Hajosi tuossa eilen kyseisestä moottorista ilmamassamittari. Luin vikakoodit joka osoitti ilmamassamittarille virheellistä arvoa. Nyppäsin anturin johdon irti ja jätin roikkumaan irralleen, taas toimii! Kysymys kuuluukin onko tietoja paljonko anturin johdon irroittaminen sekoittaa moottoria?
Vikana oli ettei nostanu kun 3500 kierrosta. Meni siis varakartalle. Pitäisikö jättää koko mittari pois käytöstä? Onko pidemmän aikavälin kokemuksia.
ps. autosta on poistettu EGR käytöstä, vaihdettu isompi turbo ja suuttimet ja säädetty moottorin ohjaus. Eli vakio tehdasmoottorista ei ole kyse.
2,4 JTD (103KW malli) ilmamassamittari
Valvoja: Moderators
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 2,4 JTD (103KW malli) ilmamassamittari
Kyllä se jollekkin varakartalle tiputtaa, jos ILMI:n johdon irrottaa. Sieltä häipyy samalla myös imuilman lämpötilatieto...
Omassa 100kW 10V:ssä oli ostettaessaILMI:n piuha irti. Kun tökkäsin sen paikoilleen, häipyi alavääntö kokonaan. Kokeilin aikoinaan johdon irroittamista dynosssa ja tehot laski jonnekkin pikkuisen päälle sadan hepan...
Omassa 100kW 10V:ssä oli ostettaessaILMI:n piuha irti. Kun tökkäsin sen paikoilleen, häipyi alavääntö kokonaan. Kokeilin aikoinaan johdon irroittamista dynosssa ja tehot laski jonnekkin pikkuisen päälle sadan hepan...
"No smoke => no power => no hope"
Re: 2,4 JTD (103KW malli) ilmamassamittari
nyt kun olen ajellut tuossa viikon verran mittarin johto irti, niin olen huomannut että ahtopaineet nousee karvan verran hitaammin kun silloin kun mittari oli kiinni. Ahtaa kyllä vieläkin täydet mihin on säädetty, mutta vähän hitaammin. muuta kovin merkittävää en ole huomannut. Täytyisi melkein päästä penkkiin kokeilemaan onko millainen vaikutus. mutta todennäköisesti juurikin tuo tehon pudotus on kyseessä. Ei tosin kovin merkittävästi.
Kellään hyvää ideaa miten toteuttaisi ilmamassamittarin niin että se alkaisi kestämään. vakio ilmanputsari kotelo heitetty kokonaan menemään koska se ahdisti merkittävästi turbon imuilmaa. vaparilla taasen ei meinaa ilmamassamittari kestää.
Kellään hyvää ideaa miten toteuttaisi ilmamassamittarin niin että se alkaisi kestämään. vakio ilmanputsari kotelo heitetty kokonaan menemään koska se ahdisti merkittävästi turbon imuilmaa. vaparilla taasen ei meinaa ilmamassamittari kestää.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 2,4 JTD (103KW malli) ilmamassamittari
Minkälaisesta tehomäärästä nyt puhutaan, kun vakioputsari rupeaa ahdistamaan? Itse samaisessa penkitys-sessiossa kokeilin myös putsarin vaikutusta tehoihin ja käyristä ei erottanut minkäänlaista muutosta oli putsari paikoillaan tai ei. No, yhä edelleen kyseessä oli vakio 100kW moottori, joten kyllä se putsari jossain vaiheessa ahdistamaan rupeaa, mutta olisi kiva tietää kuinka pitkälle se riittää...
Öljyttävää vapaavirtaussuodatinta sinne ei kannata laittaa tai sitä ei ainakaan kauheasti öljytä, mikäli ei halua ILME:jä ruveta vaihtelemaan oikein urakalla. Kaverin GTA:ssa oli K&N:n putsari useamman vuoden eikä siihen ole vielä ILMI:ä jouduttu vaihtamaan. Auto on tosin ollut melko vähäisellä ajolla...
Öljyttävää vapaavirtaussuodatinta sinne ei kannata laittaa tai sitä ei ainakaan kauheasti öljytä, mikäli ei halua ILME:jä ruveta vaihtelemaan oikein urakalla. Kaverin GTA:ssa oli K&N:n putsari useamman vuoden eikä siihen ole vielä ILMI:ä jouduttu vaihtamaan. Auto on tosin ollut melko vähäisellä ajolla...
"No smoke => no power => no hope"
Re: 2,4 JTD (103KW malli) ilmamassamittari
tehoja ei vielä ole penkitetty paljonko luovuttaa, mutta edellinen penkitys oli 226hp pyöriltä ja siihen on tullut nyttemmin lisää. vakio putsari riittää kyllä kun tekee isomman imuaukon pohjaan, mutta sitten on ongelmana että putsari on todella nopeasti likainen. ahtopaineet säädetty max 2 bar. vakio putsarilla meinaa alkaa ilma loppumaan tuossa 1.5 bar jälkeen heti kun vähänkin likainen.