekään mahdotonta ole että ne anturit olisi tulleet tiensä päähän... Mulla on yksi uusi anturi, täytyy se vaihtaa kokeeksi ja katsoa mitä se tekee. Jos toimii, niin sitten vaan toinen anturi tilaukseen.

Tosin, ainoa netistä löytämäni tapaus jossa sanottiin vian korjaantuneen korjautui katin jälkeiset lambdat vaihtamalla :shock:
Siitä on varmaan hyvä lähteä liikkeelle. Jotenkin ymmärsin, että olit uudella anturilla jo testannutkin. :roll:

Ehkä siinä oli tullut krjoituserhe ja tarkoitti ennen kattia olevia..? Tai sitten tuossa vikakoodissa on joku virhe. :-D
Taitaa olla nainen tämä auto. Päivällä kävin vaihdattamassa uudet öljyt, ja illalla ajoon lähtiessä ei vikavalo enää palanut. Pientä hoivaa niin hellittää muutkin vaivat :roll:

No, nollasin vielä vikakoodit, katsotaan nyt että pysyykö vika poissa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Abarth kirjoitti:
Roadkill kirjoitti: Napamutteriin tarvitaan vissiin joku megahylsy, muistanko nähneeni jossain luvun 32 mm
Oli 32 tai 36. Hitto kun ei muista.
36mm. näyttäis olevan. Eli toi v6 166:n vetoakselihan on sama, kuin 156 v6:ssa. Tai ainakin vetoakselin ulkopää. :)

kastro
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Heinä 2013, 15:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kastro »

Onko kennelläkään tietoa mistä hakisi "vikaa" kun puhallin huopaa vilkun tahtiin (muuten toimii normaalisti). Missä kyseisessä autossa on maadoitukset jos vika olis siellä :roll: . Hakua kokeilin mutta tuloksetta

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

kastro kirjoitti:Onko kennelläkään tietoa mistä hakisi "vikaa" kun puhallin huopaa vilkun tahtiin (muuten toimii normaalisti). Missä kyseisessä autossa on maadoitukset jos vika olis siellä :roll: . Hakua kokeilin mutta tuloksetta
Tämä vika ilmeni minullakin hiljakkoin. Vaikka itsekään tuota minään "vikana" pidä koska olisin jo unohtanut koko jutun kunnes bongasin tämän kirjoituksen :mrgreen:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

kastro kirjoitti:Onko kennelläkään tietoa mistä hakisi "vikaa" kun puhallin huopaa vilkun tahtiin (muuten toimii normaalisti). Missä kyseisessä autossa on maadoitukset jos vika olis siellä :roll: . Hakua kokeilin mutta tuloksetta
Viimeisillään oleva akku teki mulla tuota.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

kastro
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Heinä 2013, 15:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kastro »

Akku on suhteellisen tuore joten se se tuskin on. Täytyy tutkia kun ei ole muuta hommaa

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

kastro kirjoitti:Akku on suhteellisen tuore joten se se tuskin on. Täytyy tutkia kun ei ole muuta hommaa
Mittaa akun jännite, jos laturi vetää vimesiään ei se uus akku paljoa auta

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Tarkista samalla ettei mekaanikolta ole jäänyt akun kengät löysälle / jengat p*skana

kastro
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Heinä 2013, 15:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kastro »

Ei oo kengät löysällä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

kastro kirjoitti:Akku on suhteellisen tuore joten se se tuskin on. Täytyy tutkia kun ei ole muuta hommaa
Alle vuodessa meni mulla edellinen akku. Sain toki takuuseen uuden. Mutta jännitemittauksista lähtisin, kuten tuossa jo ehdotettiin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jakke kirjoitti:
kastro kirjoitti:Akku on suhteellisen tuore joten se se tuskin on. Täytyy tutkia kun ei ole muuta hommaa
Alle vuodessa meni mulla edellinen akku. Sain toki takuuseen uuden. Mutta jännitemittauksista lähtisin, kuten tuossa jo ehdotettiin.
Laitetaan vaikka tähän:
Varmaan kannattaa vielä yleismittarilla mitata. En ole koskaan vertaillut akun jännitettä ECU vs mittari..

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Onko kukaan tarkastellut JTS- moottorisen 156:n puolien johtosarjaa? Aloin näin lomapäivien ratoksi ihmettelemään tyhjäkäynnillä ilmenevää pätkimistä joka on nyt muuttunut jo koko auton hytkymiseksi. Avasin puolille menevien johtojen eristeet ja kysymys kuuluukin onko kuvissa oleva johtosarja ollut tuommoinen tehtaalta lähtiessään? Vai onko joku artsin paja Tmi tinannut johtoja?

Kuvat aika huonolaatuisia kun otettu kännykällä. Kuvissa näkyy kaksi vanhaa puolaa jotka TOIMIVAT. Kaksi uutta makaa takakontissa koska vanhat pelaavat yhtä hyvin :)
Liitteet
Kuva0245.jpg
(85.32 KiB) Tiedosto ladattu 5095 kertaa
Kuva0246.jpg
(83.02 KiB) Tiedosto ladattu 5095 kertaa
Kuva0249.jpg
(77.52 KiB) Tiedosto ladattu 5095 kertaa
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En tiedä, paljonko TS:n ja JTS:n puolien johdot eroaa toisista... Mutta ainakin TS:ssä itselläni on hieman paksumpaa suojaa päällä ja ei yksittäisiä johtoja näy O_o Tuo näyttää omiin silmiini vähintäänkin viritykseltä - alkuperäisyydestä en osaa sanoa.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Kyllä mullakin oli noissa johdoissa suojat päällä mutta otin ne pois tutkiakseni johdot. Korjasin kyseiset epäilyttävän näköiset liitoskohdat mutta pätkiminen ei hävinnyt. Joutokäynnillä moottori keinuu tasaiseen tahtiin ja putken päästä kun kuuntelee niin ihan kuin yksi sylinteri jättäisi välistä. Kierroksia kun nostaa vaikka 100rpm, pätkiminen loppuu. Sama jos laittaa ilmastoinnin päälle niin pätkiminen loppuu joutokäynnillä, sama juttu jos rasittaa konetta esim. vaihde päällä ja kytkintä nostaen. Tosiaan puolat ovat ehjiä, tulpat vaihdettu 18tkm sitten, samoin suuttimet.

Mä epäilen vieläkin johtosarjavikaa...joko suuttimien tai puolien. :|
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Järkyttävän näköistä paukkulankaa tuo johdotus :-o Ootko katellu vikakoodeja?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Näyttää omaan silmään ihan normijohdotukselta, josta nyppästy suojateipit/putket pois päältä. :roll:

Vikakoodeista pitäis kyllä näkyä jotakin tietoa sytkähäiriöistä.

Fiiu
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:27
Paikkakunta: Pilkanmaa, Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Vehje kirjoitti:Kyllä mullakin oli noissa johdoissa suojat päällä mutta otin ne pois tutkiakseni johdot. Korjasin kyseiset epäilyttävän näköiset liitoskohdat mutta pätkiminen ei hävinnyt. Joutokäynnillä moottori keinuu tasaiseen tahtiin ja putken päästä kun kuuntelee niin ihan kuin yksi sylinteri jättäisi välistä. Kierroksia kun nostaa vaikka 100rpm, pätkiminen loppuu. Sama jos laittaa ilmastoinnin päälle niin pätkiminen loppuu joutokäynnillä, sama juttu jos rasittaa konetta esim. vaihde päällä ja kytkintä nostaen. Tosiaan puolat ovat ehjiä, tulpat vaihdettu 18tkm sitten, samoin suuttimet.

Mä epäilen vieläkin johtosarjavikaa...joko suuttimien tai puolien. :|
Mun mielestä toi kuulostaa ihan normaalille. JTS yskii aina tyhjäkäynnillä, tämä todettu omassa + kahden kaverin JTS:ssä. Jos käynti on normaalia kovemmilla kierroksilla, ei syytä huoleen.
-Jere-
Alfa Romeo 156 Sportwagon JTS -04
Mitsubishi Colt Gti -92

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

JTShän joutuu puhdistaa kurkkunsa kun ei ole laulamassa kovaan ääneen jolloin se toimii parhaiten. 8)
Kuva

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Kukaan kokenut 156 -98 sellaista vikaa, että kun ajelee tasakaasulla niin saattaa yhtäkkiä kierrokset vaan tippua ja tuntuisi kuin auto sammutettaisiin ja sitten taas 1-2 sekunttia niin vedot tulee takaisin? Ja monesti tehnyt esim valoista lähdettäessä kun hieman reippaammin kiihdyttänyt niin saattaa käydä noin 2 kertaakin peräkkäin eli auto nytkähtelee parisen kertaa välissä. Juuri tuli mieleen että jos se todellakin vaan sammuu itsestään ja sitten taas hurahtaa käyntiin samalla periaatteella ku auto työnnettäisii käyntii, ja viime aikoina alkanut esiintyä vastaavaa useammin... Testerillähän vois helposti kattoa suuntaa antavaa muttakun sellaista ei ole, niin olisko ehotuksia mikä aiheuttas äkillisen sammumisen kesken ajon? Tulpatkin varulta tarkistin aamulla ja hyviltä näytti kun alle 100tkm ajetut on. Aiheuttaako muuten hieman halvemmalla tuotettu ilmi mitään tuollaista? Boschin ilmiä en kehdannut aikoinaan ostaa joten kävin motonetistä vastaavan ostamassa. Ja siis ilmi ollut paikoillaan jo vuoden verran. Joku puhuu myös toisilla foorumeilla että lambda aiheuttaisi jotain tuollaista, ja sitä ei olla varmaankaan koskaan tuohon autoon vaihdettukkaan.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kyllä pitäisi aina olla alkuperäinen ilmi mutta voi joku tarvikekin toimia mutta eipä ole vielä tullut vastaan...ja mitä tulee tuohon pätkimiseen niin tekeekö myös kylmällä koneella?vaiko lämpimällä?
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Tulee vaan niin tuoreasti mieleen YKK anturi,sen voi moponetistä ostaa ja hinta 39,90 tarvike ja toimii.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Luetuta koodit jollain/jossain ensiksi.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Dio Natale kirjoitti:Kyllä pitäisi aina olla alkuperäinen ilmi mutta voi joku tarvikekin toimia mutta eipä ole vielä tullut vastaan...ja mitä tulee tuohon pätkimiseen niin tekeekö myös kylmällä koneella?vaiko lämpimällä?
Lämpimällä koneella ajettaessa pelkästään, kylmänä en oo huomannu mitää erikoista. YKK anturi vissiinkin kampiakselin asentotunnistin (?) Eikö viallinen tunnistin aiheuttaisi että auto sammuisi eikä lähtisi käyntiin kun koneen viilennettyä? Kun mulla tyhjäkäynnissä ja yleensäkkin lämpimänä käynnistettäessä ei ole mitään ongelmaa. Ainoastaan kiihdyttäessä ja hieman nopeampaa ajettaessa. Pitäisihän se käyttää jossakin testerissä, mutta samahan se melkee tilata uus lambda kun ei yhtään tiedä missä kunnossa sekään enää on kun kumminkin kohtuu helppo vaihtaakkin..

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Joo ,ei sitten oireet täsmää..luetutat vaan ne koodit ja jos ei tule mitään niin ilmi vaihtoon ja alkup bosch
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mahtaisiko kellään (pohjois-) Vantaan tienoilla olla lainata punaista kaapelia Multiecuscanille? Täytyisi saada ilmapallon valo sammutettua että saisi leiman haettua... Oma on tehnyt katoamistempun.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onko punaisessa kaapelissa jotain erityistä? Riihimäellä olisi sininen kaapeli jos haluat tänne ajella.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Keravalta löytyy VAG-COM-KKL, jossa dippikytkin airbagille. Ainakin omasta sain valon nollattua FES:n versiolla 1.6.... Uudempihan kun jos olisi, pitäisi olla rekisteröity ja plaah.
PS. Tuolle on tiettävästi oleellinen tieto, onko airbagin ECU mikä (ei automaagista tunnistusta mm.) - itse menin läpi kokeilemalla.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ilmeisesti sama kaapeli mullakin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Abarth kirjoitti:Onko punaisessa kaapelissa jotain erityistä? Riihimäellä olisi sininen kaapeli jos haluat tänne ajella.
On, punainen on airbagille, keltainen can-väylälle jne... Nuo siis noita sovitejohtoja KKL:ään joka yksinään ei löydä kuin moottorin ecun. Omistan kyllä täyden setin, mutta punainen on hukassa.
Aquatica kirjoitti:Keravalta löytyy VAG-COM-KKL, jossa dippikytkin airbagille. Ainakin omasta sain valon nollattua FES:n versiolla 1.6.... Uudempihan kun jos olisi, pitäisi olla rekisteröity ja plaah.
PS. Tuolle on tiettävästi oleellinen tieto, onko airbagin ECU mikä (ei automaagista tunnistusta mm.) - itse menin läpi kokeilemalla.
Mulla on rekisteröity Multiecuscan että se ei ole ongelma. Tuollahan se voisi onnistua, eikä olisi kaukana. Alustavasti kysellen, oletko huomenna kotona?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Abarth kirjoitti:Onko punaisessa kaapelissa jotain erityistä? Riihimäellä olisi sininen kaapeli jos haluat tänne ajella.
On, punainen on airbagille, keltainen can-väylälle jne... Nuo siis noita sovitejohtoja KKL:ään joka yksinään ei löydä kuin moottorin ecun. Omistan kyllä täyden setin, mutta punainen on hukassa.
Aquatica kirjoitti:Keravalta löytyy VAG-COM-KKL, jossa dippikytkin airbagille. Ainakin omasta sain valon nollattua FES:n versiolla 1.6.... Uudempihan kun jos olisi, pitäisi olla rekisteröity ja plaah.
PS. Tuolle on tiettävästi oleellinen tieto, onko airbagin ECU mikä (ei automaagista tunnistusta mm.) - itse menin läpi kokeilemalla.
Mulla on rekisteröity Multiecuscan että se ei ole ongelma. Tuollahan se voisi onnistua, eikä olisi kaukana. Alustavasti kysellen, oletko huomenna kotona?
Näillä näkymin kyllä. Tuo kaapeli + ajurit tosiaan joskus ollut ongelma, mutta nyt (viimein) sekin on saatu ratkaistua... Toivottavasti, ainakin :D
Privana lisää.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onkos jts-koneessa sama ajoituksen muunnin entisenä homma, kuin ts-koneissa, kun kuulostaa diisseliltä tyhjäkäynnillä?
Vai onko syyllinen hydr. venttiilinnostimet?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Vielä palatakseni tuohon lambda juttuun pikaisesti.. kävin irrottelemassa lambdan irti ja huomasin ulkokuoren olevan jonkinmoisilla lommoilla, joten olisiko mahdollisesti ottanut iskua jonka syystä toimii hieman ailahtelevasta? Kuvassa lambdasta putsattu enimmät karstat pois päältä kun melko paksulti meinasi osittain olla. Ei varmaankaan ihan paketista otettuna noin rutussa ole ollut
Liitteet
DSC_0207 2.jpg
(47.05 KiB) Tiedosto ladattu 4664 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuskin on uutena ollut lommoilla. Mielenkiintoisempi juttu on että miten se on saatu lommoille... Ellei sitten edellinen asentaja ole sitä asentaessaan särkenyt.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Garmund kirjoitti:Onkos jts-koneessa sama ajoituksen muunnin entisenä homma, kuin ts-koneissa, kun kuulostaa diisseliltä tyhjäkäynnillä?
Vai onko syyllinen hydr. venttiilinnostimet?
Näyttää olevan. http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Variator.shtml
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Garmund, onhan öljyt hyvät (oikeat, 10W60 JTS:lle?)? Itse juuri eilen vaihdoin/vaihdatin (lisäsin itse öljyt, lopun teki paremman puoliskon isä) ja koneen ääni muuttui radikaalisti paremmaksi - oli 5w40 magnatecit, nyt on 10w40 valvolinet.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nyt on valvolinen 10w60 , ennen ei varmaan ole ollut. Empä tajunnnut kunnolla oikeiden öljyjen tärkeyttä autoa ostaessa, niin en edes yrittänyt tarkastaa mitä öljyjä on ennen käytetty. Katoin vain, että deltassa huollettu ekat vuodet ja muutenkin huolloista leimat löytyy.

Nyt sitten enemmän tietäessäni, katoin että on delta-auton huoltoleimojen kanssa shell helix ultra-leima. Tosin näköjään löytyy totakin 10w-60. (perus 5w-30 racing 10w-60)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

wekkuli kirjoitti:Mistä käsin pääsee parhaiten vaihtamaan peruutusvalokytkintä -98 pikkubussosta? Laatikossahan se lienee, mutta ylä- vai alakautta ja pitääkö paljonkin purkaa tieltä? Peruutusvalo ei nimittäin pelitä. Johdotukset takaluukkuun näyttää hyvältä, sumarit toimii, tsekattu ja vaihdeltu polttimoita ja polttimot myös ok. Sulakkeetkin näyttäisi olevan kunnossa, joten enää taitaa olla ite valokytkin...
willez kirjoitti:^ se on siinä askin päällä , eli imuputki pois , akku ja akkuteline pois niin se on suoraan siinä alapuolella. Mullakin on pakkivalo pimiä , ei oo jaksanu/kiinnostanu vielä tutkia...

Edit: ainiin , voit tietty testata ota liitin irti ja hyppylangalla napojen väliin , tietysti virrat päällä . Jos valot toimii niin anturi on rikki.
stinger kirjoitti:
willez kirjoitti:^ se on siinä askin päällä , eli imuputki pois , akku ja akkuteline pois niin se on suoraan siinä alapuolella.
Riittää että ottaa sen akkutelineen pohjan irti, niin siitä mahtuu ronkkimaan kytkimen irti.
Lämpimät kiitokset neuvoista. Hiljan vasta kerkesin ropaamaan ja sehän riitti kun otin kytkimen irti ja ruikin liittimiin vähän elektroniikan puhdistussprayta, niin heräsi peruutusvalot eloon. On se niin voittajaolo kun tämmönen kädetön saa jotain toimimaan!
:-D

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Moro!

Käkkärin kanssa tuli ongelma; ei ota kunnolla kiinni ja kahva nousee ihan ylös asti. Onko joku helpohko säätömahdollisuus olemassa? Palat ym. pitäisi olla ok.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eikös se säätönipukka ole siinä kässärinkahvan pussin alla?

Vastaa Viestiin