Lamppujen kunnostus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Lamppujen kunnostus
Kyllästyin 166:sen lamppujen lasien huonoon kuntoon ja kun kuskin puolen xenonboksi alkaa olla lopussa (valo välkkyy ajoittain) niin päätin testata kuinka hyvin saa lamput kiillotettua. Uutta boksia ei saa erikseen vaan joutuu ostamaan koko umpion kun boksi on liimattu/valettu umpioon kiinni. Ballasti boksia saa varaosana mutta vanhan irtisaaminen voi olla hankalaa plus että maksaa sen 150 euroa ja uuden umpion kanssa saa myös uuden lampun jonka arvo on noin satanen joten järkevämpää on ostaa uusi umpio. Ideana oli että jos pystyy kunnostamaan apparin puolen lampun uuden veroiseksi niin ei joudu ostamaan molemmat vaan säästäisi 650 euroa. Aloitin vaihdettavan lampun kanssa testi mielessä. En ottanut kuvia kun en ollut varma lopputuloksesta mutta kiillotus onnistui yli odotusten joten jatkoin apparin puolen umpion kanssa ja tällä kertaa otin kuvia.
Ennen kuva 200tkm ajetusta lampusta
Jälkeen kuva
Eli aineina oli Prestan Head Light restoring kit joka koostuu hionta tahnasta ja suoja aineesta. Työvälineinä oli 1200 & 2000 vesihiontapaperit ja kiillotukseen kiillotuslaikat ja porakone. Laitoin hiontapaperit veteen likoamaan edellisenä iltana. Hionnan aloitin 1200 paperilla vaakasuuntaisesti hiomalla, tärkeintä on pitää paperi märkänä. Sen jälkeen jatkoin pystysuuntaisesti 2000 paperilla. Lopuksi sitten tahnalla ja porakoneella ja sopivalla laikalla kiiltoa pintaan. Itse tein uuden hionnan 2000 paperilla ekan kiillotuksen jälkeen kun en ollut täysin tyytyväinen tulokseen ja kiillotin sitten uudestaan kaksi kertaa tahnalla. Lopuksi sitten suoja aine pintaan, kuvissa on vain yksi kerta vedetty suoja ainetta kun suositus on että käsittelee pinnan toisen kerran kun eka kerros on kuivunut. Aineet riitävät 20 käsittelykertaan eli ovat riitoisat, käsittely pitäisi uusia noin parin vuoden välein.
Ennen kuva 200tkm ajetusta lampusta
Jälkeen kuva
Eli aineina oli Prestan Head Light restoring kit joka koostuu hionta tahnasta ja suoja aineesta. Työvälineinä oli 1200 & 2000 vesihiontapaperit ja kiillotukseen kiillotuslaikat ja porakone. Laitoin hiontapaperit veteen likoamaan edellisenä iltana. Hionnan aloitin 1200 paperilla vaakasuuntaisesti hiomalla, tärkeintä on pitää paperi märkänä. Sen jälkeen jatkoin pystysuuntaisesti 2000 paperilla. Lopuksi sitten tahnalla ja porakoneella ja sopivalla laikalla kiiltoa pintaan. Itse tein uuden hionnan 2000 paperilla ekan kiillotuksen jälkeen kun en ollut täysin tyytyväinen tulokseen ja kiillotin sitten uudestaan kaksi kertaa tahnalla. Lopuksi sitten suoja aine pintaan, kuvissa on vain yksi kerta vedetty suoja ainetta kun suositus on että käsittelee pinnan toisen kerran kun eka kerros on kuivunut. Aineet riitävät 20 käsittelykertaan eli ovat riitoisat, käsittely pitäisi uusia noin parin vuoden välein.
- Jukka Järvinen
- Viestit: 34
- Liittynyt: 17 Kesä 2013, 15:05
- Car(s): Alfa Romeo 159 Q4
Re: Lamppujen kunnostus
Meinasin itsekin 159 silmät kiillottaa samalla perjaatteella ja edelliseen autoon olenkin harjoitellut, mutta käytin prestan autovahaa kiillottamiseen. Niin tuota mistäs hankin tuon Prestan Head Light restoring/restotation kit:n? kiinnostaa tuo suoja-aine meinaan 

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Lamppujen kunnostus
Ainakin joskus aikoinaan oli Novuksella saatavilla 2 eri karkeutta olevia aineita umpioiden kiillottamiseen. Hiekkapaperilla ensin muutamalla eri karkeudella, sitten tiukempi novuksen mömmö ja sitten hienompi. 156:n umpioista tuli täysin virheettömät 

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Lamppujen kunnostus
Oulunkylästä löytyy varaosa liike joka pitää Prestan tuotteita. Ketjuliike mutta en enää muista mihin ketjuun kuuluu, siinä K-Raudan vierellä.Jukka Järvinen kirjoitti:Meinasin itsekin 159 silmät kiillottaa samalla perjaatteella ja edelliseen autoon olenkin harjoitellut, mutta käytin prestan autovahaa kiillottamiseen. Niin tuota mistäs hankin tuon Prestan Head Light restoring/restotation kit:n? kiinnostaa tuo suoja-aine meinaan
- Jukka Järvinen
- Viestit: 34
- Liittynyt: 17 Kesä 2013, 15:05
- Car(s): Alfa Romeo 159 Q4
Re: Lamppujen kunnostus
itseasiassa ogelin varaosa onkin tuttu mesta... ponkasenki sinne ennen viikonloppua
joku ratas nyt ei oikein pyöri ku ei tullu mieleen mokoma paikka 


- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lamppujen kunnostus
Hyvää jälkeä!
Turtlella löytyy vastaavanlainen headlight restoring kitti missä on eri karkeuksiset hiomatyynyt ja liukaste eli joku saippualiuos mukana sekä myös yksittäispakattu rätti missä on suoja aine mukana. Miinusta tulee siitä että rätti on kertakäyttöinen. Tosin eipä tuolla kiilloituksen hinnaksi tule kun joku alle pari kymppiä ja saatavuus useimmat autotarvikeliikkeet.
Itse aion seuraavan kerran jos tulee tarvetta, ostaa vesihiomapaperit erikseen. Periaatteessa tuohon käy aika monikin hiomatahna ja sen voi tehdä myös laikalla mutta pienellä paineella ja kierroksilla koska muovi ei siirrä lämpöä hyvin. Suojaaminen on aika tärkeä osa prosessia koska kun hiot umpiota tulet huomaamaan että siinä on pinnoite päällä joka lähtee väkisinkin syvien lommojen hionnassa pois ja näin ollen UV valo ja muu ympäristön vaikutus sumennuttaa valot nopesti taas.
Meguiarsilta löytyy hyvät tuotteet kiilloitukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-PlastX ... a8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja suojaukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-G-1711 ... 92&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuohon xenon-ongelmaan herää kysymys miksi et pura koko vanhaa järjestelmää ja laita jälkiasennus xenoneita tilalle? Loppupeleissä paljon edullisempaa ja polttimot käyvät yleensä aina ristiin valmistajasta riippumatta ja ovat todella halpoja? Tietysti kannattaa tehdä vimpan päälle ballastit kiinnittämällä.yms
Turtlella löytyy vastaavanlainen headlight restoring kitti missä on eri karkeuksiset hiomatyynyt ja liukaste eli joku saippualiuos mukana sekä myös yksittäispakattu rätti missä on suoja aine mukana. Miinusta tulee siitä että rätti on kertakäyttöinen. Tosin eipä tuolla kiilloituksen hinnaksi tule kun joku alle pari kymppiä ja saatavuus useimmat autotarvikeliikkeet.
Itse aion seuraavan kerran jos tulee tarvetta, ostaa vesihiomapaperit erikseen. Periaatteessa tuohon käy aika monikin hiomatahna ja sen voi tehdä myös laikalla mutta pienellä paineella ja kierroksilla koska muovi ei siirrä lämpöä hyvin. Suojaaminen on aika tärkeä osa prosessia koska kun hiot umpiota tulet huomaamaan että siinä on pinnoite päällä joka lähtee väkisinkin syvien lommojen hionnassa pois ja näin ollen UV valo ja muu ympäristön vaikutus sumennuttaa valot nopesti taas.
Meguiarsilta löytyy hyvät tuotteet kiilloitukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-PlastX ... a8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja suojaukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-G-1711 ... 92&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuohon xenon-ongelmaan herää kysymys miksi et pura koko vanhaa järjestelmää ja laita jälkiasennus xenoneita tilalle? Loppupeleissä paljon edullisempaa ja polttimot käyvät yleensä aina ristiin valmistajasta riippumatta ja ovat todella halpoja? Tietysti kannattaa tehdä vimpan päälle ballastit kiinnittämällä.yms
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Lamppujen kunnostus
Vastaus on että en jaksa alkaa virittelemään DIY ja en ole kovin perehtynyt sähköpuoleen. Sitäpaitsi jos seuraavakin kestää se 200 tkm niin ei mielestäni ole kovin paha investointi koska se on jo sitten varmaan enemmän kuin autoon enää tulee km.MarcusV kirjoitti:Hyvää jälkeä!
Tuohon xenon-ongelmaan herää kysymys miksi et pura koko vanhaa järjestelmää ja laita jälkiasennus xenoneita tilalle? Loppupeleissä paljon edullisempaa ja polttimot käyvät yleensä aina ristiin valmistajasta riippumatta ja ovat todella halpoja? Tietysti kannattaa tehdä vimpan päälle ballastit kiinnittämällä.yms
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lamppujen kunnostus
Hyvin ovat kestäneet, tietysti seuraavaksi porsii se toinen lamppu mitä todennäköisemminAAW kirjoitti:Vastaus on että en jaksa alkaa virittelemään DIY ja en ole kovin perehtynyt sähköpuoleen. Sitäpaitsi jos seuraavakin kestää se 200 tkm niin ei mielestäni ole kovin paha investointi koska se on jo sitten varmaan enemmän kuin autoon enää tulee km.MarcusV kirjoitti:Hyvää jälkeä!
Tuohon xenon-ongelmaan herää kysymys miksi et pura koko vanhaa järjestelmää ja laita jälkiasennus xenoneita tilalle? Loppupeleissä paljon edullisempaa ja polttimot käyvät yleensä aina ristiin valmistajasta riippumatta ja ovat todella halpoja? Tietysti kannattaa tehdä vimpan päälle ballastit kiinnittämällä.yms

-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Lamppujen kunnostus
En parin kymmenen minuutin googlauksella löytänyt jälkiasennus sarjaa bixenoneille d1s kannalla. 

- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lamppujen kunnostus
Enpä arvannut että tuosta löytyy jo tuplaxenonit ja tuolla eksoottisemmalla "uudella" polttimolla.AAW kirjoitti:En parin kymmenen minuutin googlauksella löytänyt jälkiasennus sarjaa bixenoneille d1s kannalla.
Tuon polttimon kanssa menee huomattavasti vaikeammaksi, tarjontaa on huonosti eli bi-xenoneille ei juuri ollenkaan ja singleille sitten löytyy eli pitäs heittää kaks sarjaa näitä käytännössä: http://www.ebay.com/itm/35W-HID-Xenon-C ... 12&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei pienintäkään kokemusta ko.polttimotyypistä, edellisessä jagessani oli joku tehnyt vastaavanlaisen jutun eli laittanut jälkkärit alkuperäisten tilalle, siinä vaan polttimotyyppi oli ihan perinteinen H7. Nuo D1s:t maksaakin sitten marmorilla helposti 100-150e kappale ja ebayssä muutaman kympin, ainut vaan etteivät välttämättä käy auton orkkisliittimiin eli vaatii joskus tuon sarjan..
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lamppujen kunnostus
Toimisivatkohan nämä myös lätkävisiiriin?MarcusV kirjoitti: Meguiarsilta löytyy hyvät tuotteet kiilloitukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-PlastX ... a8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja suojaukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-G-1711 ... 92&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Lamppujen kunnostus
166:ssa on muuten lasiumpiot eikä muoviset.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lamppujen kunnostus
Miksei, periaatteessa mikä vaan suht hieno hioma/kiilloitustahna vois toimia. Muistan joskus kauan sitten kun kännyköiden näytön "lasit" oli jotain tyyliin naarmuuntuvaa polycarbonaattia niin siihenkin myytiin vastaavaa killotusainetta.Finest kirjoitti:Toimisivatkohan nämä myös lätkävisiiriin?MarcusV kirjoitti: Meguiarsilta löytyy hyvät tuotteet kiilloitukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-PlastX ... a8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja suojaukseen:
http://www.ebay.com/itm/Meguiars-G-1711 ... 92&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Lasiakin pystyy toki kiillottamaan koneella ja tuulilasistakin saa naarmut pois täten mutta siihen mulla ei ole kärsivällisyyttä, tarvetta eikä intoa.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Lamppujen kunnostus
Omassa FL 166:ssa on kyllä muovista.Abarth kirjoitti:166:ssa on muuten lasiumpiot eikä muoviset.