http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 09/1799133" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... jan-kuluja" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyse olisi siis uudesta upeasta verotusmallista, jossa maksettaisiin oikeudenmukaisesti auton käytöstä omistamisen sijaan. Tai oikeastaan maksettaisiin käytöstä, vaikka olisit jo maksanut omistamisestakin. Veroa perittäisiin 6.8c/km ns. ruuhka-alueilla, joissa auton käyttö olisi mahdollista korvata vaikkapa joukkoliikenteen käytöllä. Harvaan asutuilla alueilla vero olisi vain 3.4c/km. Ensimmäinen kysymys voisikin olla, mitkä ovat näitä liikenteeseen ja päästöihin tukehtuvia alueita, itsestäänselvien Mannerheimintien ja Sturenkadun lisäksi? Tässä HS:n kartta:
http://www.hs.fi/kotimaa/Verkkokartta+n ... 5713180291" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuten kartasta näkee, liikenteen rajoittamista kaipaavia ruuhkakuntia ovat mm.
- Leppävirta
- Kaavi
- Varpaisjärvi
- Sonkajärvi
- Vieremä
- Sotkamo
- Valtimo
- Polvijärvi
- Rääkkylä
- Kitee
- Kerimäki
- Luumäki
- Savitaipale
- Jaala
- Mäntyharju
- Pertunmaa
- Sysmä
- Pälkäne
- Punkalaidun
- Ruovesi
Paljonko Suomessa on tavattu ajaa autoilla niiden elinkaaren aikana? Jos oletetaan, että 200tkm, niin jollain ihmeen tuurilla pelkästään halvemman veron alueella ajaen verokertymää tulisi 6800€. Todellisuudessa melkein kaikki ajot olisivat kuitenkin kalliimmalla alueella, ja verokertymä 13600€. Mikäli autolla ajettaisiin normaalit 300-500tkm ennen romutusta, tämäkin vielä kasvaisi reilusti. Golf-luokan autoissa autovero lienee luokkaa 3000-4500€, eli todellisuudessa valtio moninkertaistaisi autoilun verotuksen kertaheitolla. VARSINKIN niillä (kuten meillä), ketkä on ajaneet käytetyillä autoilla suhteellisen paljon, n. 20tkm/v.
Sähkö- ja biokaasuautojen yleistymistä ei olisi mikään pakko nähdä minään mörkönä, ellei tarkoitus ole rajoittaa esim. kotimaisia innovaatioita ja uusien työpaikkojen syntyä. Väitän, että mikäli vaihtoehtoisilta voimanlähteiltä poistettaisiin rankaisuverotus, olisi siinä hyvät mahdollisuudet poikia uusia yrityksiä ja työpaikkoja alalle. Mutta ei, mielummin rankaistaan kaikkia yhdessä ja tasapuolisesti.
Tai ei, tietysti joitakin hieman enemmän. Systeemissähän on kuulemma suunnitelmat porrastukseen päästöjen perusteella. Siinä voi mennä valtion tulo- ja menoarvio uusiksi sillä hetkellä, kun Pitkämies pistää Busso-Thesiksen tulille.
